Koken zonder pakjes en zakjes
Alien
TERUGGESPOELD
media@wegener.nl I EU I
|jg|j 024-3650570
liili Zaterdag 15 oktober 2011
door Stefan Dölcken
Nederland heeft met 24Kitchen een
24-uurs kookzender, een zogeheten
foodchannel. „In veel programma's is
koken niet het belangrijkste."
door Maartje van Hoek
Rudolph van Veen lijkt tevreden. De
tv-kok, bekend van Life and cooking,
is de ster van het nieuwe 24-uurska-
naal 24Kitchen.„)e voelt hier dat het
één groot culinair verhaal wordt. Dat
enthousiasmeert."
De kookzender 24Kitchen is de nieuwste uitvin
ding van House of Talent, een bureau dat door
gaans artiesten begeleidt in communicatie met de
pers. In een pand in Houten is voor 24Kitchen
een studio gebouwd met vier keukens. De afgelo
pen weken werkte Van Veen volgens zijn mana
ger 'bijna non-stop' aan de opnamen voor de
nieuwste zender onder de vleugels van Fox Inter
national. 24lCitchen is te ontvangen op het digita
le kanaal 24 en zendt, zoals de naam doet vermoe
den, 24 uur per dag kookprogramma's uit. Daar is
elke dag vier a vijf uur nieuw van; later in het jaar
worden meer programma's herhaald en zal het
aantal nieuwe afleveringen per dag wat afnemen.
De meesterkoks Rudolph van Veen en Angelique
Schmeinck zijn samen het gezicht van 24Kitchen.
Van Veen werkt met zijn team meer dan fulltime
aan een grote voorraad van Rudolph's Bakery -
'over alles wat met de oven te maken heeft - en
van Makkelijke maaltijd.
Managing director Jan Wiesebron bedacht met za
kenpartner lan Dekker het concept voor een voed-
Koken op de Nederlandse televisie
Ria van Eijndhoven was in de jaren negentig de
eerste tv-kok in Nederland in Servicesalon, Deksels
en Kook TV. Daarna kwam Joop Braakhekke met
Kookgek op AT5. Life and cooking was de eerste
commerciële kook-tv. Omdat Unilever de spon
sor was, moest Rudolph van Veen veel koken
met Unilever-producten. Pas sinds enkele jaren
zijn er kookprogramma's waarin deelnemers te
gen elkaar koken. Een kok-scout van RTL4: „Een
tv-kok hoeft niet per se voor te doen hoe je een
goed fond maakt. Personality is het belangrijkst."
In de serie Teruggespoeld staat
wekelijks de spot gericht op
een filmklassieker die op veel
mensen een onuitwisbare
indruk heeft gemaakt.
Je weet dat het eraan komt, toch schrik
je je elke keer weer een ongeluk. Niet
voor niets is het dé scene uit 'Alien' en
een van de meest memorabele mo
menten uit de filmgeschiedenis. De
'geboorte' van de chestburster (vrij ver
taald: borstkasbreker), het buitenaardse we
zen dat zich met grof geweld door de buik
van een mens een weg naar buiten baant.
'A star is born'. Letterlijk. Want hoewel
actrice Sigourney Weaver de ster is van Rid
ley Scotts' film uit 1979, is de ware hoofdrol
voor het angstaanjagendste en kwaadaar
digste monster dat het universum ooit zag.
Een monsterbaby die in luttele uren tot le
vensgrote moordmachine uitgroeit, met bij
tend zuur in de aderen in plaats van bloed
en niet één, maar twee bekken vol vlijm
scherpe tanden.
Het verhaal van 'Alien' is vrij snel verteld.
De bemanning van het ruimteschip Nostro-
mo gaat af op een noodsignaal, afkomstig
van een kleine planeet. Ter plekke ontdekt
de crew een neergestort buitenaards ruim
teschip. In de laadruimte liggen honderden
eieren. Bemanningslid Kane komt te dicht
bij en wordt prompt besprongen door een
soort van grote spin die in een van de eie
ren zit. In eerste instantie gaat het slecht
met hem, na een paar uur lijkt hij weer de
oude. Tot het moment dat het kleine mon
ster door zijn borstkas breekt. Het is het be
gin van een gevecht op leven en dood tus
sen de kleine groep mensen en de kwaad
aardige alien. Als iedereen op gruwelijke
wijze is vermoord, blaast de laatste overle
vende (Weaver) de Nostromo op en ont
snapt met de reddingscapsule.
