Zeeland: uitgaan van eigen kracht interview 06 Nu al kan het behoorlijk druk zijn op de weg naar Zeeland. Er mag dus best gedacht worden aan een betere infrastructuur. Gaat het eigenlijk wel goed met Zeeland? Daar zijn de meningen over verdeeld. Nee, het gaat niet goed omdat Zee land zo langzamerhand leeg loopt, zeggen de doemdenkers. Het valt allemaal nogal mee, zeg gen anderen. Zeeland heeft een goed ondernemersklimaat, een sterk mkb dat goed overeind blijft, grote bedrijven versterken de kenniseconomie en natuurlijk ligt de provincie bijna perfect tus sen Antwerpen en Rotterdam. En het kan natuurlijk altijd beter. Dat vindt een Brabantse Tukker die werkt in Zeeland. Manfred Zurhorst is bestuursvoorzitter van DRV Accountants en Belas tingadviseurs, met vier vestigin gen in Zeeland. door Ron Gregoor GOES - Volgend jaar bestaat DRV Accountants en Belastingadviseurs precies negentig jaar. DRV, een be drijf dat in Zeeland zijn wortels heeft, staat dicht bij de klant. "Wij zien on ze grote -concullega's zich terugtrek ken uit de provincie omdat hier maar zo'n 380.000 mensen wonen. Voor ons is de provincie core business. Zo als ook West- Brabant en Zuid- Hol land onze volledige aandacht hebben. Onze klanten zijn de mensen uit het mkb, daar willen we dicht bij staan. Daarom hebben we ook onlangs onze vierde Zeeuwse vestiging geopend", legt Manfred Zurhorst uit. Dichtbij de mensen staan, dus ook meedenken met alles wat in Zeeland speelt en wat van belang is. Dat is de kracht van DRV. Wie kun je dan ook beter vragen hoe de economie van een provincie er voor staat dan een niet Zeeuwse expert. Zurhorst voelt zich op zijn gemak tus sen de Zeeuwen. "Met Zeeuwen kun je goed zaken doen, ze zijn trouw, harde werkers en goed van betalen. En vooral innovatief. Kijk maar eens naar de energiesector, de bioindustrie bedrijventerrein heeft, dat ook weer zo snel mogelijk vol wil krijgen, waar door er uiteindelijk voor bedrijven met specifieke behoeften geen ruimte is. Herindeling Volgens Zurhorst zou een nieuwe herindeling in Zeeland het bureaucra tische systeem een stuk vereenvoudi gen. Vier gemeenten zou meer dan voldoende zijn, vindt Zurhorst: de ge meenten Schouwen- Duiveland, de Bevelanden, Walcheren en Zeeuws- Vlaanderen. "Dat vergroot de slag kracht van deze gemeenten wat ul tiem ten goede kan komen aan het be drijfsleven." De Zeeuwen moeten natuurlijk niet alleen samenwerken met de Vlamin gen. "We moeten meer zien te halen uit de allianties met West- Brabant en Zuid- Holland. Tot nu toe zijn het echter vooral de West- Brabanders en de Rotterdammers die profiteren van onze gezamenlijke initiatieven. De Tweede Maasvlakte heeft wellicht toch een belangrijke rol gespeeld bij het niet doorgaan van onze container- terminal in Vlissingen. Kamer van Koophandel, Belastingkantoren en Rechtbank dreigen te verdwijnen richting West- Brabant, dat ook nog eens meer dan Zeeland lijkt te gaan profiteren van Maintenance Valley. Wij moeten zelfverzekerder zijn, we moeten af van het Calimerogevoel, dat is nergens voor nodig. Vanuit ei gen kracht kunnen we hier heel veel bereiken. Innovaties bevorderen, ken nis behouden en de kenniseconomie versterken. Een voorbeeld: de water sportsector kan hier gigantisch wor den uitgebouwd. Want welke provin cie wordt nu meer geassocieerd met water dan de onze? Zo zijn er tal van mogelijkheden. We kunnen van Zee land een- economisch zeer rendabele provincie maken. Maar dan moeten de initiatieven van onszelf komen, we moeten niet afwachten tot anderen ons opleggen waar wij onze samen werkingsverbanden moeten zoeken." en de mosselsector.. Er