2oI zeeland
Beurtvaarders
nemen bieten mee
'In een Solifer heb je
Parkeerboetes in Hulst
gaan fors omhoog
Fred en Margriet Grootenboer hebben een speciaal merk cara
van: een Solifer. Ze zijn lid van de Soliferclub en organiseren
voor komende week een 'rally' voor leden van de vereniging.
Nieuwe reddingboot voor KNRM-station Neeltje Jans
woensdag 12 oktober 2011
door Eugène Verstraeten
HULST - Foutparkeerders gaan in
Hulst volgend jaar meer betalen.
Burgemeester en wethouders wil
len de parkeerboetes optrekken
van 46 naar 52 euro. Daarnaast
gaan ook de tarieven voor verschil
lende soorten parkeervergunnin-
gen flink omhoog.
De maatregelen zijn volgens B en
W noodzakelijk om volgend jaar
een extra opbrengst van 50.000 eu
ro aan parkeergelden te halen. Om
de gemeentebegroting sluitend te
krijgen, moet er in 2012 884.000 eu
ro aan parkeergeld binnen komen.
Sinds de invoering in 2007 is de par-
keerschijf een groot succes. Dit jaar
ging het tarief al van 25 naar 30 eu
ro en volgend jaar komt er nog
eens 5 euro bij. Daar staat tegen
over dat je voor dat bedrag dage
lijks drie uur mag parkeren in
plaats van twee uur. Parkeerkras-
kaarten gaan van 1,50 naar 2,50 eu
ro. De dagkaarten komen met in
gang van 2012 te vervallen.
B en W willen het beleid ten aan
zien van bedrijfsvergunningen ver
soepelen. In plaats van maximaal
vier kunnen bedrijven straks twin
tig parkeervergunningen aanvra
gen.
door Frank Balkenende
GOES - De bruine vloot, de histori
sche vrachtschepen die door lief
hebbers in de vaart worden gehou
den, doet vanaf komende zondag
Middelburg, Goes, Zierikzee,
Steenbergen en eindbestemming
Willemstad aan. In Goes biedt de
Bietentocht maandag 17 oktober
bij de Ringbrug (zijde Westhaven-
dijk) een uitgebreid programma
voor bezoekers.
Zondag verzamelen de schepen
zich aan de Loskade in Middel
burg, waar maandagochtend bie
ten worden geladen, want een Bie
tentocht zonder 'suukerpeëen' is
als een pannenkoek zonder
stroop. Nee, de bezitters van
'beurtvaarders' koesteren de ver
vlogen tijden van de transporten
over water.
Beurtvaarders vervoerden tot ver
in de twintigste eeuw goederen
naar Rotterdam en Dordrecht. Zee
land telde heel veel haventjes,
waar beurtschippers konden afme
ren en goederen laden. Niet in de
laatste plaats suikerbieten, die wer
den afgeleverd bij de suikerfabriek.
Meestal in Steenbergen, waar de
Bietentocht ook halt houdt. De
bietencampagne in het najaar, die
later vooral per vrachtwagen
plaatsvond, was een belangrijke ac
tiviteit voor beurtvaarders.
Door de aanleg van bruggen en
dammen, zeker met het Deltaplan
na de watersnoodramp van 1953,
CARAVANCLUB
door Yorben Weststrate
won het vervoer over weg steeds
meer terrein en kreeg de beurt
vaart het moeilijk. Ook mpesten
veel landbouwhaventjes het veld
ruimen voor noodzakelijke dijkver
hogingen. En de overgebleven ha
ventjes zijn inmiddels grotendeels
omgevormd tot jachthaventjes.
Stichting De Zeeuwse Beurtvaart
houdt met de Bietentocht de tradi
tie levend. Sinds 1999 varen platbo
dems met een symbolisch aantal
kilo's bieten aan boord een vijf
daagse, met Middelburg als ver
trek- en Willemstad als eindpunt.
De Suikerunie is de hoofdsponsor
van de varend erfgoed-tocht.
In Goes is daar vorig jaar een wal-
programma aan toegevoegd, op
touw gezet door Stichting De
Avontuur (naar de gelijknamige
Zeeuwse klipper die in Goes ligt)
en de VW Zuid-Beveland en Tho-
len. De Goese burgemeester René
Verhulst en één van zijn wethou
ders nemen volgende week maan
dag de 'eerste bieten' in ontvangst.
