auto 15
Dynamiek spat
van BMW 116i af
Chevrolet Aveo Eco is
een belastingontduiker
BMW laat nieuwe
3-serie fors groeien
I
vrijdag 21 oktober 2011
Is dit een nieuwe i-serie van BMW?
Goed kijken, want de bekende lijn
is zeer nadrukkelijk behouden.
door Tony Vos
Als de bestaande en de nieuwe gene
ratie BMW i-serie naast elkaar wor
den gezet, is het verschil snel duide
lijk. De nieuwe auto is langer en
breder en dat wordt door de belijning in het
front nog eens extra benadrukt. De grote
koplampen blijven behouden, terwijl de
van de huidige 5- en 7-serie bekende lijnen
op de motorkap zijn overgenomen. Ook
aan de achterkant wordt optisch extra breed
te verondersteld door de achterlichten meer
naar buiten te plaatsen, waardoor de toe
gang tot de bagageruimte is vergroot.
De toegenomen afmetingen hebben meer
binnenruimte tot gevolg, zowel voor passa
giers als bagage. Vooral op de achterbank is
meer plaats. Tot in de kleinste details ademt
de n6i de echte BMW-signatuur. De materi
alen zijn hoogwaardig, de afwerking is van
niveau en toch is de auto niet té zakelijk ge
worden. Natuurlijk heeft de koper invloed
bij de keuze aan kleuren en materialen.
Gezeten op de goed ondersteunende be
stuurdersstoel valt het oog op een overzich
telijk dashboard, met twee grote klokken en
onderin een display waarvan de functie ge-
BMW 116ï Business
Volledig in harmonie. Bagage 360-1.200 liter. Ce-
wicht 1.265 kg. Benzine 1.6 1,136 pk.
Vanaf 27.950 euro, Business 29.945 euro.
Plus: onderstel, motor, uitstraling.
Min: met opties snel erg kostbaar.
makkelijk kan wisselen. Daarop wordt na
het inschakelen van de Eco Pro-modus
weergegeven hoeveel kilometer men extra
kan rijden als gevolg van diverse brandstof-
besparende maatregelen, waaronder het
minder actief laten werken van de airco.
Midden boven de console staat een breed
beeld kleurenscherm, waarop alle functies
van iDrive kunnen worden bekeken. Bij de
Business-uitvoering wordt dit nog aange
vuld met navigatie.
BMW heeft naast de standaarduitvoering
de Urban Line en Sport Line. De laatste
heeft onder meer sportstoelen, een midden-
armsteun voorin, diverse rode accenten en
glanzend zwarte details aan de buitenkant.
De optielijst is lang, met het bekende na
deel dat de eindprijs van de auto heel snel
enorm oploopt.
BMW heeft op dit moment in de nieuwe
i-serie slechts één benzinemotor beschik
baar. Het is de 1.6 liter met turbo, die tot nu
toe alleen van de Mini bekend is. Een uiter
mate soepel machientje, dat in de n6i een
vermogen levert van 136 pk en een prima
koppel van 220 Nm bij slechts 1.350 tr/min.
Formaat en techniek zijn er bij de BMW1-serie wel degelijk op vooruitgegaan, foto Automedia
Daarmee verraden we al het soepele karak
ter van de turbomotor. Vanaf lage toerental
len is er meer dan genoeg trekkracht aanwe
zig, waardoor de n6i uitnodigt tot een actief
en dynamisch rijgedrag. Het geluid is her
kenbaar, maar nooit rumoerig. En de hand-
geschakelde pisbak schakelt heerlijk exact,
zoals dat bij éen BMW hoort. Zonder een
centje pijn accelereert de instapversie van
de nieuwe i-serie in 8,5 seconden naar de
100 km/u en hij topt op 210 km/u.
