Een nostalgische cultauto Personenauto zoekt chauffeur met pit auto 17 Alternatief: Fiat Grande Punto 1.4 Seat Ibiza 1.4 Sport Alternatief: Ford Fiesta KLASSIEKER Marcel van der Meijs en zijn Daf 44 door Lucas Boot De bijnaam 'truttenschud- der' kregen de modellen van Daf niet voor niets. Zodra Marcel van der Meijs uit Breda de contactsleutel omdraait, wiebelt zijn Daf 44 (1974) met zijn heupen heen en weer. Tig andere bijnamen droeg de Daf De een wat positiever dan de ander. Waar zo'n beetje iedereen wel de loftrompet voor steekt is de koos naam het 'pientere pookje', de verwijzing naar de beroemde Va- riomatic-aandrijving. „Zo'n mooie techniek, met een optimale over brenging van de aandrijfkrachten, die zelfs de Formulei haalde, maar helaas verdween. Ik vind het dan ook fantastisch om dit stukje Ne derlandse techniek te behouden." Het Dafje van de Bredanaar doet vrijwel dagelijks dienst als stadsau to. „Buiten de stad komt'ie niet. Hij kan best de snelweg op, maar het is natuurlijk een onveilig ding. Hier in de buurt is het juist heel geinig om tussen de grote SUV's te rijden. Zo van: 'Tuut tuut, ga eens weg met ding, joh'." De '44' vond Van der Meijs bij toe val in België. Hij stond al een jaar of tien in een loods stof te verza melen. De toenmalige eigenaar wilde er graag vanaf en de Daf ging mee naar Breda. Het autootje verkeerde in topconditie. „Op de teller stond amper 13.000 kilometer. Hij bleek van een oud vrouwtje te zijn ge weest die er al een jaar of twintig niet meer in had gereden. Er zaten wel wat deukjes in, technisch was ■BffiBSamBBaBa&SS °j Z.- -.1 T OCCASION Seat Ibiza 1.4 Sport uit 2005 vrijdag 21 oktober 2011 SBSBSBSgaraaEBi de Daf vrijwel als nieuw. Ik heb al leen de remmen moeten vervan gen, de accu opgeladen en de olie ververst. That's it. Zelfs de banden waren nog goed." Het oubollige imago van trutten- schudder heeft de Daf volgens Van der Meijs volledig van zich af ge schud. „Ik vind het nu een cultauto met een hoge nostalgische waarde. De overname door Volvo is zeker be palend geweest voor die status. Het is toch jammer dat Daf werd verkocht. Wie weet wat er van het merk had kunnen worden als het meer financiële steun had ontvan gen." Heeft u ook een bijzondere au to? Laat het ons weten en vul het contactformulier van de le zersredactie in op onze website. Marcel van der Meijs met zijn Daf 44 uit 1974. foto Lucas Boot Elke week testen we een occa sion. Hoe goed rijdt hij nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er in dezelfde prijsklas se nog meer te koop? We zoe ken het voor u uit. Deze week een Seat Ibiza. door Lucas Boot De testrit van deze week duurde wat korter dan normaal. Ik werd name lijk vroegtijdig van de weg geplukt door een motoragent en weggedirigeerd naar een mobie le controlepost van de politie en de Belastingdienst. Mijn rijbewijs ver keerde in een dusdanig beduimelde conditie dat een agente het roze pa piertje als ongeldig verklaarde, met als gevolg dat ik niet meer achter het stuur mocht kruipen. Gelukkig heb ik deze Seat Ibiza voldoende lang aan de tand kunnen voelen öm er toch een fatsoenlijk oordeel over te vellen. En dat luidt dat de Seat een degelijke, tiptop occasion is met een sportief randje. Het on derstel