io luit
Het licht geeft
selectie
donderdag 13 oktober 2011
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied
beeldende kunst
te bieden heeft.
Nico Out
Als de je Bewaerschole in
Burgh-Haamstede bin
nenstapt, loop je met
een tegen het werk Si-
grid Calon (1969) op. Zij spande
dunne kabels van geel textiel door
de ruimte. De buizen van de ver
warmingsradiatoren waren start
punt en bepaalden het aantal ka
bels dat naar omhoog over de hori
zontale dwarsbalken wordt geleid,
op regelmatige afstand gehouden
door schroefoogjes om dan naar
oogjes op de vloer te lopen, weer
de hoogte in en naar beneden
naar de radiatoren aan de andere
kant. Daar zie je ook de rollen lig
gen met de meters textiel die niet
zijn gebruikt. Calon werkt dus let
terlijk en figuurlijk transparant.
De logica van haar ingreep sluit
naadloos aan bij de ruimte, maar
is tegelijk zo speels en fris dat je er
niet anders dan blij van kunt wor
den. Er is zoveel te zien: de struc
tuur van licht die de ruimte door
snijdt, de relatie met de verhoudin
gen van het lokaal en de richtin
gen van de balken. Het patroon
dat ontstaat door het kruisen van
de lijnen als je je in de ruimte be
weegt. Het schijnbare zweven van
de kabels vlak boven de vloer, om
dat de schroefoogjes bijna wegval
len tegen de donkere tint ervan.
En de relatie met de tekeningen
die Kim Habers (1979) op de wan
den heeft geprikt. Ze vormen een
strook die de geleding van de
wand volgt en zijn gevuld met een
duizelingwekkende hoeveelheid
vormen. Zwarte lijnen suggereren
een door technische objecten be
paalde eindeloze ruimte. Het zijn
kaarten die verwijzen naar onbe
kende landschappen Je wordt er
in meegevoerd en kunt er in ver
dwalen. Het is een door Habers
zelf ontworpen universum. De
combinatie is sterk: Calon die
groot en helder de ruimte structu
reert en Habers die de wanden
doorbreekt met illusie van ruimtes
erachter die qua schaal de plek
waar je bent overtreffen.
Tamara Dees (1971) gebruikt
water in het algemeen en de
zee in het bijzonder als metafoor
voor een persoonlijke reis door he
den en verleden met als doel te
ontdekken wie en wat je als mens
bent. In fotografie, video en instal
laties doet zij verslag van haar rei
zen door realiteit en verbeelding.
In de Kunstuitleen Terneuzen
toont zij verschillende facetten
van haar werk. Daardoorheen
speelt steeds de relatie nu en toen,
hier en daar, tijd en plaats, maat
en schaal. Het is een oriënteren
vanuit een besef dat alles veran
dert, maar er wel gemeenschappe
lijke ijkpunten zijn, ook al lijken
die toevallig en zijn ze soms nau
welijks zichtbaar. Het afwezige,
dat wat je niet ziet, is in haar werk
erg belangrijk. Zo maakte zij zelf
portretten die bestaan uit een paar
lijnen en een enkel vlak, waardoor
je pas na goed kijken ziet dat er
een deel van een gestalte is voorge
steld.
En de kleine, in tin gegoten en on
dersteboven liggende, zinkende
scheepsmodellen bestaan alleen
uit wat nog boven water ligt. Dees
toont ook een film waarin een
man een model bouwt van een
schip dat ooit mede door hem op
een Terneuzeuse werf werd ge
bouwd. Die beelden worden afge
wisseld met shots van de nu verla
ten werf en oude filmopnamen
Still uit de video van Tamara Dees.
De expositie Unter Uns in Vlissingen.
van het schip. Dees zet je soms
ook op het verkeerde been. Wat
oude stereofoto's lijken van grote
golven zijn door haar met een spie
gelbeeld aangevulde prints. Zo krij
gen de oorspronkelijke opnamen
een grotere impact. Het werk van
Dees is subtiel en poëtisch. Zeker
de video's vragen tijd. Het gedwon
gen onthaasten loont echter de
moeite.
