2oI zeeland Beurtvaarders nemen bieten mee 'In een Solifer heb je Parkeerboetes in Hulst gaan fors omhoog Fred en Margriet Grootenboer hebben een speciaal merk cara van: een Solifer. Ze zijn lid van de Soliferclub en organiseren voor komende week een 'rally' voor leden van de vereniging. Nieuwe reddingboot voor KNRM-station Neeltje Jans woensdag 12 oktober 2011 door Eugène Verstraeten HULST - Foutparkeerders gaan in Hulst volgend jaar meer betalen. Burgemeester en wethouders wil len de parkeerboetes optrekken van 46 naar 52 euro. Daarnaast gaan ook de tarieven voor verschil lende soorten parkeervergunnin- gen flink omhoog. De maatregelen zijn volgens B en W noodzakelijk om volgend jaar een extra opbrengst van 50.000 eu ro aan parkeergelden te halen. Om de gemeentebegroting sluitend te krijgen, moet er in 2012 884.000 eu ro aan parkeergeld binnen komen. Sinds de invoering in 2007 is de par- keerschijf een groot succes. Dit jaar ging het tarief al van 25 naar 30 eu ro en volgend jaar komt er nog eens 5 euro bij. Daar staat tegen over dat je voor dat bedrag dage lijks drie uur mag parkeren in plaats van twee uur. Parkeerkras- kaarten gaan van 1,50 naar 2,50 eu ro. De dagkaarten komen met in gang van 2012 te vervallen. B en W willen het beleid ten aan zien van bedrijfsvergunningen ver soepelen. In plaats van maximaal vier kunnen bedrijven straks twin tig parkeervergunningen aanvra gen. door Frank Balkenende GOES - De bruine vloot, de histori sche vrachtschepen die door lief hebbers in de vaart worden gehou den, doet vanaf komende zondag Middelburg, Goes, Zierikzee, Steenbergen en eindbestemming Willemstad aan. In Goes biedt de Bietentocht maandag 17 oktober bij de Ringbrug (zijde Westhaven- dijk) een uitgebreid programma voor bezoekers. Zondag verzamelen de schepen zich aan de Loskade in Middel burg, waar maandagochtend bie ten worden geladen, want een Bie tentocht zonder 'suukerpeëen' is als een pannenkoek zonder stroop. Nee, de bezitters van 'beurtvaarders' koesteren de ver vlogen tijden van de transporten over water. Beurtvaarders vervoerden tot ver in de twintigste eeuw goederen naar Rotterdam en Dordrecht. Zee land telde heel veel haventjes, waar beurtschippers konden afme ren en goederen laden. Niet in de laatste plaats suikerbieten, die wer den afgeleverd bij de suikerfabriek. Meestal in Steenbergen, waar de Bietentocht ook halt houdt. De bietencampagne in het najaar, die later vooral per vrachtwagen plaatsvond, was een belangrijke ac tiviteit voor beurtvaarders. Door de aanleg van bruggen en dammen, zeker met het Deltaplan na de watersnoodramp van 1953, CARAVANCLUB door Yorben Weststrate won het vervoer over weg steeds meer terrein en kreeg de beurt vaart het moeilijk. Ook mpesten veel landbouwhaventjes het veld ruimen voor noodzakelijke dijkver hogingen. En de overgebleven ha ventjes zijn inmiddels grotendeels omgevormd tot jachthaventjes. Stichting De Zeeuwse Beurtvaart houdt met de Bietentocht de tradi tie levend. Sinds 1999 varen platbo dems met een symbolisch aantal kilo's bieten aan boord een vijf daagse, met Middelburg als ver trek- en Willemstad als eindpunt. De Suikerunie is de hoofdsponsor van de varend erfgoed-tocht. In Goes is daar vorig jaar een wal- programma aan toegevoegd, op touw gezet door Stichting De Avontuur (naar de gelijknamige Zeeuwse klipper die in Goes ligt) en de VW Zuid-Beveland en Tho- len. De Goese burgemeester René Verhulst en één van zijn wethou ders nemen volgende week maan dag de 'eerste bieten' in ontvangst. Dat gebeurt in de loop van de mid dag. Het tijdstip is afhankelijk van het tij en de wind. Verder treedt klederdrachtgroep Ons Boeregoed op. Bezoekers kunnen zich ook la ven aan erwtensoep. Consumptie bonnen zijn deze week verkrijg baar bij de VW aan de Singel straat in Goes. Dinsdag wordt koers gezet naar Zierikzee en daar na naar Steenbergen en Willem stad. www.bietentocht.nl Op sommige wegen klappert mijn gebit uit mijn mond, maar