auto19
Jaguar XF laat het
gevoel meetellen
BMW: motorgeluid M5
via speaker naar interieur
Kia Picanto driedeurs is
anders, maar niet minder
vrijdag 14 oktober 2011
Jaguar XF2.2D
Langgerekt en elegant. Bagage 540 liter. Gewicht
1.745 kg. Diesel 2.2 1,190 pk.
Vanaf 56.600 euro.
Plus: uitstraling, comfort, eigenzinnigheid.
Min: motor niet de top.
Maar los van de concurrentie is de XF 2.2D
een uitermate stijlvol gelijnde vierdeurs se
dan, met een coupé-achtige daklijn vol
fraaie details. De honingraat grille alleen al
brengt liefhebbers in extase. Bij de facelift is
vooral het front aangepakt en dat is te zien
aan de verlichting waaraan leds zijn toege
voegd die overdag permanent branden. On
der de lange motorkap is plaats voor acht ci
linders, maar deze XF heeft er vier. De mo
tor is gekoppeld aan een nieuwe achttraps
sequentiële automaat, die er het juiste toe
rental van de motor bij zoekt.
Waar je bij Mercedes in een concurrerend
model het gevoel van een taxi krijgt, blijft
de Jaguar ver van deze associatie. Misschien
wel omdat een iaguar gewoon niet als taxi
wordt ingezet. Gemiddeld neemt de XF ge
noegen met 1 liter dieselolie op 13 kilome
ter. Niet slecht, maar ook geen uitschieter.
In het interieur heeft het merk stappen ge
zet. Niet alleen wat betreft kwaliteit, maar
ook in vormgeving. Het traditionele is aan
de wilgen gehangen en heeft plaatsgemaakt
voor strakke vormen en rustige vlakken,
Autobeurs in de
Zeelandhallen
De Zeelandhallen in Goes bieden
van vanmiddag tot en met zondag
onderdak aan de Auto-Oocassion-,
Caravan- en Campershow.
De Auto-Occassion in de Zeeland
hallen was lange tijd een begrip,
maar is al een aantal jaren niet
meer gehouden. Organisatiebu
reau Event Services Center heeft
besloten het evenement nieuw le
ven in te blazen.
Een breed assortiment aan ge
bruikte auto's, caravans en cam
pers is dit weekeinde te zien. Be
zoekers kunnen ook hun auto la
ten taxeren. Bovendien zijn er di
verse karting-arrangementen.
Openingstijden: vrijdag 13.00 tot
21.00 uur, zaterdag 10.00 tot 17.00
uur, zondag 11.00 tot 17.00 uur.
Toegang is gratis.
Volkswagen komt ook
met een Polo plug-in
Volkswagen heeft een Polo met
hybride techniek in de maak. VW
verwacht te kunnen wedijveren
met plug-in hybrides van Polo-
segmentgenoten als de Toyota Ya-
ris.
Duitsland wil in 2020 een miljoen
elektrische auto's op de weg heb
ben en Volkswagen wil er daar
van uiteraard een aantal leveren.
Als relatief klein merk moet Jaguar
zich met topproducten in een druk
ke markt staande houden en voegt
zich met een viercilinder diesel in
de XF naar de Europese smaak.
door Tony Vos
Een Jaguar laat zich niet in één adem
noemen met bijvoorbeeld de vooral
Duitse concurrentie. Dus wat betreft
imago hebben de Britten het goed
voor elkaar. Een Jaguar is een auto waarmee
de berijder zichzelf extra verwent. Alleen al
daarom mag een Jaguar wat meer kosten.
Maar goed ook, want nu Jaguar zich met de
gefacelifte XF in het segment van grote vier
cilinder diesels begeeft, worden de werkelij
ke verhoudingen pas goed duidelijk.
Voor de motorische techniek leunt het
merk nog op de samenwerking van Peugeot
en voormalig eigenaar Ford. Daar komt dus
de 2.2 liter viercilinder vandaan, die met
190 pk een keurig vermogen levert en met
450 Nm koppel voldoende thuis geeft, maar
tegelijk een geduchte concurrentie tegen
over zich moet dulden. Die leveren viercilin-
ders die veel zuiniger en krachtiger zijn of
een zescilinder die ook minder dorstig met
de brandstof omspringt en bovendien een
prachtig geluid meebrengt.
Je valt voor een Jaguar of niet. Daarom is een XF ideaal ter onderscheiding. foto's Automedia
zonder dat materialen als hout en leer zijn
verdwenen.
Welbeschouwd zijn er in het Duitse kamp
merken die op kwalitatief vlak nog flink
wat meer stappen hebben gezet. Toch kun
nen we het van een Jaguar goed hebben,
simpelweg omdat de auto iets ongrijpbaars
heeft, een gevoel waarop wordt ingespeeld.
Kijk alleen eens naar de middenconsole,
waar na het starten de pookknop uit om
hoog komt. Het dient geen enkel functio
neel doel, maar het is gewoon iedere keer
weer mooi. Hetzelfde geldt voor de 'Jaguar-
Sense'-interieurverlichting: raak het glas
aan en de leeslamp gaat aan!
De lange wielbasis zorgt mede voor een
prettig comfortniveau. Wegoneffenheden
worden door de vering en de grote wielen
keurig uitgefilterd. En wie de neiging krijgt
sportief met de XF op pad te gaan, zal mer
ken dat de Britten ook op dit vlak hun za
ken goed voor elkaar hebben. De besturing
werkt voldoende precies en communicatief
Als het om presteren gaat, stelt de viercilin
der zeker niet teleur: in 8,5 seconden zoeft
de auto naar de 100 kilometer per uur en hij
topt op 225.
