Spilfunctie intermodaal vervoer
transport
17
Samenwerking op de multi purpose terminal in Westdorpe.
R. Swagemakers Transport
uit Westdorpe heeft al gerui
me tijd de focus op intermodaal
vervoer. Sinds Arno Swagema
kers (38) het bedrijf van vader Ro-
main (68) per 1 januari van dit
jaar heeft overgenomen, wordt
de intermodale visie nog verder
uitgedragen.
door Henk van de Voorde
WESTDORPE - „Wij maken ge
bruik van de kracht van andere par
tijen. Intermodaal vervoer spreekt
ons dan ook zeer aan. Het is het van
A naar Z vervoeren, met gebruikma
king van verschillende vervoersmoda
liteiten: met name weg, water en
spoor. Het wordt nogal eens verward
met multimodaal vervoer, waarbij
sprake is van het wisselen van laadeen-
heid. Het leuke is schakels bouwen
via een intermodaal netwerk. Vaak is
door to door levering met de vracht
wagen niet interessant meer, mede
door de concurrentie van lage lonen
landen. Een lading voor Denemarken
kan veelal het beste via intermodaal
vervoer naar de plaats van bestem
ming worden gebracht. We laden bij
voorbeeld een container met papier
bij Elocoat in Terneuzen en brengen
deze naar de haven van Zeebrugge.
Daar gaat de lading van het chassis af
om aan boord van het schip te gaan.
Uiteindelijk wordt de lading lokaal ge
lost door Deense transporteurs. De
klant heeft maar één belang: dat de
goederen op rijd op de plaats van be
stemming in Denemarken aankomen,
tegen een zo laag mogelijke prijs. Wij
behartigen graag een spilfunctie tus
sen de verschillende vervoersmodali
teiten", aldus Arno Swagemakers.
Regie
De in 1966 door Romain Swagema
kers opgerichte transportonderne
ming opereert steeds intensiever in
combinatie met andere vervoersmoda
liteiten, zoals het milieuvriendelijke
transport over het water en per spoor.
Swagemakers biedt in samenwerking
met zijn intermodale partners sinds
2005 het gehele vervoerstraject aan.
De regie is daarbij in handen van het
Zeeuws-Vlaamse bedrijf. „De erva
ring leert dat er bij intermodaal ver
voer vanuit de verlader behoefte is
aan één aanspreekpunt. Wij zien daar
voor een rol weggelegd voor de trans
porteur. Bij de producent ligt immers
de focus op de productie en bij de re
derij op het vullen van de schepen.
Wij profileren ons steeds nadrukkelij
ker met intermodale oplossingen.
Om economische èn praktische rede
nen, want de keuze voor intermodaal
transport vloeit mede voort uit het be
wustzijn dat je niet alles zelf kunt
doen. Vandaar dat samenwerking met
andere bedrijven gewenst is. Tegelij
kertijd wordt tegemoetgekomen aan
duurzame aspecten door het vermin
deren van het aantal files op de weg",
vertelt Arno Swagemakers. Medio ja
ren negentig is er een samenwerkings
verband ontstaan tussen Swagema
kers, Mammoet en Vopak Agencies
ten faveure van transport per binnen
vaart. De drie regionale bedrijven ex
ploiteren gezamenlijk een multi pur
pose terminal aan het kanaal van Gent
naar Terneuzen. „Deze terminal ligt
op nog geen 200 meter van ons be
drijfsterrein. Hier worden dagelijks
binnenvaartschepen behandeld, die
met name containers vervoeren van
en naar de havens van Antwerpen,
Rotterdam, Vlissingen en Zeebrugge.
Deze containers worden vervolgens
bij ons in de regio geladen en of ge
lost. We maken bewust gebruik van
eikaars kracht. Vopak heeft de connec
ties en contacten met de binnenvaart,
Mammoet is bij uitstek in staat om de
boten te lossen en wij zorgen voor de
opslag en 'de wielen'. In combinatie
met een aantal rederijen verzorgen
wij ook 'door to door' leveringen
naar Denemarken, Zweden, het Ver
re Oosten en zelfs Zuid-Afrika. Te
vens werken we nauw samen met een
internationale railoperator, waardoor
ook via het spoor een groot aantal lan
den kan worden bereikt; bijvoorbeeld
via de shuttle Antwerpen-Milaan."
Gecontroleerd
Arno legt uit dat zijn bedrijf 'slechts'
gecontroleerd wil doorgroeien.
„Voor ons is groei in volume geen
doel op zich. We hebben gelukkig
een stabiele klantenkring met lang lo
pende relaties, in goede en slechte tij
den. Daardoor zijn de gevolgen van
de economische crisis voor ons bin
nen de perken gebleven. We onder
vinden weinig krimp van capaciteit.
Alle vaste charters zijn voor ons blij
ven rijden." Swagemakers beschikt
ondertussen (inclusief charters) over
een vloot van 45 vrachtauto's.
R. Swagemakers Transport is in 1996
neergestreken op de Axelse vlakte, te
genover staalgigant Outokumpu. In
de loop der jaren is de samenwerking
met 'buurman' Outokumpu verder
uitgebreid en inmiddels is Swagema
kers hoofdvervoerder van Outokum
pu op de Benelux en Engeland. Het
Zweedse Nordic Bulkers is een ande
re belangrijke klant van R. Swagema
kers Transport. Ze behartigt de belan
gen voor Nordic in de Benelux, het
Ruhrgebied en Noord-Frankrijk.
Nordic beschikt over een groot aantal
30 ft en 40 ft containers die ingezet
worden voor granulaten, onder ande
re van Dow en Borealis. Deze contai
ners worden door Swagemakers gela
den met bestemming Scandinavië en
Ierland. Veel containers uit die gebie
den komen weer geladen terug, die
vervolgens door Swagemakers met
speciale kipopleggers worden gelost.
Ten behoeve van de Scandinavische
markt verzorgt Swagemakers even
eens het laden van diverse soorten
fruitsappen in verschillende soorten
tankcontainers. Daarnaast verzorgt
men ook op- en overslag van allerlei
producten, waaronder grondstoffen
voor de papierindustrie.
MAMMOET
.rswac e 13Kers.nl
Arno Swagemakers: ,,Wij maken gebruik van de kracht van andere partijen.