Ook door de afstemming van het onderstel
is de n6i een echte rijdersauto. Na het in
stappen blijken alle bedieningsorganen per
fect te zijn geplaatst. Je handen vallen als
vanzelf om het stuur of om de pookknop
op de doorgetrokken console. BMW heeft
van de nieuwe 1 weer een vermakelijk ge
heel weten te maken. Een auto die er om
vraagt een extra rondje te rijden én die laat
merken dat in de huidige tijd rijplezier wel
degelijk mogelijk is in een model dat be
wust met het milieu omgaat. Door de lage
C02-uitstoot valt de BMW n6i binnen de
normen voor 20 procent bijtelling bij zake:
lijk gebruik. Het gemiddelde praktijkver-
bruik ligt op 1 op 12,5 en dat is aanzienlijk
minder gunstig dan wat in de folder wordt
beloofd.
BMW zet de n6i als vijfdeurs in de markt
vanaf 27.950 euro. Velen zullen daarbij het
Business-pakket nemen en wellicht kiezen
voor Sport Line of Urban Line. De enige an
dere benzinemotor is op dit moment te vin
den in de n8i, waar dezelfde 1.6 liter turbo
het tot 170 pk brengt.
Alfa Romeo Giulietta
Prijstechnisch zit de Giulietta
onder de BMW, maar deze
auto levert meer vermogen
en heeft eveneens een dyna
misch rijgedrag. Bagage 350
liter. Gewicht 1.265 kg. Ben
zine 1.4 1,170 pk.
Vanaf 23.950 euro, 1.4T Distinctive 28.550 euro.
Plus: uitstraling, onderstel, motor.
Min: materialen, ruimte achterbank.
Audi A3 Sportback
Als vijfdeurs ruimer dan de
driedeurs. Vervanging is on- j
derweg, minder dynamisch
rijdend dan de BMW 1 -serie. 1
Bagage 370-1.100 liter.
Gewicht 1.295 kg. Benzine
1.4 1,125 pk.
Vanaf 24.995 euro, 1.4 TFSI Ambition: 29.425 euro.
Volkswagen Golf 5-d
Plus: afwerking, brandstofverbruik, binnenruimte.
Min: brave uitstraling.
De topper onder de genera
listen, die een brug legt naar
de premiummodellen. Prijs
technisch daardoor wat gun
stiger. Bagage 350-1.305 li
ter. Gewicht 1.245 kg. Benzi
ne 1.4 1,160 pk.
Vanaf 18.560 euro, 1.4 TSI Highline 28.060 euro.
Plus: prestaties, comfort, afwerking.
Min: geen 20 procent bijtelling.
door Roel van Gils
n de compacte klasse zijn het
vooral de fiscaal aantrekkelijke
modellen die de dienst uitma
ken. Reden voor Chevrolet de on
langs gepresenteerde Aveo ook in
een Eco-versie te brengen.
De variant met 1.3 liter diesel is
met 95 g/km C02-uitstoot schoon
genoeg om bpm en wegenbelas
ting te 'ontduiken'. Ook komt de
auto in aanmerking voor 14 pro
cent bijtelling. De belastingvrije
hatchback heeft nog altijd een ver
mogen van 95 pk, accelereert in
11,7 seconden naar de honderd en
haalt een top van 174 km/u. De
viercilinder is niet de stilste in zijn
soort, maar dankzij een 'lange' vijf
de versnelling keert de rust op
snelwegtempo snel terug.
Dat geldt bij stilstand bijvoorbeeld
voor een verkeerslicht. Het stan
daard start/stop-systeem schakelt
de motor uit. Herstarten doet de
startmotor razendsnel. Volgens de
fabrikant zou het gemiddeld ver
bruik van de Aveo Eco 3,6 l/ioo
km bedragen, wat neerkomt op
die 95 g/km CO2. Reken in de
praktijk op royaal een liter extra.
Een elektronische stabiliteitsrege-
ling is standaard op de Aveo Eco.
Net als de Hill Start Assistent, een
voorziening die achteruitrollen bij
het wegrijden op een helling voor
komt.
