horen,
Wil je bij de winnaars
dan heb je visie nodig
toekomstvisie
09
Superbus: alternatief
voor streekvervoer?
Hij heeft de uitstraling van eèn
luxe limo en kan ongelooflijk hard
rijden. Superbus is een nieuwe
vorm van collectief vervoer waar
door mensen weer zin hebben om
de bus te pakken. Superbus is ook
de naam van het project, een vorm
van openbaar vervoer en op deze
manier ook gebrand als nieuwe
merknaam.
"Superbus lijkt op een hoge snelheids
trein omdat hij op een vrije baan -tot
250 km per uur kan rijden. In tegenstel
ling tot de trein, kan hij ook van het tra
cé af en over de provinciale weg en
door de dorpen rijden", legt Ockels
uit. Zo'n eigen baan wordt bij voor
keur aangelegd in het midden van de
snelweg met op elke 20 km een switch-
punt waar de bus erop of eraf kan. Een
set accu's is voldoende voor ca. 200
km. De eerste ontwerpen en calculaties
van Superbus waren zo veelbelovend
dat Ockels en zijn team subsidie kregen
om een prototype te ontwikkelen. En
dat prototype is straks te zien op CON-
TACTA.NL in Goes.
"We laten iedereen kennismaken met
Superbus", vertelt Wubbo Ockels.
"Dan kunnen overheden beslissen of
ze een pilot met dit vervoermiddel wil
len starten." Superbus kan op termijn
het streekvervoer vervangen of naast de
bestaande vervoersmiddelen gaan rij
den. Superbus gaat rijden op aanvraag.
Dienstregelingen zijn niet meer van on
ze tijd waarin mensen alles regelen met
hun mobiele telefoon, meent Ockels.
Via internet worden reizigers gekop
peld aan een traject van een Superbus
en krijgen ze een voorstel waar en wan
neer ze kunnen opstappen. Alleen al
om het prototype van Superbus te zien,
is het de moeite waard om CONTAC-
TA.NL te bezoeken!
Wubbo Ockels voor zijn superbus, die een snelheid van 250 kilometer per uur haalt. Foto: ANP
Wubbo Ockels als ruimtevaarder op de miljonairsbeurs.
Een indrukwekkende carrière
Prof. dr. Wubbo Ockels werd in
1946 in Almelo geboren. In 1973
studeerde hij cum laude in Gronin
gen af op basis van onderzoek aan
het Nuclear Physics Accelerator Insti
tute in wis- en natuurkunde. In
1978 behaalde hij zijn doctoraal in
wis- en natuurkunde aan de Univer
siteit van Groningen. In datzelfde
jaar werd Wubbo Ockels als één van
de drie Europese Payload Specialis
ten uitverkoren om bij de European
Space Agency de Spacelab-1 missie
te komen trainen. In 1985 maakte
hij zijn eerste ruimtevlucht. Sinds
1986 is Ockels gestationeerd bij ES-
TEC (het technische en wetenschap
pelijk onderzoekscentrum van de
ESA in Noordwijk). In juli 1992 stel
de de Technische Universiteit van
Delft professor Ockels aan in een
parttime functie als hoogleraar aan
de faculteit Ruimtevaart Technolo
gie. Bovendien behoudt hij zijn kwa
lificatie als ESA wetenschappelijk as
tronaut.
Naast zijn functie als professor aan
de TU van Delft sinds 1994, heeft
Wubbo Ockels deelgenomen aan
voorbereidende studies voor een Eu
ropean Moon program en in 1996
nam hij het initiatief om een voostel
te ontwerpen voor een Lunar South
Pole expeditie door robotten in
2001, genaamd Euromoon. In 2001
en 2003 was hij technisch adviseur
van het studententeam dat de Solar
Challenge won. Sinds september
2003 is Wubbo Ockels hoogleraar
Duurzame Technologie aan de Tech
nische Universiteit Delft. Tegen
woordig is Wubbo Ockels Head of
Office voor ESA's nieuwe kantoor
voor Educationele Projecten voor
Outreach Activiteiten dat zich onder
andere bezighoudt met het zorgen
voor praktijkervaring voor jonge we
tenschappers en ingenieurs.
Met dank aan Provincie Zeeland