Als het om erfgoed gaat, zijn we allemaal experts S MUSEUM JAAR vrijdag 14 oktober 2011 Het Zeeuws Museum in Middelburg bestaat vijftig jaar en viert dat met een uitgebreid jubileumprogramma, dat morgen feestelijk wordt geopend. Het museum wil hierin vooral de rol van het publiek onderzoeken. door Rolf Bosboom Het museum in jaartallen 1769 Oprichting Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen. Eind 18e eeuw Zeeuwsch Genoot schap sticht het eerste museum van Zeeland - het Museum Medioburgen- se, aan de Latijnse Schoolstraat in Middelburg. 1886 Opening van het Kunstmuseum in de Schutterhofstraat in Middel burg; de collectie bestaat vooral uit schilderijen en tekeningen. 1889 Museum Medioburgense ver huist naar de Wagenaarstraat in Mid delburg, in een oud patriciërshuis. Loop van de 20e eeuw Beide musea raken in verval, een deel van de collec tie gaat verloren door bombardemen ten in 1940. 1961 Zeeuwse Museumstichting ves tigt zich in het patriciërshuis aan de Wagenaarstraat en krijgt de collectie van het Zeeuwsch Genootschap in bruikleen. De verzameling kunstvoor werpen van het Kunstmuseum aan de Schuttershofstraat wordt overgedra gen aan de Zeeuwse Museumstich- ting. 1972 Zeeuws Museum krijgt onder dak in een deel van het abdijcomplex. 2007 Museum heropent na 7,5 jaar gesloten te zijn geweest, vanwege ingrijpende renovatie en herinrich ting. Voor veel musea is een jubi leum aanleiding om een fraaie topstukken-ten- toonstelling te organise ren, waarmee doorgaans volop publiek wordt getrokken. „Dat is inderdaad een heel doeltreffende en aantrekkelijke manier", zegt Marjan Ruiter, sinds 2009 directeur van het Zeeuws Museum. „Maar het is ook wel heel erg makkelijk. Er zit niets vemieu- wends in." Dat past dus bij het Zeeuws Museum, dat een naam heeft opgebouwd met experimentele en vooruitstrevende pre sentaties en exposities. „We willen juist bij het jubileum laten zien wat we doorgaans als musuem doen en dat is het Zeeuws erfgoed in een hedendaag se context plaatsen, door bijvoorbeeld kunstenaars te laten reflecteren op on ze collectie." Het museum wil vooral ook de bezoe ker aanmoedigen mee te denken over de rol van een museum en de wijze waarop erfgoed wordt verzameld, ge presenteerd en ontsloten. Speciale aan dacht is er daarbij voor jongeren. Rui ter: „Musea moeten zichzelf opnieuw uitvinden. Als je jongeren niet aan spreekt en 'medeplichtig' maakt, wordt er over twintig jaar gezegd: schaf het museum af. Maar geschiede nis is zó'n belangrijk bestanddeel van je identiteit. Als je daar niet zorgvuldig mee omspringt, laat je ook maatschap pelijk een steek vallen." Het jubileumprogramma omvat vier onderdelen: de tentoonstellingen Ver zameld Werk, Underground en De Ouderwetse Kamer - die morgen alle drie worden geopend - en het filmpro ject Eilanden, dat afgelopen maand al in gang is gezet. Een rode draad is de inbreng van het publiek. Niet voor niets zijn de U en de W in het logo van het Zeeuws Mu seum nu goud gekleurd, om te bena drukken dat het uw museum is. „Er zit een brede maatschappelijke ontwikke ling achter", zegt Ivo van Werkhoven, curator van de jubileumtentoonstellin gen. „We realiseerden ons dat institu ten aan gezag inboeten. Mensen ne men niet meer alles zomaar voor lief en ze hebben alternatieven, hun eigen kanalen. Hun video's delen ze bijvoor beeld via YouTube en om een boek uit te brengen, hebben ze geen uitgever meer nodig. Die autoriteitskwestie zie je overal in de maatschappij terug." In het Eilanden-project wordt het pu bliek opgeroepen op film vast te leg gen wat het de moeite van het bewa ren waard vindt, Underground laat zien hoe mensen zelf het heft in han den nemen als het gaat om het archeo logisch erfgoed, in De Ouderwetse Ka mer heeft de bezoeker een eigen in breng en kan zijn kennis over de her komst en betekenis van objecten delen en voor Verzameld Werk zijn heden daagse kunstenaars gevraagd op de mu seumcollectie te reageren. „Als het gaat om erfgoed, zijn we allemaal experts", aldus Marjan Ruiter. „Daarom willen we als museum de ramen open gooien, zodat er een dialoog ontstaat. Verzamelen betekent dat je altijd keu zes moet maken. Het is heel belangrijk dat mensen zich daarvan bewust zijn en daarin ook een rol kunnen spelen. We willen dat gesprek aangaan, omdat wij ook niet alwetend zijn." De dialoog moet echter niet tot een knieval leiden. Het museum houdt al tijd de regie. „Het is niet de bedoeling om een soort democratie te stichten. Dat leidt zeker in de kunst alleen maar tot middelmatigheid"," stelt Van Werk hoven. Bovendien, zo vult directeur Ruiter aan, wil het Zeeuws Museum de bezoekers niet datgene voorschote len wat zij verwachten. „Het is het be lang van het museum om stereotypen te ontkrachten, mensen in staat stellen om over hun vooroordelen en ver wachtingen heen te stappen. We kie zen niet de gemakkelijkste route, maar dat is ook onze taak niet." Kwaliteit en vernieuwing blijven de bo ventoon voeren. „Dit jubileumpro gramma is ook niet echt laagdrempe lig. We willen kijken in hoeverre we het publiek de ruimte kunnen geven, maar zonder concessies te doen aan de kwaliteit", zegt Ruiter. „Als je probeert je op iedereen te richten, is het uitein delijk voor niemand. Het is een illusie dat je als museum iedereen aan je kunt binden."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 86