Wie Christus letterlijk neemt, doet zichzelf tekort spectrum 8 'Ik ben door het succes niet veranderd. Klaas is Klaas gebleven' 'De inhoud van het boek staat op zeer gespannen voet met de leer van de kerk' Zaterdag 15 oktober 2011 De predikant is net terug uit Zwitserland, waar hij een lezing heeft gegeven in Bern, naar aanleiding van het verschijnen van de Franse verta ling van Geloven in een God die niet be staat. „De kerk zat tot de nok toe vol!", zegt Klaas Hendrikse verbaasd. „En dat voor een zo goed als onbekende bui tenlandse auteur die met handen en voeten Frans en Duits door elkaar harkt. Ik zie het niet als een verdienste, maar ik geniet er wel van. Die belang stelling stimuleert me ook om door te gaan." Terwijl de buitenlandse belangstelling voor het eerste, geruchtmakende boek van de dominee nu pas ontwaakt - er is ook interesse in een Duitse vertaling - heeft Hendrikse zijn tweede boek ge reed. Van het eerste zijn ruim 35.000 exemplaren verkocht. Een ongekend succes dus, mede dankzij een ware me- diahype destijds. „In de eerste week werd ik, met oog schaduw op, van de ene naar de ande re tv-studio gereden. Toen heb ik wel even ontzettend om mezelf moeten la chen. Ik ben door het succes niet veran derd. Klaas is Klaas gebleven, nog altijd een Zeeuwse predikant die toevallig een boek heeft geschreven. Mijn dage lijks leven is wel veranderd. Dat is veel drukker geworden en heeft zich, tot op de dag van vandaag, gevuld met heel veel activiteiten." Hij kijkt met 'heel veel voldoening' op de afgelopen jaren terug. „Het was mijn doel om met het boek veel men sen te bereiken en een duidelijk signaal aan de kerk af te geven. Beide doelstel lingen zijn bereikt. Er is op zó veel plaatsen over het boek gesproken en ook de kerk heeft erop gereageerd. Dat de kerk het gesprek zou aangaan over God, was voor mij het hoogst haalbare. Over de uitkomst ben ik minder tevre den. Ik had gehoopt dat de PKN ruim te zou bieden aan mensen die op hun eigen manier willen geloven. Maar he laas." Hij is predikant in Middelburg en Zie- rikzee gebleven. De procedure om hem uit zijn ambt te zetten, werd uit eindelijk gestaakt, volgens Hendrikse Vier jaar geleden veroorzaakte de Middelburgse dominee Klaas Hendrikse grote ophef met zijn bestseller Celoven in een Cod die niet bestaat. Nu is er een tweede boek van de 'atheïstische domi nee'; Cod bestaat niet en Jezus is zijn zoon. „Er zullen ongetwijfeld weer boze reacties komen." door Rolf Bosboom foto Mechteld Jansen onder druk van landelijke kerkbestuur ders. „Ik heb trouwens begrip voor mensen die zeiden: hij moet emit Als je de kerkorde letterlijk neemt, dan past Hendrikse daar niet in. Dus óf je zet hem buiten óf je past de kerkorde aan. Dat is geen van beide gebeurd. Dat schiet niet op natuurlijk." Eigenlijk had hij helemaal geen tweede boek willen schrijven. „Ik had steeds het gevoel: dit is het wat ik wilde zeggen, ik ben uitge praat. Maar mensen bleven mij vragen: hoe zit het nou met Jezus? Ik heb heel lang getwijfeld over een tweede boek, ook omdat er al heel veel over Jezus is geschreven. Maar het is nooit zo ge zegd dat mensen het ook echt begrij pen. Geleidelijk aan werd me duidelijk dat ik veel mensen een plezier zou doen met een tweede boek. En na lang aarzelen begon ik er ook zelf plezier in te krijgen." Het omslag van het nieuwe boek doet sterk denken aan dat van zijn voorgan ger. Met één wezenlijk verschil: waar de dominee nu vriendelijk glimlacht, keek hij de vorige keer de lezer nog streng toe. „Dat was toen uitdrukkelijk de instructie van de uitgever. Het moest neutraal en ernstig zijn, omdat er al genoeg provocatie in de tekst zat. Een glimlach zou dan als uitdagend of smalend kunnen worden geïnterpre teerd." Nu heeft hij zelf gekozen voor een vriendelijker uitstraling. „Ook om dat veel mensen zeiden: je bent in het echt wél aardig. Ik vond dat het wel tijd werd voor een lachje." Desondanks profileert Hendrikse zich in God bestaat niet en Jezus is zijn zoon opnieuw als theologische woelgeest. Hij schetst, in grote stappen, de ontwik keling van godsdienst en religie vanaf het ontstaan van de mensheid tot op de dag van vandaag. De kern van zijn betoog: aan de basis van het christen dom - dat