Zeeland: uitgaan van eigen kracht
interview
06
Nu al kan het behoorlijk druk zijn op de weg naar Zeeland. Er mag dus best gedacht worden aan een betere infrastructuur.
Gaat het eigenlijk wel goed
met Zeeland? Daar zijn de
meningen over verdeeld. Nee,
het gaat niet goed omdat Zee
land zo langzamerhand leeg
loopt, zeggen de doemdenkers.
Het valt allemaal nogal mee, zeg
gen anderen. Zeeland heeft een
goed ondernemersklimaat, een
sterk mkb dat goed overeind
blijft, grote bedrijven versterken
de kenniseconomie en natuurlijk
ligt de provincie bijna perfect tus
sen Antwerpen en Rotterdam. En
het kan natuurlijk altijd beter.
Dat vindt een Brabantse Tukker
die werkt in Zeeland. Manfred
Zurhorst is bestuursvoorzitter
van DRV Accountants en Belas
tingadviseurs, met vier vestigin
gen in Zeeland.
door Ron Gregoor
GOES - Volgend jaar bestaat DRV
Accountants en Belastingadviseurs
precies negentig jaar. DRV, een be
drijf dat in Zeeland zijn wortels heeft,
staat dicht bij de klant. "Wij zien on
ze grote -concullega's zich terugtrek
ken uit de provincie omdat hier maar
zo'n 380.000 mensen wonen. Voor
ons is de provincie core business. Zo
als ook West- Brabant en Zuid- Hol
land onze volledige aandacht hebben.
Onze klanten zijn de mensen uit het
mkb, daar willen we dicht bij staan.
Daarom hebben we ook onlangs onze
vierde Zeeuwse vestiging geopend",
legt Manfred Zurhorst uit.
Dichtbij de mensen staan, dus ook
meedenken met alles wat in Zeeland
speelt en wat van belang is. Dat is de
kracht van DRV. Wie kun je dan
ook beter vragen hoe de economie
van een provincie er voor staat dan
een niet Zeeuwse expert.
Zurhorst voelt zich op zijn gemak tus
sen de Zeeuwen. "Met Zeeuwen kun
je goed zaken doen, ze zijn trouw,
harde werkers en goed van betalen.
En vooral innovatief. Kijk maar eens
naar de energiesector, de bioindustrie
bedrijventerrein heeft, dat ook weer
zo snel mogelijk vol wil krijgen, waar
door er uiteindelijk voor bedrijven
met specifieke behoeften geen ruimte
is.
Herindeling
Volgens Zurhorst zou een nieuwe
herindeling in Zeeland het bureaucra
tische systeem een stuk vereenvoudi
gen. Vier gemeenten zou meer dan
voldoende zijn, vindt Zurhorst: de ge
meenten Schouwen- Duiveland, de
Bevelanden, Walcheren en Zeeuws-
Vlaanderen. "Dat vergroot de slag
kracht van deze gemeenten wat ul
tiem ten goede kan komen aan het be
drijfsleven."
De Zeeuwen moeten natuurlijk niet
alleen samenwerken met de Vlamin
gen. "We moeten meer zien te halen
uit de allianties met West- Brabant en
Zuid- Holland. Tot nu toe zijn het
echter vooral de West- Brabanders en
de Rotterdammers die profiteren van
onze gezamenlijke initiatieven. De
Tweede Maasvlakte heeft wellicht
toch een belangrijke rol gespeeld bij
het niet doorgaan van onze container-
terminal in Vlissingen. Kamer van
Koophandel, Belastingkantoren en
Rechtbank dreigen te verdwijnen
richting West- Brabant, dat ook nog
eens meer dan Zeeland lijkt te gaan
profiteren van Maintenance Valley.
Wij moeten zelfverzekerder zijn, we
moeten af van het Calimerogevoel,
dat is nergens voor nodig. Vanuit ei
gen kracht kunnen we hier heel veel
bereiken. Innovaties bevorderen, ken
nis behouden en de kenniseconomie
versterken. Een voorbeeld: de water
sportsector kan hier gigantisch wor
den uitgebouwd. Want welke provin
cie wordt nu meer geassocieerd met
water dan de onze? Zo zijn er tal van
mogelijkheden. We kunnen van Zee
land een- economisch zeer rendabele
provincie maken. Maar dan moeten
de initiatieven van onszelf komen, we
moeten niet afwachten tot anderen
ons opleggen waar wij onze samen
werkingsverbanden moeten zoeken."
en de mosselsector.. Er is voor deze
ogenschijnlijk dunbevolkte provincie
sprake van grote innovatie drift. Daar
naast heeft met name het havenge
bied een aantal multinationals, grote
bedrijven die niet zo snel uit de pro
vincie zullen vertrekken omdat zij
ook wel zien hoe gunstig het werkkli
maat hier is. Die grote bedrijven ver
sterken de kenniseconomie en bevor
deren innovaties.
