ioluit Er zit ook liefde selectie donderdag 20 oktober 2011 Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Atie de Visser Atie de Visser verbeeldt haar ver wondering over de natuur in land schappelijke composities. Daarin gaan soms dieren hun gang. In an der werk zijn de sporen van men selijk ingrijpen zichtbaar. Maar meestal zijn haar kleine doeken vervuld van een ingehouden har monie. T/m 1/11: Woonzorgcentrum Ter Reede, Vredehoflaan 3 70, Vlissingen. Dagelijks 9.00 - 21.00 uur. Metten Koornstra Metten Koornstra (1912-1978) was één van de kunstenaars die de Ne derlandse grafiek na de Tweede Wereldoorlog bepaalde. Hij maak te dromerige litho's van verstilde landschappen en rake prenten van mensen. Bij het grote publiek was Koornstra bekend als versierder van het jaarlijkse Boekenbal. T/m 10/11Galerie Galerij, Pontes Pieter Zeeman, Hatfieldpark 2, Zierikzee. Schooldagen 9-16 uur. Neeltje Meerman Neeltje Meerman ervaart de schoonheid van de bedreigde na tuur. Daardoor geïnspireerd schil dert zij fantastische, soms surrea listische voorstellingen. In krachti ge, maar nooit harde vormen en kleuren roept zij geheimzinnige werelden op. T/m 13/11: Galerie het Moment, Poststraat 28-30, Zierikzee. Wo. t/m za. 11.00-17.00 uur, Ie zo. v/d maand en op afspraak. Coccie van Duijn Coccie van Duijn verbindt in haar linosneden en keramiek via woord spelingen de mensenwereld met die van de dieren. Het is een vrolij ke, gekleurde wereld waarin de fan tasie hoogtij viert zodat mossels een conversatie beginnen en een pelikaan terechtkomt in een culi naire hemel. T/m 25/11: Pand 3, Centsebreedstraat 3, Philippine. Do. en vr. 13.00 -16.30 uur en op afspraak. Drie schilders deze week, elk met een ei gen verhaal. Eén van nog geen dertig en twee tachtigers. Waarbij opvalt dat de ouderen blijk geven van een heel wat opgewekter visie dan hun jongere collega. Frederic Nguy (1982) schildert vooral vereenvoudigde landschap pen, staketselachtige bouwwerken, silo's, de banlieu. Hij werkt in een vervreemdende, ingetogen kleur stelling waardoor zijn werken zich tegen de toeschouwer lijken te ver weren. Nguy tast de werkelijkheid af en beperkt zich tot de essentie: vlakken vormen voorstellingen. Door de vaak vale kleuren en de zoekende schildertrant verliest de geometrische architectuur zijn hardheid. Daarbij spreekt het ont breken van direct licht ook een rol. Door de afwezigheid van men sen en sporen van leven is het als of een onzichtbare ramp iedereen heeft doen vertrekken. Het licht lijkt uit de doeken weggezogen, de tijd staat stil en je weet niet of en zo ja wat er te gebeuren staat. Toch is er geen sprake van dramati sche dreiging. Er zit ook liefde in het aftasten en het tere materiaal gebruik. Nguy tast niet alleen zijn onderwerp af, hij doet hetzelfde met het oppervlak van het linnen en de kleurvlekken die hij aan brengt: soms dekkend soms trans parant en zelfs druipend. Een reeks figuren op de rug gezien ver sterken zijn verhaal van ingekeerd heid, de onmogelijkheid de reali teit te doorgronden dat door zijn werk is geweven. Een sombere Edward Hopper zonder opsmuk zou je Nguy kunnen noemen. Over Nguy is weinig meer bekend dan dat hij geboren is in Indonesië en in Lille (Fr.) woont. Of dat aan de basis ligt van zijn melancholie? Ik vind trouwens de aan restaura tie toe zijnde kerk niet het perfec te decor voor het delicate werk van Nguy. Kees van der Vossen (1927) was tekenleraar aan de Rijks HBS in Middelburg. Hij gebruikt aluminium panelen als ondergrond en het paletmes om zijn acrylverf op te zetten. De schilderijen zijn zo rond de meter en ogen vitaal, alsof ze snel zijn op heeft gevonden en iets toevoegt aan de moderne traditie waaruit hij voortkomt. Waar Van der Vossen de werkelijk heid overstijgt, wordt