Chevrolet Cruze levert nauwelijks in auto 117 Seat Leon Opel Astra hatchback Kia Cee'd hatchback HATCHBACK Europeanen verwelkomen nieuw model met open armen vrijdag 14 oktober 2011 Ondanks dat de hatchback iets korter is, heeft het baga gevolume daar nauwelijks onder te leiden. Chevrolet Cruze Chevrolet Cruze hatchback 1.6 LT No-nonsense in aardige verpak king. Bagage 419-883 liter. Ge wicht 1305 kg. Benzine 1,6 1,124 pk. Vanaf 18.995 euro, 1.6 LT 20.795 euro. Plus: binnenruimte, bagagevolu me, dashboard. Min: geen 20% bijtelling, mist ver fijning. Het interieur is aantrekkelijk ingericht met prima mate rialen. Wie als automerk in de midden klasse op de Europese markt wil slagen, moet een hatchback in het programma hebben. En dat heeft Chevrolet met de Cruze in middels begrepen. door Tony Vos Het is goed te verklaren waarom de Chevrolet Cruze enige tijd gele den uitsluitend als vier- deurs sedan op de markt kwam. De auto wordt door het Amerikaanse merk in de hele wereld verkocht en buiten Europa is een traditionele sedan nou een maal het broodje van de bakker. Zo niet bij ons, waar we met open armen de nieuwe vijfdeurs ontvan gen. De hatchback levert 9 cm in lengte in en blijkt tot en met de achter portieren identiek aan de sedan. Dat betekent dat aan de binnen ruimte voor de passagiers niet is gesleuteld. Maar ook het bagagevo lume is op niveau gebleven. Dat daalt slechts met 31 liter naar een uitstekend niveau van 419 liter ach ter de achterbank. De ruimte is mooi hoekig van vorm, goed toegankelijk via de gro te achterklep en prima in te delen. Uiteraard kan de achterbank in de len worden neergeklapt en dan groeien de mogelijkheden volgens Chevrolet tot 883 liter, maar men rekent dan slechts tot aan het ni veau van de ruiten. Qua praktische bruikbaarheid is de Cruze een van de ruimste hatchbacks van het mo ment. Het interieur is aansprekend. Het Chevrolet dashboarddesign leent beslist elementen van Opel, maar dat betekent wel dat wordt, aange sloten op de Europese smaak. Het dashboard van de LT-uitvoering is met- dezelfde stof bekleed als de middenbanen van het meubilair. Op het stuurwiel, rond de klokken en op de middenconsole zorgen aluminiumkleurige accenten voor wat contrast, want buiten zwart/grijs gebruikt Chevrolet geen enkele andere kleur aan de binnenkant. Toch ziet het geheel er alles behalve saai uit en worden door de bank genomen fraaie, niet te harde kunststoffen gebruikt. De stoelen hebben geen overdre ven lange zitting, maar blijken toch op langere ritten voldoende te ondersteunen. In tegenstelling tot concerngenoot Opel met de As- tra, biedt de op hetzelfde onder stel gebaseerde Cruze hatchback aan volwassenen wel voldoende hoofdruimte achterin. Al bij al geeft het interieur een keurige in druk af en is in de LT-versie ook voldoende aangekleed. Zoals gezegd staan de huidige Opel Astra en Chevrolet Cruze op een in basis identieke bodem- groep. Maar beide merken hebben binnen het General Motors con cern er wel hun eigen draai aan mogen geven. Chevrolet heeft bij de Cruze geko zen voor een meer traditionele achterwielophanging en dat is in het rijgedrag te merken. De auto rijdt voldoende neutraal- en is be slist comfortabel afgeveerd, maar mist gewoon de veel verdergaande verfijning van z'n Duitse broertje. De Cruze doet keurig wat ie moet doen, maar niet meer dan dat. En laat dat ook precies zijn wat de ge middelde koper in de middenklas se zoekt. Je zult op de beroemde Nordschlei- fe van de Nurbürgring beslist met de Cruze meer tijd nodig hebben, maar de koper weet maar nauwe lijks waar we het hier over heb ben. Toch gaat het gebrek aan ver fijning bij de Cruze een stukje ver der. Chevrolet gebruikt in het mo del een wat ouder type motor, een 1,6 liter die met 124 pk prima be deeld lijkt te zijn. De auto trekt in 10,9 seconden naar de 100 km/u en topt op 190 km/u. Niks mis mee, en dat is beslist ook zo. Het is alleen een feit dat de souplesse van de compacte turbomotoren bij de concurrentie veel groter is en daardoor zijn we verwend ge raakt. Het gemiddelde brandstof verbruik van 1 op 13 in de praktijk is trouwens uitstekend. No-nonsense, dat is eigenlijk de term die nog het best omschrijft wat de Chevrolet Cruze is. Voor wie een ruime middenklasser zoekt met een behoorlijke uitrus ting, voldoet het model prima aan alle eisen. Maar voor een beetje meer geld hebben concurrenten inderdaad modernere producten te bicden. lammer dat de auto niet de uit- stootgrens haalt voor 20% bijtel ling, waardoor de zakelijke markt al bij voorbaat afhaakt. De Chevrolet Cruze hatchback be gint bij 18.995 euro voor de LS-uit- voering en 20.795 euro voor deze completere LT. JAGUAR Uw Regionaal Jaguar Centrum BOGAERS JAGUAR GOES ANTHONY FOKKERSTRAAT 77 4462 ES GOES T 0113 - 271 817 www.bogaers-jaguar.nl Seat Leon 1.2 TSI Style: Een sportief ogende middenklasse hatchback op vertrouwde basis die motorisch de trend is blij ven volgen. Bagage: 341-1.166 liter. Gewicht: 1180 kg. Benzi ne: 1,2 I, 105 pk. Prijs: 1.4 vanaf 17.995 euro, 1.2 TSI Style S 20.595 euro. Plus: 20% bijtelling, afwerking, souplesse. Min: begint op leeftijd te raken. Opel Astra hatchback 1.4 Turbo Selection: Op dezelfde basis als de Chevrolet, maar met meer verfijnde achterwielophan ging, merkbaar in het rijgedrag. Bagage: 370-1.235 liter. Ge wicht: 1295 kg. Benzine: 1,4 I, 120 pk.Prijs: 1.4 vanaf 18.395 euro, 1.4 Turbo Selection 20.895 euro Plus: 20% bijtelling, onderstel, vormgeving. Min: ruimte op de achterbank. Kia Cee'd hatchback 1.6 CWT X-ecutive: Europees getinte Ko- reaan met redelijk tijdloze vormgeving, fraai materiaalgebruik en prima rijgedrag. Bagage: 340-1.300 liter. Gewicht: 1163 kg. Benzine: 1,6 1,126 pk. Prijs: Vanaf 18.495 euro, X-exuctive 21.095 euro Plus: 20% bijtelling, interieurinrichting. Min: een tikkeltje onopvallend. Is de Chevrolet Cruze als sedan al een krachtige verschijning, de hatchback voegt er nog een vleugje sportiviteit aan toe. foto's Automedia

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 17