Vragen die niet willen we liever horen Sommige mensen lijken in deze tijd behoefte te hebben aan een Alceste, de held in De Misantroop van Molière, die steeds maar weer de vragen stelt die we misschien liever niet willen horen. Toneelgroep Oostpool brengt dit stuk zaterdagavond in de Stadsschouwburg in Middelburg. 2 luit selectie donderdag 27 oktober 2011 Sanne den Hartogh en Kirsten Mulder in De Misantroop van Molière door Theater De Oostpool. foto's Sanne Peper Regisseur Erik Whien trok De Misantroop van de Franse komedieschrijver Molière dit keer een modern jasje aan. door Bob van Huët De houdbaarheidsdatum van de Franse to neelschrijver Molière (1622-1673) is nog lang niet verstreken. Oostpool-regisseur Erik Whien merkte het tijdens een recente ver kenningsreis voor zijn versie van de klassie ker Le misanthrope (De mensenhater) naar Versailles. Op een terras werd zijn mobieltje gejat. Er kwam een politieagente bij voor het proces-verbaal. Toen ze vernam waarom Whien in Frankrijk was fleurde ze helemaal op, aldus de regisseur. „Ze wist alles van Mo lière en vroeg of ik Célimène (die de held Alceste van alle klanten belazert, BvH) een gemene vrouw vond. Kun je je voorstellen dat je hier met de politie in aanraking komt en je zegt: ik doe Heijermans en dat die agent dan opbloeit en zegt: 'Ah Kniertje...'." Het voorval doet hem bijna overstappen naar een heel ander verhaal; dat van dat cul tureel verpauperende land dat nauwelijks nog investeert in kunst en zo de beschaving op een laag pitje zet. Ook wat dat betreft is er een behoefte aan een Alceste. „Hij is een levensgevaarlijk personage, een non-confor mist", stelt Whien. Want overal waar Alces te binnenkomt, probeert hij hét naar boven toe te halen. Wat doen jullie hier eigenlijk? Wat zeg je wat je doet en wat doe je echt? Waarom zeg je tegen je collega dat hij lek ker bezig is terwijl je eigenlijk zijn baan wilt? Zo'n type pain in the ass is hij. „Alceste is niet buigzaam. Dat mensen hem afwijzen of belachelijk maken biedt hem het bewijs dat hij gelijk heeft en de wereld corrupt is." In het maatschappijkritische stuk dat toch echt een komedie blijft, ligt Alceste dus over hoop met de wereld van het Franse hof, met de liefde die het hart tot calculator maakt, en nog het meest worstelt Alceste met zichzelf Whien trok de held een mo dern jasje aan maar behield de referenties aan het hof van de Zonnekoning. "Het stuk is in gemoderniseerde versies al een paar keer naar de acteurswereld gehaald. Célimè ne wordt dan een actrice en Alceste een schrijver of een journalist. Dan gaat het over roddel en achterklap. Zo letterlijk heb ben wij het niet willen doen. Ik vind thea ter een metafoor. We hebben het gewoon over de koning. Je ziet geen hof maar je mag het wel zeggen." De koning van Molière zou nu een of ande re hoge piet in de politiek zijn of de topamb tenaar die over subsidie gaat, vermoedt Whien. Het interesseert Alceste allemaal geen zak. Hij wil er niet bijhoren. Hij is com promisloos en bestaat bij de gratie dat hij zich kan onderscheiden van de hofkliek. Dat zijn nobele principes het uiteindelijk zullen verliezen van het systeem, laat zich raden. Misantropie klinkt zo als een aandoe ning die je maar beter niet kunt krijgen. Maar Alceste haatte de mensen niet, zegt Whien. „Integendeel, hij hield van ze en wil de dat ze waarachtig waren en zichzelf niet zouden verloochenen." Zaterdag 29 okt., Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur. COLOFON UitCids: elke donderdag als bijlage bij de PZC en BN/De Stem. Informatie over voorstellingen, restau rants, exposities, winkels, evenementen en films. U kunt ons informeren: E-mail: redsec@pzc.nl Website: www.pzc.nl/uit - op de si te is een formulier beschikbaar, waar u alle gegevens over voorstel ling of evenement kunt invullen. PZC-redactiesecretariaat, Postbus 91,4330 AB Middelburg. Telefoon: 0118 434010 Redactie: Jan van Damme: 0118 434014, j.vandamme@pzc.nl Rolf Bosboom: 0118 434006, r.bosboom@pzc.nl Advertenties: Verkoopteam Zeeland: 0118 434070, teamzeeland@bndestem-pzc.nl Deathfest Zes death metalbands zullen de omgeving op hun grondvesten doen trillen. Het Belgische Fractu red Insanity (foto)geeft de aftrap voor een divers Deathfest. Pu bliekstrekkers zijn Disbelief en De bauchery met melodische rock'n roll vibe. Verder zijn er optredens van Erebus, Bloody Remains en Basement Torture Killings. Vrijdag 28 oktober, De Pit, Terneuzen, 19.30 uur. De Broertjes Theatergroep Duinart presenteert vier broertjes die op een afgelegen plek midden in de polder wonen. Zij hebben met bijna niemand con tact en leven hun leven zoals het komt. Op een broeierige dag brengt hun tante bezoek mee en lijkt plotseling niets meer zoals het was. De broers komen lijn recht tegenover elkaar te staan Vrij 28 en za. 29 okt., 't spiegeltheater, Middelburg, 20.00 uur. Barokconcert Barokensemble Consort of Voices onder leiding van André Poort vliet brengt Mein Verlangen, een programma met Duitse Barokmu ziek. Vocale solisten zijn sopraan Petra Wagemaker, alt Marja de Waard, tenor Paul Kieviet en bas Ralph Looij. Centraal in het pro gramma staan drie cantates van Jo- hann Sebastian Bach. Zaterdag 29 okt. Maartenskerk, Baarland, 20.00 uur. Amstelman is zowel een uitbundi ge als kwetsbare acteerprestatie van Romijn Conen, bekend van o.m. Flikken Maastricht. Amstel man trekt als klassieke, virtuoze to neelspeler alles uit de kast om bij het publiek in de smaak te vallen. De voorstelling kantelt als hij zijn eigen leven gaat fileren en zichzelf meedogenloos afpelt. Donderdag 27oktober, 't Beest. Goes, 20.30 uur. Amstelman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 58