Wat bij een mindere regisseur een platte
horrorfilm zou opleveren, wordt bij Scott
Sigourney Weaver, de laatste overlevende,
blaast in Alien de Nostromo op en ontsnapt.
een meesterwerk. Hij weet met knap came
rawerk en creatieve belichting een claustro
fobische sfeer te creëren, waarin de angst
van de bemanningsleden voor de moord
lustige vijand bijna tastbaar is. Het knappe
van 'Alien' is dat het monster slechts zel
den goed te zien is. Soms beweegt een ijze
ren ketting, soms flitst een schaduw door
het beeld. We zien de alien pas als zijn
prooi hem ook ziet: luttele seconden voor
dat hij toeslaat. Een bewuste keuze van
Scott, die een sfeer oproept waarin het niet
uitmaakt wat je ziet, maar wat je denkt dat
je ziet.
Als we het monster uiteindelijk helemaal
aanschouwen, is dat geen straf. De alien
ziet er in al zijn gruwelijkheid prachtig uit.
Extra spannend wordt het omdat het beest
gedurende de film evolueert van 'monster
baby' tot 'killer-sprinkhaan', zodat je als kij
ker nooit precies weet hoe de alien er nu
weer uitziet of wat hij kan doen. Dat maakt
het monster ongrijpbaar en daardoor nog
beangstigender. Maar met de carrière van
de alien loopt het slecht af. De moordma
chine wordt sinds het einde van de echte
'Alien'-reeks misbruikt in wanstaltige films
als 'Alien vs Predator'. Bijna net zo pijnlijk
om naar te kijken als het voor bemannings
lid Kane moet zijn geweest toen de chest
burster zijn borstkas openscheurde.
Rudolph van Veen. foto 24Kitchen
selthemakanaal dat werkt zonder chemische toe
voegingen, pakjes en zakjes. Fox International
was geïnteresseerd in het concept. Wiesebron en
Dekker meenden dat er iets ontbrak op de Neder
landse televisie. „Op een leuke manier kennisma
ken met receptuur. Dit is geen wedstrijd."
Rudolph van Veen houdt ook niet van kookwed-
strijden op tv. „Koken fungeert daar als alibi. Het
is letterlijk het sausje eroverheen, het gaat niet
meer om het recept. Dat is jammer. Een kok moet
koken in de hoop dat een recept wordt gegeten.
Zoals een musicus iets maakt omdat hij wil dat
luisteraars genieten. In de meeste kookprogram
ma's op tv is het koken naar de achtergrond ge
schoven. Ik ben een communicatiekok, ik wil de
kijkers iets bijbrengen."
Volgens Wiesebron worden er al serieuze gesprek
ken gevoerd met het buitenland. Portugals eigen
24Kitchen zou in november worden gelanceerd
en ook in Houten opgenomen, al bevestigt Fox
dit nog niet. Wiesebron ziet zijn olijke Brabantse
kooktalent Van Veen ook wel in de Verenigde Sta
ten op televisie. Van Veen wordt liever een ster in
Duitsland. „Vier uur Kaffee und Kuchen, wat een
fantastische gastronomie."
Omdat Fox alles betaalt, kan Van Veen kritisch
zijn op sponsors uit de voedingsmiddelenindus
trie. Pakjes, zakjes en kant-en-klaarproducten ge
bruikt hij liever niet. Chemische voedselkleurstof-
fen zijn helemaal uit den boze. De bedenkers
gaan uit van een kwart miljoen kijkers per week.
Om het themakanaal te bekostigen, ging Fox toch
op zoek naar geschikte adverteerders. Die moeten
passen bij 'de filosofie van de zender', alles puur
en eerlijk. Het is niet zo, zegt ook Van Veen, dat
de kok met een zakje bechamelsaus of een fles
olie van bepaalde merken door het beeld zweeft.
Op de zender wordt door de makers vooral in
houd getoond die in Nederlandse studio's is ge
fwi Reageren?
media@wegener.nl
maakt. Programma's worden daarom zo'n
vijf keer hergebruikt. Om niet al te veel
te hoeven herhalen, wordt ongeveer
20 procent van het aanbod van
24Kitchen in het buitenland aan
gekocht. Van Veen, collega An
gelique Schmeinck en elf an
dere tv- koks koken niet al
leen voor de tv-zender van
24Kitchen, dat ook Jamie Oli
ver strikte. De naam van de
zender is gekoppeld aan een
crossmediaal concept. Op de
website staan filmpjes van re
cepten, zodat kijkers de pauze
knop kunnen indrukken als ze
in de pannen moeten roeren. Er
staan nooit uitgeschreven recep
ten op de site die geschikt zijn om
te printen. „Het nieuwe koken is ko
ken met de laptop op het aanrecht."
Van Veen en co waren de afgelopen
tijd steeds in de studio. Leerzaam voor
die jongen die eerst alleen cola met witte
boterhammen lustte. Van Veen: „Die eet
nu hartige taartjes en ander culinairs, zelfs
echt bruin brood. Niet van dat kinder
bruin, maar grof volkoren. Onze lunch
pauze is elke dag een feest, we eten alles
op wat in de studio's wordt klaarge
maakt. Dat enthousiasmeert ieder
een.