Cadzand krijgt jachthaven Suikerbieten oogsten 22 Realisatie van 'goedkope' kazerne bij Oostburg wordt 'hell of a job' Raadslid Lauret brengt partijen bij elkaar DEMONSTRATIE Loonwerker Guiljam-Hoek hield gistermiddag een demonstra tie met een bietenlader die direct de oogst in een vrachtwagen kan storten zonder slik te morsen. Helaas scheen het zonnetje. almanak Kameraden RAV4 De ultieme cross-over voor jde veeleisende rijder. CAPPENDIJK TOYOTA zaterdag 29 oktober 2011 door Martijn de Koning CADZAND-BAD - Cadzand-Bad krijgt hoogstwaarschijnlijk de zo vurig gewenste jachthaven. De fi nanciering is rond, maar er resten nog wel onderhandelingen tussen initiatiefnemers en de gemeente Sluis over de precieze invulling. Stichting Promotie Cadzand, waar in ondernemers zijn verenigd, deed uitgebreid onderzoek naar de mogelijkheden van de aanleg van een jachthaven. De uitkomst: er moest drie miljoen uit het Investe ringsfonds Cadzand-Bad worden geïnvesteerd om de aanleg moge lijk te maken. Dat fonds, waarin ontwikkelaars die in Cadzand bou wen, geld moeten storten, heeft vier bestuurders. ï\vee van hen zijn ook gemeentebestuurders: wethouder Peter Ploegaert en bur gemeester Jacques Suurmond. De jachthaven wordt aangelegd in een kromming in één van de twee strekdammen die het waterschap de komende jaren aanlegt bij Cad zand-Bad. Dat gebeurt in het ka der van kustversterking. Het was daarom 'nu of nooit', met een deadline van 1 november. Die deadline zorgde voor nogal wat problemen. Afgelopen dins dag pas kon het college een plan overleggen aan de gemeenteraad, waarin B en W voorstelden om een half miljoen euro uit het fonds aan de haven te spenderen. Veel te weinig, meenden de initia tiefnemers. Raadsleden klaagden dat ze te weinig kennis hadden over het fonds om een verant woord besluit te nemen. Op initiatief van onder meer WD-raadslid Stan Lauret, fervent voorstander van de komst van de haven, werd vervolgens 'dag en nacht' onderhandeld tussen de stichting en het college. Het resul taat kregen de fractievoorzitters donderdag anderhalf uur voor de raadsvergadering te horen: het col lege wil het fondsbestuur voorstel len om 2,25 miljoen beschikbaar te stellen: de ondernemers moeten dan de rest (ongeveer 2,5 miljoen) voor hun rekening nemen. Veel tijd om erover na te denken, hadden de raadsleden dus niet. Het argument dat andere, ge plande uitgaven uit het fonds nog eens bekeken worden en dat stor tingen in het fonds hoger kunnen worden doordat de grond om de haven heen meer waard wordt, overtuigde een meerderheid van de raad. Daarnaast loopt Sluis geen financieel risico: het gaat im mers niet om 'eigen geld'. Nieuw Gemeentebelang en Arnold Schep pers (D&T) stemden tegen. door Harmen van der Werf Het is een machtig zicht. Een enorme oplader van loonwer ker Guiljam-Hoek heeft op een akker aan de Beoostenblijsestraat bij Axel zo'n achttien ton, vers geoog ste suikerbieten geladen. De machi ne rijdt naar de weg, waar een vrachtauto wacht. De oplader stort even later de massa suikerbie ten in één keer in de bak van de vrachtwagen. Zo hoog kan die rei ken. En het belangrijkste: zonder één spatje modder op de weg ach ter te laten. Leen Guiljam: „We doen dit twee keer en de vrachtwa gen kan vol naar de suikerfabriek in Dinteloord." Guiljam-Hoek hield gisteren voor het eerst een demonstratie met de ze nieuwe oogstmethode, onder het motto 'bieten rooien en afvoe ren zonder de weg te bevuilen'. „Vanochtend deed ik de gordijnen open en zag dat het miezerde. Ide aal weer", zegt Leen Guiljam, ter wijl hij zijn ogen voor de zon moet dichtknijpen. „Tja, het is nu eigenlijk te mooi, er komt geen slik mee, maar ja, ik sta hier liever ook zo dan in de regen." Helemaal nieuw is het systeem niet dat Guiljam-Hoek aan de goe gemeente laat zien. Vorig jaar is er al een proef mee gedaan in het oos ten van Brabant, met het oogsten en direct afvoeren van bieten. Al leen, niet met zo'n grote oplader die dus in twee keer een vrachtwa gen kan volstorten. Guiljam-Hoek heeft de ma chine uit Frankrijk ge haald, waar suikerbieten op een andere manier worden geoogst dan in Nederland. Ze wor den zoals uien in Nederland eerst op rijen te drogen gelegd en daar na met een 'opraper' veelal direct* naar een gereedstaande vrachtwa gen gebracht. „Maar daar hebben ze geen sloten zoals hier. Dit gaat in Frankrijk daarom gemakkelij ker", weet Leen Guiljam. Een Franse 'opraper' is door Guil jam-Hoek afgelopen jaar omge bouwd tot een oplaadmachine die