Dat gebeurt in de loop van de mid
dag. Het tijdstip is afhankelijk van
het tij en de wind. Verder treedt
klederdrachtgroep Ons Boeregoed
op. Bezoekers kunnen zich ook la
ven aan erwtensoep. Consumptie
bonnen zijn deze week verkrijg
baar bij de VW aan de Singel
straat in Goes. Dinsdag wordt
koers gezet naar Zierikzee en daar
na naar Steenbergen en Willem
stad.
www.bietentocht.nl
Op sommige wegen
klappert mijn gebit
uit mijn mond,
maar de Solifer stui
tert nooit", vertelt
Fred Grootenboer uit Oostkapelle
enthousiast. Solifer is een Zweeds
caravanmerk. De caravan is van
oorsprong Fins, maar wordt nu
nog uitsluitend gemaakt in Zwe
den. Kenmerkend voor de Soli-
fer-caravans is dat ze niet zwaar
zijn, een luxe interieur hebben en
dat ze uitstekend bruikbaar zijn in
koudere omgevingen.
Grootenboer bevestigt al deze plus
punten. „De Solifer ligt lekker op
de weg, je voelt hem haast niet
achter je auto zitten. We gaan
vaak op vakantie naar Scandina
vië, want in deze caravan heb je
nooit last van kou. Het is alleen
wat lastig als je op de camping
gaat douchen en je komt terug.
Dan moet je eerst je haar ont
dooien", zegt Fred lachend. Dat
men bijna nooit last heeft van
kou, komt onder meer doordat de
caravan uitstekend geïsoleerd is. Er
zit vloerverwarming in en de wan
den zijn 5,5 centimeter dik.
Maar wat hem over de streep trok
om zo'n Zweedse caravan aan te
schaffen, was toch echt het uiter
lijk. Fred: „In '78 stonden we in
Frankrijk op een camping en ik
zag er één staan. Ik zei gelijk tegen
mijn vrouw, Margriet, die moeten
we hebben. Een jaar later hebben
we er één aangeschaft en we heb
ben nooit meer een andere gehad.
Ondertussen hebben we nu een
model uit 2008, onze vijfde al
weer."
Sinds Fred en Margriet Grooten
boer een Solifer hebben, zijn ze
ook lid van de Nederlandse Soli-
fer-club. Dit is een club die begon
nen is als een belangenvereniging.
,Je hebt niet veel dealers in Neder
land die deze caravans verkopen.
Op dit moment worden ze alleen
in Brummen (Gelderland) en
Woerden (Utrecht) verkocht.
.Soms is. het ook even wachten op
materialen, want die moeten uit
Scandinavië komen", vertelt Fred.
De club heeft ongeveer 150 leden.
„Er zijn ook maar 250 Solifers in
Nederland, dus dat is niet gek.
Maar het is een hechte groep, we
hebben veel vrienden. Het gaat
zelfs zo ver dat wij ooit overwogen
een ander merk caravan aan te
schaffen en dat onze kinderen dat
niet toelieten. Dan waren ze hun
vriendjes kwijt", zegt Fred.
Komende zaterdag begint de jaar-
lijkse Solifer Herfstrally, dit jaar ge
organiseerd door Fred en Margriet.
Op camping Westhove in Aagte-
kerke zullen een week lang onge
veer tachtig personen met hun So
lifers bivakkeren. „Vorig jaar wa
ren we in Groningen. Toen werd
gevraagd of wij dit jaar de rally in
Zeeland wilden organiseren", ver
telt Margriet. Het koppel stemde
toe en is nu druk met de laatste be
zigheden om de week goed te la
ten verlopen. Margriet: „We heb
ben tal van uitstapjes gepland.
Maar alles is vrijblijvend."
Dat een Solifer niet voor iedereen
is weggelegd, begrijpt Fred. „De ca
ravans zijn tamelijk prijzig. Als je
een gezin hebt met meerdere kin
deren dan is het een dure hobby.
Maar wij genieten er volop van.
Nooit meer anders dan een Soli
fer!"
De Solifer staat naast het huis, zodat het echtpaar Grootenboer weg kan wanneer het maar wil.
I B ■BOBS BBBBBBS 7 '*lr"ïïff'Tjrf """TT1- 72CÏ,
8
Bij de aankomst in Goes wordt er vaak 'gejaagd'. De platbodems worden
voortgetrokken door trekpaarden. archieffoto Willem Mieras
NEELTJE JANS - Reddingsstation
Neeltje Jans krijgt een nieuwe red
dingboot. Het schip is van het
type Nikolaas en wordt zaterdag 22
oktober gedoopt. De bouw van de
boot is bekostigd uit een schen
king van het Fred Plesman fonds.
De nieuwe reddingboot wordt aan
de binnenzijde van de Oosterschel-
dekering gestationeerd en ver
vangt reddingboot Harder die daar
sinds 1987 in dienst was.
De nieuwe boot is voorzien van
twee motoren in plaats van één en
dat is gedaan omdat de redders in
het werkgebied te maken hebben
met zeer sterke stromingen. Ver
der is het schip uitgerust met een
extra bolder en een kantelzak. Om
meer dekruimte te creëren zijn an
dere stoelen gemonteerd. Schipper
Johannes Post was nauw betrok
ken bij het bouwproces.
De nieuwe reddingboot heeft inmiddels al een proefvaart achter de rug.
foto Jan de Koning