zeeland seaports o een tweede leven aan boord van Multratug 10 o ruimte voor de natuur o veel uitbreiding opslagcapaciteit op Valuepark Terneuzen De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen vormen samen het derde havengebied van Nederland. Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en economie mag dit gebied met recht het kloppend hart van de Zeeuwse economie genoemd worden. Zeeland Seaports is een overheids-NV met als aandeel houders de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele. Vlissingen en Terneuzen. Als havenbedrijf is het verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling, het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen die samen verantwoordelijk zijn voor: Het aantrekken van nieuwe bedrijven en de uitgifte van grond; Aanleg, beheer en-onderhoud van alle infrastructuur; Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een veilig scheepvaartverkeer in het bijzonder. Zeeland Seaports zorgt op een toegewijde en respect volle manier voor de duurzame ontwikkeling van de logistiek en industrie in de Zeeuwse zeehavens. Zo luidt onze missie. De kernwaarden die we daarbij hanteren zijn-, betrouwbaar, resultaatgericht, samen, respect en toewijding Met de Haven in Zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven over het belang van de Zeeuwse havens en de rol van hef havenbedrijf hierin. Valuepark Terneuzen (een joint venture van Zeeland Seaports en DOW Benelux), Natuur beschermingsvereniging 't Duumpje, Natuur beschermingsvereniging De Steltkluut, Stichting Het Zeeuwse Landschap, Vogelbescherming Nederland en ZMf ondertekenden vorige week een convenant voor de aanleg van tijdelijke natuur op de Mosselbanken in Terneuzen. Valuepark Terneuzen gaat de aanlegsteiger in de Braakmanhaven uitbreiden. Doel hiervan is de huidige steigercapaciteit te vergroten. In de natuur beschermingswetvergunning voor deze werkzaam heden is door de Provincie natuurherstel verplicht gesteld. De convenantpartijen hebben de uitvoering van het natuurherstel met elkaar besproken en een gezamenlijk plan bedacht. De partijen zijn van mening dat de natuurherstelopgave op korte termijn moeilijk uitgevoerd kan worden in het Natura 2000-gebied Westerschelde Saeftinghe. In overleg is daarom afgesproken dat de herstel- opgave in eerste instantie ingevuld wordt op een nog niet uitgegeven terrein van Valuepark Terneuzen. 0 In het westen van het industrieterrein Mosselbanken zal een tijdelijke broedplaats voor kustbroedvogels J worden ingericht. c <e Vele duizenden kustbroedvogels zoals strandpleVier 3 en grote stern leggen jaarlijks grote afstanden af om te komen broeden in de delta. Ze vinden echter "g steeds minder geschikte plekken, en hun aantal 5 gaat achteruit. De locatie op Mosselbanken is goed L geschikt te maken voor deze bedreigde soorten. 2 Voor het beheer van de broedlocatie reserveert Valuepark Terneuzen een fonds van 100.000,-. Als zich een bedrijf vestigt in het gebied, het fonds S is uitgeput, of als er (bijvoorbeeld aanhakend bij het Natura 2000-beheerplan] een definitieve o natuurherstelmaatregel wordt getroffen, zal deze m broedlocatie weer worden verwijderd. Zo'n 250 bedrijven werken samen met Zeeland Seaports continu aan de ontwikkeling van de Zeeuwse zeehavens. Industrie, logistiek en dienstverlening, alles heeft zijn rol in een wereld die 24 uur per dag, 7 dagen op 7, doorgaat. Maar welke bedrijven zijn dit? En wat doen ze eigenlijk? In een serie portretten leest u meer over de bedrijven in het Zeeuwse havengebied. Remco van Gils is met zijn 28 jaar één van de jongste sleepbootkapiteins bij Multraship. Nieuw bij het bedrijf is hij zeker niet. Al tien jaar sleept hij de grootste schepen via de Westerschelde en het Kanaal van Gent naar Terneuzen, naar een veilige haven. 'Ik heb een tijdje aan de wal gewerkt, maar acht uur op een stoel zitten is niks voor mij, daar werd ik chagrijnig van. Hier op het water, waar alles altijd anders is ben ik op mijn plaats.' Vanaf de brug van de sleepboot Multratug 10 vertelt Van Gils met passie over het bedrijf en zijn werk. 