Met een vlot vol fenomenen op reis 4l EILANdEN VERZAMELD WERK OUDERWETSE KAMER ZEE S MUSEUM JAAR vrijdag 14 oktober 2011 door Rolf Bosboom Frank Kooien Mariana Castillo Deball thematiek, behalve dat het allemaal in de verzameling van het Zeeuws Mu seum zit. Het is bijna een collectie van objecten, van dingen. Dat is op zich heel logisch, maar al doorfantaserend dacht ik: hoe zit het met de immateriële zaken? Waarom is daar geen collectie van? Ik wilde daar om een museum maken van fenome nen. Er is ook een directe link met het werk van Broodthaers. Hij heeft gezegd dat hij niet gelooft in het individuele kunstwerk of de individuele kunste naar, maar in fenomenen en mensen die ideeën samenbrengen. Dat is een soort rode draad geworden in mijn kunstenaarschap. Het gaat niet om het ego van het ob ject, van het kunstwerk of van de kun stenaar. Het belangrijkste is dat je op een heel gedreven manier probeert ont dekkingen te doen om op die manier Frank Kooien (1978, Maastricht), woont en werkt in Amsterdam. Titel werk: Musée des Regies (Phenome non plus). wegvlucht en de kleuren met zich mee neemt Het gaat erom dat je op een heel simpe le manier verrassende momenten in je dagelijkse leven künt creëren. Als je daar niet van kunt genieten, kun je ook niet genieten van de grote dingen die er zijn. Je hebt de kleine dingen no dig - en de alertheid om die te zien - om de grotere dingen te kunnen erva ren. Broodthaers creëerde een conceptueel museum, met op allerlei plekken in be staande musea departementen die het publiek kon bezoeken. Ik doe het an dersom: ik kan met mijn module zelf naar mensen, die ik via alle waterwe gen kan bereiken. Het is eigenlijk gene reuzer nog dan Broodthaers, die al ta melijk genereus was. Ik kan met mijn fenomenen op pad en overal ter we reld zijn aanvullingen mogelijk op de fenomenen." jezelf verder te ontwikkelen. En daar mee ook de mensheid. Daarom ben ik fenomenen gaan bestuderen, net zoals Broodthaers (wiens werk vol zat met vondsten) en Piet van Daalen (die als directeur van het Zeeuws Museum nieuwe dingen in Zeeland probeerde te ontwikkelen) op hun manier ook fe nomenen waren. Voor Verzameld Werk heb ik een vlot gemaakt, een soort module die ook echt te water kan worden gelaten. Er zit bijvoorbeeld een aggregaat in en een buitenboordmotor. Op het vlot is in de vorm van videofragmenten een hele serie fenomenen te zien die ik in mijn atelier heb nagebootst. Het is een soort alledaagse magie, sim pele dingen zoals het testen van de zwaartekracht door het laten vallen van een object, of kleurstof in water doen en daar een druppeltje dubro op gooien, waardoor het vet in het water „Mijn werk gaat over het maken van nieuwe ordeningen, het samenbren gen van dingen die je al kent, maar die je toch kunnen verrassen. Het is bijna het reanimeren van clichés. Ik hou er van om alledaagse objecten in een an dere context te plaatsen, waardoor je er op een nieuwe manier naar gaat kij ken. Ik leerde het werk van Marcel Broodt haers al vroeg tijdens mijn academie tijd kennen. Ik vond het erg goed en voel me er ook verwant aan. Voor dit project van het Zeeuws Museum ben ik naar het depot geweest. Wat me meteen opviel, is de enorme diversi teit. Het is werkelijk van-alles-en- nog- wat, eigenlijk niet te vatten onder één Piet van Daalen, gefotografeerd door Marcel Broodthaers. Piet van Daalen (1924-1989), de eerste directeur van het Zeeuws Museum, maakte naam door vooruitstrevende kunst te combineren met regionale onderwerpen. In 1970 vroeg hij de Belgische kunstenaar Marcel Broodthaers de museumcollectie te verbinden met diens vermaarde fictieve museum voor moderne kunst. Geïnspireerd door Broodthaers en Van Daalen heeft het Zeeuws Museum drie jonge kunstenaars nu gevraagd - onder de noemer Verzameld Werk (Section Folklorique) - ook met andere ogen naar de collectie te kijken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 88