241 zeeland
Waterschap
koopt pieren
Veerhaven
Advocaat betwijfelt of
De camperaar is in Zeeland
steeds een ondergeschoven
Nieuwe kastanjebomen
Spreekuur gemeente
over duurzaamheid
Trio Astuaris geeft
koffieconcert in kerk
Gemeente ruimt
fietsen bij station op
Terneuzenaar strijdt
om 'isolatietitel'
RECREATIE Rest haven voor Terneuzen
SOFTDRUGS
Raadsman André Beckers betwijfelt of
het mogelijk is buitenlandse klanten te
weren uit de Zeeuwse coffeeshops.
zaterdag 29 oktober 2011
HEINKENSZAND
De gemeente Borsele begint met
een duurzaamheidsspreekuur.
Elke tweede vrijdag van de maand
kunnen particulieren, bedrijven en
organisaties terecht met al hun vra
gen over duurzaamheid. Het eerste
spreekuur vindt voor één keer
plaats op de derde vrijdag, name
lijk op 18 november. Aanmelden
via 0113-238488.
RETRANCHEMENT
Trio Astuaris treedt morgen op in
de hervormde kerk in de Dorps
straat in Retranchement. De Bel
gische groep bestaat uit drie dames
op gitaar, die alle drie studeerden
aan het Lemmensinstituut in Leu
ven. Het optreden begint om 11
uur. Toegang en koffie gratis. Het
concert is onderdeel van een reeks
maandelijkse concerten.
MIDDELBURG
De gemeente Middelburg houdt
volgende week weer een fietsop-
ruimactie bij het NS-station en het
stadhuis aan de Markt in Middel
burg. Fietsen die niet in de beugels
staan, worden weggehaald. Ze kun
nen na afspraak via 0118-675741 en
tegen betaling van 15 euro weer op
gehaald worden bij de gemeente-
loods aan de Kleverskerkseweg.
TERNEUZEN
Carlo de Smet (24) uit Terneuzen
staat dinsdag in Rotterdam in de fi
nale van de nationale voorronde
voor de Europese Isolatiekampioen
schappen. Hij komt daarin uit te
gen zijn collega Ricardo de Klerk
uit Purmerend. Bijzonderheid: ze
werken allebei bij Van der Linden
8c Veldhuis Isolatie Vlaardingen.
De Europese titelstrijd is in Berlijn.
middelburg - De gemeente Mid
delburg gaat de komende jaren
een groot deel van de kastanjes
langs de kaaien en de Dam in Mid
delburg vervangen door andere bo
men.
Aanleiding is de kastanjeziekte die
al jaren voor hoofdbrekens zorgt.
Het is niet gelukt de ziekte terug te
dringen.
Er is een plan opgesteld voor ver
vanging van de kastanjes aan de
Nieuwe Haven, Turfkaai, Hout-
kaai, Londensekaai, Bierkaai,
Rouaansekaai, Dwarskaai, Rotter-
damsekaai. Dam, Korendijk en
Kinderdijk.
Van de 127 kastanjes zijn er al 11
weggehaald. Van de rest zijn er 32
slecht en 27 matig aan toe.
door Wout Bareman
terneuzen - Waterschap Schelde-
stromen koopt de pieren van de
voormalige Veerhaven in Terneu
zen. De rest van de haven, die nu
hoofdzakelijk in gebruik is als
jachthaven, wordt overgenomen
door de gemeente Terneuzen. Die
mag - is met het schap overeenge
komen - ook bepalen welke bebou
wing op de pieren is toegestaan.
De gemeente wil exploitatie en on
derhoud van de haven in handen
geven van de gebruikers. Naast
sleep- en bergingsbedrijf Multra
ship en handelsmaatschappij De
Hoop zijn dat twee watersportvere
nigingen. Die moeten daarover
nog wel sluitende afspraken met el
kaar maken.
Wethouder Co van Schaik (financi
ën); „Die exploitatie en dat onder
houd zijn cruciaal voor de toe
komst van de haven. De gemeente
is niet van plan daar geld voor uit
te trekken. Het gaat jaarlijks om
pakweg een half miljoen euro. Dat
zullen de exploitanten voor hun re
kening moeten nemen."
Rijkswaterstaat wil al jaren af van
de haven, die voor die dienst geen
functie meer heeft. De verkoop
wordt geregeld door het Rijksvast-
- en Ontwikkelingsbedrijf, de
vroegere dienst Domeinen. Van
Schaik gaat ervan uit dat de over
dracht gepaard gaat met een finan
ciële bijdrage van het Rijk, een
soort 'bruidsschat'. „Het moet bud
gettair neutraal blijven."
De herinrichting en aanpassing
van de Veerhaven voltrekt zich in
fasen. Over de herinrichting van
de haven zelf bestaat al overeen
stemming tussen de gebruikers en
de gemeente. Sleepboten en ande
re 'beroepsschepen' krijgen een
ruime plek toebedeeld aan de west
kant, terwijl de watersport de rest
van de haven inneemt. Het aantal
ligplaatsen (nu iets meer dan 200)
wordt uitgebreid. Faciliteiten als sa
nitaire voorzieningen en het kan
toor van de havenmeester worden
op het water verwezenlijkt. De ge
meente financiert wél de aankle
ding van de Scheldeboulevard.
