MAATWERK PROBEER EENS EEN ANDER GORDIJNTJE Nieuwe gordijnen uitzoe ken, is geen sinecure Er zijn duizenden kleu ren, motieven en stof fen. Bovendien wordt de keuze erg laat gemaakt, zodat het resultaat vaak nogal neutraal is Het kan zoveel leuker. door Cor-Peter Pasma n de showroom van Vriesco, één van Nederlands grootste leveran ciers van gordij nen, duizelt het je al snel. Honderden gordijnen zijn uitgehangen. Hoe maak je hier ooit een goe de keuze uit? Masha Bos, hoofd inkoop bij Vriesco, moet lachen. „Dat is op het eerste gezicht inder daad lastig. Maar als je goed kijkt, zie je dat de hele collec tie is opgebouwd uit verschil lende kleine collecties. Dat maakt het kiezen al makkelij ker." Zo heeft Vriesco het merk House of Happiness in het le ven geroepen, waaronder weer vier collecties een plek hebben gevonden. „Aan de hand van sfeerfoto's proberen we de gordijnen wat meer tot leven te brengen. Zoals bij voorbeeld de Homers-collec- tie. Die is fris en trendy, met felle kleuren en uitgesproken patronen. Het moet het kie zen wat eenvoudiger maken", zegt Bos. Ondanks deze collecties blijkt in de praktijk dat zo'n 80 pro cent van alle gordijnen die worden verkocht, helemaal geen kleur of motief heeft. „Het is inderdaad opvallend dat veel mensen in de winkel juist op de fel gekleurde gor dijnen aflopen, maar daarna met de neutrale variant uit die collectie naar huis gaan." Volgens de inkoopster van Vriesco heeft dat veel te ma ken met het feit dat mensen pas als laatste gordijnen uit zoeken. De sluitpost van de begroting? Bos: „Misschien. In ieder geval is de rest van de kamer vaak al ingericht. Als je dan nog bijpassende gordij nen wilt vinden, is de keuze voor een neutrale kleur het makkelijkst. Ik vind dat per soonlijk wel eens jammer." Onder de naam Colour Blocking probeert House of Happiness klanten wat vaker te bewegen tot het kiezen van een sprekende kleur. Een ma nier van inrichten die past bij een veel grotere interieur trend, waarbij een overwe gend neutraal ingerichte ka- 1 en 2. Gordijnen uit de collectie van Vriesco. 3. Kleurige dessins, van Designers Guild. 4. Fraaie kleuren van Lorca. De Engelse manier mer op een paar plekken wordt voorzien van een ex pressieve kleur. Gordijnen zijn daar natuurlijk bij uitstek geschikt voor. „De laatste tijd zie je echter ook dat juist bin nen de effen stoffen andere trends zichtbaar worden", ver telt Masha Bos. „Zo is het bij voorbeeld heel goed mogelijk om twee verschillende stoffen in één gordijn te verwerken. Dat kan bijvoorbeeld als bies. Maar je kunt ook de lambrise ring van de muur in het gor dijn terug laten komen, zodat er in de kamer één geheel ont staat. Dat hebben wij bijvoor beeld opgenomen in onze VT Wonen-collectie." In die collectie is ook een uit de banken en stoelenbekle- ding overgewaaide trend te zien. Naden worden niet lan ger weggewerkt en uit het zicht geplaatst, maar voorzien van een andere kleur en met een zogenoemde loksteek nog opvallender gemaakt. „Sowieso is het in de gordijn wereld een trend juist in de confectie steeds meer maat werk te leveren", vervolgt Bos. „De mogelijkheden zijn daarmee enorm uitgebreid. Denk bijvoorbeeld aan de hoogte van de plooiband. Of aan het soort roede dat je wilt gebruiken; rails of juist een gordijn met metalen ogen? Al les is mogelijk. Laat je dus goed adviseren." Meer informatie: 12 oktober 2011 Waar Nederlanders vaak kiezen voor neutraal en ietwat braaf, kennen ze in Engeland een rijke traditie van decoreren. De Engelsen houden van weelderige patronen en sprekende kleuren. Trica Guild van het stoffen- en behangmerk Designers Guild is de koning in van kleur. Andere Engelse gordijnsmaakmakers zijn Nina Campbell. Osborne Sc Little en Lorca.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 77