'Geen eendimensionale zombieshow' Novecento 31 TERUGGESPOELD De 'anders dan andere' zombieserie The walking dead is een hit in Amerika Rivka Croenier was in Georgia bij de opnames van het tweede seizoen. media@wegener.nl J media 024-3650570 Zaterdag 22 oktober 2011 Sharpsburg ligt op een uur rijden van Atlanta, de stad in de Ame rikaanse staat Georgia die is uit gegroeid tot het Hollywood van het zuiden. Het plaatsje is over genomen door de crew van The walking dead. De hoofdweg van het ge hucht wordt geblokkeerd door een trailer, met daarop een doormidden gezaagde auto. Een figurant schept eten op bij het buffet. Niemand let op zijn hoofdwond en de bloedspatten op zijn gezicht. Buiten staan rekken vol vlekkerige, gescheurde kleren. Be stemd voor de zombies, die verderop tot le ven worden gewekt in de make-uptrailer. Na een onverwacht succesvol eerste sei zoen van The walking dead stromen de figuranten die graag een zombie wil len spelen, uit het hele land toe. Figu rant Kevin is een fan van het gruwel- genre. Hij heeft zijn zombielenzen en -tanden nog niet in, maar de rest van zijn afschrikwekkende make-up is De helden van The walking dead: Jon Bernthal (links met geweer), Andrew Lincoln (midden met pistool en hoed) en Laurie Holden (rechts met blauwe bloes). foto's CPD al klaar. Zijn halfvergane gezicht contras teert wonderlijk met zijn blinkend witte tanden. Hij lacht: „Ik ben mijn hele leven vegetariër, vanavond proefik voor het eerst mensenvlees." Even verderop zijn de opnames voor een ac tiescène in een donker steegje al in volle gang. Hoofdrolspeler Andrew Lincoln - de tot held uitgegroeide dorpspolitieman Rick Grimes - trekt met getrokken pistool een sprintje naar de overkant, waarbij hij rake lings langs de camera scheert. De serie speelt zich af in een apocalyptische tijd, waarin de wereld is getroffen door een virus dat mensen verandert in vleesetende zombies. Groepjes overlevenden probe ren zich in helse omstandigheden staande te houden, terwijl de wal kers (de zombies) op hun vlees azen. De serie is gebaseerd op de stripboe ken van Robert Kirkman. De teke naar is nauw betrokken bij de productie. „Het blijft gek de strip die ik tien jaar geleden in mijn pyjama in mijn kelder verzon, tot leven te zien ko men", erkent hij. Dat de cultstrip zich zo goed leent voor verfilming, snapt hij wel. The walking dead is geen eendimensionale zombieshow. Overlevenden springen aan het einde van zombiefilms bijna altijd in een helikopter en verdwijnen aan de hori zon. Je komt er nooit achter hoe het ze ver der vergaat. Wij beginnen juist op dat mo ment. Hoe behoud je je menselijkheid in zo'n gruwelijke omgeving." Acteur Jon Bernthal (Grimes' collega Shane Walsh) denkt ook dat de voor zombiepro ducties ongewone psychologische lading van The walking dead het geheim van het succes is. „Zombies blijken niet het grootste gevaar, daar leren de overlevenden wel mee leven. De slechtheid zit in de mensen." Actrice Laurie Holden (Andrea) denkt dat de serie gewoon goed is getimed. „Het the ma past in deze tijdgeest, waarin angst over heerst. Het gevoel dat er in de wereld veel dingen gebeuren waar je geen controle over hebt. Het kan zo maar afgelopen kan zijn. Zombies zijn een metafoor voor die angst. Dan komt de wil om te overleven boven en besef je het belang van familie en samen zijn. Dat is waar de serie om draait." De opnames vallen de actrice niet mee. „Met 40 graden en elk insect dat deze staat voorhanden heeft zoemend om mijn hoofd, is het best pittig." De zombies laten haar ook niet koud. „Als ik 's nachts over achterafweggetjes naar huis rijd, heb ik de hele tijd het gevoel dat iets me gaat grijpen. Sinds ik aan deze serie werk, heb ik zelfs nachtmerries over zombies." Dat de actrice zo in haar rol opgaat, is een opsteker voor Greg Nicotero. De gelauwer de grimeur geeft leiding aan de afdeling spe cial effects make-up en neemt zijn