zeeland
seaports
o een tweede leven aan boord van Multratug 10
o ruimte voor de natuur
o veel uitbreiding opslagcapaciteit op Valuepark Terneuzen
De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen
vormen samen het derde havengebied van Nederland.
Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en
economie mag dit gebied met recht het kloppend hart
van de Zeeuwse economie genoemd worden.
Zeeland Seaports is een overheids-NV met als aandeel
houders de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele.
Vlissingen en Terneuzen. Als havenbedrijf is het
verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling,
het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse
havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen
die samen verantwoordelijk zijn voor:
Het aantrekken van nieuwe bedrijven en
de uitgifte van grond;
Aanleg, beheer en-onderhoud van alle infrastructuur;
Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een
veilig scheepvaartverkeer in het bijzonder.
Zeeland Seaports zorgt op een toegewijde en respect
volle manier voor de duurzame ontwikkeling van de
logistiek en industrie in de Zeeuwse zeehavens. Zo
luidt onze missie. De kernwaarden die we daarbij
hanteren zijn-, betrouwbaar, resultaatgericht, samen,
respect en toewijding
Met de Haven in Zicht wil Zeeland Seaports uitleg
geven over het belang van de Zeeuwse havens en de
rol van hef havenbedrijf hierin.
Valuepark Terneuzen (een joint venture van
Zeeland Seaports en DOW Benelux), Natuur
beschermingsvereniging 't Duumpje, Natuur
beschermingsvereniging De Steltkluut, Stichting
Het Zeeuwse Landschap, Vogelbescherming
Nederland en ZMf ondertekenden vorige week
een convenant voor de aanleg van tijdelijke natuur
op de Mosselbanken in Terneuzen.
Valuepark Terneuzen gaat de aanlegsteiger in de
Braakmanhaven uitbreiden. Doel hiervan is de
huidige steigercapaciteit te vergroten. In de natuur
beschermingswetvergunning voor deze werkzaam
heden is door de Provincie natuurherstel verplicht
gesteld. De convenantpartijen hebben de uitvoering
van het natuurherstel met elkaar besproken en een
gezamenlijk plan bedacht.
De partijen zijn van mening dat de natuurherstelopgave
op korte termijn moeilijk uitgevoerd kan worden in
het Natura 2000-gebied Westerschelde Saeftinghe.
In overleg is daarom afgesproken dat de herstel-
opgave in eerste instantie ingevuld wordt op een
nog niet uitgegeven terrein van Valuepark Terneuzen.
0 In het westen van het industrieterrein Mosselbanken
zal een tijdelijke broedplaats voor kustbroedvogels
J worden ingericht.
c
<e
Vele duizenden kustbroedvogels zoals strandpleVier
3 en grote stern leggen jaarlijks grote afstanden af
om te komen broeden in de delta. Ze vinden echter
"g steeds minder geschikte plekken, en hun aantal
5 gaat achteruit. De locatie op Mosselbanken is goed
L geschikt te maken voor deze bedreigde soorten.
2 Voor het beheer van de broedlocatie reserveert
Valuepark Terneuzen een fonds van 100.000,-.
Als zich een bedrijf vestigt in het gebied, het fonds
S is uitgeput, of als er (bijvoorbeeld aanhakend bij
het Natura 2000-beheerplan] een definitieve
o natuurherstelmaatregel wordt getroffen, zal deze
m broedlocatie weer worden verwijderd.
Zo'n 250 bedrijven werken samen met Zeeland Seaports continu aan de ontwikkeling van de Zeeuwse zeehavens. Industrie, logistiek
en dienstverlening, alles heeft zijn rol in een wereld die 24 uur per dag, 7 dagen op 7, doorgaat. Maar welke bedrijven zijn dit?
En wat doen ze eigenlijk? In een serie portretten leest u meer over de bedrijven in het Zeeuwse havengebied.
Remco van Gils is met zijn 28 jaar één van de
jongste sleepbootkapiteins bij Multraship.
Nieuw bij het bedrijf is hij zeker niet. Al
tien jaar sleept hij de grootste schepen via
de Westerschelde en het Kanaal van Gent
naar Terneuzen, naar een veilige haven.
'Ik heb een tijdje aan de wal gewerkt,
maar acht uur op een stoel zitten is niks
voor mij, daar werd ik chagrijnig van. Hier
op het water, waar alles altijd anders is
ben ik op mijn plaats.'
