1150
binnenland 17
'Survival' in Australische zon
Topvoordeel MAROKKO
Zweeds
verbod treft
straathoer
'Coöperatieve
karakter Rabo
betekent risico'
zaterdag 15 oktober 2011
mannen zijn in Zweden in 2010
aangeklaagd wegens hoerenloperij.
WORLD SOLAR CHALLENGE Teams technische universiteiten Twente en Delft hebben er zin in
OSLO - Het Zweedse verbod op
prostitutie werd in 1999 ingevoerd
met het idee dat prostitutie nooit
volledig vrijwillig plaatsheeft en
dat vrouwen ertegen moeten wor
den beschermd. Daarnaast werd
het verbod gezien als een instru
ment om mensenhandel tegen te
gaan. Tien jaar later volgden Noor
wegen, Finland en IJsland. Ook in
andere landen speelt het idee regel
matig op.
Argumenten tégen komen nog
steeds voornamelijk van de prosti
tuees zelf en van hun belangenbe
hartigers. Zij menen dat het voor
de meisjes gevaarlijk is onder
gronds te werken en dat de wet er
voornamelijk is om prostitutie aan
het zicht te onttrekken. Uit onder
zoek blijkt dat de straatprostitutie
in Zweden en de andere landen
sinds de invoering inderdaad dras
tisch is afgenomen. De meningen
verschillen echter over de vraag of
de situatie er voor de vrouwen be
ter en veiliger op is geworden.
De politie is voor handhaving af
hankelijk van tips en 'heterdaad
jes' en dit maakt opsporing moei
lijk. Toch werden de eerste tien
jaar van het verbod 1837 Zweden
vervolgd wegens hoerenloperij.
Van hen zijn er 289 veroordeeld.
In 2010 zijn 1250 mannen aange
klaagd. Dit hoge getal zou verband
houden met een groter budget en
prioriteit bij de politie. De straf
maat is een jaar cel.
Noorwegen verbiedt zijn burgers
ook om seks te kopen in het bui
tenland. De eerste veroordeling
daarvoor had onlangs plaats: een
parlementariër van de Vooruit
gangspartij bezocht vorige maand
een bordeel in Letland. De man
kreeg een boete van 3200 euro.
De Nuna 6 en de 2iCon-
nect; hun namen zijn net zo
futuristisch als hun uiterlijk.
Morgen starten ze in de
World Solar Challenge, een
wedstrijd voor auto's op
zonne-energie, dwars door
de Australische outback.
door Robert Portier
Coureur Jens Hegeman
heeft er zin in. De wa
gen, de 2iConnect,
houdt zich tot nu toe uit
stekend. Solar Team Twente had
nog nooit zo'n goede voorberei-
ding.
De World Solar Challenge wordt
eens in de twee jaar gehouden en
voert van Darwin naar Aidelaide,
3000 kilometer dwars door Austra
lië. De zonne-auto's mogen alleen
overdag rijden. Om 17.00 uur moe
ten de teams hun kamp opslaan
op de plek waar ze zich op dat mo
ment bevinden. Midden in de out
back dus. „Het lijkt op survival-
len", zegt een Twents teamlid dat
eerder meedeed.
Het Nuon Solar Team van de tech
nische Universiteit Delft start met
de Nuna 6 als een van de favorie
ten. Van de vijf voorgaande races
wist het team er vier te winnen,
de laatste keer moest het genoe
gen nemen met een tweede
plaats, achter een Japans team.
Ook nu kijkt het team met argus
ogen naar de Japanners. „Mooie
auto, goed afgewerkt. Dan is onder
de kap ook goed nagedacht", zegt
Nadine Rodewijk bewonderend.
De futuristische auto's ogen als zil
veren pannenkoeken op drie wie
len. De coureur ligt bijna op zijn
rug en kijkt door een piepkleine
glazen bol naar de weg.
De auto heeft wel een gashendel,
maar de snelheid wordt via een
WiFi-verbinding geregeld door de
strateeg in de volgauto. Die houdt
onder meer het weer in de gaten
World Solar Challenge 2011
Het Nederlandse Nuon Solar Team uit Delft - winnaar van vier van de afgelopen
vijf Challenges - maakt jacht op de vijfde titel in de slopende, 3.000 km-lange,
tweejaarlijkse race door Australië. NUNA 6
Crash-
bestendige
kap
Lengte: 4,44 m
Hoogte: 1,8 m
Gewicht: 145 kg
Zonnecellen
1.690 monokristallijn silicium-
cellen bedekken 6 m2 oppervlak.
