Mercedes-Benz S250 CDI: superieure spaarversie Ford S-Max 2.2: ruimteschip van Duitse makelij Dacia Duster 1.5 DCi 4x4: It's so not us... onderweg 33 De meeste mensen die voor deze auto kiezen willen een statement maken ten aanzien van milieu en samenleving, vindt de woordvoerder van Merce des-Benz Nederland over hun eer ste S-klasse met viercilinder mo tor. door Ad van Bladel Maar tijden veranderen en superieure turbotechniek maakt het mogelijk een relatief bescheiden krachtbron in een mastodont als een (verlengde) S te lepelen zonder dat je doorlopend kracht tekort komt. De nieuweling heet: S250 CDI en blijkt een heerlij ke reiswagen. De S-Klasse is van oudsher een enor me wagen met een opulent luxeni veau. Wie de verlengde S250 CDI goed bekijkt zal geïmponeerd raken door de afmetingen. In het interieur voel je jezelf behoorlijk klein; de auto is breed, hoog en indrukwekkend. Mercedes-Benz heeft de testwagen waarmee we reden voorzien van be hoorlijk wat extra luxe, volgens de woordvoerder om aan te geven wat hierin zoal mogelijk is. Een super reis wagen is het ermee geworden waar mee je in alle rust enorme kilometra- ges kunt verslinden. Verrukkelijk en met een. waanzinnig gevoel van veilig heid. Weliswaar gaat het model al weer wat langer mee, de opvolger komt naar verwachting rond 2013, maar hij doet eigenlijk op geen enke le manier gedateerd aan. Het comfort niveau, met soepele luchtvering en een extra lange wielbasis, is boven de geringste twijfel verheven. Das Haus lepelde als eerste fabrikant van topli- mousines een 2,2 liter commonrail viercilinder in deze S. Dit maakt de auto uiteraard wat minder rap dan de zes, acht en twaalfpitters maar 204 pk is nog altijd een hele stoeterij. Hij moet er wel wat meer voor werken dan de grotere motoren, en dat werk hoor je ook binnen iets meer, maar de cijfers liegen en desondanks niet om. Een topsnelheid van 240 km/h en een acceleratie van stilstand naar 100 km/h in nauwelijks meer dan 8 seconden, zijn cijfers waarvoor je je zelf nergens hoeft te schamen. Voeg daarbij de uitstoot van slechts 149 gram per kilometer en je mikt het suc ces voor Mercedes-Benz eigenlijk al. Eenmaal op snelheid hoor je de mo tor eigenlijk helemaal niet meer en zoef je zo majesteitelijk over de weg dat het eigenlijk een kwestie is van wachten tot je er bent. Rijeigenschap- pen, veiligheid en comfort zijn alle maal van het allerhoogste niveau. Daarbij komt nog dat deze spaar S-klasse de minst dure is van het hele rijtje. Reken voor een vanafprijs op een bedrag van zo'n 89.000 euro, in clusief belastingen. Andere topmer ken zullen zéker volgen. Wie de scherpgeslepen Ford S-Max van de buitenkant bekijkt zal opvallen hoe waanzin nig groot dit model eigenlijk is. Een beetje vreemd want eigenlijk zou je bij een dergelijke grote MPV een veel hoger model ver wachten. door Ad van Bladel Ford heeft er echter voor gekozen zijn S-Max niet te hoog boven het as^ fait te laten uittorenen. De auto, geïn troduceerd in 2006, werd onlangs fijn geslepen. Het topmodel is de Tita nium uitvoering met 2.2 liter diesel motor. Een schitterend model met echter wel een behoorlijk pittig prijs kaartje. De basisprijs voor het beschreven type bedraagt al zo'n 54.000 euro, in clusief belastingen. Nadat Ford eens goed in zijn comfortpakketten heeft gewinkeld bedraagt de eindprijs zo maar 23.000 euro méér. Een prijs 'waarvoor je zomaar drie stadsautoo- tje koopt. Het geeft te denken. Maar goed, de S-Max behoort tot de fullsize MPV's die momenteel zulke moeilijke tijden doormaken. De auto oogt dan ook kolossaal en is voorzien van zeven zitplaatsen. De grote portie ren geven makkelijk toegang tot het ruime interieur al is het op krappe par- keerplaatsjes natuurlijk oppassen met in- en uitstappen. De stoelen zitten vorstelijk en zijn, met Individual-pak- ket, ook nog eens uitgevoerd in prachtig leer. Stoelverwamiing zorgt ervoor dat je ook in