Ruimte voor Twitter en Facebook De belangrijkste sociale media Google «social media 12 Visie op de toekomst is het thema van CONTAC- TA.NL 2011. In het jubileumjaar van de beurs- 25 jaar is een be hoorlijke mijlpaal- kijkt CON- TACTA.NL terug op de succes volle jaren. Maar voor organisa tor LMG is het eigenlijk nog be langrijker om vooruit te kijken. Niet voor niets is het thema Visie op de Toekomst. En wat is er mo menteel actueler dan sociale me dia? Niets toch. door Ron Gregoor GOES - Is er een beter moment om vooruit te kijken dan na een terugblik over de afgelopen jaren. Een kwart eeuw CONTACTA is het moment om te kijken naar de komende jaren. "Iedereen heeft wel een visie op de toekomst", zegt Perry Kentin, direc teur van het organiserende LMG. "En vooral ondernemers zijn daar dag en nacht mee bezig. Hoe doen we za ken binnen nu en tien jaar. Hoe speel ik als ondernemer daarop in. Wat moet ik doen in een financiële en eco nomische crisis, zoals nu. Wat kan ik met internet, e- commerce, twitter en facebook. Allemaal vragen- waar de ondernemer zich mee bezig houdt." Die vragen wil CONTACTA.NL be antwoorden. De invloed van bijvoor beeld de i Phone en i Pad is niet te on derschatten. "Als ik zaken ga doen, is het enige dat ik bij me heb mijn i Phone. Of mijn i Pad. Daar doe ik al les op. Ik heb meteen de beschikking over internet, mijn agenda, ik kan daarop alles noteren, heb geen papier en pen meer nodig. Dat is de toe komst. En we staan nog maar aan het Facebook, wie kan er nog zonder. begin." De social media, die er zijn, bieden veel mogelijkheden om contact te 'ma ken. Met je klanten, met je collega- bedrijven. Linkedln is zo'n mooi voorbeeld. CONTACTA.NL anno 2011 zal dus ruimschoots aandacht besteden aan die sociale media. Zo is er in hal 1 van de Zeelandhallen een twitterbar. Gewoon een bar, waar ondernemers elkaar kunnen ontmoeten. Maar met een levensgroot scherm, waarop alle tweedes te zien zijn die betrekking hebben op CONTACTA.NL. "Ieder een, binnen en buiten de Zeelandhal len, kan zijn berichtje kwijt over CONTACTA.NL. Dat laten we alle maal zien. Mensen kunnen daarop rea geren." In een andere hal staat een Linkedln lounge. Daar kunnen mensen met el kaar afspreken, zaken doen of ge woon een praatje maken met een kop koffie of een biertje. In de Oostersche'ldehal staat verder een Arena, waar allerlei sprekers hun zegje doen. CONTACTA.NL 2011 ademt de nieuwe, sociale media uit. Op veel plekken is te zien wat er zich op de beurs afspeelt. CONTACTA.NL heeft trouwens toch niet te klagen aan publiciteit. Foto: ANP Naast de aandacht in bijvoorbeeld de Ondernemer, mediapartner van de beurs, is online continue een blik op de beurs te werpen. Bijzonder is ook dat Omroep Zeeland twee a drie uur per dag live uitzendt vanaf CON TACTA.NL. Kortom, wie meer wil weten over de toekomst van het za kendoen en de nieuwe sociale media, moet toch eens een bezoekje brengen aan CONTACTA.NL. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een pro fessionele redactie, de inhoud verzorgen. Tevens is er sprake van inter actie en dialoog tussen de gebruikers. Het eerste belangrijke social net work was Six Degrees, dat in 1997 ontstond. Sociale media hebben de potentie om de privacy van gebruikers ervan danig te ondermijnen. Sociale media worden ook gebruikt voor politieke organisatie. Een óp- stand tegen de regering van Moldavië in 2009 wordt wel de Twitterre- volutie genoemd en ook de omwenteling in Egypte is te danken aan de sociale media. Wat zijn de belangrijkste social media? Twitter is een