de Solifer stui tert nooit", vertelt Fred Grootenboer uit Oostkapelle enthousiast. Solifer is een Zweeds caravanmerk. De caravan is van oorsprong Fins, maar wordt nu nog uitsluitend gemaakt in Zwe den. Kenmerkend voor de Soli- fer-caravans is dat ze niet zwaar zijn, een luxe interieur hebben en dat ze uitstekend bruikbaar zijn in koudere omgevingen. Grootenboer bevestigt al deze plus punten. „De Solifer ligt lekker op de weg, je voelt hem haast niet achter je auto zitten. We gaan vaak op vakantie naar Scandina vië, want in deze caravan heb je nooit last van kou. Het is alleen wat lastig als je op de camping gaat douchen en je komt terug. Dan moet je eerst je haar ont dooien", zegt Fred lachend. Dat men bijna nooit last heeft van kou, komt onder meer doordat de caravan uitstekend geïsoleerd is. Er zit vloerverwarming in en de wan den zijn 5,5 centimeter dik. Maar wat hem over de streep trok om zo'n Zweedse caravan aan te schaffen, was toch echt het uiter lijk. Fred: „In '78 stonden we in Frankrijk op een camping en ik zag er één staan. Ik zei gelijk tegen mijn vrouw, Margriet, die moeten we hebben. Een jaar later hebben we er één aangeschaft en we heb ben nooit meer een andere gehad. Ondertussen hebben we nu een model uit 2008, onze vijfde al weer." Sinds Fred en Margriet Grooten boer een Solifer hebben, zijn ze ook lid van de Nederlandse Soli- fer-club. Dit is een club die begon nen is als een belangenvereniging. ,Je hebt niet veel dealers in Neder land die deze caravans verkopen. Op dit moment worden ze alleen in Brummen (Gelderland) en Woerden (Utrecht) verkocht. .Soms is. het ook even wachten op materialen, want die moeten uit Scandinavië komen", vertelt Fred. De club heeft ongeveer 150 leden. „Er zijn ook maar 250 Solifers in Nederland, dus dat is niet gek. Maar het is een hechte groep, we hebben veel vrienden. Het gaat zelfs zo ver dat wij ooit overwogen een ander merk caravan aan te schaffen en dat onze kinderen dat niet toelieten. Dan waren ze hun vriendjes kwijt", zegt Fred. Komende zaterdag begint de jaar- lijkse Solifer Herfstrally, dit jaar ge organiseerd door Fred en Margriet. Op camping Westhove in Aagte- kerke zullen een week lang onge veer tachtig personen met hun So lifers bivakkeren. „Vorig jaar wa ren we in Groningen. Toen werd gevraagd of wij dit jaar de rally in Zeeland wilden organiseren", ver telt Margriet. Het koppel stemde toe en is nu druk met de laatste be zigheden om de week goed te la ten verlopen. Margriet: „We heb ben tal van uitstapjes gepland. Maar alles is vrijblijvend." Dat een Solifer niet voor iedereen is weggelegd, begrijpt Fred. „De ca ravans zijn tamelijk prijzig. Als je een gezin hebt met meerdere kin deren dan is het een dure hobby. Maar wij genieten er volop van. Nooit meer anders dan een Soli fer!" De Solifer staat naast het huis, zodat het echtpaar Grootenboer weg kan wanneer het maar wil. I B ■BOBS BBBBBBS 7 '*lr"ïïff'Tjrf """TT1- 72CÏ, 8 Bij de aankomst in Goes wordt er vaak 'gejaagd'. De platbodems worden voortgetrokken door trekpaarden. archieffoto Willem Mieras NEELTJE JANS - Reddingsstation Neeltje Jans krijgt een nieuwe red dingboot. Het schip is van het type Nikolaas en wordt zaterdag 22 oktober gedoopt. De bouw van de boot is bekostigd uit een schen king van het Fred Plesman fonds. De nieuwe reddingboot wordt aan de binnenzijde van de Oosterschel- dekering gestationeerd en ver vangt reddingboot Harder die daar sinds 1987 in dienst was. De nieuwe boot is voorzien van twee motoren in plaats van één en dat is gedaan omdat de redders in het werkgebied te maken hebben met zeer sterke stromingen. Ver der is het schip uitgerust met een extra bolder en een kantelzak. Om meer dekruimte te creëren zijn an dere stoelen gemonteerd. Schipper Johannes Post was nauw betrok ken bij het bouwproces. De nieuwe reddingboot heeft inmiddels al een proefvaart achter de rug. foto Jan de Koning

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 20