Vliegveld mikt op aanleg harde baan in 2012 Eindelijk een stadshart, G. van boven iSl zeeland Domburg heeft voldoende ruimte voor uitbreiding van supermarkt Nieuw luchthavenbesluit cruciaal HERINRICHTING Het is nog niet af, maar veel Vlissingers buitelen nu al over de gelige toplaag die het Bellamypark heeft gekregen. Wacht nou maar, zeggen de werkmannen, straks piept men wel anders. De middellijn nog wat strakker en klaar is ook de boulevard o\800My tegen scherpe prijzen! dinsdag 25 oktober 2011 w Dagelijks het nieuws in twee minuten videojournaal. Ma. tfm vr. om 10.00,16.00 en 22.00 uur, za. en zo. om 18.00 uur Q www.z2.nl door Maurits Sep ARNEMUIDEN - Als het meezit kan Zeeland Airport in de tweede helft van volgend jaar beginnen met de aanleg van een harde baan op Vliegveld Midden-Zeeland. Dat verwacht directeur en luchthaven- meester Rob Gomersbach van Zee land Airport, exploitant van het vliegveld bij Arnemuiden. „Het technische plan en de teke ningen voor de harde baan liggen klaar, maar we hebben intern het besluit genomen te wachten met vervolgstappen tot alles bestuur lijk in orde is en we alle toestem mingen en vergunningen heb ben", zegt Gomersbach. De belangrijkste toestemming die moet komen, is het nieuwe lucht havenbesluit. Daarin wordt opge nomen wat voor soort vliegveld Midden-Zeeland is en hoe het is ingericht. Daarin staat dus ook of er een grasbaan of een harde baan ligt/mag liggen. Dat luchthavenbe sluit wordt in de tweede helft van 2012 genomen, verwacht de lucht havendirecteur. „En als er in staat dat we een harde baan mogen heb ben, dan gaan we daar ook mee aan de slag." Hoe snel dat kan, hangt af van de inspraakprocedure die over dat luchthavenbesluit gevoerd wordt. Als er veel bezwaren tegen zijn, is 2012 niet haalbaar. Bovendien heeft Zeeland Airport daarna zelf ook nog een 'heel be langrijke hobbel' te nemen, merkt Gomersbach op. „Geld. Daar zijn we natuurlijk al wel mee bezig, maar daar kan ik nog niks over kwijt. Natuurlijk zien we mogelijk heden genoeg, anders zouden we ook geen plannen uitwerken voor de aanleg van de harde baan." De harde baan is een lang gekoes terde wens van de opeenvolgende vliegvelddirecties. De huidige gras- baan kan bij aanhoudend slecht weer niet worden gebruikt. Zeker de wat zwaardere toestellen zak ken dan weg. Zeeland Airport heeft overigens altijd benadrukt dat een harde baan niet zal leiden tot veel meer vluchten en veel zwaardere vliegtuigen. Er liggen bovendien harde afspraken over het maximum aantal starts en lan dingen op het vliegveld om de overlast voor de omgeving te be perken. De grasbaan heeft niet te lijden ge had van de slechte en natte zomer van dit jaar, stelt Gomersbach. „De baan heeft zich goed gehouden. We hebben een winter met veel vorst achter de rug. Een bevroren baan is ook hard", blikt hij terug. Toen kon er dus veel gevlogen wor den. Het voorjaar was prachtig en dat zorgde ook voor veel vliegver keer op Midden-Zeeland. „En om dat het toen zo mooi en droog was, kon de baan de regen in de zomer goed verwerken. Het water zakte goed weg en we hadden dus geen slechte baan." Toch is er in de zomer veel minder gevlogen dan voorgaande jaren. Dat had niet met de kwaliteit van de baan te maken, maar uitslui tend met het weer. Gomersbach: „Het grootste deel van het gebruik van Midden-Zeeland is recreatie- verkeer. Mensen vliegen hier voor hun plezier. Maar het was geen mooi weer en dus kwamen ze niet." Hij verwacht desondanks dit jaar, door het goede voor- en na jaar, op 25.441 starts en landingen uit te komen. Dat zouden er ruim 3000 meer zijn dan in 2010. door Wendy van den Hurk Mooi hè!", roept Anni- ka Méijboom met een ietwat afwachtende glimlach, vlak voor haar café Soif „Ja, ik vind het schit terend, maar niet iedereen denkt Dat hadden de werkmannen vrij dag ook al