Slow Logistics
moet belangrijker
transport
Nederlands bilateraal beroepsgoederenvervoer
over de weg (2008)
15
Vervoer per trein, daar is niets mis mee.
Priiijiii.. If
2'
Activiteit in de opslagloodsen.
Het is zijn stokpaardje,
zegt-ie zelf. Paul Wassing,
manager Regio Zuid van Trans
port Logistiek Nederland, kort
weg TLN. 'Slow logistics zou op
een aantal vlakken veel beter zijn.
Voor het milieu bijvoorbeeld.
TNT heeft eens cijfers bekendge
maakt dat pakjes gemiddeld 1,7
keer moeten worden aangeboden
om daar terecht te komen waar
ze horen. Eigenlijk is het waanzin
nig dat we er kennelijk aan ge
wend zijn dat spullen die we no
dig hebben, zó snel worden aan
geboden.
door Ad van Bladel
MIDDELBURG - Een voorbeeld: ik
zie al drie weken dat de cartridge van
mijn printer bijna leeg is. Ik bestel per
internet een nieuwe en die-heb ik ver
volgens daags erna al in huis. Dat is
wel fijn, maar eigenlijk niet echt no
dig. Want nu rijdt een bestelautootje
misschien speciaal voor mijn cartridge
mijn wijk in. Duur en niet zo best
voor het milieu natuurlijk. Dat zou
veel beter kunnen en ook moéten, ze
ker met zaken die we niet direct no
dig hebben.'
TLN is de grootste organisatie die op
komt voor de belangen van het be-
roepsgoederenvervoer. 'Niet alleen
over de weg dus, zoals veel mensen
ten onrechte menen', vertelt Wassing
(43) enthousiast. 'Je moet dat beslist
breder zien. Wij zijn als organisatie
voorstander van het kiezen van de bes
te modaliteit. In veel gevallen zal
daar, zeker voor een deej, wegver
voer bij nodig zijn omdat dit namelijk
zorgt van het vervoer van het huis
tot huistraject. Maar indien er sprake
is van een andere mogelijkheid, bij
voorbeeld via het spoor of het water,
zijn we daar zeker ook voor. Onze or
ganisatie maakt zich hard voor trans
port en een goede regelgeving op dat
vlak. In dat kader praten we weieens
over synchro-modaliteit, een optima
le afstemming van de verschillende be
schikbare manieren van vervoer.
Soms is dat over de weg, soms per
trein of per boot. Deze laatste wordt
vaak gebruikt als 'varende voorraad'.
Een deel van de lading wordt - omdat
het snel ergens nodig is - over de weg
vervoerd, een deel per schip. In we
zen is het daarmee voorraad voor het
bedrijf. De keuze wordt zeker voor
een deel door geld en snelheid be
paald. Kosten zijn een belangrijke fac
tor, maar worden helaas soms nog
wel als een sluitpost gezien. Helaas.'
Zeeland
Paul Wassing: 'Zeeland heeft op logis
tiek gebied zeker wel wat te bieden al
speelt een groot deel van hun kansen
zich af rondom de havens. Dat is ener
zijds een kans, anderzijds een bedrei
ging natuurlijk omdat Zeeland er
kwetsbaar door is. Zeeland kent ver
der eigenlijk wat minder echt grote
ondernemingen, veel minder dan Bra
bant of Zuid-Holland bijvoorbeeld.
Door de geografische ligging van Zee
land en het geringere aantal inwoners
per vierkante kilometer moeten
Zeeuwse ondernemers (nog) veel zui
niger zijn op goede medewerkers en
andersom. De cultuur van Zeeuwse
ondernemers lijkt - als je dat verge
lijkt met die van Brabant - wat gere
serveerder. Ze zijn wat minder snel
geneigd het achterste van hun tong te
laten zien waardoor ze samenwerken
met andere bedrijven globaal gespro
ken wat lastiger vinden. Ze zijn wat
minder snel geneigd hun successen
met anderen te delen. Die neiging
hebben ze minder snel dan in
West-Brabant bijvoorbeeld. Van
oudsher heeft Zeeland wat meer klei
ne familiebedrijven die traditioneel ge
neigd zijn zelf het hoofd boven water
te houden, zonder inmenging van bui
tenaf.' Door dit soort zaken zal ook
Zeeland zijn beste beentje moeten
voorzetten om op logistiek gebied
voorop te blijven lopen. Paul Was
sing: 'De sector bevindt zich nog
steeds in zwaar weer en er zijn waar
schijnlijk onorthodoxe oplossingen
nodig om problemen het hoofd te bie
den. Geografische ligging bepaalt nog
steeds voor een deel het succes maar
dat is niet het enige. Het vermogen
Paul Wassing.
om kansen te zien in plaats van bedrei
gingen is ook een deel van het succes.
Daaraan moet Zeeland, mijns inziens,
nog wel wat werken.
160.000 vrachtwagens
Dagelijks tuimelen via de media be
richten over ons heen over kapseizen
de vrachtwagens en daarmee verband
houdende files. Paul Wassing: 'Weet
je wat het is? Beeldvorming over dit
soort zaken wordt sterk gekleurd
door het feit dat we de negatieve za
ken kennelijk eerder onthouden dan
positieve. Dagelijks rijden er 160.000
vrachtwagens over de Nederlandse
wegen. Dan is het logisch dat er af en
toe een ongeluk mee gebeurt. Dat is
altijd vervelend natuurlijk, maar het
hoort er wel bij. Eigenlijk zijn die aan
tallen dus nog vrij laag te noemen.
Dat heeft een aantal oorzaken waaron
der steeds veiliger auto's,, een betere
infrastructuur en de beste chauffeurs
opleidingen en nascholing van heel
Europa. Ons land behoort tot de bes
te logistieke partners binnen Europa
maar op ieders netvlies blijft toch
steeds die ene omgevallen vrachtwa
gen gebrand staan. Volgens mij zou
een heel belangrijk punt zijn om men
sen bij het behalen van hun rijbewijs,
motor of auto, minstens een dagdeel
mee te laten rijden in zo'n reusach
tige vrachtcombinatie. Op die manier
leer je hoe je makkelijker kunt antici
peren op de nadelen die aan het rij
den met zo'n kolos kleven, 't Zal er
wel niet zo snel van komen, maar ik
ben er van overtuigd dat de verkeers
veiligheid er sterk door zou verbete
ren.'
Oostenrijk 0,3%
België 30,8%
Frankrijk 10,0%
Verenigd Koninkrijk 2,6%
I Italië 1,3%
Zweden 1,2%
Denemarken 1,1
Zwitserland 1,0%
Spanje 0,8%
Noorwegen 0,2%
Luxemburg 0,5%
Overige
landen 0,4%
Duitsland 49,7%