auto19 Jaguar XF laat het gevoel meetellen BMW: motorgeluid M5 via speaker naar interieur Kia Picanto driedeurs is anders, maar niet minder vrijdag 14 oktober 2011 Jaguar XF2.2D Langgerekt en elegant. Bagage 540 liter. Gewicht 1.745 kg. Diesel 2.2 1,190 pk. Vanaf 56.600 euro. Plus: uitstraling, comfort, eigenzinnigheid. Min: motor niet de top. Maar los van de concurrentie is de XF 2.2D een uitermate stijlvol gelijnde vierdeurs se dan, met een coupé-achtige daklijn vol fraaie details. De honingraat grille alleen al brengt liefhebbers in extase. Bij de facelift is vooral het front aangepakt en dat is te zien aan de verlichting waaraan leds zijn toege voegd die overdag permanent branden. On der de lange motorkap is plaats voor acht ci linders, maar deze XF heeft er vier. De mo tor is gekoppeld aan een nieuwe achttraps sequentiële automaat, die er het juiste toe rental van de motor bij zoekt. Waar je bij Mercedes in een concurrerend model het gevoel van een taxi krijgt, blijft de Jaguar ver van deze associatie. Misschien wel omdat een iaguar gewoon niet als taxi wordt ingezet. Gemiddeld neemt de XF ge noegen met 1 liter dieselolie op 13 kilome ter. Niet slecht, maar ook geen uitschieter. In het interieur heeft het merk stappen ge zet. Niet alleen wat betreft kwaliteit, maar ook in vormgeving. Het traditionele is aan de wilgen gehangen en heeft plaatsgemaakt voor strakke vormen en rustige vlakken, Autobeurs in de Zeelandhallen De Zeelandhallen in Goes bieden van vanmiddag tot en met zondag onderdak aan de Auto-Oocassion-, Caravan- en Campershow. De Auto-Occassion in de Zeeland hallen was lange tijd een begrip, maar is al een aantal jaren niet meer gehouden. Organisatiebu reau Event Services Center heeft besloten het evenement nieuw le ven in te blazen. Een breed assortiment aan ge bruikte auto's, caravans en cam pers is dit weekeinde te zien. Be zoekers kunnen ook hun auto la ten taxeren. Bovendien zijn er di verse karting-arrangementen. Openingstijden: vrijdag 13.00 tot 21.00 uur, zaterdag 10.00 tot 17.00 uur, zondag 11.00 tot 17.00 uur. Toegang is gratis. Volkswagen komt ook met een Polo plug-in Volkswagen heeft een Polo met hybride techniek in de maak. VW verwacht te kunnen wedijveren met plug-in hybrides van Polo- segmentgenoten als de Toyota Ya- ris. Duitsland wil in 2020 een miljoen elektrische auto's op de weg heb ben en Volkswagen wil er daar van uiteraard een aantal leveren. Als relatief klein merk moet Jaguar zich met topproducten in een druk ke markt staande houden en voegt zich met een viercilinder diesel in de XF naar de Europese smaak. door Tony Vos Een Jaguar laat zich niet in één adem noemen met bijvoorbeeld de vooral Duitse concurrentie. Dus wat betreft imago hebben de Britten het goed voor elkaar. Een Jaguar is een auto waarmee de berijder zichzelf extra verwent. Alleen al daarom mag een Jaguar wat meer kosten. Maar goed ook, want nu Jaguar zich met de gefacelifte XF in het segment van grote vier cilinder diesels begeeft, worden de werkelij ke verhoudingen pas goed duidelijk. Voor de motorische techniek leunt het merk nog op de samenwerking van Peugeot en voormalig eigenaar Ford. Daar komt dus de 2.2 liter viercilinder vandaan, die met 190 pk een keurig vermogen levert en met 450 Nm koppel voldoende thuis geeft, maar tegelijk een geduchte concurrentie tegen over zich moet dulden. Die leveren viercilin- ders die veel zuiniger en krachtiger zijn of een zescilinder die ook minder dorstig met de brandstof omspringt en bovendien een prachtig geluid meebrengt. Je valt voor een Jaguar of niet. Daarom is een XF ideaal ter onderscheiding. foto's Automedia zonder dat materialen als hout en leer zijn verdwenen. Welbeschouwd zijn er in het Duitse kamp merken die op kwalitatief vlak nog flink wat meer stappen hebben gezet. Toch kun nen we het van een Jaguar goed hebben, simpelweg omdat de auto iets ongrijpbaars heeft, een gevoel waarop wordt ingespeeld. Kijk alleen eens naar de middenconsole, waar na het starten de pookknop uit om hoog komt. Het dient geen enkel functio neel doel, maar het is gewoon iedere keer weer mooi. Hetzelfde geldt voor de 'Jaguar- Sense'-interieurverlichting: raak het glas aan en de leeslamp gaat aan! De lange wielbasis zorgt mede voor een prettig comfortniveau. Wegoneffenheden worden door de vering en de grote wielen keurig uitgefilterd. En wie de neiging krijgt sportief met de XF op pad te gaan, zal mer ken dat de Britten ook op dit vlak hun za ken goed voor elkaar hebben. De besturing werkt voldoende precies en communicatief Als het om presteren gaat, stelt de