In deWillem3 is de tentoonstel
ling 'Unter uns' te zien met
werk van Cornelia Brintzinger,
Tim Ernst (1977) en Rebecca Tho
mas (1982), drie kunstenaars uit
Berlijn die door gastcurator Nicole
Bianchet zijn geselecteerd. Zij
maakte eerder twee spannende
tentoonstellingen. Deze keer staat
er een spannende presentatie in in-
stallatievorm die met het dagelijks
leven als startpunt de grenzen van
kunst en verbeelding op het
scherp van de snede verkent. De
verkenning maakt onrustig. De ve
le schilderijtjes van Tim Ernst
ogen als geraffineerde hersenspin
sels waarin het experimenteren
met verf als vanzelf tot fantasierij
ke werelden lijken te leiden. Op
onverwachte momenten wordt je
door 'echte' ogen vanuit het schil
derij aangekeken of verschijnen er
wezens die uit een griezelig paral
lel universum afkomstig kunnen
zijn. De voorstellingen doorbreken
de gezelligheid die door een groot,
lomp bankstel wordt gesugge
reerd. De vervormde beelden van
Rebecca Thomas stellen je net zo
min op je gemak als de geesten en
verschijningen in de zeefdrukken
op hout van Cornelia Brintzinger.
In de 'slaapkamer' staat een leeg
bed dat beslapen zou kunnen zijn.
Waarbij het de vraag is of het dro
men of nachtmerries waren die de
slaper bezocht hebben. De schilde
rijtjes en collages tonen weer
vreemde wezens, er staat een
zwart wagenwiel tegen de wand,
maar er liggen ook oesterschelpen
en zand op de vloer. Er staat cen
traal in de tentoonstelling één
naakte mannenfiguur. Ik zie hem
als de hoofdpersoon. Hij vraagt
met zijn handen het omringende
hem te benaderen, maar wendt te
gelijkertijd zijn hoofd af Is hij het
symbool van de mens die niet bij
machte is de demonen uit te ban
nen die hij zelf creëert?
Sigrid Calon en Kim Habers:
Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh
Haamstede. T/m 23/10. Wo. t/m zo.
14.00 - 17.00 uur en op afspraak.
Tamara Dees: Kunstuitleen Terneuzen,
Bellamystraat 26a. T/m 28/10. Di.
t/m vrij. 13.00 - 17.00 uur, za. 10.00
-14.00 uur.
'Unter Uns': Kunstruimte deWillem3,
Oranjestraat 4, Vlissingen. T/m 6/11.
Wo. t/m zo. 11.00- 17.00 uur.
Sugar Mountain
Sugar Mountain is de titel die 6
kunstenaars 4 tekstschrijvers in
spireerde tot werk dat verleidelijk
heid paart aan inventiviteit. Elke
kunstenaar nodigde een collega
uit. Clary Stolte vroeg zelfs er zelfs
15. Jan van der Ploeg maakte op
haar verzoek de afgebeelde 'Wall-
painting nr 322 (untitled 2011)'.
T/m 15/10: Galerie Van den Berge,
Westwal 45, Goes. Do. t/m za. 12.00
17.00 uur en op afspraak.
Frédéric Nguy
Frédéric Nguy schildert vereenvou
digde landschappen, staketselach
tige bouwwerken, silo's, de ban-
lieu. Hij werkt in een vervreem
dende, ingetogen kleurstelling
waardoor zijn werken zich tegen
de toeschouwer lijken te verwe
ren. Bijzonder is ook de serie 'tou-
ristes', tekeningen in grijs potlood.
T/m 30/10: Frédéric Nguy, Lutherse
kerk, Molenstraat 28, Croede. Wo. t/m
zo. 14.00 - 17.00 uur.
Amsterdam - Veere
Amsterdam - Veere is een tentoon
stelling met werk van zes schilders
en twee beeldhouwers die iets heb
ben met Veere en Zeeland. Allen
studeerden zij aan de Rijksacade
mie in Amsterdam. De klassieke
thema's landschap, figuur en stille
ven worden in een gematigd mo
dern idioom belicht.
T/m 6/11: Museum De Schotse Huizen,
Kaai 25/27, Veere. Dagelijks 13.00 -
17.00 uur.
Wilfried Vandenhove
Wilfried Vandenhove fotografeer
de in Mexico jarenlang het leven
van straatkinderen. In de serie 'A
beautiful noise' zoekt hij naar de
context voor de vervreemdende
harde maatschappij die mensen
het recht ontzegt mens te zijn. De
prachtige beelden bevatten een on
derhuidse spanning.
T/m 13/11: Freemen Gallery,
Marktstraat 11, Aardenburg. Za. en
zo. 13.00- 18.00 uur.
Ria van Santen
Ria van Santen verbeeldt haar vi
sie op leven in gelaagde collages, et
sen, tekeningen en kleine kastjes.
Het zijn visuele beschouwingen
over kwetsbaarheid, leven en
dood, hoop en onzekerheid, ver
langen en balans. Daarin verwerkt
Van Santen inventief beelden uit
de cultuurgeschiedenis.
T/m 19/11: Galerie Jan Eikenaar,
Zuidstraat 16, Burgh-Haamstede, do.
t/m za. laatste zo. v/d mnd, 12-17 u