zeeland 131 probleemloos kerntransport ms Samenwerking PW valt Koppejan zwaar horeca-opleidingen samen Grote WOOrden OVer een Thermphos wil dat rapport geheim blijft liüJiÜ Man rijdt te hard tijdens periode rijontzegging Tuincentrum vrijdag 14 oktober 2011 iiunpBHia bereidden gisteren gerechten in de keuken van het gebouw op het ZEP-ter- foto MarcelBe Davidse Zeeuwse bedrijven en in de oplei dingen is veel aandacht voor Zeeuwse producten. Studenten kunnen na hun niveau 2-opleiding meteen doorstromen naar niveau 3. In de Culinaire Academie Zeeland werken de beide ROC's, Nehalen- nia, De Rede en de Pontes-scholen in Goes en Zierikzee samen. Q Kijk ook op de website www.culinaire- academiezeeland.nl. door Jeffrey Kutterink DEN HAAG - De samenwerking met de PW valt CDA-Kamerlid Ad Koppejan niet mee. Het optreden van PW-leider Geert Wilders noemt hij 'respectloos'. En de PW neemt volgens hem 'geen en kele verantwoordelijkheid voor be langrijke vraagstukken'. Koppejan schrijft dat in een e-mail aan alle 'geestverwanten' die hem een jaar geleden rondom het be ruchte CDA-congres in Arnhem bestookten met verontruste mail- tjes. Op het congres stemde twee derde van de aanwezigen in met de gedoogconstructie met de PW. De Kamerleden Koppejan en Ka thleen Ferrier stemden tegen. Definitieve, afgewogen oordelen zijn nog niet mogelijk, schrijft Kop pejan. Daarvoor is het te vroeg en zit het kabinet te kort. Toch maakt hij een tussenbalans op. Met de WD valt goed samen te werken, stelt Koppejan vast. „Het kabinet geeft goede invulling aan wat nu aan beleid nodig is om Nederland door de huidige financieel econo mische crisis te loodsen. De sa menwerking met de PW valt mij niet mee. Het respectloze optre den van Wilders tijdens de laatste Algemene Beschouwingen sprak boekdelen. Daarmee wordt het aanzien van de hele politiek be schadigd. Daarom was ik blij met de opstelling van onze fractievoor zitter, Sybrand van Haersma Bu- Ad Koppejan ma. Hij nam ondubbelzinnig af stand van Wilders' 'onbeschaamd heden'." Koppejan vindt dat 'de PW zich drukt'. „De partij neemt geen enkele verantwoordelijkheid voor belangrijke vraagstukken zo als de houdbaarheid van onze pen sioenen en de financiële crisis in Europa. Alleen dankzij de steun van oppositiepartijen kunnen we in de Tweede Kamer nog de nood zakelijke besluiten nemen. Deze si tuatie is ronduit zorgelijk te noe men. Daardoor kan het kabinet minder slagvaardig opereren. Ter wijl dat juist nu noodzakelijker is dan ooit om binnen Europa ade quaat te kunnen reageren op de huidige financiële crisis." De crisis vraagt volgens Koppejan om 'eendrachtig optreden'. „Een kabinetscrisis is niet in het belang van het land. Niemand zit te wach ten op Belgische toestanden." Volgens Greenpeace reed dinsdag weer een levensge vaarlijk transport door Zee land. Volgens de PW heeft de milieuorganisatie gepro beerd de trein te saboteren. Greenpeace schuwt de overdrijving niet als het om kernenergie gaat. Transporten met ge bruikte splijtstof uit de kerncentra le Borsseie naar de opwerkingsfa briek van Areva in Frankrijk en re- tourvervoer van kernafval naar de opslagbunker van de Covra heten in de terminologie van de mi lieuorganisatie 'levensgevaarlijk' te zijn en ze hebben 'in het diepste geheim' plaats. In het door Greenpeace aangevoer de risico zit natuurlijk een grond van waarheid. Het kernspul wordt niet voor niets verpakt in zware stalen containers die de straling binnen moeten houden. En wat de geheimzinnigheid betreft: een jaar of tien geleden kondigde kern centrale-exploitant EPZ elk trans port van tevoren aan. Met deze ge woonte is gestopt omdat deze an nonces konden worden gezien als een uitnodiging aan tegenstanders door Ben Jansen van kernenergie actie te komen voeren. Deze strategische wending heeft evenwel geen effect. Green peace weet doorgaans precies wan neer een kerntransport op de plan ning staat. De milieuclub beschikt over goede bronnen. Dat moet je haar nageven. Actievoerders van de organisatie groeven vorige week bij het rangeeremplacement in