auto 15 Dynamiek spat van BMW 116i af Chevrolet Aveo Eco is een belastingontduiker BMW laat nieuwe 3-serie fors groeien I vrijdag 21 oktober 2011 Is dit een nieuwe i-serie van BMW? Goed kijken, want de bekende lijn is zeer nadrukkelijk behouden. door Tony Vos Als de bestaande en de nieuwe gene ratie BMW i-serie naast elkaar wor den gezet, is het verschil snel duide lijk. De nieuwe auto is langer en breder en dat wordt door de belijning in het front nog eens extra benadrukt. De grote koplampen blijven behouden, terwijl de van de huidige 5- en 7-serie bekende lijnen op de motorkap zijn overgenomen. Ook aan de achterkant wordt optisch extra breed te verondersteld door de achterlichten meer naar buiten te plaatsen, waardoor de toe gang tot de bagageruimte is vergroot. De toegenomen afmetingen hebben meer binnenruimte tot gevolg, zowel voor passa giers als bagage. Vooral op de achterbank is meer plaats. Tot in de kleinste details ademt de n6i de echte BMW-signatuur. De materi alen zijn hoogwaardig, de afwerking is van niveau en toch is de auto niet té zakelijk ge worden. Natuurlijk heeft de koper invloed bij de keuze aan kleuren en materialen. Gezeten op de goed ondersteunende be stuurdersstoel valt het oog op een overzich telijk dashboard, met twee grote klokken en onderin een display waarvan de functie ge- BMW 116ï Business Volledig in harmonie. Bagage 360-1.200 liter. Ce- wicht 1.265 kg. Benzine 1.6 1,136 pk. Vanaf 27.950 euro, Business 29.945 euro. Plus: onderstel, motor, uitstraling. Min: met opties snel erg kostbaar. makkelijk kan wisselen. Daarop wordt na het inschakelen van de Eco Pro-modus weergegeven hoeveel kilometer men extra kan rijden als gevolg van diverse brandstof- besparende maatregelen, waaronder het minder actief laten werken van de airco. Midden boven de console staat een breed beeld kleurenscherm, waarop alle functies van iDrive kunnen worden bekeken. Bij de Business-uitvoering wordt dit nog aange vuld met navigatie. BMW heeft naast de standaarduitvoering de Urban Line en Sport Line. De laatste heeft onder meer sportstoelen, een midden- armsteun voorin, diverse rode accenten en glanzend zwarte details aan de buitenkant. De optielijst is lang, met het bekende na deel dat de eindprijs van de auto heel snel enorm oploopt. BMW heeft op dit moment in de nieuwe i-serie slechts één benzinemotor beschik baar. Het is de 1.6 liter met turbo, die tot nu toe alleen van de Mini bekend is. Een uiter mate soepel machientje, dat in de n6i een vermogen levert van 136 pk en een prima koppel van 220 Nm bij slechts 1.350 tr/min. Formaat en techniek zijn er bij de BMW1-serie wel degelijk op vooruitgegaan, foto Automedia Daarmee verraden we al het soepele karak ter van de turbomotor. Vanaf lage toerental len is er meer dan genoeg trekkracht aanwe zig, waardoor de n6i uitnodigt tot een actief en dynamisch rijgedrag. Het geluid is her kenbaar, maar nooit rumoerig. En de hand- geschakelde pisbak schakelt heerlijk exact, zoals dat bij éen BMW hoort. Zonder een centje pijn accelereert de instapversie van de nieuwe i-serie in 8,5 seconden naar de 100 km/u en hij topt op 210 km/u. Ook door de afstemming van het onderstel is de n6i een echte rijdersauto. Na het in stappen blijken alle bedieningsorganen per fect te zijn geplaatst. Je handen vallen als vanzelf om het stuur of om de pookknop op de doorgetrokken console. BMW heeft van de nieuwe 1 weer een vermakelijk ge heel weten te maken. Een auto die er om vraagt een extra rondje te rijden én die laat merken dat in de huidige tijd rijplezier wel degelijk mogelijk is in een model dat be wust met het milieu omgaat. Door de lage C02-uitstoot valt de BMW n6i binnen de normen voor 20 procent bijtelling bij zake: lijk gebruik. Het gemiddelde praktijkver- bruik ligt op 1 op 12,5 en dat is aanzienlijk minder gunstig dan wat in de folder wordt beloofd. BMW zet de n6i als vijfdeurs in de markt vanaf 27.950 euro. Velen zullen daarbij het Business-pakket nemen en wellicht kiezen voor Sport Line of Urban Line. De enige an dere benzinemotor is op dit moment te vin den in de n8i, waar dezelfde 1.6 liter turbo het tot 170 pk brengt. Alfa Romeo Giulietta Prijstechnisch zit de Giulietta onder de BMW, maar deze auto levert meer vermogen en heeft eveneens een dyna misch rijgedrag. Bagage 350 liter. Gewicht 1.265 kg. Ben zine 1.4 1,170 pk. Vanaf 23.950 euro, 1.4T Distinctive 28.550 euro. Plus: uitstraling, onderstel, motor. Min: materialen, ruimte achterbank. Audi A3 Sportback Als vijfdeurs ruimer dan de driedeurs. Vervanging is on- j derweg, minder dynamisch rijdend dan de BMW 1 -serie. 