Kunst die het io uit selectie donderdag 27 oktober 2011 Een middag Veere is pas echt compleet met een bezoek aan Museum De Schotse Huizen. In de twee laatgotische koopmanshui zen aan de Kaai in Veere is naast de stijlkamers, porselein, de scheepsmodellen en de kleder drachten altijd een goede ten toonstelling te zien met beelden de kunst die iets van doen heeft met het stadje. Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Ton Lamper Ton Lamper maakt grote kleuret sen die hij uit talloze losse onder delen opbouwt. In zijn linosneden beperkt hij zich tot zwart en wit, maar toont zich ook daarin een meester in het scheppen van uitge balanceerde bladen. Ook met o.a. Els van Baarle en Marleen Breen. T/m 29/10. De Osseberg, Singelweg 11, Grijpskerke. Finissage 29/10 14.30 uur, met o.a. Hans Dingemanse, gedichten n.a.v. het werk. Jan Toorop Jan Toorop is de spil van de exposi tie Nieuw Licht!, die in meer dan honderd kleine en grote werken toont de artistieke ontwikkelingen toont in de kunstenaarskolonies Katwijk, Bergen en Domburg. Er ontstond een rijkgeschakeerde taal waarin kunstenaars ervaringen konden verbeelden die eerder niet of nauwelijks te vangen waren. T/m 6/11. Marie Tak van Poortvliet Museum, Ooststraat 10a, Domburg. Wilfried Vandenhove Wilfried Vandenhove fotografeer de in Mexico het leven van straat kinderen. In A beautiful noise zoekt hij naar de context voor de harde maatschappij die mensen het recht ontzegt mens te zijn. De prachtige beelden bevatten een on derhuidse spanning die blootlegt wat zich achter de schijn van de werkelijkheid bevindt. T/m 13/11 Freemen Gallery, Marktstraat 11, Aardenburg. Paul/Menno de Nooijer Paul en Menno de Nooijer trans formeren de werkelijkheid tot dra gers van betekenissen. Daarin ko men heden en verleden, vakman schap en verbeelding samen. In ne gen foto's geven zij hun visie op de vrouw als muze: een mix van schoonheid, natuur, cultuur en vergankelijkheid. Soms puur, soms digitaal bewerkt, maar altijd per fect uitgevoerd. T/m 15/11. Rechtbank Middelburg. zontaal-verticaal domineert. Kunst en natuur ontmoeten elkaar op ba sis van gelijkwaardigheid. Mes or dent zijn doeken zoals de boer en de planoloog de ruimte. Door een geraffineerd kleurgebruik en dito compositie weet hij elk schilderij spannend te maken. De aquarellen van Wim Vaarzon Morel (1931) zijn pure uitingen van plein air schilderkunst. Hij weet snel en raak de hoofdlijnen van zijn onder werp te treffen en daarbij vorm, kleur en licht in essentie te raken. Zijn litho's hebben kracht door de vrijheid waarmee hij lithografi sche krijt en inkt hanteert. Vegen, lijnen en vlekken roepen in zwart-wit de verdwenen wereld op van de dijkenbouwers en droog- leggers uit de jaren vijftig van de vorige eeuw. Wim Vaarzon Morel bracht een groot deel van zijn jeugd in Veere door, Mira Peters woont er sinds 1996. Het stadje en de omgeving zijn haar favoriete onderwerpen. Haar aanpak is verwant met die van Ten Hoopen, maar Peters schil dert wat losser. Bij haar is het uit zicht op de Kaai, met de huizen en de boten vooral aanleiding voor een opgewekt lijn- en kleu renspel. Van alle schilders is Monica Rotgans (1951) het meest exotisch georiënteerd. Spanje en vooral de kracht van de stier vormen een belangrijke inspi ratiebron en zijn tevens aanleiding voor haar onderzoek naar kleur. Zij vertaalt de oude grotschilderin gen van Altamira naar eigen beel den waarin de kracht van het dier wordt opgeroepen in elementaire vormen, omgeven door gepassio neerd rood-oranje, Haar gericht