de stoel DE STOEL 09 Tekst: Henk van de Voorde Foto: Mark Neelemans Naam:Jac. Weijers (47). Functie: directeur Stoffels Bleijenberg. Bedrijf: Stoffels Bleijenberg is een regio naal schoonmaakbedrijf met vestigingen in Vlissingen (hoofdkantoor), Breda en Ter- neuzen. Er werken 1200 mensen. Bijzonderheden: de onderneming is in 2010 ontstaan door een fusie van de familie bedrijven Stoffels Cleaning en Schoonmaak bedrijf Bleijenberg. Hoe bevalt deze stoel? Ik zit liever op de stoel bij de klanten dan op mijn eigen stoel op kantoor. Gelukkig ben ik veel op lo catie bij de klanten en mijn mede werkers. Ik zou me doodvervelen om steeds op kantoor te zitten met een paar computerschermen om me heen. Ik ben een echt mensenmens, hou van netwerken en ben graag on der de mensen. Met de fusie moes ten de culturen van twee bedrijven worden samengesmolten zodanig dat 1 plus 1 meer is dan 2. Daar gaat tijd overheen, maar ondertussen hebben we alles goed op orde. Stof- fels Bleijenberg is een stabiele orga nisatie met een eigen identiteit. Op welke stoelen heeft u hiervoor gezeten? Na de middelbare school in Hel mond wilde ik een vliegopleiding' volgen by het Ministerie van Defen sie, maar dat ging niet door vanwe ge een slechte knie. Ik volgde een officiersopleiding bij de landmacht voor mijn dienstplicht, maar werd uiteindelijk verzekeringsconsulent bij Amev. Mijn vader wilde dat de ik zaak over zou nemen. Hij had een drankengroothandel, maar ik zag het niet zitten om voor een mar ge van vijf cent op een fles jenever naar Friesland te rijden. Vervolgens werd ik vestigingsmanager en later regiomanager bij uitzendbureau Unique in Limburg. Daar heb ik mijn vrouw Carmen ontmoet. Ver volgens werd ik vestigingsmanager bij Tènce! In Eindhoven, waarna ik in 1997 de interne overstap maakte naar de schoonmaakbranche bij Blei jenberg in Vlissingen. Dat zag ik eerst helemaal niet zitten. Van de schoonmaakbranche naar de uitzend- werel'd komt veel voor, maar anders om niet. Achteraf werd mij duide lijk dat iedereen kan uitzenden, maar niet iedereen kan schoonma ken. Wat betekent het bedrijf voor u? Ik zie het als mijn zesde kind, dat zegt genoeg lijkt me. Sommige men sen vinden dat gek, maar ik vind het werken bij dit bedrijf een geweldige bezigheid waar ik iedere dag van ge- Lijdt u onder de crisis? Lijden is een groot woord. Je merkt wel dat het bedrijfsleven bewust be paalde zaken uitstelt. Wij zijn geen prijsvechters, maar staan bekend om onze goede kwaliteit. Wij handelen pro actief en ontzorgen de klant zo danig dat schoonmaken helemaal geen issue meer is. Onze toegevoeg de waarde kan heel ver gaan, inclu sief catering, groenonderhoud, be strating, en dergelijke. Gelukkig ver taalt zich dat voor ons in het verke ren in relatief rustig vaarwater, on danks de crisis. Hoe moeilijk is ondernemen in deze tijd? Het blijft leuk, maar het vraagt wel een andere manier van aansturen. De markt is leidend en deze vraagt om nieuwe ideeën, om 'out of the box denken'. Wij hebben het voor deel dat we door onze compacte structuur vrij snel kunnen schakelen in tegenstelling tot .grote landelijke organisaties. Onze objectleiders zijn in feite kleine ondernemers die de winkel op hun eigen manier kun nen runnen, hoewel de eindverant woordelijkheid uiteraard bij mij blijft. Bent u optimistisch om uit de crisis te geraken? Ja, ik denk dat er een positieve ken tering komt. Wij hebben gelukkig veel klanten die ons zien als regiona le partner in plaats van zomaar een schoonmaakbedrijf. Daarbij is part nership van groot belang. Veel be drijven kiezen bewust voor ons als regionaal schoonmaakbedrijf Ze hebben de policy: 'Zaken doen in de regio waar je zelf gevestigd bent'. Wanneer komen we uit deze crisis? Binnen een maand als ik Sarkozy en Merkel mag geloven. Maar serieus:' wanneer we zelf vinden dat we uit de crisis zijn. We moeten ons niet gek laten maken door malloten op de beurs. Waarover piekert u? Ik pieker zelden, maar denk wel vaak na over het nog verder optima liseren van onze dienstverlening. Wanneer bent u het meest in uw element? Als ik met mijn medewerkers en de klanten bezig ben. En als ik gezellig samen met mijn gezin ben. Zoals af gelopen weekend toen we zijn allen in een veel te kleine caravan bij de Efteling bivakkeerden. Als u niet bij Stoffels Cleaning werkte, dan..? In ieder geval in een organisatie waar mensen centraal staan. Ik moet er niet aan denken om in een organi satie te werken waar mensen niet het belangrijkste element vormen. Waar komt u uw stoel voor uit? Voor een partijtje golf, meestal bij de Goese Golf, ik heb zojuist mijn GVB gehaald na zes jaar uitstellen. Helaas ontbreekt het me vaak aan tijd om dit frequent te doen. Wat is uw ambitie? Persoonlijk: dat mijn kinderen alle maal goed terecht komen. Je pro beert ze normen, waarden en kennis mee te geven zodat ze zich in de toe komst staande kunnen houden. Zakelijk: Stoffels Bleijenberg uit te laten groeien tot het toonaangeven de schoonmaakbedrijf van Zuidwest Nederland. In Zeeland kent nage noeg iedereen ons, maar in de regio Brabant hebben we nog genoeg te ontwikkelen qua naamsbekendheid. Nog wat zaken te melden? Stoffels Bleijenberg houdt zich zo wel bezig met het reguliere schoon maken van kantoren, scholen en leis ure als specialistische schoonmaak zoals industriële reiniging, hoge- druk- en gevelreiniging. De onder neming staat in de landelijke top twintig van schoonmaakbedrijven. Stoffels Bleijenberg is in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen in januari 2011 een sa menwerking aangegaan met de So ciale Werkvoorziening (SW) in Wal cheren, LétE. Er zijn bij het schoon maakbedrijf inmiddels een 25-tal mensen gedetacheerd vanuit LétE. Jac. Weijers is afkomstig uit Hel mond, maar al vijftien jaar woonach tig in het Zeeuwse. Jac. en echtge note Carmen zijn de gelukkige ouders van een zoon en vier doch ters: Bob (18), Elza (16), Xanne (14), Lotte (9) en Zena (5).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 143