'Geen
eendimensionale
zombieshow'
Novecento
31
TERUGGESPOELD
De 'anders dan andere'
zombieserie The walking
dead is een hit in Amerika
Rivka Croenier was in
Georgia bij de opnames
van het tweede seizoen.
media@wegener.nl J media
024-3650570
Zaterdag 22 oktober 2011
Sharpsburg ligt op een uur rijden
van Atlanta, de stad in de Ame
rikaanse staat Georgia die is uit
gegroeid tot het Hollywood van
het zuiden. Het plaatsje is over
genomen door de crew van The
walking dead. De hoofdweg van het ge
hucht wordt geblokkeerd door een trailer,
met daarop een doormidden gezaagde auto.
Een figurant schept eten op bij het buffet.
Niemand let op zijn hoofdwond en de
bloedspatten op zijn gezicht. Buiten staan
rekken vol vlekkerige, gescheurde kleren. Be
stemd voor de zombies, die verderop tot le
ven worden gewekt in de make-uptrailer.
Na een onverwacht succesvol eerste sei
zoen van The walking dead stromen de
figuranten die graag een zombie wil
len spelen, uit het hele land toe. Figu
rant Kevin is een fan van het gruwel-
genre. Hij heeft zijn zombielenzen en
-tanden nog niet in, maar de rest van
zijn afschrikwekkende make-up is
De helden van The walking dead: Jon Bernthal (links met geweer), Andrew Lincoln (midden
met pistool en hoed) en Laurie Holden (rechts met blauwe bloes). foto's CPD
al klaar. Zijn halfvergane gezicht contras
teert wonderlijk met zijn blinkend witte
tanden. Hij lacht: „Ik ben mijn hele leven
vegetariër, vanavond proefik voor het eerst
mensenvlees."
Even verderop zijn de opnames voor een ac
tiescène in een donker steegje al in volle
gang. Hoofdrolspeler Andrew Lincoln - de
tot held uitgegroeide dorpspolitieman Rick
Grimes - trekt met getrokken pistool een
sprintje naar de overkant, waarbij hij rake
lings langs de camera scheert.
De serie speelt zich af in een apocalyptische
tijd, waarin de wereld is getroffen door een
virus dat mensen verandert in vleesetende
zombies. Groepjes overlevenden probe
ren zich in helse omstandigheden
staande te houden, terwijl de wal
kers (de zombies) op hun vlees azen.
De serie is gebaseerd op de stripboe
ken van Robert Kirkman. De teke
naar is nauw betrokken bij de
productie. „Het blijft gek de
strip die ik tien jaar geleden in mijn pyjama
in mijn kelder verzon, tot leven te zien ko
men", erkent hij. Dat de cultstrip zich zo
goed leent voor verfilming, snapt hij wel.
The walking dead is geen eendimensionale
zombieshow. Overlevenden springen aan
het einde van zombiefilms bijna altijd in
een helikopter en verdwijnen aan de hori
zon. Je komt er nooit achter hoe het ze ver
der vergaat. Wij beginnen juist op dat mo
ment. Hoe behoud je je menselijkheid in
zo'n gruwelijke omgeving."
Acteur Jon Bernthal (Grimes' collega Shane
Walsh) denkt ook dat de voor zombiepro
ducties ongewone psychologische lading
van The walking dead het geheim van het
succes is. „Zombies blijken niet het grootste
gevaar, daar leren de overlevenden wel mee
leven. De slechtheid zit in de mensen."
Actrice Laurie Holden (Andrea) denkt dat
de serie gewoon goed is getimed. „Het the
ma past in deze tijdgeest, waarin angst over
heerst. Het gevoel dat er in de wereld veel
dingen gebeuren waar je geen controle over
hebt. Het kan zo maar afgelopen kan zijn.
Zombies zijn een metafoor voor die angst.
Dan komt de wil om te overleven boven en
besef je het belang van familie en samen
zijn. Dat is waar de serie om draait."
De opnames vallen de actrice niet mee.
„Met 40 graden en elk insect dat deze staat
voorhanden heeft zoemend om mijn
hoofd, is het best pittig." De zombies laten
haar ook niet koud. „Als ik 's nachts over
achterafweggetjes naar huis rijd, heb ik de
hele tijd het gevoel dat iets me gaat grijpen.
Sinds ik aan deze serie werk, heb ik zelfs
nachtmerries over zombies."