Zonlicht wordt omgezet
naar elektrische stroom
Zelfdragende
carrosserie
Koolstofvezel,
verstevigde
spanten
Winnaars Solar Challenge
Vaste
magneten ex^ra vermogen aan motor
Rijder: Aanpasbare cruise-control
voorversnellen
of afremmen
Lithium-ion
cellen met 5kWh
Capaciteit, weegt 21 k g
Lageweerstand
Michelin profielbanden
Aërodynamica: Vleugelprofiel vermindert
weerstand met 10% vergeleken met Nuna 5
Auto team Gem. snelheid (km/u)
2009 Tokai Challenger
100,54
Tokai University, Japan
2007 Nuna 4 Nuon, Nederland
90,87
2005 Nuna 3 Nuon, Ned.
102,75
2003 Nuna 2 Nuon, Ned.
97,02
2001 Nuna 1 Nuon, Ned.
91,81
1999 Aurora 101
72,96
Aurora, Australië
1996 Dream II Honda, Japan
89,76
1993 Dream Honda, Japan
84,96
1990 Spirit of Biel Bienne II
65,18
Technische Hogeschool Biel, Zwitserl.
1987 Sunraycer
66,9
General Motors, V.S.
De lagere gemiddelde snelheid sinds 2007
komt door nieuwe regels van de WSC, waar
onder een maximum van 6 m2 zonnepanelen
en een rechtere houding van de bestuurder.
infographic GN, CRW bron Nuon Solar Team, World Solar Challenge
en weet dus ook hoeveel energie
er kan worden verbruikt.
De gemiddelde snelheden liggen
rond de 90 kilometer per uur, met
pieken tot 140. Tv-presentator en
racefanaat Rob Kamphues is één
van de coureurs voor het Nuon So
lar team. „De auto's wegen bijna
niets en zijn dus gevoelig voor zij
wind. Dat wordt nog wat met de
roadtrains, die gigantische vracht
auto's."
De meeste teams maken dit jaar
geen gebruik van hypermoderne
zonnecellen uit de ruimtevaart.
De auto's mogen voor het eerst
kiezen tussen 3 m2 hoogwaardige
galliumcellen, of 6 rrf gewonere si-
liciumcellen. Beide Nederlandse
teams hebben gekozen voor de
laatste optie. „Als je voor gallium
kiest, moet je een lichtere auto
bouwen. Wij dachten dat dat ten
koste zou gaan van de aërodynami
ca. Bovendien is silicium veel voor
deliger", aldus Jens Hegeman.
De grootste uitdaging wordt het
vasthouden van de concentratie:
de wegen zijn leeg en de verveling
ligt op de loer. Bovendien lopen
de temperaturen snel op in de hit
te van de Australische woestijn.
zie onze website:binnenland
Een interview met de teamlei
der van Solar Team Twente
8-/15-daagse vlieg-/rondreizen
INCLUSIEF
LONDEN - Kredietbeoordelaar Fitch
ziet het coöperatieve karakter van
de Rabobank in de huidige markt
situatie als een risico, omdat de
bank daardoor minder makkelijk
aan geld kan komen via de uitgifte
van aandelen. Fitch heeft Rabo
daarom een 'negative watch' gege
ven, wat wil zeggen dat Fitch
scherp in de gaten houdt of de be
oordeling van Rabobank wellicht
een trapje lager moet.
Rabo heeft bij Fitch nu de
AA+-status. „Wij zijn de meest kre
dietwaardige bank in hun porte
feuille", aldus een woordvoerder.
Evengoed staat de bank niet te kij
ken dat kredietbeoordelaars nu kri
tisch zijn. „Als het met de hele we
reld niet goed gaat, zou het heel
vreemd zijn als wij daar niet door
geraakt worden." Bij Moody's en
S8tP heeft Rabo nog wel de
hoogst haalbare AAA-status.
ESZ32QI
Darwin
16 okt AUSTRALIË
vliegreis
verblijf
vele maaltijden
lrondreis
4/ excursies
l/ NL-sprekende
reisleiding
Zie www.kras.nl/74728
Zie www.kras.nl/74727
VERLAAGDE
IN NOVEMBER'.
EXTRA
PRIJZEN
8-daagse rondreis KONINGSSTEDEN VAN MAROKKO v.a. 489
Vertrek: van 6 november 2011 t/m 25 maart 2012
populaire rondreis met zéér lage prijzen
mét vele gegarandeerde vertrekdata!
onder leiding van Nederlandssprekende reisleiding bezoeken we o.a. Casablanca, de
hoofdstad Rabat, de oude stad Meknès, de vroegere Romeinse stad Volubilis, de historische
Marokkaanse koningsstad Fès en het fascinerende Marrakech
15-daagse rondreis HIGHLIGHTS VAN MAROKKO v.a. 789
Vertrek: van 4 november 2011 t/m 30 maart 2012
zeer complete rondreis met alle hoogtepunten tegen zéér scherpe prijzen!
polulaire rondreis, wees er snel bij!
onder leiding van Nederlandsprekende reisleiding bezoeken we o.a. de vier koningssteden,
het legendarische Casablanca, oasestad Erfoud, de kasbah van Taourirt, de Dadèskloof, het
Midden- Atlasgebergte en de badplaats Essaouira
BOEK ONLINE of bel 0900-9697 i5cPn,
of ga naar de dichtstbijzijnde Vakantiewinkel van Arke of i/TC/ze/7
Prijzen zijn per persoon tenzij anders vermeld. Prijzen zijn exclusief reserveringskosten en Calamiteitenfonds.