Cadzand krijgt
jachthaven
Suikerbieten oogsten
22
Realisatie van 'goedkope' kazerne
bij Oostburg wordt 'hell of a job'
Raadslid Lauret brengt partijen bij elkaar
DEMONSTRATIE
Loonwerker Guiljam-Hoek hield gistermiddag een demonstra
tie met een bietenlader die direct de oogst in een vrachtwagen
kan storten zonder slik te morsen. Helaas scheen het zonnetje.
almanak
Kameraden
RAV4 De ultieme cross-over
voor jde veeleisende rijder.
CAPPENDIJK TOYOTA
zaterdag 29 oktober 2011
door Martijn de Koning
CADZAND-BAD - Cadzand-Bad
krijgt hoogstwaarschijnlijk de zo
vurig gewenste jachthaven. De fi
nanciering is rond, maar er resten
nog wel onderhandelingen tussen
initiatiefnemers en de gemeente
Sluis over de precieze invulling.
Stichting Promotie Cadzand, waar
in ondernemers zijn verenigd,
deed uitgebreid onderzoek naar de
mogelijkheden van de aanleg van
een jachthaven. De uitkomst: er
moest drie miljoen uit het Investe
ringsfonds Cadzand-Bad worden
geïnvesteerd om de aanleg moge
lijk te maken. Dat fonds, waarin
ontwikkelaars die in Cadzand bou
wen, geld moeten storten, heeft
vier bestuurders. ï\vee van hen
zijn ook gemeentebestuurders:
wethouder Peter Ploegaert en bur
gemeester Jacques Suurmond.
De jachthaven wordt aangelegd in
een kromming in één van de twee
strekdammen die het waterschap
de komende jaren aanlegt bij Cad
zand-Bad. Dat gebeurt in het ka
der van kustversterking. Het was
daarom 'nu of nooit', met een
deadline van 1 november.
Die deadline zorgde voor nogal
wat problemen. Afgelopen dins
dag pas kon het college een plan
overleggen aan de gemeenteraad,
waarin B en W voorstelden om
een half miljoen euro uit het
fonds aan de haven te spenderen.
Veel te weinig, meenden de initia
tiefnemers. Raadsleden klaagden
dat ze te weinig kennis hadden
over het fonds om een verant
woord besluit te nemen.
Op initiatief van onder meer
WD-raadslid Stan Lauret, fervent
voorstander van de komst van de
haven, werd vervolgens 'dag en
nacht' onderhandeld tussen de
stichting en het college. Het resul
taat kregen de fractievoorzitters
donderdag anderhalf uur voor de
raadsvergadering te horen: het col
lege wil het fondsbestuur voorstel
len om 2,25 miljoen beschikbaar te
stellen: de ondernemers moeten
dan de rest (ongeveer 2,5 miljoen)
voor hun rekening nemen.
Veel tijd om erover na te denken,
hadden de raadsleden dus niet.
Het argument dat andere, ge
plande uitgaven uit het fonds nog
eens bekeken worden en dat stor
tingen in het fonds hoger kunnen
worden doordat de grond om de
haven heen meer waard wordt,
overtuigde een meerderheid van
de raad. Daarnaast loopt Sluis
geen financieel risico: het gaat im
mers niet om 'eigen geld'. Nieuw
Gemeentebelang en Arnold Schep
pers (D&T) stemden tegen.
door Harmen van der Werf
Het is een machtig
zicht. Een enorme
oplader van loonwer
ker Guiljam-Hoek
heeft op een akker
aan de Beoostenblijsestraat bij
Axel zo'n achttien ton, vers geoog
ste suikerbieten geladen. De machi
ne rijdt naar de weg, waar een
vrachtauto wacht. De oplader
stort even later de massa suikerbie
ten in één keer in de bak van de
vrachtwagen. Zo hoog kan die rei
ken. En het belangrijkste: zonder
één spatje modder op de weg ach
ter te laten. Leen Guiljam: „We
doen dit twee keer en de vrachtwa
gen kan vol naar de suikerfabriek
in Dinteloord."
Guiljam-Hoek hield gisteren voor
het eerst een demonstratie met de
ze nieuwe oogstmethode, onder
het motto 'bieten rooien en afvoe
ren zonder de weg te bevuilen'.
„Vanochtend deed ik de gordijnen
open en zag dat het miezerde. Ide
aal weer", zegt Leen Guiljam, ter
wijl hij zijn ogen voor de zon
moet dichtknijpen. „Tja, het is nu
eigenlijk te mooi, er komt geen
slik mee, maar ja, ik sta hier liever
ook zo dan in de regen."
Helemaal nieuw is het systeem
niet dat Guiljam-Hoek aan de goe
gemeente laat zien. Vorig jaar is er
al een proef mee gedaan in het oos
ten van Brabant, met het oogsten
en direct afvoeren van bieten. Al
leen, niet met zo'n grote oplader
die dus in twee keer een vrachtwa
gen kan volstorten.
Guiljam-Hoek heeft de ma
chine uit Frankrijk ge
haald, waar suikerbieten
op een andere manier worden
geoogst dan in Nederland. Ze wor
den zoals uien in Nederland eerst
op rijen te drogen gelegd en daar
na met een 'opraper' veelal direct*
naar een gereedstaande vrachtwa
gen gebracht. „Maar daar hebben
ze geen sloten zoals hier. Dit gaat
in Frankrijk daarom gemakkelij
ker", weet Leen Guiljam.
Een Franse 'opraper' is door Guil
jam-Hoek afgelopen jaar omge
bouwd tot een oplaadmachine die
dus extra hoog kan reiken.
