io luit Het licht geeft selectie donderdag 13 oktober 2011 Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied beeldende kunst te bieden heeft. Nico Out Als de je Bewaerschole in Burgh-Haamstede bin nenstapt, loop je met een tegen het werk Si- grid Calon (1969) op. Zij spande dunne kabels van geel textiel door de ruimte. De buizen van de ver warmingsradiatoren waren start punt en bepaalden het aantal ka bels dat naar omhoog over de hori zontale dwarsbalken wordt geleid, op regelmatige afstand gehouden door schroefoogjes om dan naar oogjes op de vloer te lopen, weer de hoogte in en naar beneden naar de radiatoren aan de andere kant. Daar zie je ook de rollen lig gen met de meters textiel die niet zijn gebruikt. Calon werkt dus let terlijk en figuurlijk transparant. De logica van haar ingreep sluit naadloos aan bij de ruimte, maar is tegelijk zo speels en fris dat je er niet anders dan blij van kunt wor den. Er is zoveel te zien: de struc tuur van licht die de ruimte door snijdt, de relatie met de verhoudin gen van het lokaal en de richtin gen van de balken. Het patroon dat ontstaat door het kruisen van de lijnen als je je in de ruimte be weegt. Het schijnbare zweven van de kabels vlak boven de vloer, om dat de schroefoogjes bijna wegval len tegen de donkere tint ervan. En de relatie met de tekeningen die Kim Habers (1979) op de wan den heeft geprikt. Ze vormen een strook die de geleding van de wand volgt en zijn gevuld met een duizelingwekkende hoeveelheid vormen. Zwarte lijnen suggereren een door technische objecten be paalde eindeloze ruimte. Het zijn kaarten die verwijzen naar onbe kende landschappen Je wordt er in meegevoerd en kunt er in ver dwalen. Het is een door Habers zelf ontworpen universum. De combinatie is sterk: Calon die groot en helder de ruimte structu reert en Habers die de wanden doorbreekt met illusie van ruimtes erachter die qua schaal de plek waar je bent overtreffen. Tamara Dees (1971) gebruikt water in het algemeen en de zee in het bijzonder als metafoor voor een persoonlijke reis door he den en verleden met als doel te ontdekken wie en wat je als mens bent. In fotografie, video en instal laties doet zij verslag van haar rei zen door realiteit en verbeelding. In de Kunstuitleen Terneuzen toont zij verschillende facetten van haar werk. Daardoorheen speelt steeds de relatie nu en toen, hier en daar, tijd en plaats, maat en schaal. Het is een oriënteren vanuit een besef dat alles veran dert, maar er wel gemeenschappe lijke ijkpunten zijn, ook al lijken die toevallig en zijn ze soms nau welijks zichtbaar. Het afwezige, dat wat je niet ziet, is in haar werk erg belangrijk. Zo maakte zij zelf portretten die bestaan uit een paar lijnen en een enkel vlak, waardoor je pas na goed kijken ziet dat er een deel van een gestalte is voorge steld. En de kleine, in tin gegoten en on dersteboven liggende, zinkende scheepsmodellen bestaan alleen uit wat nog boven water ligt. Dees toont ook een film waarin een man een model bouwt van een schip dat ooit mede door hem op een Terneuzeuse werf werd ge bouwd. Die beelden worden afge wisseld met shots van de nu verla ten werf en oude filmopnamen Still uit de video van Tamara Dees. De expositie Unter Uns in Vlissingen. van het schip. Dees zet je soms ook op het verkeerde been. Wat oude stereofoto's lijken van grote golven zijn door haar met een spie gelbeeld aangevulde prints. Zo krij gen de oorspronkelijke opnamen een grotere impact. Het werk van Dees is subtiel en poëtisch. Zeker de video's vragen tijd. Het gedwon gen onthaasten loont echter de moeite. In deWillem3 is de tentoonstel ling 'Unter uns' te zien met werk van Cornelia Brintzinger, Tim Ernst (1977) en Rebecca Tho mas (1982), drie kunstenaars uit Berlijn die door gastcurator Nicole Bianchet zijn geselecteerd. Zij maakte eerder twee spannende tentoonstellingen. Deze keer staat er een