1 Bagage 370-1.100 liter. Gewicht 1.295 kg. Benzine 1.4 1,125 pk. Vanaf 24.995 euro, 1.4 TFSI Ambition: 29.425 euro. Volkswagen Golf 5-d Plus: afwerking, brandstofverbruik, binnenruimte. Min: brave uitstraling. De topper onder de genera listen, die een brug legt naar de premiummodellen. Prijs technisch daardoor wat gun stiger. Bagage 350-1.305 li ter. Gewicht 1.245 kg. Benzi ne 1.4 1,160 pk. Vanaf 18.560 euro, 1.4 TSI Highline 28.060 euro. Plus: prestaties, comfort, afwerking. Min: geen 20 procent bijtelling. door Roel van Gils n de compacte klasse zijn het vooral de fiscaal aantrekkelijke modellen die de dienst uitma ken. Reden voor Chevrolet de on langs gepresenteerde Aveo ook in een Eco-versie te brengen. De variant met 1.3 liter diesel is met 95 g/km C02-uitstoot schoon genoeg om bpm en wegenbelas ting te 'ontduiken'. Ook komt de auto in aanmerking voor 14 pro cent bijtelling. De belastingvrije hatchback heeft nog altijd een ver mogen van 95 pk, accelereert in 11,7 seconden naar de honderd en haalt een top van 174 km/u. De viercilinder is niet de stilste in zijn soort, maar dankzij een 'lange' vijf de versnelling keert de rust op snelwegtempo snel terug. Dat geldt bij stilstand bijvoorbeeld voor een verkeerslicht. Het stan daard start/stop-systeem schakelt de motor uit. Herstarten doet de startmotor razendsnel. Volgens de fabrikant zou het gemiddeld ver bruik van de Aveo Eco 3,6 l/ioo km bedragen, wat neerkomt op die 95 g/km CO2. Reken in de praktijk op royaal een liter extra. Een elektronische stabiliteitsrege- ling is standaard op de Aveo Eco. Net als de Hill Start Assistent, een voorziening die achteruitrollen bij het wegrijden op een helling voor komt. De Aveo Eco is, net als de gewone Aveo, een comfortabele hatchback, waarin gerust vier volwassenen een plekje vinden. Dan blijft er nog bagageruimte over: 290 liter. De zit achter het stuur is relatief hoog en het dashboard is eenvou dig van opzet. Al zorgt het bijzon der vormgegeven instrumenta rium wel voor de vrolijke noot aan boord. De orderboeken voor de Aveo Eco zijn al geopend, de levering start pas begin volgend jaar. De vanaf- prijs bedraagt 14.995 euro. door Willem de Volder De nieuwe BMW 3-serie is groter en nadert met zijn design de grotere 5-serie. Ten opzichte van de huidige 3-se rie is de lengte met 9,3 centimeter en de wielbasis met 5 centimeter toegenomen. De nieuwe 'dreier' meet nu 4,62 meter en de wielba sis bedraagt 2,81 meter. De extra centimeters pakken uit in het voor deel van de achterpassagiers. Doordat de spoorbreedte (voor 3,7 en achter 4,7 centimeter) groter is, oogt de nieuwkomer dynamischer dan de voorganger. De bagageruim te bedraagt een prima 480 liter (+20). Groter betekent niet zwaar der. Door meer aluminium weegt de auto zo'n 30 kilogram minder. Aveo Eco: aanvulling, foto Automedia De BMW 3-serie groeit. foto BMW BMW begint met de potente ver sies, zoals de 2 liter turbo in de 328i (245 pk, 350 Nm). Die snelt vanuit stilstand in 5,9 seconden naar 100 km/u. Het verbruik van deze uitvoering bedraagt 6,4 l/ioo km. Een andere sterke benzinevariant is de 3351 zescilin der (306 pk, 400 Nm). De twee diesels in de eerste uitgaveshift zijn de 32od EfficientDynamics Edition (163 pk, 380 Nm) en de sterkere 32od (184 pk, 380 Nm). Be reikt eerstgenoemde de 100 km/u in 8 seconden, de 32od doet daar een halve seconde korter over. Het verbruik van de 32od ED bedraagt 4,1 l/ioo km en die auto is door zijn beperkte C02-uitstoot goed voor 20 procent bij telling. Deze uit voeringen maken in februari 2012 hun opwachting, later volgen min der krachtige versies. Een achttraps automaat is op alle varianten een optie, net als een adaptief onderstel. Het anticipeert op wegdek en rijgedrag: BMW le vert de 3-serie met een keuze uit drie Lines: Sport, Luxury en Mo dern. In de zomer van 2012 volgt nog een M-Sportpakket. De prij zen zijn nog niet vrijgegeven. Audi brengt S edition van de A7 Sportback Audi brengt van de A7 Sportback een S edition, tegen 11.200 euro extra. De kopers krijgen daarvoor het S line ex- en interieur en voor zieningen als lederen bekleding, MMI navigatie, automatische air co (vier zones), 19 inch wielen en een multifunctioneel sportstuur met schakelpaddles. Toyota geeft nieuwe Avensis een prijskaartje Communicatief onderstel, moder ner interieurdesign, rijkere uitrus ting, toepassing van mooiere ma terialen en nieuwe dieselmotor: de opvallendste aanpassingen aan de Toyota Avensis. Die staat eind dit jaar in vier uitvoeringen bij de dealer, vanaf 24.990 euro. Vanaf 29.590 euro: de 2.0 D-4D diesel. Ford Focus krijgt nieuwe transmissie Van Ford's PowerShift-transmis- sie is er nu een versie met dubbe le droge koppeling voor de lagere koppels. Ford levert de nieuwe va riant in de Focus 1.6 liter Ti-VCT- benzine (125 pk). De gerobotiseer de bak schakelt vliegensvlug en draagt bij aan brandstofbesparing.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 71