die in in han den van ex-Rotterdammer Leo de long (1931) een feest. Hij wordt de ze week tachtig en is in staat om sprankelend zijn verwondering over het dagelijks leven om te zet ten in visuele verrassingen. Ook De Jong laat zich leiden door wat hij onderweg tegenkomt. Meestal is er eerst de ondergrond: verf, los jes opgebracht of stevig geborsteld, of een stuk krantenpapier. Dan ko men er beelden. Koppen of gestal ten in rake, expressieve lijnen. Mensen die de hond uitla ten, een praatje maken, wandelen door een win kelstraat of wielrennen. Associa ties en herinneringen. Vaak verge zeld van een kreet of korte tekst, in vlot handschrift of in druklet ters. De woorden completeren de beelden, zijn een commentaar, een vraag of kunnen een uitspraak zijn van wie wordt voorgesteld. Het kan ook zijn dat De long door gaat op woorden die hij in de kran tenondergrond ziet en foto's, stuk ken karton of andere materialen in de compositie verwerkt. Dat speelt vooral in de kleinere wer ken, van 40 bij 40 cm bijvoor beeld, of in de hele kleine die hij met tientallen andere in één grote collage samenbrengt. Door de com binatie van spontaniteit en gewor teld zijn in het alledaagse is zijn oeuvre verwant met de informele kunst, met Cobra, pop art en de art brut van Dubuffet, Hij heeft daarin zijn eigen plek. De )ong zet fantasie tegenover zekerheid, ver rassing tegenover voorspelbaar heid, de waarde van het waardelo ze tegenover de hang naar het ma teriële. Inspirerend. Frédéric Nguy: Lutherse kerk, Molenstraat 28, Croede. T/m 30/10. Wo. t/m zo. 14.00 - 17.00 uur. Kees van der Vossen: Kunstuitleen De Bevelanden, Museumcafé, Singelstraat 13, Goes. T/m 15/11. Ma. t/m vr. 11.00 en zo. 12.00 - 16.00 uur. Leo de long: permanent op afspraak, Wolstraat 80, Axel. T/m 22/10 ook van 14.00 - 17.00 uur. Zondag 23/10, verjaardagsfeest/ kunstveiling v/a 14 uur. Meer info: www.leodejong.nl Zomeratelier CBK Tijdens het zomeratelier van CBK Zeeland gingen zeven jonge kun stenaars de dialoog aan met Mon driaan. Soms staat zijn ideeënwe reld centraal, soms zijn beeldtaal. Dus is er werk dat de spanning tus sen werkelijkheid en ideaal be licht, werk dat de ruimte (kleurig) bespeelt, en werk dat één en ander combineert. T/m 21/10: CBK Zeeland, Balans 17, Middelburg. Ma. t/m vr. 9-17 uur. gezet. Dat is echter niet het geval. Van der Vossen zoekt bedacht zaam naar evenwicht tussen vorm, kleur en verfveeg en weet van tevo ren zelfs niet waar het schilderij hem heenleidt. De meestal land schappelijke compositie ontstaat al werkend. Het mooie van zijn klei ne oeuvre is de balans tussen alle mogelijke elementen: beweging en stilstand, moment en eeuwigheid, figuratie en abstractie, openheid en geslotenheid, zoeken en vin den. Zijn schilderijen zijn reflec ties op de zichtbare wereld, maar ook metaforen voor de zoektocht door het leven, de principes die je daarbij kunt hanteren en de erva ringen die je onderweg opdoet. Van der Vossen werkt ook met tempera op papier. Zijn gouaches zijn ritmische composities, kleine abstracte vorm-, kleur- en verf- avonturen, die steeds andere aspec ten van het schilderkunstige me tier belichten. Soms dansen lijnen de tango met organische vormen en in andere gevallen rijgen vlek ken zich aaneen tot een klein ta pijt van verf waarin onverwacht spannende dissonanten verschij nen. Van der Vossen zet de schoonheid van kunst naast die van de natuur, hij imiteert niet, maar creëert. Het resultaat is ijzer- sterke muziek voor het oog. Zijn aanpak wortelt in die van tachis- ten en de abstracte expressionisti sche schilders uit de jaren '50. Denk aan De Staël en Willem De Kooning. Het bijzondere van Van der Vossen is dat hij een eigen weg Leo de Jong: Manos

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 82