heeft een prettig dynamisch karakter - hij doet z'n typeaandui ding eer aan. Je kunt dan ook be hoorlijk met de Spanjaard gooien en smijten als je dat zou willen. In die zin is deze Ibiza een geschikte kandidaat voor een chauffeur met een beetje pit. Wil die dan echt vlot rijden, raad ik aan een Sport-uitvoering met een 2,0 litermotor te zoeken. Het 1400'tje met 75 pk dat hier in het vooronder ligt, doet weliswaar keu rig zijn werk, maar een Spaanse pe per wordt de Ibiza er niet van. Het blok is bij stationair toerental trou wens muisstil. Soms vraag je je af of de motor wel echt loopt. Aan de krachtbron hing Seat destijds een vijfbak die heerlijk strak en direct 'pookt'. Sommige andere autofabri kanten konden (en kunnen nog steeds) een puntje zuigen aan dit schakelgedrag. Een andere opvallen de plus zijn de stevige sportstoelen. Ze zijn aan de harde kant, daar moet je van houden, maar bieden daardoor wel veel steun. De be- stuurderstoel is overigens in hoogte Een degelijke, tiptop occasion met een sportief randje. verstelbaar, waardoor je altijd een aangename zitpositie in kunt stel len. Voor het echte sportieve gevoel had het meubilair nog een tandje verder omlaag gemogen. Deze derde generatie Ibiza werd destijds tijdens zijn introductie in 2002 mede geroemd om zijn com plete uitrustingsniveau. Zaken als ABS, hoofd- en gordijnairbags, cli mate control, elektrische ramen, radio/cd-speler, metallic lak, breed- stralers en lichtmetalen wielen zit- foto Lucas Boot ten er bijvoorbeeld allemaal op. De historie pleit tot slot ook in het voordeel van deze occasion. De Spanjaard werd in 2005 nieuw bij Seat-dealer Melse in Vlissingen gele verd en is sindsdien door de dealer onderhouden. Prijs: 7450 euro Bouwjaar: 7-2005 Km-stand: 52.004 (NAP) Transmissie: handgeschakelde vijf- bak Motor: 1,4 liter viercilinder, benzi ne Vermogen: 75 pk, 126 Nm 0-100 km/u: 13,2 sec* Topsnelheid: 173 km/h* Gecombineerd verbruik: 1 op 15,4* Afleverkosten: 295 euro: aflever- controle, nieuwe apk. 695 euro: 6 maanden garantie, nieuwe apk, onderhoudsbeurt, mo biliteitsservice. Bijzonderheden: auto van eerste ei genaar, dealeronderhouden, sport stoelen voor Verkooppunt: Seat Melse, Vlissin gen Website: www.melse.nl *fabrieksopgave Historie: Seat bouwde de eerste ge neratie Ibiza tussen 1984 en 1993 als onafhankelijk merk. De tweede is gebouwd onder de vleugels van het nieuwe moederconcern Volks wagen. Sindsdien deelt de Ibiza de bodemplaat met de VW Prijs: 7450 euro. Bouwjaar: 1-2006. Km-stand: 70.616 (NAP). Transmissie: handgeschakelde vijfbak. Motor: 1,4 liter viercilinder (8V), benzine. Vermo gen: 77 pk, 115 Nm. Afleverkosten: 395 euro, incl. afleverbeurt, apk, 6 maanden garantie en 12 maanden pechhulp. Bijzonderheden: climate con trol, lichtmetalen wielen. Verkooppunt: Hommel Occasions, Etten-Leur. Website: www.hommeloccasions.nl Alternatief: Ford Fiesta 1.4.Prijs: 7990 euro. Bouwjaar: 6-2006. Km-stand: 71.733 (NAP). Transmissie: handgeschakelde vijfbak. Motor: 1,4 liter viercilinder, benzine. Vermogen: 80 pk, 124 Nm. Afleverkosten: 495 euro. Bijzonderheden: airco, dealeronderhouden. Verkooppunt: Ford Iriks, Steenbergen. Website: www.iriks.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 73