auto 3 Plussen en minnen van 'zero emission' RENAULT Wereld maakt kermis met elektrische Fluence en Kangoo vrijdag 21 oktober 2011 De producten staan klaar, de dealers zijn geïnstrueerd en Renault zelf heeft afspraken in de periferie gemaakt. De wereld kan nu kennismaken met de elektrische Fluence en Kangoo. door Tony Vos Z.E. staat te lezen op bei de nieuwkomers en da.t staat voor Zero Emis sion, dat zowel op z'n Engels als Frans kan worden uitgesproken. Het zijn ove rigens niet de eerste elektrische Renaults, het merk experimenteer de er al in de jaren twintig mee. En over een jaar zal Renault vier elektrische modellen in haar pro gramma hebben, de nog te ver wachten Twizy en Zoe zijn auto's die geen versie met een verbran dingsmotor kennen. De Fluence en Kangoo zijn uiteraard wel van de al bestaande types afgeleid. Vooral in de stadsdistributie zijn er kansen voor de bestelwagen die in normale lengte en verlengde uit gave wordt aangeboden. Belang rijk bij de ontwikkeling was dat de functionaliteit van de Kangoo on aangetast moest blijven. Het batterijpakket ligt onder de vloer, zodat het laadvolume iden tiek is gebleven (3 en 4 kubieke meter). Onder de motorkap ligt de elektromotor met bijbehorende elementen en alleen aan het klep je op het front is te zien dat het hier om de elektrische versie gaat. Dat is bij de Fluence wel anders, ook al kennen we in Nederland niet de benzine- of dieselgestookte versie. Het batterijpakket zit direct achter de achterbank en om toch nog wat bagageruimte over te hou den is de achtersteven met 13 cm verlengd. Dat maakt de uitstraling wat plomp, maar zorgt er wel voor dat de binnenruimte voor vier tot vijf personen volledig intact is geble ven. Op het dashboard ontbreekt een toerenteller die plaats ge maakt heeft voor een instrument dat de nog aanwezige stroom in de batterijen weergeeft. De boord computer kent meerdere functies zoals de actieradius en het stroom verbruik. TomTom navigatie is uit gebreid met een functie om de Renault-rijder naar de dichtstbij zijnde oplaadmogelijkheid te lei den. Bovendien zal er binnenkort een app beschikbaar komen voor telefoons en pc waarop diverse ge gevens van de auto op afstand kun nen worden uitgelezen. Eenmaal gezeten achter het stuur van de Fluence en Kangoo hoeft alleen de sleutel te worden omgedraaid. Na enkele seconden gaat er een 'Go' vermelding branden ten teken dat de techniek klaar is. De Fluence heeft een 95 pk elektromotor met een prima koppel van 226 Nm. En dat betekent dat er vlot geacce lereerd kan worden en dat ook op de snelweg de Renault goed met het overige verkeer meekomt. In het interieur heerst de stilte en het is opmerkelijk hoe snel je gewend raakt aan elektrisch rijden. Een van de weinige verschillen zit in het feit dat de auto bij gas los voel baar afremt. In dat geval wordt energie terug gewonnen. Bij de Kangoo is dit remmende effect nog veel sterker aanwezig. De gro te vraag bij een elektrische auto is, hoe ver kom ik er mee? Dat is sterk afhankelijk van de beweging van de rechter voet van de bestuur der, de buitentemperatuur en daar mee samenhangend het gebruik van airco of verwarming, het al dan niet voeren van verlichting en het gebruik van andere elektrische verbruikers. Renault geeft voor de Fluence een gemiddelde actieradius van zo'n 180 km, maar wie een deel daar van buiten de stad rijdt, zal zien dat het sterk terugloopt. De Kangoo heeft een 60 pk elektromo tor met eveneens 226 Nm. Door de minder gunstige stroomlijn zou de actieradius kleiner moeten •zijn, maar het verschil is beperkt omdat het terugwinnen van rem- energie meer oplevert. Het afrem men op de motor kan zo fors zijn dat de remlichten automatisch gaan branden. Wie het eenmaal gewend is, zal het niet als vreemd ervaren. Wat rijgedrag en binnen ruimte betreft zal niemand een ar gument tegen elektrisch rijden kunnen aanvoeren, dat maken de productieversies van beide Renaults wel duidelijk. Om andere bezwaren te reduceren heeft Renault goed over het elektrische concept nagedacht. Zo worden de auto's zonder batterijen verkocht, vanaf 25.990 euro inclusief btw voor de Fluence en 20.000 euro ex clusief voor de Kangoo. De accu's worden geleased (82 euro per maand incl. btw voor de Fluence), zodat de gebruiker nooit voor du re vervanging van het batterijpak ket opdraait. Ook maakt Renault de aanvraag of plaatsing van op- laadpunten voor z'n klanten ge makkelijk, kunnen auto's bij de dealers worden opgeladen. Nog in teressant: de onderhoudskosten liggen volgens Renault 20 procent lager dan bij een vergelijkbare auto op benzine of diesel. Klepje open, stekker erin en opladen maar; een kind kan de Alleen het klepje op het front verraadt bij de Kangoo de elektri- De toerenteller heeft op het dashboard het veld moeten rui- was doen. sche aandrijving. men voor een instrument dat de stroomvoorraad weergeeft. De achtersteven van de Renault Fluence is wat 'opgerekt' om plaats te bieden aan het batterijpakket. foto's Automedia

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 69