Populaire boerenstijlkamer mengelmoes van oojecten 7 Kn EILfJgpN VElflBlELD WERK Doos (koper, UN; GROUND OUDERWETSE KAMER ZEE S MUSEUM vrijdag 14 oktober 2011 glas), 1875-1925. Glansstenen (glas), 18e eeuw. Kakstoel (hout), 1780-1810. De boerenstijlkamer die decennialang in Middelburg was te zien, herrijst tijdens het jubileum van het Zeeuws Museum. Maar dan wel aangevuld met een hedendaagse inbreng en het vernuftig gebruik van moderne technieken. door Rolf Bosboom Het was conservator Fre- derik Nagtglas van het Zeeuwsch Genootschap die-in 1881 in de Middel- burgsche Courant een op roep plaatste. Hij vroeg de Zeeuwen objecten aan te leveren voor wat een 'Zeeuwsche Boerenkamer' - een door snee huiskamer van een Walchers boe rengezin - moest worden. „Nagtglas was op het idee gebracht door het Friesch Genootschap", zegt Karina Leijnse van het Zeeuws Mu seum. „Dat had enkele jaren eerder een 'Hindelooper Kamer' ingericht, die duizenden bezoekers trok en de offi ciële Nederlandse inzending werd voor de Wereldtentoonstelling in Pa rijs. Nagtglas dacht: dat moet in Zee land ook kunnen." Op de oproep werd volop gereageerd. Zo massaal dat zo'n twee jaar later de 'Walcherse Kamer' voor het publiek kon worden opgesteld in het pand van het genootschap aan de Wagenaar- straat. Daar bleef de kamer jarenlang een trekker van formaat. De objecten werden daarna opgeno men. in de collectie van het genoot schap en later van het Zeeuws Mu seum. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap buigt zich mo menteel over de vraag of de kamer als beschermd cultureel erfgoed moet wor den aangemerkt. „Het is eigenlijk een soort installatie", zegt Leijnse. „De ob jecten stellen los van elkaar niet zo veel voor, maar hebben hun waarde als onderdeel van de gehele stijlka mer." De Ouderwetse Kamer is, in wat aange paste vorm, de komende maanden op nieuw te zien in het museum. „Ik heb Gerard Smallegange en Wim Sanderse van de Boerderijenstichting Zeeland gevraagd die voorwerpen nog eens goed te bekijken", zegt Leijnse. „Er blijkt eigenlijk heel weinig Walchers aan te zitten. Er zit bijvoorbeeld hout snijwerk uit Friesland tussen, Chinees porselein, glazen uit Duitsland en En geland. Het is ook een mix van rijk en De originele Walcherse kamer. arm, een heel raar allegaartje dat is neergezet om de sfeer van een boeren kamer weer te geven." Het spreekt Leijnse juist aan. „We mixen als Zeeuws Museum ook heel graag, ook al klopt het voor fijnslijpers historisch gezien misschien niet hele maal." Voor de jubileumtentoonstel ling zijn bovendien schenkingen en aankopen uit de afgelopen vijftig jaar aan de stijlkamer toegevoegd. „Het bij zondere is dat de sfeer nog steeds het zelfde is." Door middel van augmented reality (waarbij computergemaakte beelden worden vermengd met de realiteit), kan de bezoeker bovendien de kamer als een soort kijkdoos bekijken en 'be zoeken', met zelfs de mogelijkheid om bijvoorbeeld objecten virtueel te ver plaatsen of te vervangen. „Op gezette tijden zijn mensen van de Boerderijenstichting ook bij de ten toonstelling aanwezig, als experts", zegt Leijnse. „Bezoekers kunnen dan ook spullen van henzelf meenemen om bijvoorbeeld te weten te komen of het echt Zeeuwse objecten zijn." Erik Verdonck, Drijfhouten tuinbroek, 2008. Tondeldoos (koper, vuursteen), 1800-1850. Bijbel met beslag (papier, karton, leer) 1792-1794. Bierpul (aardewerk), 19e eeuw. foto's objecten Ivo Wennekes ij %J JAAR De expositie Ouderwetse Kamer loopt tot 26 februari 2012.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 91