1150 binnenland 17 'Survival' in Australische zon Topvoordeel MAROKKO Zweeds verbod treft straathoer 'Coöperatieve karakter Rabo betekent risico' zaterdag 15 oktober 2011 mannen zijn in Zweden in 2010 aangeklaagd wegens hoerenloperij. WORLD SOLAR CHALLENGE Teams technische universiteiten Twente en Delft hebben er zin in OSLO - Het Zweedse verbod op prostitutie werd in 1999 ingevoerd met het idee dat prostitutie nooit volledig vrijwillig plaatsheeft en dat vrouwen ertegen moeten wor den beschermd. Daarnaast werd het verbod gezien als een instru ment om mensenhandel tegen te gaan. Tien jaar later volgden Noor wegen, Finland en IJsland. Ook in andere landen speelt het idee regel matig op. Argumenten tégen komen nog steeds voornamelijk van de prosti tuees zelf en van hun belangenbe hartigers. Zij menen dat het voor de meisjes gevaarlijk is onder gronds te werken en dat de wet er voornamelijk is om prostitutie aan het zicht te onttrekken. Uit onder zoek blijkt dat de straatprostitutie in Zweden en de andere landen sinds de invoering inderdaad dras tisch is afgenomen. De meningen verschillen echter over de vraag of de situatie er voor de vrouwen be ter en veiliger op is geworden. De politie is voor handhaving af hankelijk van tips en 'heterdaad jes' en dit maakt opsporing moei lijk. Toch werden de eerste tien jaar van het verbod 1837 Zweden vervolgd wegens hoerenloperij. Van hen zijn er 289 veroordeeld. In 2010 zijn 1250 mannen aange klaagd. Dit hoge getal zou verband houden met een groter budget en prioriteit bij de politie. De straf maat is een jaar cel. Noorwegen verbiedt zijn burgers ook om seks te kopen in het bui tenland. De eerste veroordeling daarvoor had onlangs plaats: een parlementariër van de Vooruit gangspartij bezocht vorige maand een bordeel in Letland. De man kreeg een boete van 3200 euro. De Nuna 6 en de 2iCon- nect; hun namen zijn net zo futuristisch als hun uiterlijk. Morgen starten ze in de World Solar Challenge, een wedstrijd voor auto's op zonne-energie, dwars door de Australische outback. door Robert Portier Coureur Jens Hegeman heeft er zin in. De wa gen, de 2iConnect, houdt zich tot nu toe uit stekend. Solar Team Twente had nog nooit zo'n goede voorberei- ding. De World Solar Challenge wordt eens in de twee jaar gehouden en voert van Darwin naar Aidelaide, 3000 kilometer dwars door Austra lië. De zonne-auto's mogen alleen overdag rijden. Om 17.00 uur moe ten de teams hun kamp opslaan op de plek waar ze zich op dat mo ment bevinden. Midden in de out back dus. „Het lijkt op survival- len", zegt een Twents teamlid dat eerder meedeed. Het Nuon Solar Team van de tech nische Universiteit Delft start met de Nuna 6 als een van de favorie ten. Van de vijf voorgaande races wist het team er vier te winnen, de laatste keer moest het genoe gen nemen met een tweede plaats, achter een Japans team. Ook nu kijkt het team met argus ogen naar de Japanners. „Mooie auto, goed afgewerkt. Dan is onder de kap ook goed nagedacht", zegt Nadine Rodewijk bewonderend. De futuristische auto's ogen als zil veren pannenkoeken op drie wie len. De coureur ligt bijna op zijn rug en kijkt door een piepkleine glazen bol naar de weg. De auto heeft wel een gashendel, maar de snelheid wordt via een WiFi-verbinding geregeld door de strateeg in de volgauto. Die houdt onder meer het weer in de gaten World Solar Challenge 2011 Het Nederlandse Nuon Solar Team uit Delft - winnaar van vier van de afgelopen vijf Challenges - maakt jacht op de vijfde titel in de slopende, 3.000 km-lange, tweejaarlijkse race door Australië. NUNA 6 Crash- bestendige kap Lengte: 4,44 m Hoogte: 1,8 m Gewicht: 145 kg Zonnecellen 1.690 monokristallijn silicium- cellen bedekken 6 m2 oppervlak. Zonlicht wordt omgezet naar elektrische stroom Zelfdragende carrosserie Koolstofvezel, verstevigde spanten Winnaars Solar Challenge Vaste magneten ex^ra vermogen aan motor Rijder: Aanpasbare cruise-control voorversnellen of afremmen Lithium-ion cellen met 5kWh Capaciteit, weegt 21 k g Lageweerstand Michelin profielbanden Aërodynamica: Vleugelprofiel vermindert weerstand met 10% vergeleken met Nuna 5 Auto team Gem. snelheid (km/u) 2009 Tokai Challenger 100,54 Tokai University, Japan 2007 Nuna 4 Nuon, Nederland 90,87 2005 Nuna 3 Nuon, Ned. 102,75 2003 Nuna 2 Nuon, Ned. 97,02 2001 Nuna 1 Nuon, Ned. 91,81 1999 Aurora 101 72,96 Aurora, Australië 1996 Dream II Honda, Japan 89,76 1993 Dream Honda, Japan 84,96 1990 Spirit of Biel Bienne II 65,18 Technische Hogeschool Biel, Zwitserl. 