Trapondersteuning biedt vele voordelen duurzaamI 15 Lekker bewegen Enthousiast woensdag 26 oktober 2011 Weetje nog hoe zwaar het was als kind op de fiets met forse tegenwind? Daar was plotseling de ster ke hand van vader die je een duwtje in de rug gaf. Precies dat gevoel krijg je bij de eerste me ters op een fiets met trapondersteuning. Maar is het ook een duurzame vorm van mo biliteit? door Ina Kuik Het begon allemaal zo'n twintig jaar geleden met de fiets met het touwtje. Je trok eraan en er sloeg een benzi nemotortje aan. Je hoefde niets meer te doen want je fiets werd omgetoverd in een bromfiets. Het betreffende fietsmerk was uiteinde lijk niet onverdeeld gelukkig met de uitvinding. De tweede uitvoe ring was wel raak. Eerst bij de steeds actievere groep senioren. Een fiets met een accu die stroom geeft aan een elektromotortje. Een sensor geeft aan hoe hard je trapt en hoeveel 'extra gas' je dus krijgt. En dat kun je nog regelen in drie standen ook. De grijze golf viel massaal voor de ze nieuwe manier van fietsen. Want je moet wel echt fietsen. Hou je op met trappen, dan geeft de fiets er ook de brui aan. Anders om ook. Fiets je te hard, dan scha kelt de trapondersteuning zichzelf uit. Het moet wel leuk en vooral binnen de wet blijven. Boven de 25 kilometer per uur wordt het im mers officieel een ander voertuig, dat bijvoorbeeld een kenteken be hoeft. De tweede groep die gechar meerd was van de fiets met trapondersteuning, zijn de jonge en middelbare vol wassenen. Ze verplaatsen zich tot 25 kilometer van en naar het werk steeds vaker met de elektrische fiets. Het scheelt weinig in tijd met de auto, veel in kosten, je krijgt je frisse lucht en je bewe ging. Specialist Kees de Mooij, eigenaar van Fiets en Fitness in Bergen op Zoom. „De verhoudingen verande ren snel. Waar ik eerst uitsluitend elektrische fietsen aan senioren verkocht, is de verhouding nu 60% tegen 35% aan andere volwasse nen." De laatste vijf procent is voor een snel groeiende doel groep: de schooljeugd. In Zeeland leggen scholieren vaak tientallen kilometers af naar school. En ieder een weet dat het in de kustprovin cie altijd waait. Maar ook veel West-Brabantse tieners moeten da gelijks dijken bedwingen. Alle fietsfabrikanten hebben inmiddels manieren gevon den om de doelgroepen tot aanschaf te verleiden. Sportie ve modellen met in het frame inge bouwde of losse accu's voor de vol wassenen, kekke modelletjes voor de schooljeugd. Alles kan, van om- afietsen tot fietsen met een bood- schappenrek voorop. En dan nu de hamvraag: is een elektrische fiets goed voor het milieu? Dat lijkt in eerste instantie niet zo. In plaats van zuivere spierkracht wordt immers elektriciteit ver bruikt en de wereld houdt er een berg accu's aan over. Toch zijn er absoluut lichtpunten. Twee elektri sche fietsen in plaats van een twee de auto levert milieuwinst op. Het uitstellen van een brommer om dat een elektrische fiets zonder helm net zo lekker rijdt, bespaart brandstof en uitlaatgassen. Winst of verlies? De wedstrijd is nog onbeslist. Maar binnenkort zal er wel een we tenschapper serieus onderzoek naar doen, toch? Ze waren de eersten die vanuit Willemstad naar Roosendaal reden op een fiets met trapondersteuning. Sinds dit voorjaar hebben ze al vijf medestanders gekregen uit het vestingstadje. Eva Birkhoff en Merel Saarloos (13) vinden het een fantastische uitvinding. „Het was wel wennen, ik durfde in het begin niet op zijn hardst", bekent Eva. Maar die schroom was gauw voorbij. Nu doen ze niets liever dan fietsende jon gens keihard passeren. De opmerkingen die de beteuterde jongelingen hen toevoegen, horen ze niet eens: „Ze zijn gewoon jaloers." De ouders zijn ook blij met het transportmiddel van hun dochters. „Deze fietsen zijn ongeveer 500,00 duurder in aanschaf. Maar vijf maanden minder met de bus en we hebben het er al weer uit. Het belangrijk ste voordeel is dat de meiden ondanks hun drukke leven dagelijks lekker bewegen." De accu's van de twee omafiet- sen mogen ze op het Norbertuscollege opladen. Fysiotherapeut Marijn van Liere van praktijk De Clavers uit Goes, is laaiend enthousiast. „Voor mensen met een beper king is het een uitkomst. Mensen met COPD, die met een ge wone fiets bij een beetje wind al afhaken, hun bereik wordt letterlijk en sociaal groter." Voor patiënten met reumatische aandoe ningen is het een uitkomst omdat hun gewrichten minder belast wor den. „Met minder energie en weinig belasting toch een heilinkje trek ken. Het gaat er immer niet om hoe je beweegt, als je maar be weegt." Wie dagelijks een kilometers lange tocht naar school moet maken kan wel wat 'trapondersteuning' gebruiken. foto Robert van den Berge

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 69