Daarmee zijn ettelijke miljoenen
gemoeid, die deels worden terug
verdiend via de grondexploitatie.
Er bestaan al geruime tijd plannen
voor de bouw van een woontoren
en een hotel aan de haven en ook
de pieren kunnen worden be
bouwd. Van Schaik verwacht dat
de gemeenteraad de plannen be
gin volgend jaar krijgt voorgescho
teld.
door Emile Calon
Advocaat André
Beckers betwijfelt
ten zeerste of het
wel toegestaan is om
van de Zeeuwse cof
feeshops besloten clubs te maken.
De Maastrichtse raadsman, gespe
cialiseerd in softdrugszaken, stelt
met nadruk dat de Raad van State
heeft bepaald dat buitenlandse
klanten alleen gediscrimineerd mo
gen worden als overduidelijk kan
worden vastgesteld dat zij voor
overlast zorgen. „Is dat niet het ge
val, dan mag dat niet."
De burgemeesters van Goes, Ter
neuzen en Vlissingen hebben deze
week besloten dat de coffeeshops
in hun gemeenten per 1 januari be
sloten clubs moeten worden met
elk maximaal 2000 leden. Alleen
inwoners van Nederlandse ge
meenten kunnen lid worden. Op
die manier willen de burgemees
ters voorkomen dat buitenlandse
klanten nog langer hun softdrugs
in het Zeeuwse komen kopen.
Beckers voorspelt dat een eerzame
Belgische klant met succes naar de
Commissie Gelijke Behandeling
kan stappen om 'deze vorm van
discriminatie aan te vechten'. Hij
wijst ook naar de uitspraak van de
Vlissingse burgemeester René
Roep die publiekelijk erkent dat
hij geen signalen krijgt dat Bel
gische of andere buitenlandse klan
ten voor overlast zorgen. „Dan ver
valt dus elke grond om mensen
met een andere nationaliteit uit te
sluiten."
Beckers wijst er ook op dat in het
geheel niet duidelijk is hoe coffee
shops moeten omgaan met de per
soonsgegevens van hun leden en
wie inzage mag hebben in die ge
gevens. „Je mag namelijk niet zo
maar persoonsgegevens verzame
len." Hij stelt dat er tal van waar
borgen moeten zijn over de beveili
ging van die gegevens zodat ze
niet in handen kunnen vallen van
verkeerde mensen. „Stel dat een
krant zo'n lijst te pakken kan krij
gen of dat de politie een dergelijke
lijst wil koppelen aan een ander
bestand. Er moeten waarborgen
zijn die zoiets voorkomen. Zo
moet volgens hem voorkomen
worden dat een lid van een arresta
tieteam, 'die in zijn vrije tijd wel
eens een joint rookt ter ontspan
ning', ooit in de problemen kan
komen omdat andere agenten zijn
naam aan kunnen treffen."
Woordvoerder Martin Bruinsma
van het Ministerie van Veiligheid
en Justitie verzekerde gisteren dat
er geen problemen zijn om in het
Zeeuwse coffeeshops om te vor-
-I.SU171 cnMü
High Life in Goes, één van de zes Zeeuwse coffeeshops.
door Luc Oggel
VEERE - Zeeland heeft een beroerd
imago onder camperaars. Reden:
ze kunnen nergens terecht. Maar
campers worden veel verkocht en
dus is het toeristisch potentieel vol
gens Marchienus de Jonge enorm.
Hij en zijn vrouw Margit hebben
daarom plannen voor een camper
park aan de Campensweg bij de
Schotsman aan het Veerse Meer.
De Jonge, woonachtig in het
Noord-Hollandse Andijk, presen
teerde het idee deze week aan de
gemeenteraad van Noord-Beve
land. Want daar bevindt zich vol
gens de initiatiefnemer de perfecte
locatie: het parkeerterrein aan de
Campensweg, bij het waterskicen
trum De Schotsman. Het is een
langgekoesterde wens van de De
Jonges om een eigen bedrijf in de
recreatiebranche te beginnen.
Sinds anderhalfjaar zijn ze zelf fer
vent camperaars. „In tegenstelling
tot het buitenland wordt in Zee
land slecht ingespeeld op de
groeiende campermarkt. Het
wordt als bijproduct beschouwd,
niet als hoofdproduct", aldus De
Jonge. Hij wijst erop dat het aantal
campers in Nederland de afgelopen
tien jaar bijna is verviervoudigd tot
77.000. Steeds meer babyboomer
met tijd en geld schaffen er een aar
Maar Zeeland laat dat potentiet
vooralsnog links liggen, stelt De Jon
ge. „Bestaande campings voldoen
niet. Ze zijn 's winters gesloten, de
plaatsen zijn niet verhard en er zijn
geen specifieke voorzieningen. Daar
naast zijn campers voor campingeige
naren ook lastig, want ze rijden het
terrein aan gort. Een derde van de
camperaars wil ook niet op een tradi
tionele camping staan, vanwege de
hoge tarieven. Maar je wilt toch er-