Dat de actrice zo in haar rol opgaat, is een
opsteker voor Greg Nicotero. De gelauwer
de grimeur geeft leiding aan de afdeling spe
cial effects make-up en neemt zijn werk
heel serieus. Het is de zombies verboden
leuke plaatjes op Facebook te zetten of de
set te verlaten met m'ake-up op. „Stel je
voor, een zombie met uitgelopen make-up
die zijn duim opsteekt. Het zou de illusie in
een klap verstoren."
Vorig seizoen richtte Nicotero zelfs een
zombieschool op, om de zombies zo geloof
waardig mogelijk neer te zetten. „De zom
bies zagen er geweldig uit, maar de acteer
prestaties bleven achter. Als de regisseur
'actie' riep, deden vijftig mensen hetzelfde
loopje, gebaseerd op wat ze ooit in zombie
films hebben gezien. In de zombieschool
laat ik ze hun loopje doen, daarna verfijn ik
hun interpretatie."
The walking dead. Vanaf dinsdag 1 novem
ber, FOXIive, 21.20 uur.
IW Reageren?
redactie.media@wegener.nl
door Johan van de Beek
In de serie Teruggespoeld staat
wekelijks de spot gericht op
een filmklassieker die op veel
mensen een onuitwisbare
indruk heeft gemaakt.
Ik heb een haat-liefdeverhouding met
'Novecento' - ofwel '1900' - van Bernar
do Bertolucci. Het begint er al mee dat
er verschillende versies van de film cir
culeren. De versie die ik in de jaren zeven
tig zag in het filmhuis, duurde 255 minu
ten. Dat was een compromis dat Bertolucci
monteerde, nadat producer Alberto Grimal-
di weigerde een versie van dik 5 uur in 2 de
len uit te brengen en vervolgens dreigde
'Novecento' te vermoorden door een versie
van 180 minuten uit te brengen. Op dvd is
nu een versie verkrijgbaar van 311 minuten.
Dit klinkt misschien oneerbiedig, maar ik
zou nu moeiteloos door 'Novecento' kun
nen zappen, om te blijven hangen op de
pastorale beelden van het platteland en de
schoonheid van de piazza's en kerken. Ik
zou nu meer moeite hebben met het pam
fletachtige karakter van de film. 'Novecen
to' is namelijk ook een politieke film, ge
maakt door een man die lid was van de Ita
liaanse communistische partij. Bertolucci
wilde met zijn episch getoonzette film de
strijd tegen het fascisme en de morele supe
rioriteit van het communisme op een sok
kel plaatsen. Dat gaat, helaas, bijna altijd
hand in met haast karikaturale schetsen
van goed en kwaad.
'Novecento' speelt zich af tussen 1900 en
1945 en schetst de opkomst van het fascis
me in Italië en de 'boerenopstand', waarbij
het platteland de zijde koos van de commu
nisten. Hij vertelt het verhaal aan de hand
van de lotgevallen van twee mannen die
vrienden zijn, maar uit verschillende socia
le klassen komen. Robert de Niro speelt de
zoon van een landeigenaar, Gérard Depar-
dieu de bastaardzoon van een boer. Daarbij
zijn grote namen als Burt Lancaster en de
Robert de Niro en Gérard Depardieu spelen
de hoofdrollen in Novecento. foto GPD
waanzinnig ogende Donald Sutherland de
belichaming van het fascisme. Helaas wor
den de grote rollen bezet door mensen die
geen of slecht Italiaans spreken. De stem
men zijn allemaal ingedubd en dat ver
sterkt het ietwat gekunstelde karakter.
'Novecento' moet het niet hebben van klei
ne, subtiele effecten, maar van grote, dra
matische gebaren, grove effecten en een
paar openhartige erotische scenes. Als het
werkt, werkt het vooral in de scènes waar
in Bertolucci de massa laat acteren. De mis
schien wel mooiste scène is ook de meest
kitscherige: 'II Giornio della Liberazione'
waarin Bertolucci een met gouden licht
overladen landschap in Emilia Romagna
laat zien, waar de boeren en boerinnen el
kaar toezingen dat de oorlog voorbij is.
Hier ook shots, heldhaftig van onderop ge
nomen, van een mooie, jonge boerin op
een hooikar, die met de riek in de hand
naar de horizon kijkt. Zet dat beeld vast en
je hebt 'agitprop' (agitatie en propaganda)
van de zuiverste Russische soort. Maar hier
is het overgoten met een romantische saus,
zoals uit de reclames voor Bertolli olijfolie.
Bertolucci zei later dat de film behalve een
manifest ook een gedicht en een sage was.
Klopt. Het zijn drie films, over elkaar heen-
geplakL Er valt genoeg te genieten, maar je
moet er soms wat lang op wachten.