Voor Jaguar is een vanafprijs van 56.600 eu
ro behoorlijk gunstig, in vergelijking met de
concurrentie is er echter een groot verschil.
Maar bij Jaguar zitten de automaat en lede
ren bekleding er al wel standaard bij.
door Willem de Volder
Het motorcompartiment van
de nieuwe BMW M5 is zo
goed geïsoleerd, dat het mo
torgeluid ook door de speakers
naar het interieur wordt geleid.
Nog meer beleving creëren is het
doel, vooral in de sportstand.
Met de vijfcje generatie M5 kan re
delijk stil en heel comfortabel wor
den gereden, maar de M-power
kan er ook aan alle kanten van af
spatten. De comfortstand heeft
eerstgenoemde rij-karakteristiek
in zich. Eenmaal de sportknop in
gedrukt, is de nieuwe M5 een
krachtpatser van de eerste orde.
De forse luchtinlaten aan de voor
kant, de kieuwen aan de zijkant
en de vier uitlaatpijpen benadruk
ken zijn agressiviteit. De auto
heeft een V8 (560 pk) met dubbe
le turbo. Die is 60 pk sterker dan
de ongeblazen V10 die hij opvolgt.
Het koppel ligt 30 procent hoger
(680 Nm) en is al vanaf 1.500 tpm
beschikbaar.
De brandstofconsumptie daalde
met een derde en komt in theorie
uit op 9,9 liter per 100 kilometer.
Met een start-stop-functie en rem-
sen omlijsting van de mistlampen
en de luchtinlaat onderin de bum
per. Ook achter zijn er een paar
slimme designtrucjes toegepast
om een andere aanblik te geven.
Hierdoor wordt snel duidelijk dat
de driedeurs Picanto anders, maar
niet minder is dan de vijfdeurs.
Wat technische eigenschappen be
treft, is er geen verschil. De drie
deurs is leverbaar met de 1.0 liter
driecilinder en 1.2 liter vierpitter
die beide in aanmerking komen
voor vrijstelling van bpm en we
genbelasting. Alleen de 1.2 auto
maat is daar een uitzondering op.
Het is opmerkelijk hoe volwassen
zelfs de eenvoudigste variant rijdt.
Het motorgeluid, zo typisch voor
een driecilinder, klinkt beschaafd
op de achtergrond. Met 69 pk
komt de 3,60 meter lange drie
deurs niets tekort. Door de mini
male C02-uitstoot van 95 gram
per kilometer als wordt gekozen
voor ISG (start/stop, lage rolweer-
stand-banden), blijft deze versie
voorlopig buiten schot. Met een
vanafprijs van 7.995 euro is de Pi
canto driedeurs niet goedkoper
dan de concurrenten, maar wel
een van de meest volwassene.
krachtregeneratie wordt onder
streept dat EffirientDynamics in al
le BMW-geledingen rondwaart.
De M5-eigenaar zal er niet van on
der de indruk zijn. Die geniet voor
al van de M5 in sportmodus. Dan
is de auto strakker geveerd, stuurt
nog directer en geeft een sportief
motorgeluid. Zonder irritant te
zijn, verhoogt het de feestvreugde.
Op de openbare weg was het voor
menig weggebruiker schrikken
wanneer de auto met hoge snel
heid passeerde. Ook op het circuit
zorgt de M5 voor een belevenis, zo
wel met zeventraps transmissie in
de manuele- als in de automaat
stand. De prijs bedraagt 132.250 eu
ro en dat is zo'n 25 mille minder
dan de vierde generatie. Dat van
wege de lagere C02-uitstoot.
De nieuwe BMW M5. foto BMW
door Tony Vos
Driedeurs Kia Picanto. foto Kia
Het is niet alleen prijsstelling,
belastingvrijstelling of
vormgeving die het succes
van de nieuwe Picanto verklaart.
Het is alles bij elkaar. Hij is er nu
ook als driedeurs.
Traditioneel zijn een drie- en vijf
deurs carrosserie op de uitsnede
van de portieren na gelijk. Dat is
ook bij de meest compacte Kia het
geval. Toch kan zo'n andere uitsne
de een totaal andere indruk geven.
De driedeurs Picanto maakt een
wat sportiever gevoel los door de
schuin oplopende achterruit, maar
vooral ook door. een aangepaste
voor- en achterzijde. Zo staat de
grille wat forser op het front en
wordt een verbinding gelegd tus
Plus: afwerking, ruimte, rijcomfort.
Min: minder exclusief.
Audi A6 3.0 TDI Multifcronic
Voor dezelfde prijs als de
viercilinder XF een zescilin
der Audi met een lager
brandstofverbruik. Bagage
530 liter. Gewicht 1.620 kg.
Diesel 3:0 I, 204 pk.
CONCURRENT® BMW 525dA
Een kloeke sedan met een
bescheiden uitstraling, maar
voorzien van een uitermate
krachtige en gelijkertijd zeer
zuinige diesel. Bagage 520 li
ter. Gewicht 1.625 kg. Diesel
2.0 1,218 pk.
Plus: loopcultuur, brandstofverbruik, onderstel.
Min: materiaalgebruik.
Plus: verbruik, prestaties, comfort.
Min: minder elegante vormgeving.
Mercedes E250 BlueEfficiency A
Volop viercilinders in het aan
bod, met in de topversie een
fors vermogen en tegelijker
tijd gunstig verbruik. Bagage
540 liter. Gewicht 1.635 kg.
Diesel 2.1 I, 204 pk.