Mammoet zorgt voor spin-off
transport
9
PTC Superheavy Lift Cranes aan de nieuwe Autriche Terminal.
Mammoet heeft onlangs de nieuwe Autriche Terminal op de
Axelse Vlakte in Westdorpe officieel geopend. De uitbreiding
van Mammoet in de regio, dat in Westdorpe al sinds medio jaren ne
gentig beschikt over een Multi Purpose Terminal, zal een boost geven
aan de regionale economie en werkgelegenheid.
door Henk van de Voorde
TERNEUZEN - De wereldwijde
marktleider op het gebied van zwaar
transport'en hijswerk benut het ter
rein tot eind 2012 als testlocatie voor
drie nieuwe PTC Superheavy Lift
Cranes. Mammoet heeft deze Nieu
we Generatie kranen in eigen beheer
ontwikkeld en geproduceerd. Op de
terminal staan momenteel de twee
grootste kranen ter wereld: een met
een ring van 45 meter (capaciteit
140.000 ton meter) en een met een
ring van 55 meter (capaciteit 200.000
ton meter). De PTC (Platform Twin
boom Containerized) ringkranen zijn
ontworpen en ontwikkeld om de
steeds groter wordende constructies
in de wereld te kunnen verplaatsen.
Het platform van deze kranen rust op
een onderstel met wielen die kunnen
rijden over de ring, waardoor de
kraan snel 360 graden kan draaien.
Met de nieuwe kranen kan Mam
moet haar toonaangevende positie in
de markt behouden en verder verste
vigen. Ontwerp en testen zijn ge
checkt door Lloyd's Register zodat
de klanten van Mammoet er verze
kerd van zijn dat de werkzaamheden
veilig worden verricht.
Grootste kranen
„Op onze nieuwe Terminal worden
in het kader van een omvangrijk pro
ject de drie grootste kranen ter we
reld getest en geassembleerd. Ze zijn
ook door Mammoet zelf
geëngineerd. De kranen kunnen we
reldwijd worden ingezet, van nucleair
tot civiel", aldus Wouter van Noort
uit Hulst, Managing Director Bene
lux.van Mammoet. De onderneming
beschikt op de nieuwe Autriche Ter
minal over een eigen kade van 300
meter lengte en biedt toegang aan
schepen met een diepgang tot 12,50
meter. De nieuwe Mammoet Termi
nal zal voor een belangrijke uitbrei
ding van de overslagactiviteiten aan
het Kanaal Gent-Terneuzen gaan zor
gen, een prima alternatief voor de ha
vens van Antwerpen, Gent en Zee-
brugge. De geografische ligging is uit
stekend, met voldoende mogelijkhe
den tot expansie. In de toekomst zal
zelfs het hele achterland in
Noord-Frankrijk via het nieuwe ka
naal Seine-Nord in verbinding ko
men te staan met de havens van Gent
en Terneuzen. Vanaf 2017 zullen zo
doende "grotere binnenvaartschepen
van de havens van Gent en Terneu
zen tot in Parijs kunnen varen.
„Naast de strategische ligging heeft
onze nieuwe Terminal ook te maken
met de geaardheid van onze mensen.
We hebben in deze regio de beschik
king over medewerkers met de juiste
mentaliteit, met een goede arbeid
sethos; mensen met veel betrokken
heid waar je op kan rekenen. Ook al
het benodigde equipment is hier aan
wezig om projectlading te handelen.
Met deze vorm van lading onderschei
den wij ons, in tegenstelling tot bij
voorbeeld de haven van Antwerpen
dat een echte containerhaven is."
Toonaangevend
Mammoet levert unieke hijs- en trans
portoplossingen. Het van origine Ne
derlandse bedrijf is uitgegroeid tot
toonaangevende wereldspeler, zowel
op het land als op het water. De werk
zaamheden van Mammoet worden
voornamelijk uitgevoerd in de (pe-
tro)chemische industrie, de energie
sector, de offshore constructie-indus
trie, de maritieme sector en de bouw.
De wereldwijde activiteiten van Mam
moet variëren van de verhuur van
hijs- en transportmaterieel tot comple
te turnkey-projecten. „Mammoet is
volledig aannemer met alle facetten
van dien, waardoor een grote toege
voegde waarde wordt gegenereerd.
Zo wordt ook alles in eigen huis
geëngeneerd. Er werken bij Mam
moet in de regio van de kanaalzone
een 75-tal mensen. Daarnaast zorgen
wij voor een spin-off van bedrijvig
heid. Veel toeleveranciers uit de in
dustrie zijn hier op het terrein actief.
Wat lokaal verkrijgbaar is houden we
lokaal. Onze ambitie is om de komen
dejaren door te groeien naar honderd
man. Voor de toenemende activitei
ten. op de nieuwe Terminal hebben
we mensen nodig", verklaart Wouter
van Noort.
De (oude) Mammoet Multi Purpose
Terminal bevindt zich in de haven
van Terneuzen direct aan het Kanaal
Gent-Terneuzen en beschikt over
een 400 meter lange kade met een wa
terdiepte van acht meter. Op deze lo
catie, met een overdekte opslagcapaci
teit van 8.000 vierkante meter en een
buitenopslag van 15.000 vierkante
meter, verzorgt Mammoet daar al
sinds halverwege de jaren negentig de
op- en overslag voor staalkoning Out-
okumpu. De op- en overslag omvat
de handling van rollen roestvrij staal,
containers, big bags en allerhande
stukgoed. De twee mobiele havenkra
nen, elk met een capaciteit van 100
ton, stellen de Mammoet Multi Pur
pose Terminal in staat zware lading
tot 200 ton over te slaan. De direc
teur Benelux legt uit dat naast excep
tioneel transport en hijswerk. Mam
moet ook vele reguliere werkzaamhe
den verricht. Zo worden er bijvoor
beeld ook een grote diversiteit aan
kleinere kranen verhuurd door deze
wereldspeler. Mammoet Benelux be
schikt in totaal over 700 medewer
kers. De hoofdvestiging is gesitueerd
in Schiedam. Wereldwijd telt Mam
moet, met een jaarlijkse omzet van
920 miljoen euro, 4200 medewer
kers.
Wouter van Noort, Managing Director Mammoet Benelux.