Met een vlot vol fenomenen op reis
4l
EILANdEN
VERZAMELD WERK
OUDERWETSE KAMER
ZEE S
MUSEUM
JAAR
vrijdag 14 oktober 2011
door Rolf Bosboom
Frank Kooien Mariana Castillo Deball
thematiek, behalve dat het allemaal in
de verzameling van het Zeeuws Mu
seum zit. Het is bijna een collectie van
objecten, van dingen.
Dat is op zich heel logisch, maar al
doorfantaserend dacht ik: hoe zit het
met de immateriële zaken? Waarom is
daar geen collectie van? Ik wilde daar
om een museum maken van fenome
nen.
Er is ook een directe link met het werk
van Broodthaers. Hij heeft gezegd dat
hij niet gelooft in het individuele
kunstwerk of de individuele kunste
naar, maar in fenomenen en mensen
die ideeën samenbrengen. Dat is een
soort rode draad geworden in mijn
kunstenaarschap.
Het gaat niet om het ego van het ob
ject, van het kunstwerk of van de kun
stenaar. Het belangrijkste is dat je op
een heel gedreven manier probeert ont
dekkingen te doen om op die manier
Frank Kooien (1978, Maastricht),
woont en werkt in Amsterdam.
Titel werk: Musée des Regies (Phenome
non plus).
wegvlucht en de kleuren met zich mee
neemt
Het gaat erom dat je op een heel simpe
le manier verrassende momenten in je
dagelijkse leven künt creëren. Als je
daar niet van kunt genieten, kun je
ook niet genieten van de grote dingen
die er zijn. Je hebt de kleine dingen no
dig - en de alertheid om die te zien -
om de grotere dingen te kunnen erva
ren.
Broodthaers creëerde een conceptueel
museum, met op allerlei plekken in be
staande musea departementen die het
publiek kon bezoeken. Ik doe het an
dersom: ik kan met mijn module zelf
naar mensen, die ik via alle waterwe
gen kan bereiken. Het is eigenlijk gene
reuzer nog dan Broodthaers, die al ta
melijk genereus was. Ik kan met mijn
fenomenen op pad en overal ter we
reld zijn aanvullingen mogelijk op de
fenomenen."
jezelf verder te ontwikkelen. En daar
mee ook de mensheid. Daarom ben ik
fenomenen gaan bestuderen, net zoals
Broodthaers (wiens werk vol zat met
vondsten) en Piet van Daalen (die als
directeur van het Zeeuws Museum
nieuwe dingen in Zeeland probeerde
te ontwikkelen) op hun manier ook fe
nomenen waren.
Voor Verzameld Werk heb ik een vlot
gemaakt, een soort module die ook
echt te water kan worden gelaten. Er
zit bijvoorbeeld een aggregaat in en
een buitenboordmotor. Op het vlot is
in de vorm van videofragmenten een
hele serie fenomenen te zien die ik in
mijn atelier heb nagebootst.
Het is een soort alledaagse magie, sim
pele dingen zoals het testen van de
zwaartekracht door het laten vallen
van een object, of kleurstof in water
doen en daar een druppeltje dubro op
gooien, waardoor het vet in het water
„Mijn werk gaat over het maken van
nieuwe ordeningen, het samenbren
gen van dingen die je al kent, maar die
je toch kunnen verrassen. Het is bijna
het reanimeren van clichés. Ik hou er
van om alledaagse objecten in een an
dere context te plaatsen, waardoor je
er op een nieuwe manier naar gaat kij
ken.
Ik leerde het werk van Marcel Broodt
haers al vroeg tijdens mijn academie
tijd kennen. Ik vond het erg goed en
voel me er ook verwant aan. Voor dit
project van het Zeeuws Museum ben
ik naar het depot geweest. Wat me
meteen opviel, is de enorme diversi
teit. Het is werkelijk van-alles-en- nog-
wat, eigenlijk niet te vatten onder één
Piet van Daalen, gefotografeerd door Marcel Broodthaers.
Piet van Daalen (1924-1989), de eerste directeur
van het Zeeuws Museum, maakte naam door
vooruitstrevende kunst te combineren met
regionale onderwerpen. In 1970 vroeg hij de
Belgische kunstenaar Marcel Broodthaers de
museumcollectie te verbinden met diens
vermaarde fictieve museum voor moderne
kunst. Geïnspireerd door Broodthaers en Van
Daalen heeft het Zeeuws Museum drie jonge
kunstenaars nu gevraagd - onder de noemer
Verzameld Werk (Section Folklorique) - ook met
andere ogen naar de collectie te kijken.