Vanaf de brug van de sleepboot Multratug
10 vertelt Van Gils met passie over het
bedrijf en zijn werk. 'Multraship verzorgt
havendiensten. We slepen schepen van
A naar B, van Vlissingen naar Terneuzen,
Gent of Antwerpen. Welke we begeleiden?
Daar zijn regels voor. Vanaf een bepaalde
diepgang of voor grote schepen zonder
kopschroef is assistentie van een sleep
boot vereist. Wij zorgen ervoor dat het
schip bijvoorbeeld bij het uitvaren van
de sluis op koers blijft. We slepen ook
bakken, verplaatsen kranen, assisteren
bij bergingsklussen. Heel afwisselend
allemaal. We doen dat werk ook op open
zee. Laatst werden onze drijvende bokken
ingezet bij de aanleg van een windmolenpark.
Ik ben zelf mee geweest naar Joegoslavië,
waar we een brug die een vaarroute
blokkeerde hebben geborgen.'
'Eigenlijk leef ik in twee werelden. De ene
week woon ik hier aan boord, samen met
de machinist en de matroos. We vormen
een vast team. Soms liggen we een dag
stil, dan doen we onderhoud aan het schip.
Dan zijn we opeens twee of drie dagen
aan hetvaren. Op den duurweet je precies
watje aan elkaar hebt, raak je op elkaar
ingespeeld. Als ik vaar, weet de persoon aan'
dek precies wat ik ga doen en andersom
weet ik precies wat hij gaat doen. Na zeven
dagen aan boord, ben ik weer een week
thuis, mijn andere wereld. Maar als er dan
bijvoorbeeld een schip vastloopt, sta ik ook
zo weer op de brug. Dat zijn ook wel de mooie
klussen. Je komt weer mensen tegen die
je lang niet hebt gezien. Samen maken we
een plan de campagne voor de berging.
En of het een dag duurt of vier weken,
je houdt het altijd vol tot het eind.'
Valuepark Terneuzen is een bedrijvenpark
aan de Braakmanhaven. De Braakmanhaven
maakt onderdeel uit van het havengebied
Terneuzen. Een belangrijk pluspunt
ten opzichte van het havengebied langs
het Kanaal Gent-Terneuzen is dat de
Braakmanhaven geen sluizen heeft en
daardoor direct toegankelijk is voor
schepen met een diepgang tot maximaal
15 meter. In de Braakmanhaven start
Zeeland Seaports binnenkort met de
verlenging van een van de daar aanwezige
steigers. Hierdoor zullen meer en grotere
tankers tegelijkertijd kunnen worden
afgehandeld.
Valuepark Terneuzen, de joint venture van
Dow Benelux en Zeeland Seaports, blijft
zich verder ontwikkelen. Onlangs maakten
twee logistieke bedrijven op het park bekend
te gaan uitbreiden.
In de eerste plaats gaat VSL SiloLogistics
haar opslagcapaciteit flink vergroten. Zij gaat
investeren in 22.500 m2 extra magazijnopslag
en 8 silo's. Hierdoor kan zij straks voor
Dow Benelux alle polyethyleenkorrels over
dekt opslaan. VSL is vanaf 2003, de start
gevestigd op Valuepark Terneuzen. Een
andere logistieke partij op het Valuepark,
Oiltanking Terneuzen, gespecialiseerd in
opslag van vloeibare producten, gaat haar
capaciteit uitbreiden van 317.000 naar
470.000 m3. Momenteel verzorgt Oiltanking
de opslag van grondstoffen voor Dow Benelux,
maar na de uitbreiding zal ze vanaf 2013 ook
producten gaan opslaan voor de Noorse
firma Statoil. Door deze uitbreiding zal de
overslag van vloeibare bulk bij Oiltanking
toenemen tot zo'n 6 miljoen ton per jaar,
en daarmee een aanzienlijke groei van
de totaal overslag in de Zeeuwse havens
bewerkstellingen.
Valuepark Terneuzen heeft als doel het
realiseren van een cluster van chemische
productie en distributie in het Zeeuwse
havengebied. DOW Benelux en de nieuw
te vestigen chemische bedrijven moeten
gebruik gaan maken van eikaars (rest-)
producten waardoor kosten kunnen worden
bespaard, maar ook milieueffecten van
afval worden teruggedrongen. Door de aan
wezigheid van diverse logistieke faciliteiten
en goede achterlandverbindingen via weg,
spoor en de binnenlandse waterwegen is het
park direct verbonden met de belangrijkste
afzetmarkten en toeleveranciers."
Remco van Gils
schelpenpad 2 O p.o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (0)115 647400 O F 0031 (0)115 647500