Management Buy Out Krijger Molenaars succesvol binnen zes maanden afgerond Veel familiebedrijven komen na een aantal generaties op een punt, waar op een strategische keuze gemaakt moet worden.Voor een succesvolle familieonderneming betekent dit het veilig stellen van de continuïteit van het bedrijf voor de toekomst, al dan niet met één of meerdere familieleden aan het roer. Maar hoe vul je dit in als één van de familieleden besluit een andere weg in te slaan? Voor de broers Hans-Karei, Henk en Martin Krijger van Krijger Molenaars in Renesse een goed moment om de toe komst van het bedrijf tegen het licht te houden. Verantwoordelijk accountant Rutger Swerus en belastingadviseur Lies- beth Mol van Deloitte te Middelburg, gaven het proces professioneel handen en voeten en realiseerde binnen zes maanden de management buy out. Nieuwe famiue Tot 1 juli van dit jaar bestond de BV van Krijger Molenaars uit drie directeur-ei genaren. De gebroeders Krijger waren samen aandeelhouders van de BV, tot het moment dat er één van hen aangaf te wil len stoppen. Wettelijk is het verplicht de aandelen eerst aan de andere vennoten aan te bieden. Bij Krijger Molenaars wil den de twee andere broers het familiebe drijf voortzetten, maar wel op een bredere basis. Al snel werd gedacht aan de loyale en ervaren managers Rob Hillebrand en Wilco Nieuwenhuize. "Er werd een pak- ket aandelen aangeboden, waarmee ze zich konden inkopen. De continuïteit van Krijger Molenaars werd op deze ma nier veiliggesteld," zo legt Henk Krijger uit. "De structuur van het familiebedrijf kon op deze manier blijven bestaan, alleen staan er nu niet één maar drie families aan het roer." Onder leiding van Rutger Swerus en Liesbeth Mol, overigens beiden gespecia liseerd in de advisering van familiebedrij ven, werd het overgangsproces begin dit jaar in gang gezet. "Een management buy out binnen een familiebedrijf heeft een extra dimensie. Het feit dat zij ons geza menlijk in dit proces als adviseurs accep teerden, is redelijk uniek te noemen. Het geeft ook de status van het vertrouwen weer. In verreweg de meeste management buy out situaties neemt de komende par tij zelf een eigen adviseur mee. Het proces gaat dan, logischerwijs, veel langer duren." Family Business Scan De afgelopen zes maanden zijn bij Krij ger Molenaars zeer effectief ingevuld. "Om de bestaande organisatiecultuur in beeld te brengen startten wij met een zogenaamde Family Business Scan, die door alle beslissers binnen het bedrijf en betrokken familieleden werd ingevuld. Hieruit filterden wij vervolgens de al gemene beeldvorming, de beleving van het bedrijf en de visie op de toekomst. Voor ons is het belangrijk om te herken nen hoe de fijnen lopen, hoe er binnen het bedrijf tegen verandering wordt aan gekeken en welke verwachtingen er zijn voor de toekomst. Het is overigens ver rassend hoe divers de beeldvorming en beleving tussen de verschillende partijen kan zijn.Voor ons is het dan extra belang rijk om deze zaken met alle betrokkenen goed te bespreken," benadrukt Liesbeth. "Dat geldt voor het personeel maar ook voor de partners van de nieuwe aandeel houders. Directeur-eigenaar zijn van een onderneming heeft niet alleen effect op de positie in en inkomsten uit de onder neming maar ook op de fiscaliteit van de privé situatie. Aandacht voor het oprich ten van een personal holding, huwelijkse voorwaarden en testament zijn nodig" verduidelijkt Liesbeth. Voor de nieuwe aandeelhouders van Krijger Molenaars behoorlijk ingrijpende beslissingen." Rutger vult aan: "Mede op basis van de gegevens uit de Family Business Scan brachten wij een duidelijke strategie in beeld en werd ook het herfinancierings proces in gang gezet. Voor een gezonde onderneming als Krijger Molenaars stuit te de financiering op weinig problemen. Het feit dat Deloitte één van de big-four kantoren is, legt bij een bank gewicht in de schaal. Aan het einde van het pro ces kon de gang naar de notaris worden gemaakt. De opmaak van akten en het ondertekenen van de stukken is uitein delijk de bekroning op een intensief en succesvol overgangsproces naar de nieuwe structuur. Voor de kersverse directeuren-eigenaren verandert er in de dagelijkse gang van zaken niet zo veel. In de bedrijfsvoering zal het nieuwe management team meer in consensus beslissen. De naam Krijger Molenaars blijft voortbestaan, een begrip onder de ambachtelijke bakkers van Ne derland. Krijger Molenaars verwerkt jaar lijks zo'n 45.000 ton tarwe en biedt werk aan 25 medewerkers. Deloitte Accountants B.V. Belastingadviseurs B.V. Buitenruststraat 4 Postbus 7056 4330 GB Middelburg Tel+31 (0)88 288 1079 Fax +31 (0)88 288 9895 www.deloitte.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 138