spannende presentatie in in- stallatievorm die met het dagelijks leven als startpunt de grenzen van kunst en verbeelding op het scherp van de snede verkent. De verkenning maakt onrustig. De ve le schilderijtjes van Tim Ernst ogen als geraffineerde hersenspin sels waarin het experimenteren met verf als vanzelf tot fantasierij ke werelden lijken te leiden. Op onverwachte momenten wordt je door 'echte' ogen vanuit het schil derij aangekeken of verschijnen er wezens die uit een griezelig paral lel universum afkomstig kunnen zijn. De voorstellingen doorbreken de gezelligheid die door een groot, lomp bankstel wordt gesugge reerd. De vervormde beelden van Rebecca Thomas stellen je net zo min op je gemak als de geesten en verschijningen in de zeefdrukken op hout van Cornelia Brintzinger. In de 'slaapkamer' staat een leeg bed dat beslapen zou kunnen zijn. Waarbij het de vraag is of het dro men of nachtmerries waren die de slaper bezocht hebben. De schilde rijtjes en collages tonen weer vreemde wezens, er staat een zwart wagenwiel tegen de wand, maar er liggen ook oesterschelpen en zand op de vloer. Er staat cen traal in de tentoonstelling één naakte mannenfiguur. Ik zie hem als de hoofdpersoon. Hij vraagt met zijn handen het omringende hem te benaderen, maar wendt te gelijkertijd zijn hoofd af Is hij het symbool van de mens die niet bij machte is de demonen uit te ban nen die hij zelf creëert? Sigrid Calon en Kim Habers: Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh Haamstede. T/m 23/10. Wo. t/m zo. 14.00 - 17.00 uur en op afspraak. Tamara Dees: Kunstuitleen Terneuzen, Bellamystraat 26a. T/m 28/10. Di. t/m vrij. 13.00 - 17.00 uur, za. 10.00 -14.00 uur. 'Unter Uns': Kunstruimte deWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. T/m 6/11. Wo. t/m zo. 11.00- 17.00 uur. Sugar Mountain Sugar Mountain is de titel die 6 kunstenaars 4 tekstschrijvers in spireerde tot werk dat verleidelijk heid paart aan inventiviteit. Elke kunstenaar nodigde een collega uit. Clary Stolte vroeg zelfs er zelfs 15. Jan van der Ploeg maakte op haar verzoek de afgebeelde 'Wall- painting nr 322 (untitled 2011)'. T/m 15/10: Galerie Van den Berge, Westwal 45, Goes. Do. t/m za. 12.00 17.00 uur en op afspraak. Frédéric Nguy Frédéric Nguy schildert vereenvou digde landschappen, staketselach tige bouwwerken, silo's, de ban- lieu. Hij werkt in een vervreem dende, ingetogen kleurstelling waardoor zijn werken zich tegen de toeschouwer lijken te verwe ren. Bijzonder is ook de serie 'tou- ristes', tekeningen in grijs potlood. T/m 30/10: Frédéric Nguy, Lutherse kerk, Molenstraat 28, Croede. Wo. t/m zo. 14.00 - 17.00 uur. Amsterdam - Veere Amsterdam - Veere is een tentoon stelling met werk van zes schilders en twee beeldhouwers die iets heb ben met Veere en Zeeland. Allen studeerden zij aan de Rijksacade mie in Amsterdam. De klassieke thema's landschap, figuur en stille ven worden in een gematigd mo dern idioom belicht. T/m 6/11: Museum De Schotse Huizen, Kaai 25/27, Veere. Dagelijks 13.00 - 17.00 uur. Wilfried Vandenhove Wilfried Vandenhove fotografeer de in Mexico jarenlang het leven van straatkinderen. In de serie 'A beautiful noise' zoekt hij naar de context voor de vervreemdende harde maatschappij die mensen het recht ontzegt mens te zijn. De prachtige beelden bevatten een on derhuidse spanning. T/m 13/11: Freemen Gallery, Marktstraat 11, Aardenburg. Za. en zo. 13.00- 18.00 uur. Ria van Santen Ria van Santen verbeeldt haar vi sie op leven in gelaagde collages, et sen, tekeningen en kleine kastjes. Het zijn visuele beschouwingen over kwetsbaarheid, leven en dood, hoop en onzekerheid, ver langen en balans. Daarin verwerkt Van Santen inventief beelden uit de cultuurgeschiedenis. T/m 19/11: Galerie Jan Eikenaar, Zuidstraat 16, Burgh-Haamstede, do. t/m za. laatste zo. v/d mnd, 12-17 u

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 74