in- temetdienst waar- Jff j mee gebruikers pit korte berichtjes van maximaal 140 tekens publiceren. Het is een sociaalnetwerksite waarop men zichzelf, zoals bij Facebook, een profiel en een avatar kan aanmeten. De activiteit bij het gebruiken van Twitter heet twitteren, ook wel twee ten, dat kwetteren betekent. Het logo van Twitter is daarom een klein vogel de. Twitteren komt neer op in real ti- ïe communiceren via een microweb- log op een pc, mac of gsm, smart- phone of andere mobiele apparaten met internetaansluiting. Het gebruik van de Twitterdienst kost geen geld, afgezien van de kosten van de com municatie via bijvoorbeeld sms. Twit ter is opgericht in oktober 2006 door Obvious Corp, een bedrijf uit San Francisco. Hyves is een Neder landse sociaalnet- werksite met voor namelijk Nederland se bezoekers en le den. Vergelijkbaar met de Amerikaanse sites MySpace en Facebook. Hyves werd in 2004 op gericht door Raymond Spanjar, Koen Kam en Floris Rost van Tonningen. In januari 2011 had Hyves meer dan 10,9 miljoen accounts, een stijging van ruim twee miljoen ten opzichte van anderhalf jaar daarvoor. Hyves profielen kunnen eenvoudig worden opgebouwd door het invullen van vra genlijstjes en het uploaden van een of meerdere afbeeldingen. Op Hyves zijn ook andere (gratis) diensten be schikbaar, zoals een marktplaatsfunc- tie, games, een betaalsysteem en een optie om met oud- klasgenoten in contact te komen. linkedln is een virtueel sociaal netwerk, actief sinds 5 mei 2003, dat gericht is op vakmensen. Sinds augustus 2011 zijn er wereldwijd meer dan 120 miljoen geregistreer- den. Linkedln groeit de laatste jaren heel sterk. De gemiddelde Linkedln gebruiker is een man van 41, heeft vijftien jaar werkervaring. Het belang rijkste doel van de website is geregis- treerden gebruik te laten maken van eikaars zakelijke netwerk. Dat ge beurt door contacten te leggen met anderen die je vertrouwt. Facebook is een sociaalnetwerksite dat sinds mei 2008 in een Nederland se versie bestaat. In april 2009 had Facebook al meer dan 200 miljoen ac tieve gebruikers, in 2010 waren dat er al een half miljard. Facebook bestaat sinds februari 2004. Mark Zuckerberg is de oprichter en algemeen directeur, hij werkt vanuit het hoofdkantoor in Califomië. In eerste instantie konden alleen studenten van Harvard College lid worden. Later werd dat uitgebreid tot de hele Harvard Universiteit. Face book was een van de eerste virtuele gemeenschappen die een publieke web-API aanbood, een manier voor derden om gebruik te maken van de data van Facebook in een eigen appli catie. Google+ is een sociaal mediaplat form waarbij gebruikers zogenaamde kringen kunnen aanmaken. Binnen deze kringen kunnen vrienden toege voegd worden zodat berichten per groep gedeeld kunnen worden. Met vrienden kan men een zogeheten 'hangout' starten waarmee men kan videobellen en ook samen YouTube- filmpjes kan bekijken. Google+ werd op 28 juni dit jaar opengesteld. Aan vankelijk kon men alleen gebruiker worden op uitnodiging van een ande re gebruiker. In september werd de webapplicatie voor iedereen openge steld. Een week na de opening begon Google samen te werken met verschil lende bedrijven om bedrijfsprofielen op te stellen. Bedrijven kunnen zich inschrijven om mee te doen aan dit experiment. Slechts enkele dagen na dat bedrijven zich konden inschrij ven, hadden al duizenden bedrijven zich aangemeld. Anders dan bij con current Facebook is het bij Google+ ook mogelijk de berichten van niet- vrienden te volgen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 130