Vlissin- gen-Oost tussen de rails en een van hen werd opgepakt. Ze waren bezig met voorbereidingen om bij de nadering van het kerntransport van afgelopen dinsdag tussen de rails een grote gele ballon met het kernenergiesymbool op te blazen. Greenpeace blijkt zich nu ineens ook vergoeilijkend te kunnen uit drukken: het ging slechts om een 'ludieke actie' en een 'vreedzaam protest'. De milieuorganisatie krijgt nu evenwel een koekje van eigen deeg. De politie ziet het graafwerk als een poging het treinverkeer op zettelijk te storen en dat geldt als een misdrijf En dus valt het deel van Nederland dat het ijveren van Greenpeace met argusogen bekijkt over de actievoerders heen. De PW-Kamerleden Richard de Mos en Hero Brinkman hebben het in vragen aan minister Ivo Op stelten van Veiligheid en staatsse cretaris Joop Atsma van Milieu over een poging een kerntransport te saboteren en ze vinden dat de overheid alle contacten met 'deze criminele organisatie' moet verbre ken. De Telegraaf suggereert dat Nederland aan een ramp is ont snapt dankzij het feit de 'kernafval- activisten' op heterdaad zijn be trapt. Hoe dan ook, gistermorgen kwa men de drie containers met splijt stofelementen uit Borsseie zonder problemen onderweg aan op het spooremplacement in Valognes, op ongeveer 35 kilometer afstand van de opwerkingsfabriek. Gisteren werd ook bekend dat de vorige week betrapte actievoerders zich als medewerkers van spoor- aannemer Strukton hadden ver momd. Dat verklaart waarom de politie dinsdag in Vlissingen-Oost drie mannen aanhield die in bus jes van dat bedrijf reden. Maar zij bleken achteraf wél voor Strukton te werken. SWHWHWWWBWB door Nadia Berkdder MIDDELBURG - Fosforproducent Thermphos uit Vlissingen-Oost is voor de tweede keer naar de rech ter gestapt om openbaarmaking van een inspectierapport van de provincie te voorkomen. Bij de inspectie, die begin dit jaar. plaatsvond, zijn overtredingen van milieu- en veiligheidsregels vastge steld. Die overtredingen staan in het rapport opgesomd. De inspec tie wordt jaarlijks gehouden om dat Thermphos valt onder de wet BRZO, voor de meest risicovolle bedrijven van het land. Het rapport uit januari is een ver volg op een vergelijkbaar stuk van EEDE - De Zeeuwse politie heeft donderdagmorgen rond kwart voor negen een 20-jarige automo bilist uit de gemeente Sluis, aan de Rijksweg in Eede aangehouden. De man reed met een snelheid van 75 kilometer per uur over de Rijksweg. De toegestane maxi mum snelheid bedraagt daar 50 ki lometer per uur. Toen de man werd gevraagd zijn rijbewijs te tonen bleek dit in sep tember te zijn ingevorderd. Hij mag tot januari 2012 geen auto be sturen. Ook bleek dat zijn auto niet APK gekeurd was. Tegen de man is pro ces-verbaal opgemaakt. een jaar eerder, waarin werd vast gesteld dat de veiligheidssituatie bij het bedrijf niet in orde was. „Ernstig en zorgwekkend", noem de de VROM-inspectie de situatie van destijds. De redactie van deze krant heeft in februari het inspectierapport op gevraagd bij de provincie, één van de organisaties die de inspecties uitvoert. De provincie heeft het be drijf vervolgens de tijd gegeven om bezwaar te maken tegen open baarmaking. En daar heeft Therm phos gebruik van gemaakt. In eerste instantie vond Therm phos dat het meest recente rap port nog niet voldragen was en dat hét vertrouwelijke bedrijfsgege vens bevatte. De bezwaarcommis- sie van de provincie is van mening dat het rapport integraal openbaar moet worden gemaakt: het gaat om milieu-informatie en die infor matie moet voor burgers beschik baar zijn. Dat is vastgelegd in de Wet openbaarheid bestuur. Thermphos stapte naar de rechter, die een beslissing uitstelde. Vorige week spande het bedrijf opnieuw een kort geding aan, omdat de pro vincie het rapport wilde verstrek ken. Nu vindt het bedrijf dat de in formatie in het rapport inmiddels achterhaald is omdat er zaken zijn verbeterd. De rechter heeft de par tijen een maand de tijd gegeven om overeenstemming te bereiken. É!ft, andee LUI]

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 51