1987 Sunraycer 66,9 General Motors, V.S. De lagere gemiddelde snelheid sinds 2007 komt door nieuwe regels van de WSC, waar onder een maximum van 6 m2 zonnepanelen en een rechtere houding van de bestuurder. infographic GN, CRW bron Nuon Solar Team, World Solar Challenge en weet dus ook hoeveel energie er kan worden verbruikt. De gemiddelde snelheden liggen rond de 90 kilometer per uur, met pieken tot 140. Tv-presentator en racefanaat Rob Kamphues is één van de coureurs voor het Nuon So lar team. „De auto's wegen bijna niets en zijn dus gevoelig voor zij wind. Dat wordt nog wat met de roadtrains, die gigantische vracht auto's." De meeste teams maken dit jaar geen gebruik van hypermoderne zonnecellen uit de ruimtevaart. De auto's mogen voor het eerst kiezen tussen 3 m2 hoogwaardige galliumcellen, of 6 rrf gewonere si- liciumcellen. Beide Nederlandse teams hebben gekozen voor de laatste optie. „Als je voor gallium kiest, moet je een lichtere auto bouwen. Wij dachten dat dat ten koste zou gaan van de aërodynami ca. Bovendien is silicium veel voor deliger", aldus Jens Hegeman. De grootste uitdaging wordt het vasthouden van de concentratie: de wegen zijn leeg en de verveling ligt op de loer. Bovendien lopen de temperaturen snel op in de hit te van de Australische woestijn. zie onze website:binnenland Een interview met de teamlei der van Solar Team Twente 8-/15-daagse vlieg-/rondreizen INCLUSIEF LONDEN - Kredietbeoordelaar Fitch ziet het coöperatieve karakter van de Rabobank in de huidige markt situatie als een risico, omdat de bank daardoor minder makkelijk aan geld kan komen via de uitgifte van aandelen. Fitch heeft Rabo daarom een 'negative watch' gege ven, wat wil zeggen dat Fitch scherp in de gaten houdt of de be oordeling van Rabobank wellicht een trapje lager moet. Rabo heeft bij Fitch nu de AA+-status. „Wij zijn de meest kre dietwaardige bank in hun porte feuille", aldus een woordvoerder. Evengoed staat de bank niet te kij ken dat kredietbeoordelaars nu kri tisch zijn. „Als het met de hele we reld niet goed gaat, zou het heel vreemd zijn als wij daar niet door geraakt worden." Bij Moody's en S8tP heeft Rabo nog wel de hoogst haalbare AAA-status. ESZ32QI Darwin 16 okt AUSTRALIË vliegreis verblijf vele maaltijden lrondreis 4/ excursies l/ NL-sprekende reisleiding Zie www.kras.nl/74728 Zie www.kras.nl/74727 VERLAAGDE IN NOVEMBER'. EXTRA PRIJZEN 8-daagse rondreis KONINGSSTEDEN VAN MAROKKO v.a. 489 Vertrek: van 6 november 2011 t/m 25 maart 2012 populaire rondreis met zéér lage prijzen mét vele gegarandeerde vertrekdata! onder leiding van Nederlandssprekende reisleiding bezoeken we o.a. Casablanca, de hoofdstad Rabat, de oude stad Meknès, de vroegere Romeinse stad Volubilis, de historische Marokkaanse koningsstad Fès en het fascinerende Marrakech 15-daagse rondreis HIGHLIGHTS VAN MAROKKO v.a. 789 Vertrek: van 4 november 2011 t/m 30 maart 2012 zeer complete rondreis met alle hoogtepunten tegen zéér scherpe prijzen! polulaire rondreis, wees er snel bij! onder leiding van Nederlandsprekende reisleiding bezoeken we o.a. de vier koningssteden, het legendarische Casablanca, oasestad Erfoud, de kasbah van Taourirt, de Dadèskloof, het Midden- Atlasgebergte en de badplaats Essaouira BOEK ONLINE of bel 0900-9697 i5cPn, of ga naar de dichtstbijzijnde Vakantiewinkel van Arke of i/TC/ze/7 Prijzen zijn per persoon tenzij anders vermeld. Prijzen zijn exclusief reserveringskosten en Calamiteitenfonds.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 7