gemerkt, toen ze het ge lige asfalt uitsmeerden. „Binnen de kortste keren stond het hele maal vol publiek", vertelt KWS- kraanmachinist Berry Witteveen. „De meesten vonden het niks. Er gens snap ik dat wel, maar vergeet niet de lelijke kinderkopjes die er vroeger lagen. Bovendien: wacht eerst tot het klaar is. Dan ziet het er helemaal anders uit." Want het blijft natuurlijk niet bij dit strandachtige tapijt. Daar wor den binnenkort abstracte accentlij- nen over getrokken en natuurlijk lantaarnpalen en bankjes neerge zet. Omdat het terrein bedoeld is voor evenementen, komen er ver der niet te veel obstakels. Zowel de plantenbakken als de podiumde- len worden mobiel; daarvoor zit de gemeente op dit moment in het offertetraject. Bomen komen net buiten het terrein. Ook het parkdeel, waar de Spui straat begint, is nog lang niet af De natuurstenen plantenbakken zijn gisteren volgestort met zand, en krijgen eind november/begin december, dat ligt aan het weer, be planting. Lage boompjes en bloe- Ook de boulevard kleurt tegenwoordig geel. Ook de boulevard kleurt te genwoordig mosterdgeel. En ook daar zijn de me ningen over verdeeld. Overal in Nederland zijn fietsstraten immers rood? Maar niet overal in Neder land ligt daar een strand achter, is de gedachte van de gemeente Vlis- singen. Die heeft de kleur heel be wust gekozen. AUeen de middellijn wordt nog wat strakker gemaakt. Wandelaars valt de geluidsdemping van het as falt al goed op. Ook lijkt de fiets- straat al op de juiste wijze te wor den gebruikt, al volgt ook nog een reeks borden met uiüeg. En dan is ook de boulevard klaar. Althans, voorlopig. Want de boule vard wacht natuurlijk nog een se rie verbeter-ingrepen. Ontwerpers van Kuiper Compagnons moeten nog wel een nieuwe visie maken. Die zal eind dit jaar klaar zijn. De nieuwe kleur van het Bellamypark door Annemarie Zevenbergen DOMBURG - De verhuizing van de supermarkt Ciooo naar het par keerterrein aan de Traverse in Domburg zou ook een uitbreiding van het winkeloppervlak met zich meebrengen. Dat is althans de wens van de winkelketen en de ex ploitant. Uit onderzoek blijkt dat daar, economisch gezien, genoeg ruimte voor is. Dat onderzoek geeft aan dat een uitbreiding van het huidige winkel oppervlak van 919 vierkante meter met 600 vierkante meter binnen het economisch klimaat van het dorp past. Die uitbreiding is vol gens de supermarkt nodig om het verschil tussen de drukke zomer maanden en de rustiger winter maanden te verkleinen. Extra kas sa's, bredere gangpaden en een gro tere winkelvoorraad moeten daar het hoofd aan bieden. Het plan voor verplaatsing van de supermarkt van de Singel naar de Traverse maakt deel uit van het Singelgebiedplan. Dat behelst een gefaseerde herinrichting van het gebied tussen de stadskom en de Traverse en is één van de zes strate gische projecten van de gemeente. De onderhandelingen voor de aan koop van de grond aan de Tra verse lopen nog. De gemeente moet vervolgens een nieuw be stemmingsplan opstellen. De eerste zichtbare stap in de her inrichting van het Singelgebied was de aanleg van een tijdelijk (be taald) parkeerterrein op het ter rein van de voormalige Rabobank. De gemeente kocht de grond eind vorig jaar en sloopte de panden. De rentelasten van die grondaan koop moeten de komende vijf jaar gedekt worden uit parkeeropbreng- sten. Het terrein ging juni dit jaar open. Bij de presentatie van de ge meentebegroting voor 2012 bleek overigens al dat die opbrengst van af juni tot nu toe al ruimschoots toereikend is. q/mÏmeN Showroomkeukens X./SHOWROOM] KEUKENS SANITAIR BADKAMERS BADMEUBELS TEGELS STOOMCABINES SAUNA VERWARMING BOUWBEDRIJF ELECTRO INSTALLATIEBEDRIJF iramstraat 1-3 (centrum), Koudekerke, Tel. 0118-551681 Vrijdagavond koopavond (zaterdagmiddag gesloten)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 18