werk heel serieus. Het is de zombies verboden leuke plaatjes op Facebook te zetten of de set te verlaten met m'ake-up op. „Stel je voor, een zombie met uitgelopen make-up die zijn duim opsteekt. Het zou de illusie in een klap verstoren." Vorig seizoen richtte Nicotero zelfs een zombieschool op, om de zombies zo geloof waardig mogelijk neer te zetten. „De zom bies zagen er geweldig uit, maar de acteer prestaties bleven achter. Als de regisseur 'actie' riep, deden vijftig mensen hetzelfde loopje, gebaseerd op wat ze ooit in zombie films hebben gezien. In de zombieschool laat ik ze hun loopje doen, daarna verfijn ik hun interpretatie." The walking dead. Vanaf dinsdag 1 novem ber, FOXIive, 21.20 uur. IW Reageren? redactie.media@wegener.nl door Johan van de Beek In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Ik heb een haat-liefdeverhouding met 'Novecento' - ofwel '1900' - van Bernar do Bertolucci. Het begint er al mee dat er verschillende versies van de film cir culeren. De versie die ik in de jaren zeven tig zag in het filmhuis, duurde 255 minu ten. Dat was een compromis dat Bertolucci monteerde, nadat producer Alberto Grimal- di weigerde een versie van dik 5 uur in 2 de len uit te brengen en vervolgens dreigde 'Novecento' te vermoorden door een versie van 180 minuten uit te brengen. Op dvd is nu een versie verkrijgbaar van 311 minuten. Dit klinkt misschien oneerbiedig, maar ik zou nu moeiteloos door 'Novecento' kun nen zappen, om te blijven hangen op de pastorale beelden van het platteland en de schoonheid van de piazza's en kerken. Ik zou nu meer moeite hebben met het pam fletachtige karakter van de film. 'Novecen to' is namelijk ook een politieke film, ge maakt door een man die lid was van de Ita liaanse communistische partij. Bertolucci wilde met zijn episch getoonzette film de strijd tegen het fascisme en de morele supe rioriteit van het communisme op een sok kel plaatsen. Dat gaat, helaas, bijna altijd hand in met haast karikaturale schetsen van goed en kwaad. 'Novecento' speelt zich af tussen 1900 en 1945 en schetst de opkomst van het fascis me in Italië en de 'boerenopstand', waarbij het platteland de zijde koos van de commu nisten. Hij vertelt het verhaal aan de hand van de lotgevallen van twee mannen die vrienden zijn, maar uit verschillende socia le klassen komen. Robert de Niro speelt de zoon van een landeigenaar, Gérard Depar- dieu de bastaardzoon van een boer. Daarbij zijn grote namen als Burt Lancaster en de Robert de Niro en Gérard Depardieu spelen de hoofdrollen in Novecento. foto GPD waanzinnig ogende Donald Sutherland de belichaming van het fascisme. Helaas wor den de grote rollen bezet door mensen die geen of slecht Italiaans spreken. De stem men zijn allemaal ingedubd en dat ver sterkt het ietwat gekunstelde karakter. 'Novecento' moet het niet hebben van klei ne, subtiele effecten, maar van grote, dra matische gebaren, grove effecten en een paar openhartige erotische scenes. Als het werkt, werkt het vooral in de scènes waar in Bertolucci de massa laat acteren. De mis schien wel mooiste scène is ook de meest kitscherige: 'II Giornio della Liberazione' waarin Bertolucci een met gouden licht overladen landschap in Emilia Romagna laat zien, waar de boeren en boerinnen el kaar toezingen dat de oorlog voorbij is. Hier ook shots, heldhaftig van onderop ge nomen, van een mooie, jonge boerin op een hooikar, die met de riek in de hand naar de horizon kijkt. Zet dat beeld vast en je hebt 'agitprop' (agitatie en propaganda) van de zuiverste Russische soort. Maar hier is het overgoten met een romantische saus, zoals uit de reclames voor Bertolli olijfolie. Bertolucci zei later dat de film behalve een manifest ook een gedicht en een sage was. Klopt. Het zijn drie films, over elkaar heen- geplakL Er valt genoeg te genieten, maar je moet er soms wat lang op wachten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 109