auto 3
Plussen en minnen van 'zero emission'
RENAULT Wereld maakt kermis met elektrische Fluence en Kangoo
vrijdag 21 oktober 2011
De producten staan klaar, de
dealers zijn geïnstrueerd en
Renault zelf heeft afspraken in
de periferie gemaakt. De wereld
kan nu kennismaken met de
elektrische Fluence en Kangoo.
door Tony Vos
Z.E. staat te lezen op bei
de nieuwkomers en da.t
staat voor Zero Emis
sion, dat zowel op z'n
Engels als Frans kan
worden uitgesproken. Het zijn ove
rigens niet de eerste elektrische
Renaults, het merk experimenteer
de er al in de jaren twintig mee.
En over een jaar zal Renault vier
elektrische modellen in haar pro
gramma hebben, de nog te ver
wachten Twizy en Zoe zijn auto's
die geen versie met een verbran
dingsmotor kennen. De Fluence
en Kangoo zijn uiteraard wel van
de al bestaande types afgeleid.
Vooral in de stadsdistributie zijn
er kansen voor de bestelwagen die
in normale lengte en verlengde uit
gave wordt aangeboden. Belang
rijk bij de ontwikkeling was dat de
functionaliteit van de Kangoo on
aangetast moest blijven.
Het batterijpakket ligt onder de
vloer, zodat het laadvolume iden
tiek is gebleven (3 en 4 kubieke
meter). Onder de motorkap ligt de
elektromotor met bijbehorende
elementen en alleen aan het klep
je op het front is te zien dat het
hier om de elektrische versie gaat.
Dat is bij de Fluence wel anders,
ook al kennen we in Nederland
niet de benzine- of dieselgestookte
versie. Het batterijpakket zit direct
achter de achterbank en om toch
nog wat bagageruimte over te hou
den is de achtersteven met 13 cm
verlengd.
Dat maakt de uitstraling wat
plomp, maar zorgt er wel voor dat
de binnenruimte voor vier tot vijf
personen volledig intact is geble
ven. Op het dashboard ontbreekt
een toerenteller die plaats ge
maakt heeft voor een instrument
dat de nog aanwezige stroom in
de batterijen weergeeft. De boord
computer kent meerdere functies
zoals de actieradius en het stroom
verbruik. TomTom navigatie is uit
gebreid met een functie om de
Renault-rijder naar de dichtstbij
zijnde oplaadmogelijkheid te lei
den. Bovendien zal er binnenkort
een app beschikbaar komen voor
telefoons en pc waarop diverse ge
gevens van de auto op afstand kun
nen worden uitgelezen. Eenmaal
gezeten achter het stuur van de
Fluence en Kangoo hoeft alleen de
sleutel te worden omgedraaid. Na
enkele seconden gaat er een 'Go'
vermelding branden ten teken dat
de techniek klaar is. De Fluence
heeft een 95 pk elektromotor met
een prima koppel van 226 Nm.
En dat betekent dat er vlot geacce
lereerd kan worden en dat ook op
de snelweg de Renault goed met
het overige verkeer meekomt. In
het interieur heerst de stilte en het
is opmerkelijk hoe snel je gewend
raakt aan elektrisch rijden. Een
van de weinige verschillen zit in
het feit dat de auto bij gas los voel
baar afremt. In dat geval wordt
energie terug gewonnen. Bij de
Kangoo is dit remmende effect
nog veel sterker aanwezig. De gro
te vraag bij een elektrische auto is,
hoe ver kom ik er mee? Dat is
sterk afhankelijk van de beweging
van de rechter voet van de bestuur
der, de buitentemperatuur en daar
mee samenhangend het gebruik
van airco of verwarming, het al
dan niet voeren van verlichting en
het gebruik van andere elektrische
verbruikers.
Renault geeft voor de Fluence een
gemiddelde actieradius van zo'n
180 km, maar wie een deel daar
van buiten de stad rijdt, zal zien
dat het sterk terugloopt. De
Kangoo heeft een 60 pk elektromo
tor met eveneens 226 Nm. Door
de minder gunstige stroomlijn
zou de actieradius kleiner moeten
•zijn, maar het verschil is beperkt
omdat het terugwinnen van rem-
energie meer oplevert. Het afrem
men op de motor kan zo fors zijn
dat de remlichten automatisch
gaan branden. Wie het eenmaal
gewend is, zal het niet als vreemd
ervaren. Wat rijgedrag en binnen
ruimte betreft zal niemand een ar
gument tegen elektrisch rijden
kunnen aanvoeren, dat maken de
productieversies van beide
Renaults wel duidelijk. Om andere
bezwaren te reduceren heeft
Renault goed over het elektrische
concept nagedacht. Zo worden de
auto's zonder batterijen verkocht,
vanaf 25.990 euro inclusief btw
voor de Fluence en 20.000 euro ex
clusief voor de Kangoo. De accu's
worden geleased (82 euro per
maand incl. btw voor de Fluence),
zodat de gebruiker nooit voor du
re vervanging van het batterijpak
ket opdraait. Ook maakt Renault
de aanvraag of plaatsing van op-
laadpunten voor z'n klanten ge
makkelijk, kunnen auto's bij de
dealers worden opgeladen. Nog in
teressant: de onderhoudskosten
liggen volgens Renault 20 procent
lager dan bij een vergelijkbare auto
op benzine of diesel.
Klepje open, stekker erin en opladen maar; een kind kan de Alleen het klepje op het front verraadt bij de Kangoo de elektri- De toerenteller heeft op het dashboard het veld moeten rui-
was doen. sche aandrijving. men voor een instrument dat de stroomvoorraad weergeeft.
De achtersteven van de Renault Fluence is wat 'opgerekt' om plaats te bieden aan het batterijpakket.
foto's Automedia