Koken zonder pakjes en zakjes Alien TERUGGESPOELD media@wegener.nl I EU I |jg|j 024-3650570 liili Zaterdag 15 oktober 2011 door Stefan Dölcken Nederland heeft met 24Kitchen een 24-uurs kookzender, een zogeheten foodchannel. „In veel programma's is koken niet het belangrijkste." door Maartje van Hoek Rudolph van Veen lijkt tevreden. De tv-kok, bekend van Life and cooking, is de ster van het nieuwe 24-uurska- naal 24Kitchen.„)e voelt hier dat het één groot culinair verhaal wordt. Dat enthousiasmeert." De kookzender 24Kitchen is de nieuwste uitvin ding van House of Talent, een bureau dat door gaans artiesten begeleidt in communicatie met de pers. In een pand in Houten is voor 24Kitchen een studio gebouwd met vier keukens. De afgelo pen weken werkte Van Veen volgens zijn mana ger 'bijna non-stop' aan de opnamen voor de nieuwste zender onder de vleugels van Fox Inter national. 24lCitchen is te ontvangen op het digita le kanaal 24 en zendt, zoals de naam doet vermoe den, 24 uur per dag kookprogramma's uit. Daar is elke dag vier a vijf uur nieuw van; later in het jaar worden meer programma's herhaald en zal het aantal nieuwe afleveringen per dag wat afnemen. De meesterkoks Rudolph van Veen en Angelique Schmeinck zijn samen het gezicht van 24Kitchen. Van Veen werkt met zijn team meer dan fulltime aan een grote voorraad van Rudolph's Bakery - 'over alles wat met de oven te maken heeft - en van Makkelijke maaltijd. Managing director Jan Wiesebron bedacht met za kenpartner lan Dekker het concept voor een voed- Koken op de Nederlandse televisie Ria van Eijndhoven was in de jaren negentig de eerste tv-kok in Nederland in Servicesalon, Deksels en Kook TV. Daarna kwam Joop Braakhekke met Kookgek op AT5. Life and cooking was de eerste commerciële kook-tv. Omdat Unilever de spon sor was, moest Rudolph van Veen veel koken met Unilever-producten. Pas sinds enkele jaren zijn er kookprogramma's waarin deelnemers te gen elkaar koken. Een kok-scout van RTL4: „Een tv-kok hoeft niet per se voor te doen hoe je een goed fond maakt. Personality is het belangrijkst." In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Je weet dat het eraan komt, toch schrik je je elke keer weer een ongeluk. Niet voor niets is het dé scene uit 'Alien' en een van de meest memorabele mo menten uit de filmgeschiedenis. De 'geboorte' van de chestburster (vrij ver taald: borstkasbreker), het buitenaardse we zen dat zich met grof geweld door de buik van een mens een weg naar buiten baant. 'A star is born'. Letterlijk. Want hoewel actrice Sigourney Weaver de ster is van Rid ley Scotts' film uit 1979, is de ware hoofdrol voor het angstaanjagendste en kwaadaar digste monster dat het universum ooit zag. Een monsterbaby die in luttele uren tot le vensgrote moordmachine uitgroeit, met bij tend zuur in de aderen in plaats van bloed en niet één, maar twee bekken vol vlijm scherpe tanden. Het verhaal van 'Alien' is vrij snel verteld. De bemanning van het ruimteschip Nostro- mo gaat af op een noodsignaal, afkomstig van een kleine planeet. Ter plekke ontdekt de crew een neergestort buitenaards ruim teschip. In de laadruimte liggen honderden eieren. Bemanningslid Kane komt te dicht bij en wordt prompt besprongen door een soort van grote spin die in een van de eie ren zit. In eerste instantie gaat het slecht met hem, na een paar uur lijkt hij weer de oude. Tot het moment dat het kleine mon ster door zijn borstkas breekt. Het is het be gin van een gevecht op leven en dood tus sen de kleine groep mensen en de kwaad aardige alien. Als iedereen op gruwelijke wijze is vermoord, blaast de laatste overle vende (Weaver) de Nostromo op en ont snapt met de reddingscapsule. Wat bij een mindere regisseur een platte horrorfilm zou opleveren, wordt bij Scott Sigourney Weaver, de laatste overlevende, blaast in Alien de Nostromo op en ontsnapt. een meesterwerk. Hij weet met knap came rawerk en creatieve belichting een claustro fobische sfeer te creëren, waarin de angst van de bemanningsleden voor de moord lustige vijand bijna tastbaar is. Het knappe van 'Alien' is