Het wordt weer goed toeven in 'het
i8| zeeman
Automobilist krijgt les over wat wel
en niet mag op nieuwe boulevard
STADSVERNIEUWING Naoorlogse Stromenwijk in Middelburg stukje bij beetje gemoderniseerd
Educatief schip
meert aan
op Walcheren
woensdag 12 oktober 2011
W
5 juni 1957: de eerste paal voor de Stromenwijk gaat de grond in. Het is
het begin van de bouw van de eerste grote naoorlogse nieuwbouwwijk in
Middelburg. foto Beeldbank Zeeland/Zeeuwse Bibliotheek
door Theo Giele
MIDDELBURG - In de zomer van
1957 ging de eerste paal de grond
in van de Middelburgse Stromen
wijk. Op woensdag 5 juni mocht
burgemeester Bolkestein het start
sein geven voor de bouw van 336
zogeheten Woningwetwoningen.
De gemeente Middelburg kreeg
eind jaren vijftig haar eerste mo
derne nieuwbouwwijk. De pio
niers in de Stromenwijk kwamen
terecht in de portiekwoningen aan
de Braakmanstraat en de Wester-
scheldestraat. Later kwamen er
ééngezins- en duplexwoningen
bij. Aan de Maasstraat werd een
winkelcentrum gebouwd, zodat de
buurt min of meer zelfvoorzie
nend werd.
TWee jaar later, in 1959, stak de ver
slaggever van de PZC zijn licht op
in 'het dorp van de stromen'. Con
clusie: het is er goed toeven. 'De
Stromenwijkers voelen zich vrij en
dat is best te begrijpen als men
weet, dat er velen zijn, die jaren
lang ingewoond of in noodwonin
gen gehuisd hebben. Daarnaast
zijn de jongere bewoners de ko
ning te rijk met hun eigen 'home'.'
De wijk verrees in het hoge tempo
van de wederopbouw en moest de
woningnood van die jaren leni
gen. Begin jaren zeventig werd de
Stromenwijk verder in de richting
van de Vlissingse grens uitgebreid
met de Grevelingenstraat en de
omliggende straten.
In de jaren negentig werd het tijd
om de wijk te vernieuwen. Stukje
bij beetje, straat voor straat, is men
te werk gegaan. Eerst werden wo
ningen vervangen. De laatste jaren
wordt gewerkt aan het hart van de
wijk. Met de bouw van de Brede
School kreeg de Stromenwijk een
nieuw sociaal-cultureel hart. On
derwijs en welzijnsvervoorzienin-
gen kwamen onder één nieuw
dak.
15 Jaar vernieuwing 3n Stromenwijk
1997 Tabadtla: 13 huurwoningen;
f 1999 De Hooge Platen/Lingestraat: 114 koop- en 37 huurwoningen;
#- 2002 Grevelingen- en Volkerakstraat: 72 koopwoningen;
#•'2008 Brede School: met 2 basisscholen, kinderopvang, peuterspeelzaal,
jeugdhonk, gymzaal, consultatiebureau, wijkcentrum en 37 huurwoningen;
2011 Baarsjesstraat-Watergang: 20 koop- en 43 huurwoningen;
2012 ijsselstraat: 20 huurwoningen;
2012 Centrum Stromenwijk: met winkels, jeugdhonk, 48 huur- en 18 koop
woningen.
Gisteren werd het hoogste punt ge
vierd van het gebouw dat het so
ciaal-commercieel centrum wordt.
Het gebouw Panorama Stromen
wijk vervangt de verouderde win
kels in het blok Oosterschelde-
straat, Maasstraat en Westerschel-
destraat. 'Woongoed Middelburg
verwacht dat het gebouw komen
de zomer wordt opgeleverd. Op de
begane grond worden de huidige
winkeliers opnieuw gehuisvest. Zij
hebben hun zaak nu nog in het ge
bouw dat eind jaren vijftig aan de
Oosterschelde- en Maasstraat
werd gebouwd. Op de eerste ver
dieping van Panorama Stromen
wijk komen 25 huurwoningen van
Woongoed Middelburg. Op de
tweede verdieping huurt Gors een
aantal appartementen voor men
sen met een lichamelijke beper
king. De bovenste drie woonlagen
zijn koopappartementen van
Woongoed Middelburg.
