Sport en business nodig voor een gezond Zeeland sport en business 25 Het 'Sport en Business' plein is een breed gedragen en energiek initiatief uit de koker van Stichting Zeeland Sport en Leisure in samenwerking met LMG Exhibitions en NAC. De Stichting Zeeland Sport Leis ure, opgericht om sportieve en at tractieve evenementen te facilite- ren, heeft een breed speelveld uit gerold om het 'Sport en Busi ness' plein in een dynamische en actieve setting bij elkaar te bren gen. door Annet van de Ree GOES - Wie nog denkt in traditione le sportsponsoringconcepten zal op Contacta 2011 aangenaam verrast worden. De krachtige combinatie van diverse aspecten uit de samenle ving laat zien wat het effect van sport ontwikkeling op de hele Zeeuwse sa menleving kan zijn. Binnen het project werken vijf beleid sterreinen samen: Bedrijfsleven, On derwijs, Gezondheidszorg, Overheid en Sport. Ook gesymboliseerd door de vijf Olympische ringen met het oog op de Olympische Spelen in Lon don 2012. "We zoeken naar de syner gie tussen deze beleidsvelden, omdat sport veel meer is dan alleen maar een spelletje. Sport is belangrijk voor ie dereen; een gezond lichaam en een gezonde geest zijn voor alle deelne mers in de samenleving een voor deel," zo meldt het projectteam van Sport en Business. ren van je sterke punten," zo bena drukt John. "Voor Limburg begeleid ik al meerdere jaren dergelijke sporte- vent trajecten, dus ik spreek uit erva ring. Betrokkenheid vanuit de lokale overheid is daarbij onontbeerlijk. De wethouders Albert de Vries (Middel burg) en Marin de Zwarte(Vlissingen) zijn al bereid gevonden een actieve rol bij de opening van het Sport en Business plein te spelen." iiü Vlnr: Mario Spetic, Sander van Buren Carien Antheunisse, Tilly Stroo, Frans Maas, daarachter studenten van ROC Zeeland, HZ en HR Ambassadeurs Bekende topsporters zijn een rolmo del voor de jeugd en zij kunnen een provincie of regio positief in het nieuws brengen. Het effect van de po sitieve beeldvorming dankzij de Giro en Tour de France in 2010 ligt nog vers in het geheugen. Prachtige beel den die heel Europa zijn doorgegaan, een betere PR. - campagne kun je niet wensen. Dit jaar kennen we een zogenaamd 'Johnny Hoogerland ef fect', iedereen weet nu echt wel dat deze sympathieke wielrenner uit Zee land komt! "De organisaties van topsport evene menten zijn belangrijke ambassadeurs en stimulators voor Sport Business in Zeeland. Zij vormen een platform voor business to business en de bijbe horende sponsoring of ondersteu ning. Het topsportplatform heeft een katalyserende werking en een voor beeld functie naar de sporters en vere nigingen binnen Zeeland. Zij kunnen Een club als NAC leeft overal. seur en actief betrokken bij de onder steuning van het Nederlandse dames voetbal team en diverse Duitse hand balteams. "Het uiteindelijke doel Van de Stichting is om Zeeland op een volwassen manier in beeld te brengen als potentiële topsportlocatie. En visie ontwikkelen op de plannen voor de Olympische Spelen van 2028, vooruit denken over wat dit voor Nederland kan betekenen en welke faciliteiten Zeeland kan bieden bijvoorbeeld voor de watersportonderdelen. Zo kan Zeeland onderdeel gaan uitma ken van het Olym pische program ma. Dit vergt een voorberei ding van vele jaren, dus tij- dig starten met het etale- Olympics by the Sea De Olympische zeildames Lobke Berkhout en Lisa Westerhof en de Nederlandse succesvolle zwemploeg zijn te zien in een dynamische promo tiefilm die de Olympische gedachte wil uitdragen. Ook zitskiër Kees van de Klooster en handboogschutter In- grid Peijer zijn bekende Nederlanders op de Paralympics en kennen de als geen ander de drive om te winnen om de top te halen en het belang van sponsors in dat traject. Om de Olympische ambities voor Zeeland kracht bij te zetten staat er in het vooijaar van 2012 een evenement gepland met een sterke focus op de Spelen in London. Dit "Olympics by the Sea" wordt een internationaal sportevenement voor de jeugd in Zee land, met Vlissingen en Middelburg als 'Olvm- Projectleider Tilly Stroo en oud topatleet Frans Maas. zich hieraan optrekken en hierdoor naar een hoger platform klimmen," zo meent Sander van Buren, toernooi directeur van de Thermphos Challen ger Zeeland. Hij organiseert voor het derde achtereenvolgende jaar het Challenger Toernooi en weet als geen ander wat erbij komt kijken om een dergelijk toernooi op de kaart te zetten. "De deelname van onze Zeeuwse topmeiden aan het interna tionale toernooi geeft een absoluut een extra dimensie aan het evene ment. Angelique van de Meet, Lesley Kerkhove en de zusjes Van de Velde laten letterlijk zien dat de top voor Zeeuwse sporters haalbaar is. Zij zijn de beste ambassadeurs voor de regio! Op Contacta zullen zij zeker acte de presence geven. Olympisch vooruitdenken "Er zijn diverse andere Zeeuwse Pa- ra- en Olympische sporters, die een bijdrage willen leveren aan Sport en Business op Contacta," zo vertelt Til ly Stroo (EVE&), voorzitter van Stich ting Sport en Leisure. Voormalig to patleet Frans Maas, nu werkzaam bij Schelde Sports, is actief betrokken bij de organisatie en invulling van het Contacta Sport en Business plein. De actieve en enthousiaste manier waar op het initiatief voor een het Sport en Business plein werkt aanstekelijk. Zo is ook Mario Spetic van EVE& actief als projectleider voor de attractieve in richting van het Sport en Business plein. "Samen met studenten van ROC Zeeland en Hogeschool Zee land en Rotterdam werken we nu aan de planning, inrichting en leuke acties op de beursdagen. Zo creëren we een aantrekkelijk stageproject voor deze studenten uit de regio en la ten we ze letterlijk beleven wat er alle maal mogelijk is hier in Zeeland. "Een succesvol 'Sport en Business event' op Contacta 2011 tilt de Stich ting Sport en Leisure uit de baby fa se," meent John Delnoy, secretaris van Stichting Sport en Leisure en in het dagelijkse leven organisatieadvi-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 143