Op de demonstratie is vrijdagmid
dag redelijkwat publiek afgeko
men. Onder anderen Klaas ten
Wolde van het Regionaal Orgaan
Verkeersveiligheid Zeeland (RO-
VZ) is van de partij. Hij juicht het
vooral toe dat 'dit initiatief uit de
markt komt', om te voorkomen
dat er verkeersongelukken gebeu
ren door modder op de weg. „Het
kan voor boeren ook wel eens
voordeliger zijn, omdat ze niet
meer met schoonmaakkosten zit
ten."
De nieuwe oogstmethode is vol
gens Leen Guiljam even snel als de
traditionele, waarbij de suikerbie
ten eerst naar een opslagplaats
worden gebracht en daarna wor
den afgevoerd. „Jammer dat we dit
systeem vorig jaar nog niet had
den, met al die regen."
Marco Guiljam, van loonwerkbe-
drijf Guiljam-Hoek.
„We kunnen deze oplader niet al
leen gebruiken voor het oogsten
van suikerbieten, maar ook van ci
chorei en wortels. Je krijgt er geen
slik mee op de weg. Dat vinden we
belangrijk. Van de andere kant is
het ook zo, automobilisten kunnen
hun rijgedrag ook aanpassen."
Thomas Kruisifikx (9), Axel.
„Vorig jaar heb ik nog meegereden
op een combine. Ik vond dat ontzet
tend leuk. Ik wil later boer worden.
De natuur vind ik mooi en land
bouwmachines ook. Ik ben hierheen
gekomen, omdat ik die nieuwe ma
chine graag wilde zien." Thomas is
uitgepraat. Hij springt met z'n broer
tje de sloot over. Ook leuk.
Jurgen Michielsen, districtshoofd
SuikerUnie.
„Dit oogst- en afvoersysteem is pri
ma, maar het is niet het Ei van Co
lumbus. Het is goed bruikbaar naast
het gewone systeem, oogsten en
naar een opslagplek brengen. Daar
kun je ze bij vorst afdekken. Het
moet in onze planning passen, die is
heilig in de bietencampagne."
door Martijn de Koning
Tip? redactie@pzc.nl
De trimclub in Breskens is een echte
vriendengroep. Samen uit, samen
thuis. Echte kameraden dus. Die zon
dag waren tijdens de wekelijkse rit
zestien rijders van de partij. Net bui
ten Breskens werd plotseling een
noodstop gemaakt. De voorste vier
renners stapten af en begonnen de
berm af te zoeken. De rest volgde
hun voorbeeld. De chauffeur van de
volgwagen stapte uit en vroeg
nieuwsgierig waar ze eigenlijk naar
op zoek waren. Het gros wist het ook
niet. Tot één van de koptrekkers een
kreet slaakte, voorover boog en iets
uit hei gras opraapte. Hij poetste het
af aan z'n shirt en stak het prompt
in z'n mond. Z'n nieuwe kunstgebit
was tijdens het fietsen uit z'n mond
gevallen.
OOSTBURC - Een nieuwe brand
weerkazerne in Oostburg mag niet
méér kosten dan 1,5 miljoen euro.
Burgemeester en wethouders moe
ten een half miljoen bezuinigin
gen op het plan voor nieuwbouw
voor 2 miljoen. Dat bepaalde de
Sluise gemeenteraad donderdag.
De huidige kazerne in Oostburg,
aan de Oude Haven, is dringend
aan vervanging toe. Dat kan niet
voor minder dan 2 miljoen euro,
bezwoer het college de afgelopen
jaren meerdere keren. Het leverde
botsingen op met de gemeente
raad, die in het voorstel voor het
nieuwe gebouw teveel luxe zag, zo
als meerdere spreekkamers en een
pantry én kantine. „We hebben
het gevoel dat er genoeg ruimte is
om de kosten te verlagen", zei
CDA-raadslid Aniek Uitdewilligen.
„Voldoen aan de minimumeisen is
genoeg." Het voorstel van het
CDA om nieuwbouw van de kazer
ne op het bedrijventerrein toe te
staan, maar met een budget van
niet hoger dan 1,5 miljoen euro,
werd door burgemeester Jacques
Suurmond sterk ontraden. „Alle
dingen die u luxe noemt, zijn ge
woon nodig. Ik vind dat we dat pri
ma kunnen onderbouwen." Hij
kon de raad niet overtuigen. „Ik
denk zelfs dat het voor nóg min
der dan die 1,5 miljoen kan", sprak
Adri Rosendaal (Nieuw Gemeente
belang). Uiteindelijk ging niemand
akkoord met het plan van het colle
ge; het CDA-voorstel kreeg een rui
me meerderheid. Helder Zeeuws
en Franqois Babijn (Lijst Babijn)
stemden zelfs helemaal tegen de
nieuwbouw.
Burgemeester Suurmond moest
zich er wel bij neerleggen. Van har
te ging dat niet. „U wilt voor dit
bedrag een kazerne, maar eist ook
dat er niet aan de veiligheidsnor
men wordt getornd. Dat wordt
een 'hell of a job'. Maar goed, we
gaan het proberen."
Motor 158 pk. Daardoor zeer goede caravan
trekker. Keuze uit 2-wieldrive of 4-wieldrive.
Prijs v.a. €28.475,-
•>2
Mr FJ Haarmanweg 58 4538 ASTerneuzen Tel. 0115-617751
Prijzen inclusief BTW, exclusief kosfen rijklaar maken en verwijderingsbijdrage. Wijzigingen voorbehouden.
Distributeur Lauwman Parqui B.V. Meer info Bel gratis 0800-0369 of kijk op www.toyota.nl
TERNEUZEN