Trapondersteuning
biedt vele voordelen
duurzaamI 15
Lekker bewegen Enthousiast
woensdag 26 oktober 2011
Weetje
nog hoe
zwaar
het was
als kind op de fiets met
forse tegenwind? Daar
was plotseling de ster
ke hand van vader die
je een duwtje in de rug
gaf. Precies dat gevoel
krijg je bij de eerste me
ters op een fiets met
trapondersteuning.
Maar is het ook een
duurzame vorm van mo
biliteit?
door Ina Kuik
Het begon allemaal zo'n
twintig jaar geleden met
de fiets met het touwtje.
Je trok eraan en er sloeg een benzi
nemotortje aan. Je hoefde niets
meer te doen want je fiets werd
omgetoverd in een bromfiets. Het
betreffende fietsmerk was uiteinde
lijk niet onverdeeld gelukkig met
de uitvinding. De tweede uitvoe
ring was wel raak. Eerst bij de
steeds actievere groep senioren.
Een fiets met een accu die stroom
geeft aan een elektromotortje. Een
sensor geeft aan hoe hard je trapt
en hoeveel 'extra gas' je dus krijgt.
En dat kun je nog regelen in drie
standen ook.
De grijze golf viel massaal voor de
ze nieuwe manier van fietsen.
Want je moet wel echt fietsen.
Hou je op met trappen, dan geeft
de fiets er ook de brui aan. Anders
om ook. Fiets je te hard, dan scha
kelt de trapondersteuning zichzelf
uit. Het moet wel leuk en vooral
binnen de wet blijven. Boven de
25 kilometer per uur wordt het im
mers officieel een ander voertuig,
dat bijvoorbeeld een kenteken be
hoeft.
De tweede groep die gechar
meerd was van de fiets
met trapondersteuning,
zijn de jonge en middelbare vol
wassenen. Ze verplaatsen zich tot
25 kilometer van en naar het werk
steeds vaker met de elektrische
fiets. Het scheelt weinig in tijd
met de auto, veel in kosten, je
krijgt je frisse lucht en je bewe
ging.
Specialist Kees de Mooij, eigenaar
van Fiets en Fitness in Bergen op
Zoom. „De verhoudingen verande
ren snel. Waar ik eerst uitsluitend
elektrische fietsen aan senioren
verkocht, is de verhouding nu 60%
tegen 35% aan andere volwasse
nen." De laatste vijf procent is
voor een snel groeiende doel
groep: de schooljeugd. In Zeeland
leggen scholieren vaak tientallen
kilometers af naar school. En ieder
een weet dat het in de kustprovin
cie altijd waait. Maar ook veel
West-Brabantse tieners moeten da
gelijks dijken bedwingen.
Alle fietsfabrikanten hebben
inmiddels manieren gevon
den om de doelgroepen
tot aanschaf te verleiden. Sportie
ve modellen met in het frame inge
bouwde of losse accu's voor de vol
wassenen, kekke modelletjes voor
de schooljeugd. Alles kan, van om-
afietsen tot fietsen met een bood-
schappenrek voorop. En dan nu
de hamvraag: is een elektrische
fiets goed voor het milieu? Dat
lijkt in eerste instantie niet zo. In
plaats van zuivere spierkracht
wordt immers elektriciteit ver
bruikt en de wereld houdt er een
berg accu's aan over. Toch zijn er
absoluut lichtpunten. Twee elektri
sche fietsen in plaats van een twee
de auto levert milieuwinst op. Het
uitstellen van een brommer om
dat een elektrische fiets zonder
helm net zo lekker rijdt, bespaart
brandstof en uitlaatgassen. Winst
of verlies?
De wedstrijd is nog onbeslist.
Maar binnenkort zal er wel een we
tenschapper serieus onderzoek
naar doen, toch?
Ze waren de eersten die vanuit Willemstad naar Roosendaal reden op een fiets met trapondersteuning.
Sinds dit voorjaar hebben ze al vijf medestanders gekregen uit het vestingstadje. Eva Birkhoff en Merel
Saarloos (13) vinden het een fantastische uitvinding. „Het was wel wennen, ik durfde in het begin niet op
zijn hardst", bekent Eva. Maar die schroom was gauw voorbij. Nu doen ze niets liever dan fietsende jon
gens keihard passeren. De opmerkingen die de beteuterde jongelingen hen toevoegen, horen ze niet eens: „Ze zijn
gewoon jaloers." De ouders zijn ook blij met het transportmiddel van hun dochters. „Deze fietsen zijn ongeveer
500,00 duurder in aanschaf. Maar vijf maanden minder met de bus en we hebben het er al weer uit. Het belangrijk
ste voordeel is dat de meiden ondanks hun drukke leven dagelijks lekker bewegen." De accu's van de twee omafiet-
sen mogen ze op het Norbertuscollege opladen.
Fysiotherapeut Marijn van Liere van praktijk De Clavers uit
Goes, is laaiend enthousiast. „Voor mensen met een beper
king is het een uitkomst. Mensen met COPD, die met een ge
wone fiets bij een beetje wind al afhaken, hun bereik wordt
letterlijk en sociaal groter." Voor patiënten met reumatische aandoe
ningen is het een uitkomst omdat hun gewrichten minder belast wor
den. „Met minder energie en weinig belasting toch een heilinkje trek
ken. Het gaat er immer niet om hoe je beweegt, als je maar be
weegt."
Wie dagelijks een kilometers lange tocht naar school moet maken kan wel wat 'trapondersteuning' gebruiken.
foto Robert van den Berge