SS Reageren? m reizen@wegener.nl is reizen 024-3650360 Zaterdag 15 oktober 2011 Het is drie uur 's nachts, het waait hard en de Europa duikt briesend voorover in een hoge golf De zeilen staan strak gespannen, het dek is verla ten. Uit de stuurhut schijnt wat licht, ijskoude motsneeuw maakt mijn gezicht gevoelloos. Ik geef twee slagen stuurboord en besef voor de zoveelste keer: wat een on gelooflijk avontuur is dit! Aan het roer van een schitterende driemaster, zeilend over de beruch te Drake Passage. Onderweg van Ushuaia in Argentinië naar Antarc tica. De hondenwacht loopt van middernacht tot vier uur 's och tends. Wat is het koud. Dit is echt afzien. Een half uurtje aan het roer, langer houd ik het niet vol. Dan gauw naar binnen voor koffie of soep. „Let op onderkoelingsver- schijnselen", heeft scheepsarts Jeannette ons bezworen. De signa len: koude huid, klappertanden, pijnlijke handen en voeten. Gelukkig hebben we Robert in on ze wacht, bijgenaamd Obelix. Een beer van een Zwitser. Groot, sterk en stil. Soms zie je hem een uur lang zwijgend naar de einder tu ren, vrijwel bewegingloos. Blote handen waar anderen twee lagen handschoenen nodig hebben. Nooit te beroerd nog even een half uurtje extra mee te draaien. Nooit een onvertogen woord, nooit een schreeuw van enthou siasme. Maar als we de prachtige kust van Antarctica naderen, zie ik de tranen in zijn ogen. We hebben nog zo'n zwijgzame beer aan boord. Pascal is een Bel gische wegenbouwer en kreeg de ze reis cadeau omdat hij werkne mer van het jaar werd. Hij mocht 6.000 euro uitgeven, maar alleen aan een reis. Hij koos een tocht op de bark Europa. In de loop van dag vier verschij nen de eerste ijsbergen aan de ho rizon. En dan: land in zicht! Ieder een is aan dek, er hangt enthou siasme in de lucht en ook een zeke re opluchting. We hebben het toch maar gehaald. De eerste in drukken van het Antarctisch schiereiland zijn die van een on herbergzaam, koud en winderig ge bied. Prachtig, maar ook angstaan jagend onvriendelijk. Rotsachtige berghellingen vol pinguïns, reus achtige gletsjers en hier en daar een plukje groen. De overheersen de indruk is er één van ongastvrij heid. „Hier horen echt helemaal geen mensen thuis", mompelt ie mand een beetje angstig. Dezelfde dag gaan we voor het eerst aan land. We steken over met kleine rubberbootjes of zo diacs. Dit zijn de meest risicovolle momenten van de reis: het zeewa ter is hooguit 2 graden, het waait bijna altijd. Als zo'n bootje om slaat, heb je maar heel weinig tijd om te overleven. Vandaar dat we allemaal degelijke, zelfopblazende zwemvesten dragen. De instruc ties zijn kort en bondig: nooit gaan staan tijdens de overtocht en altijd de bevelen van de beman ning opvolgen. En neem je eigen TPA mee, een soort plastic slaap zak voor noodgevallen. Want als er onverwacht een storm opsteekt, kan het gebeuren dat je niet meer terug kunt naar het schip. Dan heb je een serieus probleem. De eerste landing tussen duizen den pinguïns is onwennig. Het ijs lijkt het te hebben gewonnen van het land. Er komen hier regelmatig mensen, maar je zou net zo goed de eerste kunnen zijn die hier voet aan wal zet. Links en rechts kleine pinguïnkolonies. Hier en daar een bosje Weddell-zeehonden: grote, zachtaardige dieren met vriendelij ke koppen. Walvisbotten liggen verspreid over het strand. Broeden de pinguïns zoeken beschutting tussen de kleinere stukken. Het leven is hier keihard. Als het eventjes tegenzit, is het ook direct afgelopen. Als je een manke pin guïn moederziel alleen over het strand ziet waggelen, dan weet je dat die niet lang meer heeft te gaan. Je zit hier met je neus bo venop het leven en de dood. Daardoor voel je dat je zelf leeft. Een reis op de bark Europa is er een vol contrasten. Soms is SRS De bark Europa maakt de hier beschreven reis vier keer tijdens de Antarctische zomer (van december tot en met februari). Prijzen vanaf 5.600 euro per persoon, voor 22 dagen. Daar komt de transfer naar Argentinië bij. Informatie: www.barkeuropa.com of via 010-2810990. Thijs Heslenfeld maakte een boek over deze reis, zie: www.cold-the-book.com. er storm, regen en ijzige kou, dan weer lig je in een T-shirt in het zonnetje. Het is een dure reis en het verblijf aan boord is niet be paald comfortabel. Benedendeks liggen mensen in hun warme kooi te ronken, terwijl bovendeks een storm woedt en golven van 8 me ter hoog het too jaar oude schip teisteren. De centrale plek aan boord is het dekhuis. Hier is kof fie, soep en sfeervolle muziek, 's Avonds lijkt het een bruin café. Met pils van de tap, sterke verha len en veel lol. Op het dek heerst een andere wereld. Met ijzig kou de winden, sneeuwbuien, gevoello ze vingers, kletsnatte handschoe nen en bevroren tenen. Hier hakt kapitein Klaas knopen door, klin ken luide bevelen en zie je in het schemerduister van de poolnacht vage figuren de mast inklimmen om een zeil los te trekken of een gebroken lijn te vervangen. Maar toch, geen betere ervaring dan met tintelende vingers, gloeiende oren en wintertenen het dekhuis in te strompelen. Een doorweekte muts op het hoofd, de bril beslagen, tril lende handen. En dan koffie: 'Hoe hard lopen we?' 'Wat is de koers?' In ruim tien dagen tijd bekijken we grote delen van het Antarctisch schier eiland. We zien le gendarische plek ken, verlaten wal visstations en een paar permanente bases die wor den bewoond door eenzame, be baarde mannen. We passeren scheepswrakken waar heroïsche verhalen bij horen en natuurlijk trekt een eindeloze parade dieren aan ons voorbij. Wat uiteindelijk de meeste indruk maakt, is wat óp het schip ge beurd. Je komt hier letterlijk en fi guurlijk heel dicht bij elkaar. Op de één of andere manier beseft ie dereen dat je je hier geen knallen de ruzies kunt permitteren. Wat overheerst, is een gevoel van avon tuur, pionieren, risico's nemen en de controle laten varen. Na bijna drie weken zit het erop. We hebben Antarctica gezien, we hebben de Drake Passage over leefd, we hebben Kaap Hoorn ge rond. Walvissen, pinguïns, zeehon den, albatrossen: de hele faunalijst is afgevinkt. We hebben gelachen en gehuild, gevreten en gekotst. Veel opvarenden voelen zich een ander mens geworden. Terwijl de Europa de laatste nach telijke etappe door het Beagle ka naal aflegt, vieren we nog één keer feest. Als we bij -2 graden staan te dansen op het dek, zie ik uit mijn ooghoeken Pascal bij de reling staan. De tranen rollen over zijn wangen. „Wat was dit mooi", ver zucht hij in het Frans. redactie.reizen@wegener.nl Bark Europa Type: driemaster Lengte: 56 meter Diepgang: 3,90 meter Passagiers: 48

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 121