horen, Wil je bij de winnaars dan heb je visie nodig toekomstvisie 09 Superbus: alternatief voor streekvervoer? Hij heeft de uitstraling van eèn luxe limo en kan ongelooflijk hard rijden. Superbus is een nieuwe vorm van collectief vervoer waar door mensen weer zin hebben om de bus te pakken. Superbus is ook de naam van het project, een vorm van openbaar vervoer en op deze manier ook gebrand als nieuwe merknaam. "Superbus lijkt op een hoge snelheids trein omdat hij op een vrije baan -tot 250 km per uur kan rijden. In tegenstel ling tot de trein, kan hij ook van het tra cé af en over de provinciale weg en door de dorpen rijden", legt Ockels uit. Zo'n eigen baan wordt bij voor keur aangelegd in het midden van de snelweg met op elke 20 km een switch- punt waar de bus erop of eraf kan. Een set accu's is voldoende voor ca. 200 km. De eerste ontwerpen en calculaties van Superbus waren zo veelbelovend dat Ockels en zijn team subsidie kregen om een prototype te ontwikkelen. En dat prototype is straks te zien op CON- TACTA.NL in Goes. "We laten iedereen kennismaken met Superbus", vertelt Wubbo Ockels. "Dan kunnen overheden beslissen of ze een pilot met dit vervoermiddel wil len starten." Superbus kan op termijn het streekvervoer vervangen of naast de bestaande vervoersmiddelen gaan rij den. Superbus gaat rijden op aanvraag. Dienstregelingen zijn niet meer van on ze tijd waarin mensen alles regelen met hun mobiele telefoon, meent Ockels. Via internet worden reizigers gekop peld aan een traject van een Superbus en krijgen ze een voorstel waar en wan neer ze kunnen opstappen. Alleen al om het prototype van Superbus te zien, is het de moeite waard om CONTAC- TA.NL te bezoeken! Wubbo Ockels voor zijn superbus, die een snelheid van 250 kilometer per uur haalt. Foto: ANP Wubbo Ockels als ruimtevaarder op de miljonairsbeurs. Een indrukwekkende carrière Prof. dr. Wubbo Ockels werd in 1946 in Almelo geboren. In 1973 studeerde hij cum laude in Gronin gen af op basis van onderzoek aan het Nuclear Physics Accelerator Insti tute in wis- en natuurkunde. In 1978 behaalde hij zijn doctoraal in wis- en natuurkunde aan de Univer siteit van Groningen. In datzelfde jaar werd Wubbo Ockels als één van de drie Europese Payload Specialis ten uitverkoren om bij de European Space Agency de Spacelab-1 missie te komen trainen. In 1985 maakte hij zijn eerste ruimtevlucht. Sinds 1986 is Ockels gestationeerd bij ES- TEC (het technische en wetenschap pelijk onderzoekscentrum van de ESA in Noordwijk). In juli 1992 stel de de Technische Universiteit van Delft professor Ockels aan in een parttime functie als hoogleraar aan de faculteit Ruimtevaart Technolo gie. Bovendien behoudt hij zijn kwa lificatie als ESA wetenschappelijk as tronaut. Naast zijn functie als professor aan de TU van Delft sinds 1994, heeft Wubbo Ockels deelgenomen aan voorbereidende studies voor een Eu ropean Moon program en in 1996 nam hij het initiatief om een voostel te ontwerpen voor een Lunar South Pole expeditie door robotten in 2001, genaamd Euromoon. In 2001 en 2003 was hij technisch adviseur van het studententeam dat de Solar Challenge won. Sinds september 2003 is Wubbo Ockels hoogleraar Duurzame Technologie aan de Tech nische Universiteit Delft. Tegen woordig is Wubbo Ockels Head of Office voor ESA's nieuwe kantoor voor Educationele Projecten voor Outreach Activiteiten dat zich onder andere bezighoudt met het zorgen voor praktijkervaring voor jonge we tenschappers en ingenieurs. Met dank aan Provincie Zeeland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 127