Met de oplevering volgend jaar
van het winkel- en wooncentrum
wordt weliswaar een groot project
afgerond, maar het is niet het ein
de van de vernieuwing in de Stro
menwijk. Kleinere bouwprojecten
zijn nog gaande, zoals de bouw
van huurappartementen voor
55-plussers aan de Ijsselstraat. Het
naastgelegen Park Toorenvliedt
wordt opgeknapt en de Stromen
wijk krijgt in de toekomst nieuwe
buren: de wijk Rittenburg die op
het voormalige Arduinterrein zal
verrijzen.
Basisscholieren vinden onderdak in de Brede School.
De Lingestraat werd eind jaren negentig vernieuwd.
veere/middelburg - Het educarie-
schip MS Watervlo is in Zeeland.
Deze week en een deel van volgen
de week legt het schip aan op ver
schillende plaatsen op Walcheren.
Zo'n 25 Walcherse basisschoolklas
sen brengen een bezoek aan het
schip en leren zo spelenderwijs
van alles over water. Vanmiddag
en zaterdagmiddag is De Watervlo
toegankelijk voor iedereen. Van
middag ligt het schip aan de stei
ger bij de Campveerse Toren in
Veere; zaterdag bij de Loskade in
Middelburg. Beide middagen kan
jong en oud tussen 13.00 en 16.00
uur aan boord van het schip gaan.
www.watervlo.eu
NIEUWSVIDEO
Het Zeeuwse nieuws in beeld in
twee minuten? Bekijk de videojour
naals van de PZC op www.z2.nl.
MEEST GELEZEN
1Plateau bij opgang boulevard
2. Ramen CSW Middelburg gaan niet
ver genoeg open
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
Zet uw foto in een album op
www.pzc.nl/foto
door Maurits Sep
vussingen - Na te zijn 'over
spoeld' met klachten van Vlissin-
gers over de heringerichte boule
vard, ging Els Verhage van Groen-
Links zelf maar eens testen of de
fietsstraat werkelijk zo onveilig is.
„Ik ben twee keer bijna van mijn
fiets gereden door auto's."
Reden genoeg dus om wethouder
Rob van Dooren van verkeer gis
teravond in de commissie ruimte
tot actie aan te sporen. Er moet
een betere communicatie komen
naar automobilisten over wat ze
op de als fietsstraat ingerichte bou
levard wel en niet mogen, bepleit
te Verhage. „Nu is er sprake van
schijnveiligheid voor de fietsers."
Van Dooren gaf haar volmondig
gelijk. Al voegde hij er wel aan toe
dat de herinrichting nog niet klaar
is. „De kleur geel wijkt iets af van
wat we in gedachten hadden. Dat
komt omdat we het zwarte en gele
asfalt tegelijk hebben gelegd. Dat
was beter voor de kwaliteit, maar
het zorgt ook voor een lichte kleur
afwijking. Dat gaan we oplossen."
Zodra de werkzaamheden - en de
correcties - klaar zijn, volgt inder
daad een campagne om automobi
listen uit te leggen wat een fiets
straat is en wat dat betekent voor
gemotoriseerd verkeer, beloofde
Van Dooren. „En we koppelen er
ook een blijvende handhavingsac-
tie aan vast." Controles dus.
De boulevard heeft nieuw asfalt ge
kregen in twee kleuren: een zwar
te middenbaan en twee gele stro
ken aan beide zijden daarvan. Dat
maakt duidelijk dat er sprake is
van een fietsstraat waarop fietsers
voorrang hebben boven auto's.
Ondanks die kleuren, de herinrich
ting en de beloftes van de wethou
der heeft de Christenunie er geen
goed woord voor over. Coen van
Dalen: „In de binnenstad maken
we er wat moois van, maar de bou
levard is een maritieme racebaan
geworden."