de winter geen koude billetjes krijgt. De motor is er een van topkwaliteit. Een modern commonrail blok dat maar liefst 200 paardenkrachten levert, gekoppeld aan een prettige automatische versnel lingsbak. En ook al ziet de S-Max er heel zwaar uit, deze motor weet wel weg met de auto. Of het nu gaat om acceleratie van stilstand naar 100 km/h of tussenacceleraties, vrijwel al tijd ben je het andere verkeer vóór; een veilige gedachte. Doordat de S-Max ook niet zo hoog is, is het rijgedrag ook wat strakker dan je eigenlijk van deze auto zou ver wachten. Daarbij is het een Ford en die staan sowieso al bekend vanwege hun strakke wegligging. Het feit dat je in deze uitvoering het karakteris tiek kunt kiezen, Sport, Normaal of Comfort, maakt de. auto nog heel veel prettiger in de omgang. Wanneer de achterklep opengaat, en de achterste twee stoelen in hun 'slaappositie' liggen, gaapt je echt een enorm gat tegemoet. Wat een ruimte en wat een immense hoeveelheid ba gage kun je in deze auto meenemen. Van dit soort zaken moet de S-Max het hebben. Veel ruimte en dienover eenkomstig veel luxe en comfort. Een (helaas prijzige) topper. Dacia is het Roemeense bud- getmerk van Renault dat hiermee in eerste instantie de Der de Wereld wilde bedienen. Proef ballonnen in Europa lieten echter geen twijfel bestaan over de le vensvatbaarheid van het merk in deze contreien. door Ad van Bladel Veel voor weinig is een kwaliteit die het in ons land altijd heel goed'heeft gedaan. Na wat kleinere modellen in troduceerde het merk een tijdje gele den de Duster, een voordelige variant van een stoere SUV, al dan niet met vierwielaandrijving. Bekijk de Duster vanaf de buitenkant en je ziet een behoorlijk forse auto; Breed en hoog en met niet zulke heel grote ramen wat het stoere karakter ervan nog eens benadrukt. Dacia mag naar hartenlust shoppen in de rekken van Renault, zowel waar het op plat forms als motoren aankomt. De Dus- ter heeft de prima basis van een Renault Clio en is daar doorgaans voortreffelijk mee bediend al is de au to natuurlijk wel een heel stuk hoger dan de genoemde Renault. Daarover later. Het interieur is eigenlijk - zoals alles aan en in de auto - eenvoudig van op zet met minder luxueus materiaalge bruik. Hard emmerplastic voor het dashboard en een aantal ontbrekende gadgets die - als het een duurdere au to was - zeker niet zouden ontbre ken. Een cruisecontrol bijvoorbeeld. De testwagen was zowaar voorzien van lederen bekleding, het meest luxe model, maar naar mijn eigen beleving kun je beter voor stof gaan. Omdat stoelverwarming (uiteraard) ont breekt, voelen de zetels koud aan. Bo vendien is de kwaliteit leer van een ni veau die je eigenlijk helemaal niet wilt hebben. Het lijkt meer op plastic en voelt onprettig. Liever stof dus als je kunt kiezen. Het is eenvoud wat de klok slaat en daar is vaak helemaal niks mis mee. Je koopt een relatief voordelige auto en dat is de conse quentie ervan. Punt uit. De Dacia Duster is onder meer be kend geworden van de grappige recla me waarin een jong trendy stel na een proefrit uit de Duster stapt en de aan schafprijs hoort. It's so not us.kan de vrouw er nog net uitbrengen voor ze omdraaien en weglopen vanwege de ongelooflijk lage prijs. De voorde ligste Duster kost namelijk 13.990 eu ro, inclusief belastingen. Voor dat geld krijg je een ruime auto, twee- wielaandrijving (voor) en geen luxe. In extreme rij omstandigheden is het wel aanzienlijk veiliger om de vier- wiel aangedreven versie te hebben omdat in extreem snel genomen boch ten deze Duster de neiging lijkt te hebben om een wiel, of zelfs twee, van de grond te tillen. Maar goed, wie zich matigt in snelheid en doet waarvoor de auto bedoeld is, zal niet snel in dergelijke omstandigheden ver zeild raken. Al met al is de Duster best een pretti ge auto voor wie geen behoefte heeft aan opsmuk of luxe.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 167