Mercedes-Benz S250 CDI: superieure spaarversie
Ford S-Max 2.2: ruimteschip van Duitse makelij
Dacia Duster 1.5 DCi 4x4: It's so not us...
onderweg
33
De meeste mensen die voor
deze auto kiezen willen een
statement maken ten aanzien van
milieu en samenleving, vindt de
woordvoerder van Merce
des-Benz Nederland over hun eer
ste S-klasse met viercilinder mo
tor.
door Ad van Bladel
Maar tijden veranderen en superieure
turbotechniek maakt het mogelijk
een relatief bescheiden krachtbron in
een mastodont als een (verlengde) S
te lepelen zonder dat je doorlopend
kracht tekort komt. De nieuweling
heet: S250 CDI en blijkt een heerlij
ke reiswagen.
De S-Klasse is van oudsher een enor
me wagen met een opulent luxeni
veau. Wie de verlengde S250 CDI
goed bekijkt zal geïmponeerd raken
door de afmetingen. In het interieur
voel je jezelf behoorlijk klein; de auto
is breed, hoog en indrukwekkend.
Mercedes-Benz heeft de testwagen
waarmee we reden voorzien van be
hoorlijk wat extra luxe, volgens de
woordvoerder om aan te geven wat
hierin zoal mogelijk is. Een super reis
wagen is het ermee geworden waar
mee je in alle rust enorme kilometra-
ges kunt verslinden. Verrukkelijk en
met een. waanzinnig gevoel van veilig
heid. Weliswaar gaat het model al
weer wat langer mee, de opvolger
komt naar verwachting rond 2013,
maar hij doet eigenlijk op geen enke
le manier gedateerd aan. Het comfort
niveau, met soepele luchtvering en
een extra lange wielbasis, is boven de
geringste twijfel verheven. Das Haus
lepelde als eerste fabrikant van topli-
mousines een 2,2 liter commonrail
viercilinder in deze S. Dit maakt de
auto uiteraard wat minder rap dan de
zes, acht en twaalfpitters maar 204 pk
is nog altijd een hele stoeterij. Hij
moet er wel wat meer voor werken
dan de grotere motoren, en dat werk
hoor je ook binnen iets meer, maar
de cijfers liegen en desondanks niet
om. Een topsnelheid van 240 km/h
en een acceleratie van stilstand naar
100 km/h in nauwelijks meer dan 8
seconden, zijn cijfers waarvoor je je
zelf nergens hoeft te schamen. Voeg
daarbij de uitstoot van slechts 149
gram per kilometer en je mikt het suc
ces voor Mercedes-Benz eigenlijk al.
Eenmaal op snelheid hoor je de mo
tor eigenlijk helemaal niet meer en
zoef je zo majesteitelijk over de weg
dat het eigenlijk een kwestie is van
wachten tot je er bent. Rijeigenschap-
pen, veiligheid en comfort zijn alle
maal van het allerhoogste niveau.
Daarbij komt nog dat deze spaar
S-klasse de minst dure is van het hele
rijtje. Reken voor een vanafprijs op
een bedrag van zo'n 89.000 euro, in
clusief belastingen. Andere topmer
ken zullen zéker volgen.
Wie de scherpgeslepen Ford
S-Max van de buitenkant
bekijkt zal opvallen hoe waanzin
nig groot dit model eigenlijk is.
Een beetje vreemd want eigenlijk
zou je bij een dergelijke grote
MPV een veel hoger model ver
wachten.
door Ad van Bladel
Ford heeft er echter voor gekozen
zijn S-Max niet te hoog boven het as^
fait te laten uittorenen. De auto, geïn
troduceerd in 2006, werd onlangs fijn
geslepen. Het topmodel is de Tita
nium uitvoering met 2.2 liter diesel
motor. Een schitterend model met
echter wel een behoorlijk pittig prijs
kaartje.
De basisprijs voor het beschreven
type bedraagt al zo'n 54.000 euro, in
clusief belastingen. Nadat Ford eens
goed in zijn comfortpakketten heeft
gewinkeld bedraagt de eindprijs zo
maar 23.000 euro méér. Een prijs
'waarvoor je zomaar drie stadsautoo-
tje koopt. Het geeft te denken.