'Multraship verzorgt havendiensten. We slepen schepen van A naar B, van Vlissingen naar Terneuzen, Gent of Antwerpen. Welke we begeleiden? Daar zijn regels voor. Vanaf een bepaalde diepgang of voor grote schepen zonder kopschroef is assistentie van een sleep boot vereist. Wij zorgen ervoor dat het schip bijvoorbeeld bij het uitvaren van de sluis op koers blijft. We slepen ook bakken, verplaatsen kranen, assisteren bij bergingsklussen. Heel afwisselend allemaal. We doen dat werk ook op open zee. Laatst werden onze drijvende bokken ingezet bij de aanleg van een windmolenpark. Ik ben zelf mee geweest naar Joegoslavië, waar we een brug die een vaarroute blokkeerde hebben geborgen.' 'Eigenlijk leef ik in twee werelden. De ene week woon ik hier aan boord, samen met de machinist en de matroos. We vormen een vast team. Soms liggen we een dag stil, dan doen we onderhoud aan het schip. Dan zijn we opeens twee of drie dagen aan hetvaren. Op den duurweet je precies watje aan elkaar hebt, raak je op elkaar ingespeeld. Als ik vaar, weet de persoon aan' dek precies wat ik ga doen en andersom weet ik precies wat hij gaat doen. Na zeven dagen aan boord, ben ik weer een week thuis, mijn andere wereld. Maar als er dan bijvoorbeeld een schip vastloopt, sta ik ook zo weer op de brug. Dat zijn ook wel de mooie klussen. Je komt weer mensen tegen die je lang niet hebt gezien. Samen maken we een plan de campagne voor de berging. En of het een dag duurt of vier weken, je houdt het altijd vol tot het eind.' Valuepark Terneuzen is een bedrijvenpark aan de Braakmanhaven. De Braakmanhaven maakt onderdeel uit van het havengebied Terneuzen. Een belangrijk pluspunt ten opzichte van het havengebied langs het Kanaal Gent-Terneuzen is dat de Braakmanhaven geen sluizen heeft en daardoor direct toegankelijk is voor schepen met een diepgang tot maximaal 15 meter. In de Braakmanhaven start Zeeland Seaports binnenkort met de verlenging van een van de daar aanwezige steigers. Hierdoor zullen meer en grotere tankers tegelijkertijd kunnen worden afgehandeld. Valuepark Terneuzen, de joint venture van Dow Benelux en Zeeland Seaports, blijft zich verder ontwikkelen. Onlangs maakten twee logistieke bedrijven op het park bekend te gaan uitbreiden. In de eerste plaats gaat VSL SiloLogistics haar opslagcapaciteit flink vergroten. Zij gaat investeren in 22.500 m2 extra magazijnopslag en 8 silo's. Hierdoor kan zij straks voor Dow Benelux alle polyethyleenkorrels over dekt opslaan. VSL is vanaf 2003, de start gevestigd op Valuepark Terneuzen. Een andere logistieke partij op het Valuepark, Oiltanking Terneuzen, gespecialiseerd in opslag van vloeibare producten, gaat haar capaciteit uitbreiden van 317.000 naar 470.000 m3. Momenteel verzorgt Oiltanking de opslag van grondstoffen voor Dow Benelux, maar na de uitbreiding zal ze vanaf 2013 ook producten gaan opslaan voor de Noorse firma Statoil. Door deze uitbreiding zal de overslag van vloeibare bulk bij Oiltanking toenemen tot zo'n 6 miljoen ton per jaar, en daarmee een aanzienlijke groei van de totaal overslag in de Zeeuwse havens bewerkstellingen. Valuepark Terneuzen heeft als doel het realiseren van een cluster van chemische productie en distributie in het Zeeuwse havengebied. DOW Benelux en de nieuw te vestigen chemische bedrijven moeten gebruik gaan maken van eikaars (rest-) producten waardoor kosten kunnen worden bespaard, maar ook milieueffecten van afval worden teruggedrongen. Door de aan wezigheid van diverse logistieke faciliteiten en goede achterlandverbindingen via weg, spoor en de binnenlandse waterwegen is het park direct verbonden met de belangrijkste afzetmarkten en toeleveranciers." Remco van Gils schelpenpad 2 O p.o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (0)115 647400 O F 0031 (0)115 647500

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 58