is voor deze ogenschijnlijk dunbevolkte provincie sprake van grote innovatie drift. Daar naast heeft met name het havenge bied een aantal multinationals, grote bedrijven die niet zo snel uit de pro vincie zullen vertrekken omdat zij ook wel zien hoe gunstig het werkkli maat hier is. Die grote bedrijven ver sterken de kenniseconomie en bevor deren innovaties. Mogelijkheden Kortom, de doemdenkers hebben on gelijk, Zeeland heeft voldoende mo gelijkheden. Of al die mogelijkheden wel optimaal benut worden, is een tweede. Dat kan beter, vindt ook Manfred Zurhorst. Omdat Zeeland zo centraal tussen zee en belangrijke havengebieden ligt, kan er meer uit de samenwerking met andere regio's gehaald worden. Om te beginnen met België. "De Kanaalzone in Zeeuws- Vlaande ren biedt ongekende mogelijkheden. Wij hebben de ruimte, de mogelijkhe den maar niet voldoende bedrijven. Vlaamse ondernemers hebben het in eigen land moeilijk en willen wellicht heel graag naar Zeeland komen. Vlaamse ondernemers blijken zeer geïnteresseerd in vestiging in Zeeuws- Vlaanderen. Het politie ke klimaat in België is nog steeds onstabiel, belastingtechnisch is Nederland voordeliger en ook qua regelgeving zijn de Vlamingen hier be ter af De Nederland se Kamer Koophandel voor België en Luxem- burg helpt al meer dan hon derd jaar Nederland se onderne mers zich in gië te vestigen. Nu is het de tijd om dat eens andersom te doen. En wij, Zeeuwen, moeten er alles aan doen om Vlaamse ondernemers naar Zee land te trekken. In de praktijk blijkt het moeilijk voor ondernemers een opvolger te vinden. Een behoorlijke instroom van Vlaamse ondernemers zou een oplossing kunnen zijn. Om dat te stimuleren is het Nedwerk Scheldemond in oprichting. Zeeland biedt de ruimte voor de Vlaamse on dernemers. "Het gebied biedt giganti sche mogelijkheden. De provincie Zeeland moet op haar beurt dan wel zorgen de infrastructuur op peil te brengen. Er moeten nu .eindelijk eens spijkers met koppen geslagen wor den." Manfred Zurhorst: ongekende mogelijkheden in Zeeland. Betere wegen Want dat is dan wel van groot belang, een goede infrastructuur. Nu vaak de reden waarom bedrijven van elders Zeeland mijden. De BZW zet zich in voor verbreding van de A58, vooral in de omgeving van Eindhoven. Maar vooral de Zeeuwen maken zich hard voor- een algehele verbreding van de A58, dat wil zeggen tot aan Vlissingen. En, misschien nog wel be langrijker, eindelijk eens een goede vierbaansweg van Goes via de Wester- scheldetunnel naar Gent en verder door Parijs. Dat samen met een goede waterwegverbinding en spoormoge- lijkheden moet Zeeland een stuk aan trekkelijker maken voor bedrijven en nieuwe inwoners. "Een goede infrastructuur is van essen tieel belang", zegt Manfred Zurhorst. Daarbij is niet alleen een goede West-Oost verbinding van belang maar ook de Noord-Zuid verbinding via de Zeelandbrug. Zoals recent ge bleken zit Zeeland nagenoeg op slot in geval van een calamiteit zoals bij de Vlaketunnel. Goede bedoelingen zijn er genoeg, het kan allemaal veel sneller. Op alle gebied trouwens. Het Rijk zou sneller moeten zijn in de uit voering van de afspraken met België, waardoor afspra ken over infrastruc tuur- bijvoorbeeld de aansluiting van een weg van Ter- neuzen naar Gent- g sneller gemaakt kun- I nen worden. En, op f een ander niveau, gemeenten zouden veel sneller moeten zijn met de dienstver lening aan bedrijven. "Die moeten het sneller en eenvoudiger kunnen maken voor bedrijven om zich hier te vesti gen." Te vaak nog zijn gemeenten te verdeeld, omdat ieder zijn eigen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 140