Maar goed, de S-Max behoort tot de
fullsize MPV's die momenteel zulke
moeilijke tijden doormaken. De auto
oogt dan ook kolossaal en is voorzien
van zeven zitplaatsen. De grote portie
ren geven makkelijk toegang tot het
ruime interieur al is het op krappe par-
keerplaatsjes natuurlijk oppassen met
in- en uitstappen. De stoelen zitten
vorstelijk en zijn, met Individual-pak-
ket, ook nog eens uitgevoerd in
prachtig leer. Stoelverwamiing zorgt
ervoor dat je ook in de winter geen
koude billetjes krijgt. De motor is er
een van topkwaliteit. Een modern
commonrail blok dat maar liefst 200
paardenkrachten levert, gekoppeld
aan een prettige automatische versnel
lingsbak. En ook al ziet de S-Max er
heel zwaar uit, deze motor weet wel
weg met de auto. Of het nu gaat om
acceleratie van stilstand naar 100
km/h of tussenacceleraties, vrijwel al
tijd ben je het andere verkeer vóór;
een veilige gedachte.
Doordat de S-Max ook niet zo hoog
is, is het rijgedrag ook wat strakker
dan je eigenlijk van deze auto zou ver
wachten. Daarbij is het een Ford en
die staan sowieso al bekend vanwege
hun strakke wegligging. Het feit dat
je in deze uitvoering het karakteris
tiek kunt kiezen, Sport, Normaal of
Comfort, maakt de. auto nog heel
veel prettiger in de omgang.
Wanneer de achterklep opengaat, en
de achterste twee stoelen in hun
'slaappositie' liggen, gaapt je echt een
enorm gat tegemoet. Wat een ruimte
en wat een immense hoeveelheid ba
gage kun je in deze auto meenemen.
Van dit soort zaken moet de S-Max
het hebben. Veel ruimte en dienover
eenkomstig veel luxe en comfort.
Een (helaas prijzige) topper.
Dacia is het Roemeense bud-
getmerk van Renault dat
hiermee in eerste instantie de Der
de Wereld wilde bedienen. Proef
ballonnen in Europa lieten echter
geen twijfel bestaan over de le
vensvatbaarheid van het merk in
deze contreien.
door Ad van Bladel
Veel voor weinig is een kwaliteit die
het in ons land altijd heel goed'heeft
gedaan. Na wat kleinere modellen in
troduceerde het merk een tijdje gele
den de Duster, een voordelige variant
van een stoere SUV, al dan niet met
vierwielaandrijving.
Bekijk de Duster vanaf de buitenkant
en je ziet een behoorlijk forse auto;
Breed en hoog en met niet zulke heel
grote ramen wat het stoere karakter
ervan nog eens benadrukt. Dacia mag
naar hartenlust shoppen in de rekken
van Renault, zowel waar het op plat
forms als motoren aankomt. De Dus-
ter heeft de prima basis van een
Renault Clio en is daar doorgaans
voortreffelijk mee bediend al is de au
to natuurlijk wel een heel stuk hoger
dan de genoemde Renault. Daarover
later.
Het interieur is eigenlijk - zoals alles
aan en in de auto - eenvoudig van op
zet met minder luxueus materiaalge
bruik. Hard emmerplastic voor het
dashboard en een aantal ontbrekende
gadgets die - als het een duurdere au
to was - zeker niet zouden ontbre
ken. Een cruisecontrol bijvoorbeeld.
De testwagen was zowaar voorzien
van lederen bekleding, het meest luxe
model, maar naar mijn eigen beleving
kun je beter voor stof gaan. Omdat
stoelverwarming (uiteraard) ont
breekt, voelen de zetels koud aan. Bo
vendien is de kwaliteit leer van een ni
veau die je eigenlijk helemaal niet
wilt hebben. Het lijkt meer op plastic
en voelt onprettig. Liever stof dus als
je kunt kiezen. Het is eenvoud wat
de klok slaat en daar is vaak helemaal
niks mis mee. Je koopt een relatief
voordelige auto en dat is de conse
quentie ervan. Punt uit.
De Dacia Duster is onder meer be
kend geworden van de grappige recla
me waarin een jong trendy stel na een
proefrit uit de Duster stapt en de aan
schafprijs hoort. It's so not us.kan
de vrouw er nog net uitbrengen voor
ze omdraaien en weglopen vanwege
de ongelooflijk lage prijs. De voorde
ligste Duster kost namelijk 13.990 eu
ro, inclusief belastingen. Voor dat
geld krijg je een ruime auto, twee-
wielaandrijving (voor) en geen luxe.
In extreme rij omstandigheden is het
wel aanzienlijk veiliger om de vier-
wiel aangedreven versie te hebben
omdat in extreem snel genomen boch
ten deze Duster de neiging lijkt te
hebben om een wiel, of zelfs twee,
van de grond te tillen. Maar goed,
wie zich matigt in snelheid en doet
waarvoor de auto bedoeld is, zal niet
snel in dergelijke omstandigheden ver
zeild raken.
Al met al is de Duster best een pretti
ge auto voor wie geen behoefte heeft
aan opsmuk of luxe.