heid op kleur komt ook tot uiting in twee rijk geschakeerde, panora mische zeelandschappen. Het gezelschap telt twee beeldhou wers, die elkaar mooi aanvullen. Karin Beek (1948) toont een scala aan figuren. Een meisje dat met een handdoek om zich heen naar de zee lijkt te kijken of een naakt dat als in een droom meereist op de rug van een dolfijn, maar ook een trotse kat en een krachtig werkpaard. Altijd gaat ze uit van volumes en rondingen met een le vendige textuur die voortkomt uit haar werkwijze. De personages en Unter Uns Unter Uns is een expositie van Cor nelia Brintzinger, Tim Ernst en Re becca Thomas, die door gastcura- tor Nicole Bianchet zijn geselec teerd. Na twee eerdere afleverin gen weer een spannende presenta tie in installatievorm die met het dagelijks leven als startpunt de grenzen van kunst, verbeelding op het scherp van de snede verkent. T/m 30/10. Kunstruimte deWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Voor en vlak na de Tweede We reldoorlog was Veere erg in trek bij kunstenaars. Joost Bakker van galerie De Vier Gemeten uit Mid delburg stelt de exposities samen. Een mooie symbiose van private en publieke samenwerking. Hij bracht acht kunstenaars samen die iets hebben met Veere en Zeeland én aan de Rijksacademie in Am sterdam studeerden. Daarmee zijn ze meteen te plaatsen: vakman schap en oriëntatie op de klas- siek-modeme traditie zijn gemeen schappelijke kenmerken. Puur schilderplezier zie je terug in het werk van Onno Boerwinkel (1950) en Paul Hugo ten Hoopen (1927). Boerwinkel weet pastelkrijt op meesterlijke wijze te gebruiken. Door lagen over elkaar heen te zet ten, te krassen en ook houtskool te gebruiken geeft hij zijn kleine ta fereeltjes een grote uitdrukkings kracht mee. Zijn aanpak raakt misschien wel het meest aan de in de open lucht geschilderde strandtaferelen Eugè- ne Boudin, voorloper van de im pressionisten. Bij Boerwinkel vind je het strand ook terug, onder meer in het schitterende Zon en wind, twee jongens op een strand- trap. Kunsthistorisch een anachro nisme, maar wat geeft het als je zo weergaloos het oog weet te verlei den en wat terloops is onvergete lijk kunt maken? Paul Hugo ten Hoopen oriënteert zich op de vroeg-modernen. Hij wil 'muziek voor het oog' maken zoals ook Matisse, die aan het be gin van de 20e eeuw de beeldende kunst verfriste door zijn vrije kleur- en lijngebruik. Ten Hoopen schildert bijvoorbeeld in felle kleu ren de Kanaalbrug Middelburg van bovenaf gezien, met als vondst en kele aan zeilen ontleende vormen. Hij toont ook stillevens en interi eurs die hij tot hoofdlijnen terug heeft gebracht zodat zich een puur visueel spel ontvouwt. Het werk van Antoine Mes (1927) is verder verwijderd van de academische tradi tie." Hij vereenvoudigt het land schap tot enkele vlakken en lijnen waarin vooral de tegenstelling hori dieren van Beek stralen een blij en krachtig levensgevoel uit, net zoals de vrouwen van Maillol, die wel eens een inspirator zou kunnen zijn. Thijl Wijdeveld (1943) ten slotte maakt soms gesloten figuren die hij glad afwerkt, maar hij bouwt ook gestalten op uit losse repen en balkjes die hij later in brons afgiet. Technisch knap en zeer expressief, abstract en figuratief tegelijk. Vaak zijn het paren. Ze staan, lopen, dansen of verrichten acrobatische toeren. Kortom kunst die het le ven viert... Amsterdam-Veere, t/m 6/11 in Museum 'De Schotse Huizen', Kaai 25-27, Veere. Geopend: dagelijks van 13.00 tot 17.00 uur. Onno Boerwinkel, Frietkot.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 66