Een nostalgische cultauto
Personenauto zoekt chauffeur met pit
auto 17
Alternatief: Fiat Grande Punto 1.4
Seat Ibiza 1.4 Sport
Alternatief: Ford Fiesta
KLASSIEKER Marcel van der Meijs en zijn Daf 44
door Lucas Boot
De bijnaam 'truttenschud-
der' kregen de modellen
van Daf niet voor niets.
Zodra Marcel van der
Meijs uit Breda de contactsleutel
omdraait, wiebelt zijn Daf 44
(1974) met zijn heupen heen en
weer. Tig andere bijnamen droeg
de Daf De een wat positiever dan
de ander.
Waar zo'n beetje iedereen wel de
loftrompet voor steekt is de koos
naam het 'pientere pookje', de
verwijzing naar de beroemde Va-
riomatic-aandrijving. „Zo'n mooie
techniek, met een optimale over
brenging van de aandrijfkrachten,
die zelfs de Formulei haalde, maar
helaas verdween. Ik vind het dan
ook fantastisch om dit stukje Ne
derlandse techniek te behouden."
Het Dafje van de Bredanaar doet
vrijwel dagelijks dienst als stadsau
to.
„Buiten de stad komt'ie niet. Hij
kan best de snelweg op, maar het
is natuurlijk een onveilig ding.
Hier in de buurt is het juist heel
geinig om tussen de grote SUV's
te rijden. Zo van: 'Tuut tuut, ga
eens weg met ding, joh'."
De '44' vond Van der Meijs bij toe
val in België. Hij stond al een jaar
of tien in een loods stof te verza
melen.
De toenmalige eigenaar wilde er
graag vanaf en de Daf ging mee
naar Breda. Het autootje verkeerde
in topconditie. „Op de teller stond
amper 13.000 kilometer. Hij bleek
van een oud vrouwtje te zijn ge
weest die er al een jaar of twintig
niet meer in had gereden. Er zaten
wel wat deukjes in, technisch was
■BffiBSamBBaBa&SS
°j Z.- -.1 T
OCCASION Seat Ibiza 1.4 Sport uit 2005
vrijdag 21 oktober 2011
SBSBSBSgaraaEBi
de Daf vrijwel als nieuw. Ik heb al
leen de remmen moeten vervan
gen, de accu opgeladen en de olie
ververst. That's it. Zelfs de banden
waren nog goed."
Het oubollige imago van trutten-
schudder heeft de Daf volgens Van
der Meijs volledig van zich af ge
schud.
„Ik vind het nu een cultauto met
een hoge nostalgische waarde. De
overname door Volvo is zeker be
palend geweest voor die status.
Het is toch jammer dat Daf werd
verkocht. Wie weet wat er van het
merk had kunnen worden als het
meer financiële steun had ontvan
gen."
Heeft u ook een bijzondere au
to? Laat het ons weten en vul
het contactformulier van de le
zersredactie in op onze website.
Marcel van der Meijs met zijn Daf 44 uit 1974.
foto Lucas Boot
Elke week testen we een occa
sion. Hoe goed rijdt hij nog?
Wat zit er allemaal op en aan?
En wat is er in dezelfde prijsklas
se nog meer te koop? We zoe
ken het voor u uit. Deze week
een Seat Ibiza.
door Lucas Boot
De testrit van deze week
duurde wat korter dan
normaal. Ik werd name
lijk vroegtijdig van de
weg geplukt door een motoragent
en weggedirigeerd naar een mobie
le controlepost van de politie en de
Belastingdienst. Mijn rijbewijs ver
keerde in een dusdanig beduimelde
conditie dat een agente het roze pa
piertje als ongeldig verklaarde, met
als gevolg dat ik niet meer achter
het stuur mocht kruipen. Gelukkig
heb ik deze Seat Ibiza voldoende
lang aan de tand kunnen voelen
öm er toch een fatsoenlijk oordeel
over te vellen. En dat luidt dat de
Seat een degelijke, tiptop occasion
is met een sportief randje. Het on
derstel heeft een prettig dynamisch
karakter - hij doet z'n typeaandui
ding eer aan. Je kunt dan ook be
hoorlijk met de Spanjaard gooien
en smijten als je dat zou willen. In
die zin is deze Ibiza een geschikte
kandidaat voor een chauffeur met
een beetje pit.
