Vragen die
niet willen
we liever
horen
Sommige mensen lijken in deze
tijd behoefte te hebben aan een
Alceste, de held in De Misantroop
van Molière, die steeds maar
weer de vragen stelt die we misschien
liever niet willen horen. Toneelgroep
Oostpool brengt dit stuk zaterdagavond
in de Stadsschouwburg in Middelburg.
2 luit
selectie
donderdag 27 oktober 2011
Sanne den Hartogh en Kirsten
Mulder in De Misantroop van
Molière door Theater De Oostpool.
foto's Sanne Peper
Regisseur Erik Whien trok De
Misantroop van de Franse
komedieschrijver Molière dit keer
een modern jasje aan.
door Bob van Huët
De houdbaarheidsdatum van de Franse to
neelschrijver Molière (1622-1673) is nog lang
niet verstreken. Oostpool-regisseur Erik
Whien merkte het tijdens een recente ver
kenningsreis voor zijn versie van de klassie
ker Le misanthrope (De mensenhater) naar
Versailles. Op een terras werd zijn mobieltje
gejat. Er kwam een politieagente bij voor
het proces-verbaal. Toen ze vernam waarom
Whien in Frankrijk was fleurde ze helemaal
op, aldus de regisseur. „Ze wist alles van Mo
lière en vroeg of ik Célimène (die de held
Alceste van alle klanten belazert, BvH) een
gemene vrouw vond. Kun je je voorstellen
dat je hier met de politie in aanraking komt
en je zegt: ik doe Heijermans en dat die
agent dan opbloeit en zegt: 'Ah Kniertje...'."
Het voorval doet hem bijna overstappen
naar een heel ander verhaal; dat van dat cul
tureel verpauperende land dat nauwelijks
nog investeert in kunst en zo de beschaving
op een laag pitje zet. Ook wat dat betreft is
er een behoefte aan een Alceste. „Hij is een
levensgevaarlijk personage, een non-confor
mist", stelt Whien. Want overal waar Alces
te binnenkomt, probeert hij hét naar boven
toe te halen. Wat doen jullie hier eigenlijk?
Wat zeg je wat je doet en wat doe je echt?
Waarom zeg je tegen je collega dat hij lek
ker bezig is terwijl je eigenlijk zijn baan
wilt? Zo'n type pain in the ass is hij. „Alceste
is niet buigzaam. Dat mensen hem afwijzen
of belachelijk maken biedt hem het bewijs
dat hij gelijk heeft en de wereld corrupt is."
In het maatschappijkritische stuk dat toch
echt een komedie blijft, ligt Alceste dus over
hoop met de wereld van het Franse hof,
met de liefde die het hart tot calculator
maakt, en nog het meest worstelt Alceste
met zichzelf Whien trok de held een mo
dern jasje aan maar behield de referenties
aan het hof van de Zonnekoning. "Het stuk
is in gemoderniseerde versies al een paar
keer naar de acteurswereld gehaald. Célimè
ne wordt dan een actrice en Alceste een
schrijver of een journalist. Dan gaat het
over roddel en achterklap. Zo letterlijk heb
ben wij het niet willen doen. Ik vind thea
ter een metafoor. We hebben het gewoon
over de koning. Je ziet geen hof maar je mag
het wel zeggen."
De koning van Molière zou nu een of ande
re hoge piet in de politiek zijn of de topamb
tenaar die over subsidie gaat, vermoedt
Whien. Het interesseert Alceste allemaal
geen zak. Hij wil er niet bijhoren. Hij is com
promisloos en bestaat bij de gratie dat hij
zich kan onderscheiden van de hofkliek.
Dat zijn nobele principes het uiteindelijk
zullen verliezen van het systeem, laat zich
raden. Misantropie klinkt zo als een aandoe
ning die je maar beter niet kunt krijgen.
Maar Alceste haatte de mensen niet, zegt
Whien. „Integendeel, hij hield van ze en wil
de dat ze waarachtig waren en zichzelf niet
zouden verloochenen."
Zaterdag 29 okt., Stadsschouwburg, Middelburg,
20.00 uur.
COLOFON
UitCids: elke donderdag als bijlage
bij de PZC en BN/De Stem.
Informatie over voorstellingen, restau
rants, exposities, winkels, evenementen
en films.
U kunt ons informeren:
E-mail: redsec@pzc.nl
Website: www.pzc.nl/uit - op de si
te is een formulier beschikbaar,
waar u alle gegevens over voorstel
ling of evenement kunt invullen.
PZC-redactiesecretariaat,
Postbus 91,4330 AB Middelburg.
Telefoon: 0118 434010
Redactie:
Jan van Damme: 0118 434014,
j.vandamme@pzc.nl
Rolf Bosboom: 0118 434006,
r.bosboom@pzc.nl
Advertenties:
Verkoopteam Zeeland:
0118 434070,
teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Deathfest
Zes death metalbands zullen de
omgeving op hun grondvesten
doen trillen. Het Belgische Fractu
red Insanity (foto)geeft de aftrap
voor een divers Deathfest. Pu
bliekstrekkers zijn Disbelief en De
bauchery met melodische rock'n
roll vibe. Verder zijn er optredens
van Erebus, Bloody Remains en
Basement Torture Killings.
Vrijdag 28 oktober, De Pit, Terneuzen,
19.30 uur.
De Broertjes
Theatergroep Duinart presenteert
vier broertjes die op een afgelegen
plek midden in de polder wonen.
Zij hebben met bijna niemand con
tact en leven hun leven zoals het
komt. Op een broeierige dag
brengt hun tante bezoek mee en
lijkt plotseling niets meer zoals
het was. De broers komen lijn
recht tegenover elkaar te staan
Vrij 28 en za. 29 okt., 't spiegeltheater,
Middelburg, 20.00 uur.
Barokconcert
Barokensemble Consort of Voices
onder leiding van André Poort
vliet brengt Mein Verlangen, een
programma met Duitse Barokmu
ziek. Vocale solisten zijn sopraan
Petra Wagemaker, alt Marja de
Waard, tenor Paul Kieviet en bas
Ralph Looij. Centraal in het pro
gramma staan drie cantates van Jo-
hann Sebastian Bach.
Zaterdag 29 okt. Maartenskerk,
Baarland, 20.00 uur.
Amstelman is zowel een uitbundi
ge als kwetsbare acteerprestatie
van Romijn Conen, bekend van
o.m. Flikken Maastricht. Amstel
man trekt als klassieke, virtuoze to
neelspeler alles uit de kast om bij
het publiek in de smaak te vallen.
De voorstelling kantelt als hij zijn
eigen leven gaat fileren en zichzelf
meedogenloos afpelt.
Donderdag 27oktober, 't Beest. Goes,
20.30 uur.
Amstelman