Chevrolet Cruze levert nauwelijks in
auto 117
Seat Leon Opel Astra hatchback
Kia Cee'd hatchback
HATCHBACK Europeanen verwelkomen nieuw model met open armen
vrijdag 14 oktober 2011
Ondanks dat de hatchback iets korter is, heeft het baga
gevolume daar nauwelijks onder te leiden.
Chevrolet Cruze
Chevrolet Cruze hatchback 1.6 LT
No-nonsense in aardige verpak
king. Bagage 419-883 liter. Ge
wicht 1305 kg. Benzine 1,6 1,124
pk.
Vanaf 18.995 euro, 1.6 LT 20.795
euro.
Plus: binnenruimte, bagagevolu
me, dashboard.
Min: geen 20% bijtelling, mist ver
fijning.
Het interieur is aantrekkelijk ingericht met prima mate
rialen.
Wie als automerk in de midden
klasse op de Europese markt wil
slagen, moet een hatchback in
het programma hebben. En dat
heeft Chevrolet met de Cruze in
middels begrepen.
door Tony Vos
Het is goed te verklaren
waarom de Chevrolet
Cruze enige tijd gele
den uitsluitend als vier-
deurs sedan op de
markt kwam. De auto wordt door
het Amerikaanse merk in de hele
wereld verkocht en buiten Europa
is een traditionele sedan nou een
maal het broodje van de bakker.
Zo niet bij ons, waar we met open
armen de nieuwe vijfdeurs ontvan
gen.
De hatchback levert 9 cm in lengte
in en blijkt tot en met de achter
portieren identiek aan de sedan.
Dat betekent dat aan de binnen
ruimte voor de passagiers niet is
gesleuteld. Maar ook het bagagevo
lume is op niveau gebleven. Dat
daalt slechts met 31 liter naar een
uitstekend niveau van 419 liter ach
ter de achterbank.
De ruimte is mooi hoekig van
vorm, goed toegankelijk via de gro
te achterklep en prima in te delen.
Uiteraard kan de achterbank in de
len worden neergeklapt en dan
groeien de mogelijkheden volgens
Chevrolet tot 883 liter, maar men
rekent dan slechts tot aan het ni
veau van de ruiten. Qua praktische
bruikbaarheid is de Cruze een van
de ruimste hatchbacks van het mo
ment.
Het interieur is aansprekend. Het
Chevrolet dashboarddesign leent
beslist elementen van Opel, maar
dat betekent wel dat wordt, aange
sloten op de Europese smaak. Het
dashboard van de LT-uitvoering is
met- dezelfde stof bekleed als de
middenbanen van het meubilair.
Op het stuurwiel, rond de klokken
en op de middenconsole zorgen
aluminiumkleurige accenten voor
wat contrast, want buiten
zwart/grijs gebruikt Chevrolet
geen enkele andere kleur aan de
binnenkant. Toch ziet het geheel
er alles behalve saai uit en worden
door de bank genomen fraaie, niet
te harde kunststoffen gebruikt.
De stoelen hebben geen overdre
ven lange zitting, maar blijken
toch op langere ritten voldoende
te ondersteunen. In tegenstelling
tot concerngenoot Opel met de As-
tra, biedt de op hetzelfde onder
stel gebaseerde Cruze hatchback
aan volwassenen wel voldoende
hoofdruimte achterin. Al bij al
geeft het interieur een keurige in
druk af en is in de LT-versie ook
voldoende aangekleed.
Zoals gezegd staan de huidige
Opel Astra en Chevrolet Cruze op
een in basis identieke bodem-
groep. Maar beide merken hebben
binnen het General Motors con
cern er wel hun eigen draai aan
mogen geven.
Chevrolet heeft bij de Cruze geko
zen voor een meer traditionele
achterwielophanging en dat is in
het rijgedrag te merken. De auto
rijdt voldoende neutraal- en is be
slist comfortabel afgeveerd, maar
mist gewoon de veel verdergaande
verfijning van z'n Duitse broertje.
De Cruze doet keurig wat ie moet
doen, maar niet meer dan dat. En
laat dat ook precies zijn wat de ge
middelde koper in de middenklas
se zoekt.
Je zult op de beroemde Nordschlei-
fe van de Nurbürgring beslist met
de Cruze meer tijd nodig hebben,
maar de koper weet maar nauwe
lijks waar we het hier over heb
ben. Toch gaat het gebrek aan ver
fijning bij de Cruze een stukje ver
der. Chevrolet gebruikt in het mo
del een wat ouder type motor, een
1,6 liter die met 124 pk prima be
deeld lijkt te zijn. De auto trekt in
10,9 seconden naar de 100 km/u
en topt op 190 km/u. Niks mis
mee, en dat is beslist ook zo. Het is
alleen een feit dat de souplesse
van de compacte turbomotoren
bij de concurrentie veel groter is
en daardoor zijn we verwend ge
raakt. Het gemiddelde brandstof
verbruik van 1 op 13 in de praktijk
is trouwens uitstekend.
No-nonsense, dat is eigenlijk de
term die nog het best omschrijft
wat de Chevrolet Cruze is. Voor
wie een ruime middenklasser
zoekt met een behoorlijke uitrus
ting, voldoet het model prima aan
alle eisen.
Maar voor een beetje meer geld
hebben concurrenten inderdaad
modernere producten te bicden.
lammer dat de auto niet de uit-
stootgrens haalt voor 20% bijtel
ling, waardoor de zakelijke markt
al bij voorbaat afhaakt.
De Chevrolet Cruze hatchback be
gint bij 18.995 euro voor de LS-uit-
voering en 20.795 euro voor deze
completere LT.
JAGUAR
Uw Regionaal Jaguar Centrum
BOGAERS JAGUAR GOES
ANTHONY FOKKERSTRAAT 77 4462 ES GOES
T 0113 - 271 817 www.bogaers-jaguar.nl
Seat Leon 1.2 TSI Style: Een sportief ogende middenklasse
hatchback op vertrouwde basis die motorisch de trend is blij
ven volgen. Bagage: 341-1.166 liter. Gewicht: 1180 kg. Benzi
ne: 1,2 I, 105 pk. Prijs: 1.4 vanaf 17.995 euro, 1.2 TSI Style S
20.595 euro.
Plus: 20% bijtelling, afwerking, souplesse.
Min: begint op leeftijd te raken.
Opel Astra hatchback 1.4 Turbo Selection: Op dezelfde basis
als de Chevrolet, maar met meer verfijnde achterwielophan
ging, merkbaar in het rijgedrag. Bagage: 370-1.235 liter. Ge
wicht: 1295 kg. Benzine: 1,4 I, 120 pk.Prijs: 1.4 vanaf 18.395
euro, 1.4 Turbo Selection 20.895 euro
Plus: 20% bijtelling, onderstel, vormgeving.
Min: ruimte op de achterbank.
Kia Cee'd hatchback 1.6 CWT X-ecutive: Europees getinte Ko-
reaan met redelijk tijdloze vormgeving, fraai materiaalgebruik
en prima rijgedrag. Bagage: 340-1.300 liter. Gewicht: 1163 kg.
Benzine: 1,6 1,126 pk. Prijs: Vanaf 18.495 euro, X-exuctive
21.095 euro
Plus: 20% bijtelling, interieurinrichting.
Min: een tikkeltje onopvallend.
Is de Chevrolet Cruze als sedan al een krachtige verschijning, de hatchback voegt er nog een vleugje sportiviteit aan toe.
foto's Automedia