Het wordt weer goed toeven in 'het i8| zeeman Automobilist krijgt les over wat wel en niet mag op nieuwe boulevard STADSVERNIEUWING Naoorlogse Stromenwijk in Middelburg stukje bij beetje gemoderniseerd Educatief schip meert aan op Walcheren woensdag 12 oktober 2011 W 5 juni 1957: de eerste paal voor de Stromenwijk gaat de grond in. Het is het begin van de bouw van de eerste grote naoorlogse nieuwbouwwijk in Middelburg. foto Beeldbank Zeeland/Zeeuwse Bibliotheek door Theo Giele MIDDELBURG - In de zomer van 1957 ging de eerste paal de grond in van de Middelburgse Stromen wijk. Op woensdag 5 juni mocht burgemeester Bolkestein het start sein geven voor de bouw van 336 zogeheten Woningwetwoningen. De gemeente Middelburg kreeg eind jaren vijftig haar eerste mo derne nieuwbouwwijk. De pio niers in de Stromenwijk kwamen terecht in de portiekwoningen aan de Braakmanstraat en de Wester- scheldestraat. Later kwamen er ééngezins- en duplexwoningen bij. Aan de Maasstraat werd een winkelcentrum gebouwd, zodat de buurt min of meer zelfvoorzie nend werd. TWee jaar later, in 1959, stak de ver slaggever van de PZC zijn licht op in 'het dorp van de stromen'. Con clusie: het is er goed toeven. 'De Stromenwijkers voelen zich vrij en dat is best te begrijpen als men weet, dat er velen zijn, die jaren lang ingewoond of in noodwonin gen gehuisd hebben. Daarnaast zijn de jongere bewoners de ko ning te rijk met hun eigen 'home'.' De wijk verrees in het hoge tempo van de wederopbouw en moest de woningnood van die jaren leni gen. Begin jaren zeventig werd de Stromenwijk verder in de richting van de Vlissingse grens uitgebreid met de Grevelingenstraat en de omliggende straten. In de jaren negentig werd het tijd om de wijk te vernieuwen. Stukje bij beetje, straat voor straat, is men te werk gegaan. Eerst werden wo ningen vervangen. De laatste jaren wordt gewerkt aan het hart van de wijk. Met de bouw van de Brede School kreeg de Stromenwijk een nieuw sociaal-cultureel hart. On derwijs en welzijnsvervoorzienin- gen kwamen onder één nieuw dak. 15 Jaar vernieuwing 3n Stromenwijk 1997 Tabadtla: 13 huurwoningen; f 1999 De Hooge Platen/Lingestraat: 114 koop- en 37 huurwoningen; #- 2002 Grevelingen- en Volkerakstraat: 72 koopwoningen; #•'2008 Brede School: met 2 basisscholen, kinderopvang, peuterspeelzaal, jeugdhonk, gymzaal, consultatiebureau, wijkcentrum en 37 huurwoningen; 2011 Baarsjesstraat-Watergang: 20 koop- en 43 huurwoningen; 2012 ijsselstraat: 20 huurwoningen; 2012 Centrum Stromenwijk: met winkels, jeugdhonk, 48 huur- en 18 koop woningen. Gisteren werd het hoogste punt ge vierd van het gebouw dat het so ciaal-commercieel centrum wordt. Het gebouw Panorama Stromen wijk vervangt de verouderde win kels in het blok Oosterschelde- straat, Maasstraat en Westerschel- destraat. 'Woongoed Middelburg verwacht dat het gebouw komen de zomer wordt opgeleverd. Op de begane grond worden de huidige winkeliers opnieuw gehuisvest. Zij hebben hun zaak nu nog in het ge bouw dat eind jaren vijftig aan de Oosterschelde- en Maasstraat werd gebouwd. Op de eerste ver dieping van Panorama Stromen wijk komen 25 huurwoningen van Woongoed Middelburg. Op de tweede verdieping huurt Gors een aantal appartementen voor men sen met een lichamelijke beper king. De bovenste drie woonlagen zijn koopappartementen van Woongoed Middelburg. Met de oplevering volgend jaar van het winkel- en wooncentrum wordt weliswaar een groot project afgerond, maar het is niet het ein de van de vernieuwing in de Stro menwijk. Kleinere bouwprojecten zijn nog gaande, zoals de bouw van huurappartementen voor 55-plussers aan de Ijsselstraat. Het naastgelegen Park Toorenvliedt wordt opgeknapt en de Stromen wijk krijgt in de toekomst nieuwe buren: de wijk Rittenburg die op het voormalige Arduinterrein zal verrijzen. Basisscholieren vinden onderdak in de Brede School. De Lingestraat werd eind jaren negentig vernieuwd. veere/middelburg - Het educarie- schip MS Watervlo is in Zeeland. Deze week en een deel van volgen de week legt het schip aan op ver schillende plaatsen op Walcheren. Zo'n 25 Walcherse basisschoolklas sen brengen een bezoek aan het schip en leren zo spelenderwijs van alles over water. Vanmiddag en zaterdagmiddag is De Watervlo toegankelijk voor iedereen. Van middag ligt het schip aan de stei ger bij de Campveerse Toren in Veere; zaterdag bij de Loskade in Middelburg. Beide middagen kan jong en oud tussen 13.00 en 16.00 uur aan boord van het schip gaan. www.watervlo.eu NIEUWSVIDEO Het Zeeuwse nieuws in beeld in twee minuten? Bekijk de videojour naals van de PZC op www.z2.nl. MEEST GELEZEN 1Plateau bij opgang boulevard 2. Ramen CSW Middelburg gaan niet ver genoeg open STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl Zet uw foto in een album op www.pzc.nl/foto door Maurits Sep vussingen - Na te zijn 'over spoeld' met klachten van Vlissin- gers over de heringerichte boule vard, ging Els Verhage van Groen- Links zelf maar eens testen of de fietsstraat werkelijk zo onveilig is. „Ik ben twee keer bijna van mijn fiets gereden door auto's." Reden genoeg dus om wethouder Rob van Dooren van verkeer gis teravond in de commissie ruimte tot actie aan te sporen. Er moet een betere communicatie komen naar automobilisten over wat ze op de als fietsstraat ingerichte bou levard wel en niet mogen, bepleit te Verhage. „Nu is er sprake van schijnveiligheid voor de fietsers." Van Dooren gaf haar volmondig gelijk. Al voegde hij er wel aan toe dat de herinrichting nog niet klaar is. „De kleur geel wijkt iets af van wat we in gedachten hadden. Dat komt omdat we het zwarte en gele asfalt tegelijk hebben gelegd. Dat was beter voor de kwaliteit, maar het zorgt ook voor een lichte kleur afwijking. Dat gaan we oplossen." Zodra de werkzaamheden - en de correcties - klaar zijn, volgt inder daad een campagne om automobi listen uit te leggen wat een fiets straat is en wat dat betekent voor gemotoriseerd verkeer, beloofde Van Dooren. „En we koppelen er ook een blijvende handhavingsac- tie aan vast." Controles dus. De boulevard heeft nieuw asfalt ge kregen in twee kleuren: een zwar te middenbaan en twee gele stro ken aan beide zijden daarvan. Dat maakt duidelijk dat er sprake is van een fietsstraat waarop fietsers voorrang hebben boven auto's. Ondanks die kleuren, de herinrich ting en de beloftes van de wethou der heeft de Christenunie er geen goed woord voor over. Coen van Dalen: „In de binnenstad maken we er wat moois van, maar de bou levard is een maritieme racebaan geworden."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 18