Spilfunctie intermodaal vervoer transport 17 Samenwerking op de multi purpose terminal in Westdorpe. R. Swagemakers Transport uit Westdorpe heeft al gerui me tijd de focus op intermodaal vervoer. Sinds Arno Swagema kers (38) het bedrijf van vader Ro- main (68) per 1 januari van dit jaar heeft overgenomen, wordt de intermodale visie nog verder uitgedragen. door Henk van de Voorde WESTDORPE - „Wij maken ge bruik van de kracht van andere par tijen. Intermodaal vervoer spreekt ons dan ook zeer aan. Het is het van A naar Z vervoeren, met gebruikma king van verschillende vervoersmoda liteiten: met name weg, water en spoor. Het wordt nogal eens verward met multimodaal vervoer, waarbij sprake is van het wisselen van laadeen- heid. Het leuke is schakels bouwen via een intermodaal netwerk. Vaak is door to door levering met de vracht wagen niet interessant meer, mede door de concurrentie van lage lonen landen. Een lading voor Denemarken kan veelal het beste via intermodaal vervoer naar de plaats van bestem ming worden gebracht. We laden bij voorbeeld een container met papier bij Elocoat in Terneuzen en brengen deze naar de haven van Zeebrugge. Daar gaat de lading van het chassis af om aan boord van het schip te gaan. Uiteindelijk wordt de lading lokaal ge lost door Deense transporteurs. De klant heeft maar één belang: dat de goederen op rijd op de plaats van be stemming in Denemarken aankomen, tegen een zo laag mogelijke prijs. Wij behartigen graag een spilfunctie tus sen de verschillende vervoersmodali teiten", aldus Arno Swagemakers. Regie De in 1966 door Romain Swagema kers opgerichte transportonderne ming opereert steeds intensiever in combinatie met andere vervoersmoda liteiten, zoals het milieuvriendelijke transport over het water en per spoor. Swagemakers biedt in samenwerking met zijn intermodale partners sinds 2005 het gehele vervoerstraject aan. De regie is daarbij in handen van het Zeeuws-Vlaamse bedrijf. „De erva ring leert dat er bij intermodaal ver voer vanuit de verlader behoefte is aan één aanspreekpunt. Wij zien daar voor een rol weggelegd voor de trans porteur. Bij de producent ligt immers de focus op de productie en bij de re derij op het vullen van de schepen. Wij profileren ons steeds nadrukkelij ker met intermodale oplossingen. Om economische èn praktische rede nen, want de keuze voor intermodaal transport vloeit mede voort uit het be wustzijn dat je niet alles zelf kunt doen. Vandaar dat samenwerking met andere bedrijven gewenst is. Tegelij kertijd wordt tegemoetgekomen aan duurzame aspecten door het vermin deren van het aantal files op de weg", vertelt Arno Swagemakers. Medio ja ren negentig is er een samenwerkings verband ontstaan tussen Swagema kers, Mammoet en Vopak Agencies ten faveure van transport per binnen vaart. De drie regionale bedrijven ex ploiteren gezamenlijk een multi pur pose terminal aan het kanaal van Gent naar Terneuzen. „Deze terminal ligt op nog geen 200 meter van ons be drijfsterrein. Hier worden dagelijks binnenvaartschepen behandeld, die met name containers vervoeren van en naar de havens van Antwerpen, Rotterdam, Vlissingen en Zeebrugge. Deze containers worden vervolgens bij ons in de regio geladen en of ge lost. We maken bewust gebruik van eikaars kracht. Vopak heeft de connec ties en contacten met de binnenvaart, Mammoet is bij uitstek in staat om de boten te lossen en wij zorgen voor de opslag en 'de wielen'. In combinatie met een aantal rederijen verzorgen wij ook 'door to door' leveringen naar Denemarken, Zweden, het Ver re Oosten en zelfs Zuid-Afrika. Te vens werken we nauw samen met een internationale railoperator, waardoor ook via het spoor een groot aantal lan den kan worden bereikt; bijvoorbeeld via de shuttle Antwerpen-Milaan." Gecontroleerd Arno legt uit dat zijn bedrijf 'slechts' gecontroleerd wil doorgroeien. „Voor ons is groei in volume geen doel op zich. We hebben gelukkig een stabiele klantenkring met lang lo pende relaties, in goede en slechte tij den. Daardoor zijn de gevolgen van de economische crisis voor ons bin nen de perken gebleven. We onder vinden weinig krimp van capaciteit. Alle vaste charters zijn voor ons blij ven rijden." Swagemakers beschikt ondertussen (inclusief charters) over een vloot van 45 vrachtauto's. R. Swagemakers Transport is in 1996 neergestreken op de Axelse vlakte, te genover staalgigant Outokumpu. In de loop der jaren is de samenwerking met 'buurman' Outokumpu verder uitgebreid en inmiddels is Swagema kers hoofdvervoerder van Outokum pu op de Benelux en Engeland. Het Zweedse Nordic Bulkers is een ande re belangrijke klant van R. Swagema kers Transport. Ze behartigt de belan gen voor Nordic in de Benelux, het Ruhrgebied en Noord-Frankrijk. Nordic beschikt over een groot aantal 30 ft en 40 ft containers die ingezet worden voor granulaten, onder ande re van Dow en Borealis. Deze contai ners worden door Swagemakers gela den met bestemming Scandinavië en Ierland. Veel containers uit die gebie den komen weer geladen terug, die vervolgens door Swagemakers met speciale kipopleggers worden gelost. Ten behoeve van de Scandinavische markt verzorgt Swagemakers even eens het laden van diverse soorten fruitsappen in verschillende soorten tankcontainers. Daarnaast verzorgt men ook op- en overslag van allerlei producten, waaronder grondstoffen voor de papierindustrie. MAMMOET .rswac e 13Kers.nl Arno Swagemakers: ,,Wij maken gebruik van de kracht van andere partijen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 151