De kunst van boost 30 Lino de Jong: Durven is doen.' Foto's: Mark Neelemans Willem de Jonge, Wim Buysschaert en Angelo Jansen wordi in de aanloop naar het mega evenement van vrijdag 18 r vember in het Terneuzense Scheldetheater, gecoacht door Alwin lippo. De projectleider ondernemerschap van ROC Westerschei zal samen met Jort Kelder deze drie genomineerden van BOO! 2011 op de bühne aan kritische vragen onderwerpen. Alwin Filippo: ',Hoe ga je om met kritische vragen' door Henk van de Voorde TERNEUZEN - Hoe moet je po diumvrees wegnemen? „Het valt niet mee om 'ineens' het toneel op te moe ten. Het is geen dagelijkse kost om op het podium te staan. Onderne mers zijn gewend om besprekingen te houden met klanten en personeel, maar een volle zaal van 500 mensen in competitieverband toespreken is an dere koek. Dat vraagt om coaching en ondersteuning. Spanningen moe ten weggenomen worden. Zenuwen zijn gelukkig redelijk te beheersen. Mijn rol is om de genomineerden te trainen en gerust te stellen Houding is daarbij belangrijk, maar ook intonatie en af en toe eens een korte adempau ze nemen. Het is leuk om naar men sen te kijken en te luisteren, maar ga er zelf maar eens staan. Veel mensen in de zaal weten hoe het moet, totdat ze zelf op het podium staan", aldus Al win Filippo. Hij heeft al een aantal ja ren de verschillende BOOST genomi neerden onder zijn hoede. „Tot dus verre werden de kandidaten voorbe reid op tien minuten presentatie op het podium. We gaan het nu anders aanpakken want de genomineerden moeten zich nu in eerste aanleg profi leren via een soort 'elevator pitch'. Dat is een korte presentatie van één a twee minuten die prima past in de for mule van Jort Kelder. Hij heeft op TV vaak succes met dit fenomeen. Wie ben je, wat voor bedrijf heb je, wat zijn je sterke punten? Willem de Jonge, Wim Buysschaert en Angelo Jansen moeten in het kort het publiek weten te overtuigen van hun onderne mende activiteiten." Zelfheeft de 45-jarige Filippo de het nodige ervaring met podiumpresenta ties, mede waardoor hij anderen kan adviseren bij het tegengaan van plan kenkoorts. „Er zijn maar weinig men sen die zich gemakkelijk voelen op het podium. Hoe ga je om met kriti sche vragen? Hoe zorg je ervoor dat je niet in bepaalde valkuilen trapt. Als interviewer probeer je ook wel eens iemand onderuit te halen. Hoe rea geer je daarop. Alle drie de kandida ten hebben met elkaar gemeen dat ze niet gewend zijn om op het podium te staan. Het publiek heeft een belang rijke stem in de BOOST verkiezing. Ze moet je de trofee gunnen en dus moet je op een goede manier zien over te komen." Biedt recht uit het hart spreken wellicht soelaas? Dat is wat kort door de bocht. Je kunt er tenslotte niet alles uitflappen. „Je moet er goed over nadenken wat je wel en niet kunt zeggen. Naast emo tie en spontaniteit moetje ook je ver stand gebruiken. Er moet een goede balans zijn. In ieder geval moetje wel jezelf zijn op het podium, met je ei gen identiteit. Als je van nature nogal serieus bent, moet je niet ineens met humor bepaalde statements proberen te maken. Dat komt niet over." Al win Filippo stelt dat de vorm net zo belangrijk is als de inhoud. „Er moet evenwicht zijn. Als je een inhoudelijk sterk verhaal hebt, maar het niet fat soenlijk over kunt brengen, dan heb je er weinig aan. Andersom is het na tuurlijk ook zo dat een mooi cadeau met een leuke strik eromheen niks zegt over de inhoud", aldus de pro jectleider ondernemerschap. „Deze functie is heel breed. Ik heb in deze hoedanigheid veel te maken met het MKB in Zeeland. Het is belangrijk om een vertaalslag te maken van het onderwijs naar het ondernemerschap. Ik ondersteun starters en doorstarters en/of mensen die presentatietechnie ken willen aanleren." De vijfde editie van BOOST biedt de genomineerden een platform bij uit stek om zich voor een breed publiek te manifesteren. De uit Sluiskil afkom stige Willem de Jonge is bijna een jaar geleden van start gegaan met zijn be drijf Van Bourgondië.eu. De kernacti viteiten vormen een aantal webshops met een bourgondisch aanbod. Wim Buysschaert uit Breskens is ruim drie jaar geleden gestart met zijn bedrijf CRESS, gespecialiseerd in oven- bouw. Angelo Jansen uit Oostburg heeft het innovatieve project Backbo ne Mobility ontwikkeld Het hoofdthema van het eerste lus trum van BOOST is 'Durven is doen', met als subtitel 'Inspiratie voor innovatie'. „Wij hebben als BOOST-commissie respect voor on dernemende mensen die juist in deze grillige economische tijden hun nek boven het maaiveld durven uitsteken. Dat getuigt van lef. Durf eens wat nieuws te doen, sta open voor 'out of the box-ideeën'. Door innovaüe kun je vaak met minder moeite meer resul taat bewerkstelligen", aldus voorzitter Lino de Jong- Rabobank Zeeuws-Vlaanderen, Schipper/OAZ, Notaris Verhaegen en Verhaegen en Scot Advocaten zijn naast hoofdspon sor van het evenement BOOST 2011 ook sponsor van de Stichting BOOST. Deze bedrijven verlenen kosteloos dienstverlening op finan cieel en juridisch gebied. Nieuwe sponsors van het BOOST evenement zijn van harte welkom. Kaarten voor hèt zakelijk trefpunt van Zeeuws-Vlaanderen zijn alleen door sponsoring verkrijgbaar. Nadere info www.jkboost.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 164