Mammoet zorgt voor spin-off transport 9 PTC Superheavy Lift Cranes aan de nieuwe Autriche Terminal. Mammoet heeft onlangs de nieuwe Autriche Terminal op de Axelse Vlakte in Westdorpe officieel geopend. De uitbreiding van Mammoet in de regio, dat in Westdorpe al sinds medio jaren ne gentig beschikt over een Multi Purpose Terminal, zal een boost geven aan de regionale economie en werkgelegenheid. door Henk van de Voorde TERNEUZEN - De wereldwijde marktleider op het gebied van zwaar transport'en hijswerk benut het ter rein tot eind 2012 als testlocatie voor drie nieuwe PTC Superheavy Lift Cranes. Mammoet heeft deze Nieu we Generatie kranen in eigen beheer ontwikkeld en geproduceerd. Op de terminal staan momenteel de twee grootste kranen ter wereld: een met een ring van 45 meter (capaciteit 140.000 ton meter) en een met een ring van 55 meter (capaciteit 200.000 ton meter). De PTC (Platform Twin boom Containerized) ringkranen zijn ontworpen en ontwikkeld om de steeds groter wordende constructies in de wereld te kunnen verplaatsen. Het platform van deze kranen rust op een onderstel met wielen die kunnen rijden over de ring, waardoor de kraan snel 360 graden kan draaien. Met de nieuwe kranen kan Mam moet haar toonaangevende positie in de markt behouden en verder verste vigen. Ontwerp en testen zijn ge checkt door Lloyd's Register zodat de klanten van Mammoet er verze kerd van zijn dat de werkzaamheden veilig worden verricht. Grootste kranen „Op onze nieuwe Terminal worden in het kader van een omvangrijk pro ject de drie grootste kranen ter we reld getest en geassembleerd. Ze zijn ook door Mammoet zelf geëngineerd. De kranen kunnen we reldwijd worden ingezet, van nucleair tot civiel", aldus Wouter van Noort uit Hulst, Managing Director Bene lux.van Mammoet. De onderneming beschikt op de nieuwe Autriche Ter minal over een eigen kade van 300 meter lengte en biedt toegang aan schepen met een diepgang tot 12,50 meter. De nieuwe Mammoet Termi nal zal voor een belangrijke uitbrei ding van de overslagactiviteiten aan het Kanaal Gent-Terneuzen gaan zor gen, een prima alternatief voor de ha vens van Antwerpen, Gent en Zee- brugge. De geografische ligging is uit stekend, met voldoende mogelijkhe den tot expansie. In de toekomst zal zelfs het hele achterland in Noord-Frankrijk via het nieuwe ka naal Seine-Nord in verbinding ko men te staan met de havens van Gent en Terneuzen. Vanaf 2017 zullen zo doende "grotere binnenvaartschepen van de havens van Gent en Terneu zen tot in Parijs kunnen varen. „Naast de strategische ligging heeft onze nieuwe Terminal ook te maken met de geaardheid van onze mensen. We hebben in deze regio de beschik king over medewerkers met de juiste mentaliteit, met een goede arbeid sethos; mensen met veel betrokken heid waar je op kan rekenen. Ook al het benodigde equipment is hier aan wezig om projectlading te handelen. Met deze vorm van lading onderschei den wij ons, in tegenstelling tot bij voorbeeld de haven van Antwerpen dat een echte containerhaven is." Toonaangevend Mammoet levert unieke hijs- en trans portoplossingen. Het van origine Ne derlandse bedrijf is uitgegroeid tot toonaangevende wereldspeler, zowel op het land als op het water. De werk zaamheden van Mammoet worden voornamelijk uitgevoerd in de (pe- tro)chemische industrie, de energie sector, de offshore constructie-indus trie, de maritieme sector en de bouw. De wereldwijde activiteiten van Mam moet variëren van de verhuur van hijs- en transportmaterieel tot comple te turnkey-projecten. „Mammoet is volledig aannemer met alle facetten van dien, waardoor een grote toege voegde waarde wordt gegenereerd. Zo wordt ook alles in eigen huis geëngeneerd. Er werken bij Mam moet in de regio van de kanaalzone een 75-tal mensen. Daarnaast zorgen wij voor een spin-off van bedrijvig heid. Veel toeleveranciers uit de in dustrie zijn hier op het terrein actief. Wat lokaal verkrijgbaar is houden we lokaal. Onze ambitie is om de komen dejaren door te groeien naar honderd man. Voor de toenemende activitei ten. op de nieuwe Terminal hebben we mensen nodig", verklaart Wouter van Noort. De (oude) Mammoet Multi Purpose Terminal bevindt zich in de haven van Terneuzen direct aan het Kanaal Gent-Terneuzen en beschikt over een 400 meter lange kade met een wa terdiepte van acht meter. Op deze lo catie, met een overdekte opslagcapaci teit van 8.000 vierkante meter en een buitenopslag van 15.000 vierkante meter, verzorgt Mammoet daar al sinds halverwege de jaren negentig de op- en overslag voor staalkoning Out- okumpu. De op- en overslag omvat de handling van rollen roestvrij staal, containers, big bags en allerhande stukgoed. De twee mobiele havenkra nen, elk met een capaciteit van 100 ton, stellen de Mammoet Multi Pur pose Terminal in staat zware lading tot 200 ton over te slaan. De direc teur Benelux legt uit dat naast excep tioneel transport en hijswerk. Mam moet ook vele reguliere werkzaamhe den verricht. Zo worden er bijvoor beeld ook een grote diversiteit aan kleinere kranen verhuurd door deze wereldspeler. Mammoet Benelux be schikt in totaal over 700 medewer kers. De hoofdvestiging is gesitueerd in Schiedam. Wereldwijd telt Mam moet, met een jaarlijkse omzet van 920 miljoen euro, 4200 medewer kers. Wouter van Noort, Managing Director Mammoet Benelux.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 153