Vliegveld mikt
op aanleg harde
baan in 2012
Eindelijk een stadshart,
G. van boven
iSl zeeland
Domburg heeft voldoende ruimte
voor uitbreiding van supermarkt
Nieuw luchthavenbesluit cruciaal
HERINRICHTING
Het is nog niet af, maar veel Vlissingers buitelen nu al over de
gelige toplaag die het Bellamypark heeft gekregen. Wacht nou
maar, zeggen de werkmannen, straks piept men wel anders.
De middellijn nog wat strakker
en klaar is ook de boulevard
o\800My tegen scherpe prijzen!
dinsdag 25 oktober 2011
w
Dagelijks het nieuws in twee minuten videojournaal.
Ma. tfm vr. om 10.00,16.00 en 22.00 uur,
za. en zo. om 18.00 uur
Q www.z2.nl
door Maurits Sep
ARNEMUIDEN - Als het meezit kan
Zeeland Airport in de tweede
helft van volgend jaar beginnen
met de aanleg van een harde baan
op Vliegveld Midden-Zeeland. Dat
verwacht directeur en luchthaven-
meester Rob Gomersbach van Zee
land Airport, exploitant van het
vliegveld bij Arnemuiden.
„Het technische plan en de teke
ningen voor de harde baan liggen
klaar, maar we hebben intern het
besluit genomen te wachten met
vervolgstappen tot alles bestuur
lijk in orde is en we alle toestem
mingen en vergunningen heb
ben", zegt Gomersbach.
De belangrijkste toestemming die
moet komen, is het nieuwe lucht
havenbesluit. Daarin wordt opge
nomen wat voor soort vliegveld
Midden-Zeeland is en hoe het is
ingericht. Daarin staat dus ook of
er een grasbaan of een harde baan
ligt/mag liggen. Dat luchthavenbe
sluit wordt in de tweede helft van
2012 genomen, verwacht de lucht
havendirecteur. „En als er in staat
dat we een harde baan mogen heb
ben, dan gaan we daar ook mee
aan de slag."
Hoe snel dat kan, hangt af van de
inspraakprocedure die over dat
luchthavenbesluit gevoerd wordt.
Als er veel bezwaren tegen zijn, is
2012 niet haalbaar.
Bovendien heeft Zeeland Airport
daarna zelf ook nog een 'heel be
langrijke hobbel' te nemen, merkt
Gomersbach op. „Geld. Daar zijn
we natuurlijk al wel mee bezig,
maar daar kan ik nog niks over
kwijt. Natuurlijk zien we mogelijk
heden genoeg, anders zouden we
ook geen plannen uitwerken voor
de aanleg van de harde baan."
De harde baan is een lang gekoes
terde wens van de opeenvolgende
vliegvelddirecties. De huidige gras-
baan kan bij aanhoudend slecht
weer niet worden gebruikt. Zeker
de wat zwaardere toestellen zak
ken dan weg. Zeeland Airport
heeft overigens altijd benadrukt
dat een harde baan niet zal leiden
tot veel meer vluchten en veel
zwaardere vliegtuigen. Er liggen
bovendien harde afspraken over
het maximum aantal starts en lan
dingen op het vliegveld om de
overlast voor de omgeving te be
perken.
De grasbaan heeft niet te lijden ge
had van de slechte en natte zomer
van dit jaar, stelt Gomersbach. „De
baan heeft zich goed gehouden.
We hebben een winter met veel
vorst achter de rug. Een bevroren
baan is ook hard", blikt hij terug.
Toen kon er dus veel gevlogen wor
den. Het voorjaar was prachtig en
dat zorgde ook voor veel vliegver
keer op Midden-Zeeland. „En om
dat het toen zo mooi en droog
was, kon de baan de regen in de
zomer goed verwerken. Het water
zakte goed weg en we hadden dus
geen slechte baan."
Toch is er in de zomer veel minder
gevlogen dan voorgaande jaren.
Dat had niet met de kwaliteit van
de baan te maken, maar uitslui
tend met het weer. Gomersbach:
„Het grootste deel van het gebruik
van Midden-Zeeland is recreatie-
verkeer. Mensen vliegen hier voor
hun plezier. Maar het was geen
mooi weer en dus kwamen ze
niet." Hij verwacht desondanks dit
jaar, door het goede voor- en na
jaar, op 25.441 starts en landingen
uit te komen. Dat zouden er ruim
3000 meer zijn dan in 2010.
door Wendy van den Hurk
Mooi hè!", roept Anni-
ka Méijboom met een
ietwat afwachtende
glimlach, vlak voor
haar café Soif „Ja, ik vind het schit
terend, maar niet iedereen denkt
Dat hadden de werkmannen vrij
dag ook al gemerkt, toen ze het ge
lige asfalt uitsmeerden. „Binnen
de kortste keren stond het hele
maal vol publiek", vertelt KWS-
kraanmachinist Berry Witteveen.