dat het monster slechts zel den goed te zien is. Soms beweegt een ijze ren ketting, soms flitst een schaduw door het beeld. We zien de alien pas als zijn prooi hem ook ziet: luttele seconden voor dat hij toeslaat. Een bewuste keuze van Scott, die een sfeer oproept waarin het niet uitmaakt wat je ziet, maar wat je denkt dat je ziet. Als we het monster uiteindelijk helemaal aanschouwen, is dat geen straf. De alien ziet er in al zijn gruwelijkheid prachtig uit. Extra spannend wordt het omdat het beest gedurende de film evolueert van 'monster baby' tot 'killer-sprinkhaan', zodat je als kij ker nooit precies weet hoe de alien er nu weer uitziet of wat hij kan doen. Dat maakt het monster ongrijpbaar en daardoor nog beangstigender. Maar met de carrière van de alien loopt het slecht af. De moordma chine wordt sinds het einde van de echte 'Alien'-reeks misbruikt in wanstaltige films als 'Alien vs Predator'. Bijna net zo pijnlijk om naar te kijken als het voor bemannings lid Kane moet zijn geweest toen de chest burster zijn borstkas openscheurde. Rudolph van Veen. foto 24Kitchen selthemakanaal dat werkt zonder chemische toe voegingen, pakjes en zakjes. Fox International was geïnteresseerd in het concept. Wiesebron en Dekker meenden dat er iets ontbrak op de Neder landse televisie. „Op een leuke manier kennisma ken met receptuur. Dit is geen wedstrijd." Rudolph van Veen houdt ook niet van kookwed- strijden op tv. „Koken fungeert daar als alibi. Het is letterlijk het sausje eroverheen, het gaat niet meer om het recept. Dat is jammer. Een kok moet koken in de hoop dat een recept wordt gegeten. Zoals een musicus iets maakt omdat hij wil dat luisteraars genieten. In de meeste kookprogram ma's op tv is het koken naar de achtergrond ge schoven. Ik ben een communicatiekok, ik wil de kijkers iets bijbrengen." Volgens Wiesebron worden er al serieuze gesprek ken gevoerd met het buitenland. Portugals eigen 24Kitchen zou in november worden gelanceerd en ook in Houten opgenomen, al bevestigt Fox dit nog niet. Wiesebron ziet zijn olijke Brabantse kooktalent Van Veen ook wel in de Verenigde Sta ten op televisie. Van Veen wordt liever een ster in Duitsland. „Vier uur Kaffee und Kuchen, wat een fantastische gastronomie." Omdat Fox alles betaalt, kan Van Veen kritisch zijn op sponsors uit de voedingsmiddelenindus trie. Pakjes, zakjes en kant-en-klaarproducten ge bruikt hij liever niet. Chemische voedselkleurstof- fen zijn helemaal uit den boze. De bedenkers gaan uit van een kwart miljoen kijkers per week. Om het themakanaal te bekostigen, ging Fox toch op zoek naar geschikte adverteerders. Die moeten passen bij 'de filosofie van de zender', alles puur en eerlijk. Het is niet zo, zegt ook Van Veen, dat de kok met een zakje bechamelsaus of een fles olie van bepaalde merken door het beeld zweeft. Op de zender wordt door de makers vooral in houd getoond die in Nederlandse studio's is ge fwi Reageren? media@wegener.nl maakt. Programma's worden daarom zo'n vijf keer hergebruikt. Om niet al te veel te hoeven herhalen, wordt ongeveer 20 procent van het aanbod van 24Kitchen in het buitenland aan gekocht. Van Veen, collega An gelique Schmeinck en elf an dere tv- koks koken niet al leen voor de tv-zender van 24Kitchen, dat ook Jamie Oli ver strikte. De naam van de zender is gekoppeld aan een crossmediaal concept. Op de website staan filmpjes van re cepten, zodat kijkers de pauze knop kunnen indrukken als ze in de pannen moeten roeren. Er staan nooit uitgeschreven recep ten op de site die geschikt zijn om te printen. „Het nieuwe koken is ko ken met de laptop op het aanrecht." Van Veen en co waren de afgelopen tijd steeds in de studio. Leerzaam voor die jongen die eerst alleen cola met witte boterhammen lustte. Van Veen: „Die eet nu hartige taartjes en ander culinairs, zelfs echt bruin brood. Niet van dat kinder bruin, maar grof volkoren. Onze lunch pauze is elke dag een feest, we eten alles op wat in de studio's wordt klaarge maakt. Dat enthousiasmeert ieder een.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 111