Wil die dan echt vlot rijden, raad
ik aan een Sport-uitvoering met
een 2,0 litermotor te zoeken. Het
1400'tje met 75 pk dat hier in het
vooronder ligt, doet weliswaar keu
rig zijn werk, maar een Spaanse pe
per wordt de Ibiza er niet van. Het
blok is bij stationair toerental trou
wens muisstil. Soms vraag je je af
of de motor wel echt loopt. Aan de
krachtbron hing Seat destijds een
vijfbak die heerlijk strak en direct
'pookt'. Sommige andere autofabri
kanten konden (en kunnen nog
steeds) een puntje zuigen aan dit
schakelgedrag. Een andere opvallen
de plus zijn de stevige sportstoelen.
Ze zijn aan de harde kant, daar
moet je van houden, maar bieden
daardoor wel veel steun. De be-
stuurderstoel is overigens in hoogte
Een degelijke, tiptop occasion met een sportief randje.
verstelbaar, waardoor je altijd een
aangename zitpositie in kunt stel
len. Voor het echte sportieve gevoel
had het meubilair nog een tandje
verder omlaag gemogen.
Deze derde generatie Ibiza werd
destijds tijdens zijn introductie in
2002 mede geroemd om zijn com
plete uitrustingsniveau. Zaken als
ABS, hoofd- en gordijnairbags, cli
mate control, elektrische ramen,
radio/cd-speler, metallic lak, breed-
stralers en lichtmetalen wielen zit-
foto Lucas Boot
ten er bijvoorbeeld allemaal op. De
historie pleit tot slot ook in het
voordeel van deze occasion. De
Spanjaard werd in 2005 nieuw bij
Seat-dealer Melse in Vlissingen gele
verd en is sindsdien door de dealer
onderhouden.
Prijs: 7450 euro
Bouwjaar: 7-2005
Km-stand: 52.004 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde vijf-
bak
Motor: 1,4 liter viercilinder, benzi
ne
Vermogen: 75 pk, 126 Nm
0-100 km/u: 13,2 sec*
Topsnelheid: 173 km/h*
Gecombineerd verbruik: 1 op
15,4*
Afleverkosten: 295 euro: aflever-
controle, nieuwe apk.
695 euro: 6 maanden garantie,
nieuwe apk, onderhoudsbeurt, mo
biliteitsservice.
Bijzonderheden: auto van eerste ei
genaar, dealeronderhouden, sport
stoelen voor
Verkooppunt: Seat Melse, Vlissin
gen
Website: www.melse.nl
*fabrieksopgave
Historie: Seat bouwde de eerste ge
neratie Ibiza tussen 1984 en 1993
als onafhankelijk merk. De tweede
is gebouwd onder de vleugels van
het nieuwe moederconcern Volks
wagen. Sindsdien deelt de Ibiza de
bodemplaat met de VW
Prijs: 7450 euro. Bouwjaar: 1-2006. Km-stand: 70.616 (NAP). Transmissie:
handgeschakelde vijfbak. Motor: 1,4 liter viercilinder (8V), benzine. Vermo
gen: 77 pk, 115 Nm. Afleverkosten: 395 euro, incl. afleverbeurt, apk, 6
maanden garantie en 12 maanden pechhulp. Bijzonderheden: climate con
trol, lichtmetalen wielen. Verkooppunt: Hommel Occasions, Etten-Leur.
Website: www.hommeloccasions.nl
Alternatief: Ford Fiesta 1.4.Prijs: 7990 euro. Bouwjaar: 6-2006. Km-stand:
71.733 (NAP). Transmissie: handgeschakelde vijfbak. Motor: 1,4 liter
viercilinder, benzine. Vermogen: 80 pk, 124 Nm. Afleverkosten: 495 euro.
Bijzonderheden: airco, dealeronderhouden.
Verkooppunt: Ford Iriks, Steenbergen.
Website: www.iriks.nl