dus extra hoog kan reiken. Op de demonstratie is vrijdagmid dag redelijkwat publiek afgeko men. Onder anderen Klaas ten Wolde van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (RO- VZ) is van de partij. Hij juicht het vooral toe dat 'dit initiatief uit de markt komt', om te voorkomen dat er verkeersongelukken gebeu ren door modder op de weg. „Het kan voor boeren ook wel eens voordeliger zijn, omdat ze niet meer met schoonmaakkosten zit ten." De nieuwe oogstmethode is vol gens Leen Guiljam even snel als de traditionele, waarbij de suikerbie ten eerst naar een opslagplaats worden gebracht en daarna wor den afgevoerd. „Jammer dat we dit systeem vorig jaar nog niet had den, met al die regen." Marco Guiljam, van loonwerkbe- drijf Guiljam-Hoek. „We kunnen deze oplader niet al leen gebruiken voor het oogsten van suikerbieten, maar ook van ci chorei en wortels. Je krijgt er geen slik mee op de weg. Dat vinden we belangrijk. Van de andere kant is het ook zo, automobilisten kunnen hun rijgedrag ook aanpassen." Thomas Kruisifikx (9), Axel. „Vorig jaar heb ik nog meegereden op een combine. Ik vond dat ontzet tend leuk. Ik wil later boer worden. De natuur vind ik mooi en land bouwmachines ook. Ik ben hierheen gekomen, omdat ik die nieuwe ma chine graag wilde zien." Thomas is uitgepraat. Hij springt met z'n broer tje de sloot over. Ook leuk. Jurgen Michielsen, districtshoofd SuikerUnie. „Dit oogst- en afvoersysteem is pri ma, maar het is niet het Ei van Co lumbus. Het is goed bruikbaar naast het gewone systeem, oogsten en naar een opslagplek brengen. Daar kun je ze bij vorst afdekken. Het moet in onze planning passen, die is heilig in de bietencampagne." door Martijn de Koning Tip? redactie@pzc.nl De trimclub in Breskens is een echte vriendengroep. Samen uit, samen thuis. Echte kameraden dus. Die zon dag waren tijdens de wekelijkse rit zestien rijders van de partij. Net bui ten Breskens werd plotseling een noodstop gemaakt. De voorste vier renners stapten af en begonnen de berm af te zoeken. De rest volgde hun voorbeeld. De chauffeur van de volgwagen stapte uit en vroeg nieuwsgierig waar ze eigenlijk naar op zoek waren. Het gros wist het ook niet. Tot één van de koptrekkers een kreet slaakte, voorover boog en iets uit hei gras opraapte. Hij poetste het af aan z'n shirt en stak het prompt in z'n mond. Z'n nieuwe kunstgebit was tijdens het fietsen uit z'n mond gevallen. OOSTBURC - Een nieuwe brand weerkazerne in Oostburg mag niet méér kosten dan 1,5 miljoen euro. Burgemeester en wethouders moe ten een half miljoen bezuinigin gen op het plan voor nieuwbouw voor 2 miljoen. Dat bepaalde de Sluise gemeenteraad donderdag. De huidige kazerne in Oostburg, aan de Oude Haven, is dringend aan vervanging toe. Dat kan niet voor minder dan 2 miljoen euro, bezwoer het college de afgelopen jaren meerdere keren. Het leverde botsingen op met de gemeente raad, die in het voorstel voor het nieuwe gebouw teveel luxe zag, zo als meerdere spreekkamers en een pantry én kantine. „We hebben het gevoel dat er genoeg ruimte is om de kosten te verlagen", zei CDA-raadslid Aniek Uitdewilligen. „Voldoen aan de minimumeisen is genoeg." Het voorstel van het CDA om nieuwbouw van de kazer ne op het bedrijventerrein toe te staan, maar met een budget van niet hoger dan 1,5 miljoen euro, werd door burgemeester Jacques Suurmond sterk ontraden. „Alle dingen die u luxe noemt, zijn ge woon nodig. Ik vind dat we dat pri ma kunnen onderbouwen." Hij kon de raad niet overtuigen. „Ik denk zelfs dat het voor nóg min der dan die 1,5 miljoen kan", sprak Adri Rosendaal (Nieuw Gemeente belang). Uiteindelijk ging niemand akkoord met het plan van het colle ge; het CDA-voorstel kreeg een rui me meerderheid. Helder Zeeuws en Franqois Babijn (Lijst Babijn) stemden zelfs helemaal tegen de nieuwbouw. Burgemeester Suurmond moest zich er wel bij neerleggen. Van har te ging dat niet. „U wilt voor dit bedrag een kazerne, maar eist ook dat er niet aan de veiligheidsnor men wordt getornd. Dat wordt een 'hell of a job'. Maar goed, we gaan het proberen." Motor 158 pk. Daardoor zeer goede caravan trekker. Keuze uit 2-wieldrive of 4-wieldrive. Prijs v.a. €28.475,- •>2 Mr FJ Haarmanweg 58 4538 ASTerneuzen Tel. 0115-617751 Prijzen inclusief BTW, exclusief kosfen rijklaar maken en verwijderingsbijdrage. Wijzigingen voorbehouden. Distributeur Lauwman Parqui B.V. Meer info Bel gratis 0800-0369 of kijk op www.toyota.nl TERNEUZEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 70