'Een webshop moet de onderscheidende factor hebben' Van zelfstandige tot VOF: 'Opeens moet je personeel aansturen' "Jij zit toch de hele dag lekker rustig thuis?" Als er één misverstand is dat Christel van Hoof graag weg wil nemen, dan is het de gedachte dat het runnen van een online winkel niet hard werken is. "Ik heb nog nooit zo veel uren gemaakt." En dat heeft een reden, want sinds de oprichting van haar webshop Charlie Choe, stromen de bestellingen binnen. "Het gevoel bij de eerste bestelling? Dat was écht kicken!" Christel ontwerpt hippe nachtkleding en verkoopt haar werk online. "Ik kwam op het idee omdat ik zelf altijd moeite had om een écht leuke pyjama te vinden. Zeker online." De keuze voor een webshop was snel gemaakt. "Voor een starter, zeker als ontwerper, is een webwinkel ideaal. Het is vele malen eenvoudiger en goedkoper dan een fysieke winkel. Ik zit niet aan een dure lening vast en heb flexibele uren. Maar lekker thuis luieren? Echt niet! Ik maak meer uren dan ooit! Met dit systeem kan ik gemakkelijk zelf de administratie bijhouden en de voorraad beheren. Daar valt of staat een webshop in mijn ogen net zo goed mee." Look and feel De webshop van Charlie Choe is gemaakt door een gespecialiseerd internetbedrijf. "Er zijn ook aanbieders van webwinkels met standaard sjablonen, maar juist een webshop moet in mijn ogen de onderscheidende factor hebben. Iets eigens, dat aansluit bij de klant. Met de juiste look and feel creëer je een sfeer waardoor mensen er zelfs op afstand een goed gevoel aan overhouden. Ook social media speelt een belangrijke rol. Dat is mijn manier om contact te hebben met de klant. Ik wil daar de komende tijd nog meer mee gaan doen." Kicken Na maanden van voorwerk kwam de beloning in de vorm van een eerste bestelling al binnen enkele uren. "Dat was écht kicken! Die mevrouw schreef dat ze al heel lang op zoek was naar een leuke plek om nachtkleding te kopen. Zo leuk! Daarna bleven de bestellingen komen. In het begin moest ik wel oppassen dat ik me niet door elk geluidje van m'n inkomende mail naar de computer liet lokken. In de startfase wil je zó graag, dat je al je andere werkzaamheden bijna vergeet." Gewoon doen Christel liet zich door kenners en vakgenoten adviseren voor ze haar webshop opende. "Goede voorbereiding is belangrijk, maar ik geef starters toch vooral mee: gewoon doen! Met uitproberen, vallen en opstaan leer je echt het meest. Door fouten te maken kom je ergens. Ook ik heb wel eens onnodige kosten gemaakt in het begin. Maar omdat ik die fout toen maakte, maak ik hem nu niet meer." Christel van Hoof: "Dat was écht kicken!" Iedere startende ondernemer droomt van succes. Maar wat begint met dromen, kan zomaar sneller voor de deur staan dan gedacht. Opeens moet je extra personeel aannemen, uitbreiden, of je bedrijfsvorm veranderen. Het bedrijf Horren.com van de broers Erik en Marco Janssen maakte een dergelijke bedrijfsverandering binnen enkele jaren mee. "Voor ons heeft groei altijd een inspirerende werking gehad", zegt Marco. "Maar het brengt ook meer risico's met zich mee. "Bewust zijn van je sterke kanten is belangrijk, maar van je zwaktes misschien nog wel meer." Erik en Marco vonden hun gat in de markt in het online verkopen van op maat geproduceerde horren. "Klanten kunnen zelf gemakkelijk hun gewenste afmetingen invoeren en de prijs wordt direct berekend", zegt Marco. "Wij waren de eerste online horrenwinkel, dus in het begin was dat zeer spannend. Je denkt iets bedacht te hebben wat de klant aanspreekt, maar is dat ook zo? En vinden ze het niet te riskant om zelf hun maten op te geven? Marco Janssen: "Ken ook Je zwaktes Mede door onze omruilservice hebben we die twijfel snel weg kunnen nemen. Het liep direct goed." Gewoon doen Zo goed zelfs, dat het bedrijf extra personeel aantrok en op zoek moest naar een vestiging met meer capaciteit. "Erik en ik hebben beiden geen achtergrond in bedrijfseconomie of management, maar toch is het heel natuurlijk verlopen. Door veel met elkaar te discussiëren en vooral logisch na te denken. Cursussen volgen of advies inwinnen kan niet altijd kwaad, maar voor ons gold dat we pas écht leerden ondernemen door het gewoon te doen. We hadden de productkennis dankzij Erik al in huis. Ik maak de vertaalslag naar de klant en richt me op de communicatie. Zo heb ik zelf de webshop gebouwd. Wanneer je de kennis in huis hebt moet je dat altijd benutten." Nieuwe kanten Toch bracht de groei van het bedrijf nieuwe kanten van het werk met zich mee. "Opeens moet je personeel aansturen, terwijl je normaal alleen jezelf aan het werk hoefde te zetten. En op zakelijk gebied krijg je steeds grotere klanten aan tafel. Je investeringen worden groter, duurder en daarom ook cruciajer. Wat je investeert moet je tenslotte ook weer terugverdienen. Het hobbykamergevoel van het prille begin is daarmee wel verdwenen. Je kennis benutten is daarom niet het enige belangrijke. Het kennen van je zwaktes is dat misschien nog wel meer. Laat zaken waar je geen verstand van hebt over aan anderen. Dat brengt zekerheid, een beter resultaat en het scheelt je veel kopzorgen." www.kvk.nl/startersdagzwn 2 Start goed voorbereid je eigen bedrijf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 68