De Aveo Eco is, net als de gewone
Aveo, een comfortabele hatchback,
waarin gerust vier volwassenen
een plekje vinden. Dan blijft er
nog bagageruimte over: 290 liter.
De zit achter het stuur is relatief
hoog en het dashboard is eenvou
dig van opzet. Al zorgt het bijzon
der vormgegeven instrumenta
rium wel voor de vrolijke noot aan
boord.
De orderboeken voor de Aveo Eco
zijn al geopend, de levering start
pas begin volgend jaar. De vanaf-
prijs bedraagt 14.995 euro.
door Willem de Volder
De nieuwe BMW 3-serie is
groter en nadert met zijn
design de grotere 5-serie.
Ten opzichte van de huidige 3-se
rie is de lengte met 9,3 centimeter
en de wielbasis met 5 centimeter
toegenomen. De nieuwe 'dreier'
meet nu 4,62 meter en de wielba
sis bedraagt 2,81 meter. De extra
centimeters pakken uit in het voor
deel van de achterpassagiers.
Doordat de spoorbreedte (voor 3,7
en achter 4,7 centimeter) groter is,
oogt de nieuwkomer dynamischer
dan de voorganger. De bagageruim
te bedraagt een prima 480 liter
(+20). Groter betekent niet zwaar
der. Door meer aluminium weegt
de auto zo'n 30 kilogram minder.
Aveo Eco: aanvulling, foto Automedia De BMW 3-serie groeit. foto BMW
BMW begint met de potente ver
sies, zoals de 2 liter turbo in de
328i (245 pk, 350 Nm). Die snelt
vanuit stilstand in 5,9 seconden
naar 100 km/u. Het verbruik van
deze uitvoering bedraagt
6,4 l/ioo km. Een andere sterke
benzinevariant is de 3351 zescilin
der (306 pk, 400 Nm). De twee
diesels in de eerste uitgaveshift
zijn de 32od EfficientDynamics
Edition (163 pk, 380 Nm) en de
sterkere 32od (184 pk, 380 Nm). Be
reikt eerstgenoemde de 100 km/u
in 8 seconden, de 32od doet daar
een halve seconde korter over. Het
verbruik van de 32od ED bedraagt
4,1 l/ioo km en die auto is door
zijn beperkte C02-uitstoot goed
voor 20 procent bij telling. Deze uit
voeringen maken in februari 2012
hun opwachting, later volgen min
der krachtige versies.
Een achttraps automaat is op alle
varianten een optie, net als een
adaptief onderstel. Het anticipeert
op wegdek en rijgedrag: BMW le
vert de 3-serie met een keuze uit
drie Lines: Sport, Luxury en Mo
dern. In de zomer van 2012 volgt
nog een M-Sportpakket. De prij
zen zijn nog niet vrijgegeven.
Audi brengt S edition
van de A7 Sportback
Audi brengt van de A7 Sportback
een S edition, tegen 11.200 euro
extra. De kopers krijgen daarvoor
het S line ex- en interieur en voor
zieningen als lederen bekleding,
MMI navigatie, automatische air
co (vier zones), 19 inch wielen en
een multifunctioneel sportstuur
met schakelpaddles.
Toyota geeft nieuwe
Avensis een prijskaartje
Communicatief onderstel, moder
ner interieurdesign, rijkere uitrus
ting, toepassing van mooiere ma
terialen en nieuwe dieselmotor:
de opvallendste aanpassingen aan
de Toyota Avensis. Die staat eind
dit jaar in vier uitvoeringen bij de
dealer, vanaf 24.990 euro. Vanaf
29.590 euro: de 2.0 D-4D diesel.
Ford Focus krijgt
nieuwe transmissie
Van Ford's PowerShift-transmis-
sie is er nu een versie met dubbe
le droge koppeling voor de lagere
koppels. Ford levert de nieuwe va
riant in de Focus 1.6 liter Ti-VCT-
benzine (125 pk). De gerobotiseer
de bak schakelt vliegensvlug en
draagt bij aan brandstofbesparing.