„De meesten vonden het niks. Er
gens snap ik dat wel, maar vergeet
niet de lelijke kinderkopjes die er
vroeger lagen. Bovendien: wacht
eerst tot het klaar is. Dan ziet het
er helemaal anders uit."
Want het blijft natuurlijk niet bij
dit strandachtige tapijt. Daar wor
den binnenkort abstracte accentlij-
nen over getrokken en natuurlijk
lantaarnpalen en bankjes neerge
zet. Omdat het terrein bedoeld is
voor evenementen, komen er ver
der niet te veel obstakels. Zowel de
plantenbakken als de podiumde-
len worden mobiel; daarvoor zit
de gemeente op dit moment in
het offertetraject. Bomen komen
net buiten het terrein.
Ook het parkdeel, waar de Spui
straat begint, is nog lang niet af
De natuurstenen plantenbakken
zijn gisteren volgestort met zand,
en krijgen eind november/begin
december, dat ligt aan het weer, be
planting. Lage boompjes en bloe-
Ook de boulevard kleurt tegenwoordig geel.
Ook de boulevard kleurt te
genwoordig mosterdgeel.
En ook daar zijn de me
ningen over verdeeld. Overal in
Nederland zijn fietsstraten immers
rood? Maar niet overal in Neder
land ligt daar een strand achter, is
de gedachte van de gemeente Vlis-
singen. Die heeft de kleur heel be
wust gekozen.
AUeen de middellijn wordt nog
wat strakker gemaakt. Wandelaars
valt de geluidsdemping van het as
falt al goed op. Ook lijkt de fiets-
straat al op de juiste wijze te wor
den gebruikt, al volgt ook nog een
reeks borden met uiüeg. En dan is
ook de boulevard klaar.
Althans, voorlopig. Want de boule
vard wacht natuurlijk nog een se
rie verbeter-ingrepen. Ontwerpers
van Kuiper Compagnons moeten
nog wel een nieuwe visie maken.
Die zal eind dit jaar klaar zijn.
De nieuwe kleur van het Bellamypark
door Annemarie Zevenbergen
DOMBURG - De verhuizing van de
supermarkt Ciooo naar het par
keerterrein aan de Traverse in
Domburg zou ook een uitbreiding
van het winkeloppervlak met zich
meebrengen. Dat is althans de
wens van de winkelketen en de ex
ploitant. Uit onderzoek blijkt dat
daar, economisch gezien, genoeg
ruimte voor is.
Dat onderzoek geeft aan dat een
uitbreiding van het huidige winkel
oppervlak van 919 vierkante meter
met 600 vierkante meter binnen
het economisch klimaat van het
dorp past. Die uitbreiding is vol
gens de supermarkt nodig om het
verschil tussen de drukke zomer
maanden en de rustiger winter
maanden te verkleinen. Extra kas
sa's, bredere gangpaden en een gro
tere winkelvoorraad moeten daar
het hoofd aan bieden.
Het plan voor verplaatsing van de
supermarkt van de Singel naar de
Traverse maakt deel uit van het
Singelgebiedplan. Dat behelst een
gefaseerde herinrichting van het
gebied tussen de stadskom en de
Traverse en is één van de zes strate
gische projecten van de gemeente.
De onderhandelingen voor de aan
koop van de grond aan de Tra
verse lopen nog. De gemeente
moet vervolgens een nieuw be
stemmingsplan opstellen.
De eerste zichtbare stap in de her
inrichting van het Singelgebied
was de aanleg van een tijdelijk (be
taald) parkeerterrein op het ter
rein van de voormalige Rabobank.
De gemeente kocht de grond eind
vorig jaar en sloopte de panden.
De rentelasten van die grondaan
koop moeten de komende vijf jaar
gedekt worden uit parkeeropbreng-
sten. Het terrein ging juni dit jaar
open. Bij de presentatie van de ge
meentebegroting voor 2012 bleek
overigens al dat die opbrengst van
af juni tot nu toe al ruimschoots
toereikend is.
q/mÏmeN Showroomkeukens
X./SHOWROOM]
KEUKENS SANITAIR BADKAMERS BADMEUBELS TEGELS STOOMCABINES
SAUNA VERWARMING BOUWBEDRIJF ELECTRO INSTALLATIEBEDRIJF
iramstraat 1-3 (centrum), Koudekerke, Tel. 0118-551681
Vrijdagavond koopavond (zaterdagmiddag gesloten)