Van miskend naar eigenzinnig genie spectrum 2 Zaterdag 22 oktober 2011 Ron Dirven, auteur Geboren in Etten-Léur, 1962 Studies: journalis tiek te Utrecht, kunstgeschiedenis aan de KU Nijme gen en schilder kunst op de Breda se kunstacademie Sint Joost Beroep: direc teur-conservator van Vincent van GoghHuis te Zundert Woonplaats: Breda Auteur van onder andere De Zaaier - Vin- pent van Gogh in Etten, Vincent van Gogh: Verloren Vondsten, Schilders van Dongen, Amulf Rainer over Van Gogh, Boch Van Gogh, Zadkine Van Gogh Over de biografie Van Gogh; The Life ontstond deze week veel mediatumult. Heeft de kunstschilder dan toch geen zelfmoord gepleegd? Maar het meest bijzondere aan deze biografie is niet het antwoord op die vraag, maar vooral de meer eigentijdse kijk op de persoon Vincent van Gogh. door Ron Dirven Op de achterflap staat: 'Hun boek zal de definitieve bio grafie van de schilder blij ken.' Of dat zo is, zal de toe komst uitwijzen. Als opvol ger van Lust for Life, Van Goghs biografie uit 1934 door Irving Stone, hebben de Amerikaanse onderzoekers Steven Naifeh en Gregory White Smith deze week de lij vige biografie Van Gogh: The Life gepubli ceerd. Beide auteurs en hun team van on derzoekers hebben een indrukwekkende prestatie neergezet. Het boek, waaraan tien jaar is gewerkt, be vat een schat aan informatie over het le ven van de wereldberoemde Brabantse schilder. Naifeh en White Smith hebben toegang gekregen tot de archieven van het Van Gogh Museum, waarin zich nog veel ongepubliceerde familiecorrespondentie bevindt. Daarnaast hebben ze talloze we tenschappelijke publicaties gebruikt die de laatste decennia zijn verschenen, zoals de nieuwste brieveneditie. De schrijvers, die eerder de Pulitzer Prize wonnen voor hun biografie over de schil der Jackson Pollock, hebben een juridische achtergrond en dat is merkbaar in hun aan pak. Opvallend is dat ze bij het bestuderen van hun bronnen hebben getracht 'tussen' de brieven door te lezen. Ze gingen ervan uit dat wat Vincent aan zijn broer Theo schreef niet per se betrouwbaar hoefde te zijn, maar eerder manipulatief. Vincent, die financieel volledig afhankelijk was van zijn broer, had soms bepaalde be doelingen die om een andere 'waarheid' vroegen. Als ware rechercheurs zijn de au teurs van deze biografie daarom bepaalde feiten gaan afleiden uit het beschikbare 'be wijsmateriaal'. Dit levert verrassende in zichten op. Een enkele keer zijn die verge zocht, zoals hun veronderstelling dat Van Gogh kan zijn neergeschoten door een paar jongeren in plaats van dat hij zelf moord heeft ge pleegd. Deze bewe ring wordt in vakkringen niet geaccepteerd. Maar alle me diatumult hier over heeft de aandacht afge leid van de plausibele aan names en ge volgtrekkin gen in de rest van het boek. De wijze waarop de schrijvers daar in hun bronnen aan vullen en interprete ren, draagt sterk bij aan de levendigheid van het verhaal. Zo durven zij het aan om de duistere perio de van zijn jeugdjaren in Zundert op een geloofwaardige manier verder in te kleu ren. Ze weiden uit over het karakter en de vormende rol van zijn dominante moeder die hem nooit heeft begrepen, de Victo riaanse moraal binnen het protestantse ge zin in het overwegend katholieke dorp waar werd gezongen, gedanst en gevoch ten: 'Breugheliaanse openbare uitspattingen Theodorus en Anna van Gogh, de ouders van Vincent. De graven van Vincent en zijn broer Theo in Auvers-sur-Oise. waren gebruikelijk tijdens zulke kermissen (Breughel was in de streek geboren). Het alco holmisbruik daar, de lompheid en vooral het negeren van sociale klasse en seksuele moraal bevestigden alle negatieve stereotypen van het boerse Nederlandse karakter dat de be schaafde mensen in stedelijke centra als Am sterdam en Den Haag verafschuwden.' De in zichzelf gekeerde jonge Vincent ont dekt in de pastorietuin de 'zin' van de na tuur. 'Alle lessen in symbolisme die Vin cent uiteindelijk in verf overbracht - van uit de christelijke mythologie, vanuit kunst en literatuur - kregen hun eerste wortels in de tuin van zijn moeder'. Verderop in het boek keert zijn heimwee naar het 'pastorie-eiland' in Zundert steeds terug. Als hij op 22-jarige leeftijd zijn geboortedorp opnieuw bezoekt en de nacht doorbrengt op het kerkhof, krijgt hij ter plekke de in geving om predikant te worden. Dat dit toen ge beurde, is nog niet eerder zo stellig beweerd. Het boek bevat meer van dergelij ke stelligheden. De - auteurs laten Theo bijvoorbeeld de be schuldiging uiten dat het kind van de Haagse prostituee Sien Hoor- nik van Vincent is. Ook onderstrepen ze zijn provocerend gedrag in Nuenen, daar 'bracht hij op etenstijd zijn schilderijen naar de eetkamer van de pastorie en zette ze op de stoel tegenover hem, waarmee hij tartend de wevers aan tafel bij zijn ouders uitnodigde'. Later beschuldigt zijn zuster Anna hem er zelfs van door zijn opstandig gedrag zijn vader te hebben 'vermoord'. De auteurs vullen de gedachten van de per sonages vaak zeifin en nemen daarbij geen blad voor de mond. Deze aanpak ver hoogt de dramatiek van het verhaal en daardoor de leesbaarheid. Het is geen droog wetenschappelijk betoog, maar een spannende geschiedenis. Wat niet bete kent dat Naifeh en White Smith geen dege lijke studie hebben gemaakt van hun bron nen, maar wel dat ze de feitelijkheden op geraffineerde wijze hebben omgevormd tot een haast filmisch drama volgens Ame rikaanse 'Hollywood-principes'. Om de scènes meer kleur te geven, schilde ren ze bovendien 'decors' uit de geschiede nis van de periode. Ook dat verlevendigt het verhaal. Zo beschrijven ze de geuren van de Borinage, de chaos in de wereld stad Londen en de opkomst van het im pressionisme in Parijs wanneer Vincent daar in 1875 voor het eerst komt als bedien de in de kunsthandel. Gefocust als hij dan is op zijn naderende godsdienstige roe ping, loopt hij volledig voorbij aan alle mo-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 80