Mogelijkheden
Kortom, de doemdenkers hebben on
gelijk, Zeeland heeft voldoende mo
gelijkheden. Of al die mogelijkheden
wel optimaal benut worden, is een
tweede. Dat kan beter, vindt ook
Manfred Zurhorst. Omdat Zeeland
zo centraal tussen zee en belangrijke
havengebieden ligt, kan er meer uit
de samenwerking met andere regio's
gehaald worden. Om te beginnen
met België.
"De Kanaalzone in Zeeuws- Vlaande
ren biedt ongekende mogelijkheden.
Wij hebben de ruimte, de mogelijkhe
den maar niet voldoende bedrijven.
Vlaamse ondernemers hebben het in
eigen land moeilijk en willen wellicht
heel graag naar Zeeland komen.
Vlaamse ondernemers blijken zeer
geïnteresseerd in vestiging in
Zeeuws- Vlaanderen. Het politie
ke klimaat in België is nog steeds
onstabiel, belastingtechnisch is
Nederland voordeliger en
ook qua regelgeving zijn
de Vlamingen hier be
ter af De Nederland
se Kamer
Koophandel
voor België
en Luxem-
burg
helpt al
meer
dan
hon
derd jaar
Nederland
se onderne
mers zich in
gië te vestigen. Nu is het de tijd om
dat eens andersom te doen. En wij,
Zeeuwen, moeten er alles aan doen
om Vlaamse ondernemers naar Zee
land te trekken. In de praktijk blijkt
het moeilijk voor ondernemers een
opvolger te vinden. Een behoorlijke
instroom van Vlaamse ondernemers
zou een oplossing kunnen zijn.
Om dat te stimuleren is het Nedwerk
Scheldemond in oprichting. Zeeland
biedt de ruimte voor de Vlaamse on
dernemers. "Het gebied biedt giganti
sche mogelijkheden. De provincie
Zeeland moet op haar beurt dan wel
zorgen de infrastructuur op peil te
brengen. Er moeten nu .eindelijk eens
spijkers met koppen geslagen wor
den."
Manfred Zurhorst: ongekende mogelijkheden in Zeeland.
Betere wegen
Want dat is dan wel van groot belang,
een goede infrastructuur. Nu vaak de
reden waarom bedrijven van elders
Zeeland mijden. De BZW zet zich in
voor verbreding van de A58, vooral
in de omgeving van Eindhoven.
Maar vooral de Zeeuwen maken zich
hard voor- een algehele verbreding
van de A58, dat wil zeggen tot aan
Vlissingen. En, misschien nog wel be
langrijker, eindelijk eens een goede
vierbaansweg van Goes via de Wester-
scheldetunnel naar Gent en verder
door Parijs. Dat samen met een goede
waterwegverbinding en spoormoge-
lijkheden moet Zeeland een stuk aan
trekkelijker maken voor bedrijven en
nieuwe inwoners.
"Een goede infrastructuur is van essen
tieel belang", zegt Manfred Zurhorst.
Daarbij is niet alleen een goede
West-Oost verbinding van belang
maar ook de Noord-Zuid verbinding
via de Zeelandbrug. Zoals recent ge
bleken zit Zeeland nagenoeg op slot
in geval van een calamiteit zoals bij
de Vlaketunnel. Goede bedoelingen
zijn er genoeg, het kan allemaal veel
sneller. Op alle gebied trouwens. Het
Rijk zou sneller moeten zijn in de uit
voering van de afspraken met
België, waardoor afspra
ken over infrastruc
tuur- bijvoorbeeld
de aansluiting van
een weg van Ter-
neuzen naar Gent-
g sneller gemaakt kun-
I nen worden. En, op
f een ander niveau,
gemeenten zouden
veel sneller moeten
zijn met de dienstver
lening aan bedrijven.
"Die moeten het sneller
en eenvoudiger kunnen
maken voor bedrijven
om zich hier te vesti
gen." Te vaak nog zijn
gemeenten te verdeeld,
omdat ieder zijn eigen