Objecten gevangen in geologische lagen Wat maakt iets tot een museumstuk? ZEE S MUSEUM JAAR Ontwerp van het werk dat Mariana Castillo Deball maakte. vrijdag 14 oktober 2011 Mariana Castillo Deball (1975, Mexi co City). Woont en werkt in Berlijn. Titel werk: Sciences Diagonales. ,Ik werk al vele jaren met archeologie en antropologie, in combinatie met col lecties en archieven. Mijn werk is geba seerd op een dialoog met instituten die meestal geen directe link hebben met hedendaagse kunst, zoals wetenschap pelijke en archeologische musea. Ik probeer met hen samen te werken en wat me vooral interesseert, is de ma nier waarop zij omgaan met objecten, hoe ze deze ontsluiten en presenteren en hoe de objecten zo de legitimatie worden van de geschiedenis. Ik was aangenaam verrast dat het Zeeuws Museum mij heeft uitgeno digd. Meestal benader ik zelf musea om uit te leggen wat hedendaagse kunst is en waarom ik een werk met hen wil maken. Nu was het dus pre cies omgekeerd en werd ik gevraagd een project te ontwikkelen gebaseerd op de collectie. Ook de relatie met Mar cel Broodthaers vond ik heel interes sant, omdat hij zich nadrukkelijk heeft bezig gehouden met wat een museum is. De collectie van het Zeeuws Museum heb ik bekeken en ik vond die echt ge weldig, zó divers. Vervolgens probeer de ik me voor te stellen wat er in de toekomst gebeurt als musea zijn ver dwenen en je maakt een dwarsdoor snede van de plek waar ze ooit hebben gestaan. Ik zie dan al die geologische lagen voor me met de museale objec ten erin. Dat idee heb ik uitgewerkt in een sculptuur, een muur van drie meter breed en twee meter hoog die de geolo gische lagen verbeeldt. De objecten die ik erin heb verwerkt, lijken op die uit de collectie van het Zeeuws Museum, met bijvoorbeeld etnografische objec ten, stenen en schelpen. Het is in feite een samengeperst mu seum geworden. In plaats van dat alles keurig is geclassificeerd en georgani seerd, heb ik alles door elkaar gedaan, zodat je een soort tsunami van objec ten krijgt. Mijn werk heb ik Sciences Diagonales genoemd, diagonale wetenschap. Het is een rechtstreekse verwijzing naar de Franse auteur Roger Cailloir. Hij noem de het de grootste fout van de weten schap om heel gespecialiseerd te wer ken. Hij vond dat we onze ogen moe ten openen en zaken met elkaar moe ten proberen verbinden die ogenschijn lijk geen relatie hebben. Ik heb geprobeerd te experimenteren met diagonale wetenschap, door aller lei verschillende objecten in één ge heel te laten zien." James Beckett (1977, Harare). Woont en werkt in Amsterdam. Titel werk: A Lazarus Taxon. „Ik heb al met een groot aantal musea projecten gedaan, gebaseerd op hun collecties. Het is altijd een uitdaging om de collectie door te nemen en iets te ontdekken dat je op een interessan te manier kunt vertalen in een kunst werk. Bij het Zeeuws Museum stuitte ik op de verzameling mammoetbeenderen. Tegelijkertijd vond ik elders een verza meling grote machine-onderdelen, da terend uit de late industriële revolutie. Wat ik heb gedaan is het samenbren gen van deze twee collecties, die uit heel verschillende tijden komen, maar toch op elkaar lijken door hun schaal. De vraag die ik mezelf stel gaat over de status van objecten: wat maakt het tot een museumstuk? Om de twee collec tie samen te presenteren, is eigenlijk nogal absurd, omdat er geen enkel ver band is. Maar het idee is dat je als be zoeker gaat nadenken over de overeen komsten en verschillen tussen mam moetbeenderen en menselijke artefac ten, tussen natuurlijke fenomenen en de producten van de mens. Naast deze verzamelingen vul ik een aantal vitrinekasten met zaken die aan sluiten bij dat thema, op een gecompli ceerder manier. Een voorbeeld is Blade Runner, de sciencefictionfilm uit 1982 van Ridley Scott. Op internet vond ik de man die slangenschubben namaakt, een object dat een belangrijke rol in de film speelt. Hij maakt dus reproducties voor wat al fictie is. Het is dus dubbel- nep en daarmee zegt het ook iets over de andere objecten en hun status. Ook toon ik allerlei studies van de ma chineonderdelen en de beenderen, om te laten zien hoe je objecten kunt ma ken en namaken. Het is een soort van museumwetenschap: hoe objecten als relevant worden beoordeeld en hoe ze worden gecategoriseerd. Het decon strueren van een museum, daar gaat het mij om. Mijn werk is behoorlijk gecompliceerd, met diverse lagen en allerei tegenstel lingen. Ik kan me goed voorstellen dat een bezoeker die niet allemaal meteen doorziet. Mijn bedoeling is vooral dat hij, op een onderbewust niveau, ver banden legt. Wie de zaaltekst leest, ont dekt nog meer relaties. Mijn overtui ging is dat het toegevoegde waarde heeft als je de tijd neemt om de ten toonstelling goed te bekijken. Dan zie je pas echt hoe het in elkaar zit." James Beckett foto's Lex de Meester Be expositie VeHêHield Wetk ieept let 14 juni 1011.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 89