wonderwel uitgroeide tot een machtsinstituut - ligt het misver stand van een letterlijk opgevatte my the, namelijk dat Jezus uit de dood is opgestaan. Mythen zijn, net zoals sprookjes, verha len die een tijdloze waarheid aan het licht proberen te brengen. Godsdien sten zijn er altijd van doordrenkt ge weest, vaak dezelfde verhalen in tallo ze varianten. Ook de mythe van de ver rijzenis bestond al lang vóór het chris tendom, als symbool van het cyclische karakter van het leven, zoals de geboor te van een nieuwe dag na de nacht, van een nieuwe lente na de winter, van voorspoed na tegenslag. Chrisms, zo stelt Hendrikse, is een van oorsprong heidense mythologische fi guur, die werd gekoppeld aan de histo rische persoon Jezus van Nazareth. „De zonde van het christendom is dat ze de mythe letterlijk hebben geno- men. Die werd gefixeerd in één mo ment in de tijd, in één persoon. 'Er was eens...' werd vertaald in 'Er was toen en toen ene Jezus...' en daarmee sla je het religieuze gehalte stuk. Als je Roodkapje zou neerzetten in de 21e eeuw, is het verhaal ook alleen maar in die context te begrijpen, terwijl het juist een tijdloos verhaal is dat ook op jezelf betrekking kan hebben." Wie de mythe letterlijk opvat, doet zichzelf tekort, aldus Hendrikse. Zeker omdat daardoor de nadruk is komen te liggen op het geloof in het leven na de dood. „Ik vind dat het christendom daarmee op een zijspoor is beland. Als je mensen de vraag stelt waarom ze ge loven, heeft het antwoord vrijwel al tijd te maken met vóór of na het leven, terwijl het oorspronkelijk toch ging om wat er gebeurt tussen geboorte en dood. Dat heeft het christendom totaal de nek omgedraaid door te stellen: 'Straks, als je dood bent, begint het feestje pas'." Het is aannemelijk dat Jezus van Nazareth heeft bestaan, stelt Hendrikse, maar dat wil nog niet zeggen dat je alle wonderbare ver halen over hem moet geloven. „We weten niet wie hij was, maar wel wat er van hem gemaakt is. En dat is voor mij een heel inspirerend beeld: een bij zonder mens met een geweldige uit straling, iemand die het beste in men sen naar boven haalt. Hij helpt mij om zo te leven dat God kan 'gebeuren'." Verrassend voor hemzelf was vooral wat hij over Paulus ('iemand die af en toe knap in de war was, maar ook bril jant') concludeerde. „Er wordt altijd ge zegd dat Paulus het christendom naar de heidenen heeft gebracht, maar het was andersom. Paulus heeft de heiden se palen aangeleverd waarop het chris tendom is gebouwd. Door zulke ont dekkingen werd het niet makkelijker. Maar wel leuker. Ik mag graag tegen de stroom inroeien." Hendrikse verwacht niet dat het nieu we boek net zoveel ophef zal veroorza ken als het eerste, al vindt hij dat hij theologisch gezien verder gaat dan de vorige keer. „Het gaat nu om het hart van het christendom. In zijn algemeen heid kun je wel zeggen dat de inhoud van het boek op zeer gespannen voet staat met de leer van de kerk. Er zullen ongetwijfeld weer boze reacties ko men, zeker vanuit de orthodoxie, maar ik ben vooral benieuwd naar de in houd van de reacties. Waar ligt nu de pijn van wat ik aanricht? Dat kan ik nog moeilijk overzien." Over een klein jaar wordt Hendrikse 65 en kan hij met pensioen. „Zoals het er nu naar uitziet, zal ik dan in Middel burg definitief stoppen. In Zierikzee ga ik nog een tijdje door, op halve kracht." Hoe dan ook krijgt hij na sep tember 2012 meer tijd. Om te lezen, te reizen. „Ik zal me niet vervelen. Ook uit dit nieuwe boek zal voorlopig nog veel voortvloeien. Ik wil verder artike len gaan schrijven, maar ik denk niet dat ik ooit nog een boek schrijf. Hoe wel, never say never" Promotietour rond boek - God bestaat niet en Jezus is zijn zoon ver schijnt bij uitgeverij Nieuw Amsterdam en ligt uiterlijk vrijdag 28 oktober in de win kel. Hendrikse geeft voorafgaand aan de ver schijning drie lezingen in Zeeland, waar bij het boek ook te koop zal zijn: Maandag 24 oktober, Gasthuiskerk, Zie rikzee, 20.00 uur. - Dinsdag 25 oktober, Zeeuwse Biblio theek, Middelburg, 20.00 uur. Woensdag 26 oktober, Koorkerk, Middel burg, 20.00 uur. Zaterdag 29 oktober signeert Hendrikse van 14.30 tot 16.00 uur in De Drukkerij in Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 94