viercilin der zeker niet teleur: in 8,5 seconden zoeft de auto naar de 100 kilometer per uur en hij topt op 225. Voor Jaguar is een vanafprijs van 56.600 eu ro behoorlijk gunstig, in vergelijking met de concurrentie is er echter een groot verschil. Maar bij Jaguar zitten de automaat en lede ren bekleding er al wel standaard bij. door Willem de Volder Het motorcompartiment van de nieuwe BMW M5 is zo goed geïsoleerd, dat het mo torgeluid ook door de speakers naar het interieur wordt geleid. Nog meer beleving creëren is het doel, vooral in de sportstand. Met de vijfcje generatie M5 kan re delijk stil en heel comfortabel wor den gereden, maar de M-power kan er ook aan alle kanten van af spatten. De comfortstand heeft eerstgenoemde rij-karakteristiek in zich. Eenmaal de sportknop in gedrukt, is de nieuwe M5 een krachtpatser van de eerste orde. De forse luchtinlaten aan de voor kant, de kieuwen aan de zijkant en de vier uitlaatpijpen benadruk ken zijn agressiviteit. De auto heeft een V8 (560 pk) met dubbe le turbo. Die is 60 pk sterker dan de ongeblazen V10 die hij opvolgt. Het koppel ligt 30 procent hoger (680 Nm) en is al vanaf 1.500 tpm beschikbaar. De brandstofconsumptie daalde met een derde en komt in theorie uit op 9,9 liter per 100 kilometer. Met een start-stop-functie en rem- sen omlijsting van de mistlampen en de luchtinlaat onderin de bum per. Ook achter zijn er een paar slimme designtrucjes toegepast om een andere aanblik te geven. Hierdoor wordt snel duidelijk dat de driedeurs Picanto anders, maar niet minder is dan de vijfdeurs. Wat technische eigenschappen be treft, is er geen verschil. De drie deurs is leverbaar met de 1.0 liter driecilinder en 1.2 liter vierpitter die beide in aanmerking komen voor vrijstelling van bpm en we genbelasting. Alleen de 1.2 auto maat is daar een uitzondering op. Het is opmerkelijk hoe volwassen zelfs de eenvoudigste variant rijdt. Het motorgeluid, zo typisch voor een driecilinder, klinkt beschaafd op de achtergrond. Met 69 pk komt de 3,60 meter lange drie deurs niets tekort. Door de mini male C02-uitstoot van 95 gram per kilometer als wordt gekozen voor ISG (start/stop, lage rolweer- stand-banden), blijft deze versie voorlopig buiten schot. Met een vanafprijs van 7.995 euro is de Pi canto driedeurs niet goedkoper dan de concurrenten, maar wel een van de meest volwassene. krachtregeneratie wordt onder streept dat EffirientDynamics in al le BMW-geledingen rondwaart. De M5-eigenaar zal er niet van on der de indruk zijn. Die geniet voor al van de M5 in sportmodus. Dan is de auto strakker geveerd, stuurt nog directer en geeft een sportief motorgeluid. Zonder irritant te zijn, verhoogt het de feestvreugde. Op de openbare weg was het voor menig weggebruiker schrikken wanneer de auto met hoge snel heid passeerde. Ook op het circuit zorgt de M5 voor een belevenis, zo wel met zeventraps transmissie in de manuele- als in de automaat stand. De prijs bedraagt 132.250 eu ro en dat is zo'n 25 mille minder dan de vierde generatie. Dat van wege de lagere C02-uitstoot. De nieuwe BMW M5. foto BMW door Tony Vos Driedeurs Kia Picanto. foto Kia Het is niet alleen prijsstelling, belastingvrijstelling of vormgeving die het succes van de nieuwe Picanto verklaart. Het is alles bij elkaar. Hij is er nu ook als driedeurs. Traditioneel zijn een drie- en vijf deurs carrosserie op de uitsnede van de portieren na gelijk. Dat is ook bij de meest compacte Kia het geval. Toch kan zo'n andere uitsne de een totaal andere indruk geven. De driedeurs Picanto maakt een wat sportiever gevoel los door de schuin oplopende achterruit, maar vooral ook door. een aangepaste voor- en achterzijde. Zo staat de grille wat forser op het front en wordt een verbinding gelegd tus Plus: afwerking, ruimte, rijcomfort. Min: minder exclusief. Audi A6 3.0 TDI Multifcronic Voor dezelfde prijs als de viercilinder XF een zescilin der Audi met een lager brandstofverbruik. Bagage 530 liter. Gewicht 1.620 kg. Diesel 3:0 I, 204 pk. CONCURRENT® BMW 525dA Een kloeke sedan met een bescheiden uitstraling, maar voorzien van een uitermate krachtige en gelijkertijd zeer zuinige diesel. Bagage 520 li ter. Gewicht 1.625 kg. Diesel 2.0 1,218 pk. Plus: loopcultuur, brandstofverbruik, onderstel. Min: materiaalgebruik. Plus: verbruik, prestaties, comfort. Min: minder elegante vormgeving. Mercedes E250 BlueEfficiency A Volop viercilinders in het aan bod, met in de topversie een fors vermogen en tegelijker tijd gunstig verbruik. Bagage 540 liter. Gewicht 1.635 kg. Diesel 2.1 I, 204 pk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 19