Slow Logistics moet belangrijker transport Nederlands bilateraal beroepsgoederenvervoer over de weg (2008) 15 Vervoer per trein, daar is niets mis mee. Priiijiii.. If 2' Activiteit in de opslagloodsen. Het is zijn stokpaardje, zegt-ie zelf. Paul Wassing, manager Regio Zuid van Trans port Logistiek Nederland, kort weg TLN. 'Slow logistics zou op een aantal vlakken veel beter zijn. Voor het milieu bijvoorbeeld. TNT heeft eens cijfers bekendge maakt dat pakjes gemiddeld 1,7 keer moeten worden aangeboden om daar terecht te komen waar ze horen. Eigenlijk is het waanzin nig dat we er kennelijk aan ge wend zijn dat spullen die we no dig hebben, zó snel worden aan geboden. door Ad van Bladel MIDDELBURG - Een voorbeeld: ik zie al drie weken dat de cartridge van mijn printer bijna leeg is. Ik bestel per internet een nieuwe en die-heb ik ver volgens daags erna al in huis. Dat is wel fijn, maar eigenlijk niet echt no dig. Want nu rijdt een bestelautootje misschien speciaal voor mijn cartridge mijn wijk in. Duur en niet zo best voor het milieu natuurlijk. Dat zou veel beter kunnen en ook moéten, ze ker met zaken die we niet direct no dig hebben.' TLN is de grootste organisatie die op komt voor de belangen van het be- roepsgoederenvervoer. 'Niet alleen over de weg dus, zoals veel mensen ten onrechte menen', vertelt Wassing (43) enthousiast. 'Je moet dat beslist breder zien. Wij zijn als organisatie voorstander van het kiezen van de bes te modaliteit. In veel gevallen zal daar, zeker voor een deej, wegver voer bij nodig zijn omdat dit namelijk zorgt van het vervoer van het huis tot huistraject. Maar indien er sprake is van een andere mogelijkheid, bij voorbeeld via het spoor of het water, zijn we daar zeker ook voor. Onze or ganisatie maakt zich hard voor trans port en een goede regelgeving op dat vlak. In dat kader praten we weieens over synchro-modaliteit, een optima le afstemming van de verschillende be schikbare manieren van vervoer. Soms is dat over de weg, soms per trein of per boot. Deze laatste wordt vaak gebruikt als 'varende voorraad'. Een deel van de lading wordt - omdat het snel ergens nodig is - over de weg vervoerd, een deel per schip. In we zen is het daarmee voorraad voor het bedrijf. De keuze wordt zeker voor een deel door geld en snelheid be paald. Kosten zijn een belangrijke fac tor, maar worden helaas soms nog wel als een sluitpost gezien. Helaas.' Zeeland Paul Wassing: 'Zeeland heeft op logis tiek gebied zeker wel wat te bieden al speelt een groot deel van hun kansen zich af rondom de havens. Dat is ener zijds een kans, anderzijds een bedrei ging natuurlijk omdat Zeeland er kwetsbaar door is. Zeeland kent ver der eigenlijk wat minder echt grote ondernemingen, veel minder dan Bra bant of Zuid-Holland bijvoorbeeld. Door de geografische ligging van Zee land en het geringere aantal inwoners per vierkante kilometer moeten Zeeuwse ondernemers (nog) veel zui niger zijn op goede medewerkers en andersom. De cultuur van Zeeuwse ondernemers lijkt - als je dat verge lijkt met die van Brabant - wat gere serveerder. Ze zijn wat minder snel geneigd het achterste van hun tong te laten zien waardoor ze samenwerken met andere bedrijven globaal gespro ken wat lastiger vinden. Ze zijn wat minder snel geneigd hun successen met anderen te delen. Die neiging hebben ze minder snel dan in West-Brabant bijvoorbeeld. Van oudsher heeft Zeeland wat meer klei ne familiebedrijven die traditioneel ge neigd zijn zelf het hoofd boven water te houden, zonder inmenging van bui tenaf.' Door dit soort zaken zal ook Zeeland zijn beste beentje moeten voorzetten om op logistiek gebied voorop te blijven lopen. Paul Was sing: 'De sector bevindt zich nog steeds in zwaar weer en er zijn waar schijnlijk onorthodoxe oplossingen nodig om problemen het hoofd te bie den. Geografische ligging bepaalt nog steeds voor een deel het succes maar dat is niet het enige. Het vermogen Paul Wassing. om kansen te zien in plaats van bedrei gingen is ook een deel van het succes. Daaraan moet Zeeland, mijns inziens, nog wel wat werken. 160.000 vrachtwagens Dagelijks tuimelen via de media be richten over ons heen over kapseizen de vrachtwagens en daarmee verband houdende files. Paul Wassing: 'Weet je wat het is? Beeldvorming over dit soort zaken wordt sterk gekleurd door het feit dat we de negatieve za ken kennelijk eerder onthouden dan positieve. Dagelijks rijden er 160.000 vrachtwagens over de Nederlandse wegen. Dan is het logisch dat er af en toe een ongeluk mee gebeurt. Dat is altijd vervelend natuurlijk, maar het hoort er wel bij. Eigenlijk zijn die aan tallen dus nog vrij laag te noemen. Dat heeft een aantal oorzaken waaron der steeds veiliger auto's,, een betere infrastructuur en de beste chauffeurs opleidingen en nascholing van heel Europa. Ons land behoort tot de bes te logistieke partners binnen Europa maar op ieders netvlies blijft toch steeds die ene omgevallen vrachtwa gen gebrand staan. Volgens mij zou een heel belangrijk punt zijn om men sen bij het behalen van hun rijbewijs, motor of auto, minstens een dagdeel mee te laten rijden in zo'n reusach tige vrachtcombinatie. Op die manier leer je hoe je makkelijker kunt antici peren op de nadelen die aan het rij den met zo'n kolos kleven, 't Zal er wel niet zo snel van komen, maar ik ben er van overtuigd dat de verkeers veiligheid er sterk door zou verbete ren.' Oostenrijk 0,3% België 30,8% Frankrijk 10,0% Verenigd Koninkrijk 2,6% I Italië 1,3% Zweden 1,2% Denemarken 1,1 Zwitserland 1,0% Spanje 0,8% Noorwegen 0,2% Luxemburg 0,5% Overige landen 0,4% Duitsland 49,7%

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 149