OïicLtrkavuL WwvtmtruJcte oj? de jaxkturevj1 dinsdag 11 oktober 2011 De jachthavens liggen vol. Niet meer met passanten, nee, dat is nog slechts een enkeling op deze zonnige nazomerdag in ok tober. Nu zijn het vooral jachten die in hun thuishaven liggen. Vele worden klaargemaakt voor de winter, hun vaarseizoen is voorbij. Zo ook bij WW 'Schelde' aan de Prins Hendrikweg in Vlissingen. Een enkele boot ligt er al onder zeil, op verschil lende andere is juist volop bedrijvigheid... Zo ook aan boord van de 'Zeeteef van Willem van Ouwerkerk (67). Hij heeft net zijn mast neergehaald. Over een paar dagen vaart hij z'n zeiljacht op de mo tor naar Middelburg, voor winteronderhoud. „Daar wordt ze uit het water gehesen om het onderschip schoon te maken, ter bescher ming van het polyester. Dat doe ik zelfj met een hogedrukspuit." De prikkelende naam van de niet meer zo jonge liefde van Willem, ze stamt uit 1963, is een combinatie van twee verhalen. „Mijn jong overleden vader voer op een binnenvaartschip over de Rijn en de Maas. De wake, dat is het ijzeren hondje dat over bakboord waakt, heb ik toen van de romp geschroefd als herinnering aan hem. Jaren later kocht ik mijn zeilboot, hij was zo lek als een theezeef. Mijn dochter, die de letters om draaide, zei echter steeds 'lek als een zeeteef. Zo komt het dat de wake op mijn boot deze vreemde naam heeft." WW 'Schelde' heeft voor leden enkele reparatieplaatsen op de kant. „Die moet je wel tijdig reserveren, want ze zijn lang van tevoren volgeboekt", weet Willem. Er is ook een hel- lingbaan voor klein onderhoud, daarvoor is de wachttijd aanzienlijk korter. Willem vaart al vanaf zijn zesde. „Ik heb leren zeilen op de grindgaten in de Maas, van m'n vader. Het liefst zeil ik in Zeeland, op de Ooster- en de Westerschelde, die vind ik het mooist. Levend water, stroming, ruim en avontuurlijk. Al vind ik de Engelse oostkust met zijn rivieren ook erg mooi." De wintertijd gebruikt Willem voor onder houd en hij doet zoveel mogelijk zelf Schade Marjan de Kort aan het polyester repareren, de romp schilde ren, het houtwerk lakken. „Iedereen hier helpt elkaar met klussen. Er zijn veel ex-werknemers van De Schelde, de een is goed in tuigage, de ander in motoren. Voor de echt grote repa raties gaan we meestal naar de jachtwerven in Veere en Zierikzee. Of naar Oranjeplaat in Arnemuiden, het terrein daar is groot." Niet iedereen gaat echter in winterslaap. Peter (45) en Ria (50) Kaljouw varen met hun motorkajuitjacht 'Happy sailor' het hele jaar door, zelfs met kerst. Hun thuishaven is de Dokhaven in Middelburg. Sinds 2001 hebben de Kaljouws al 4581 vaaruren op de klok en dat terwijl een gemiddelde bootbezitter er zo'n 100 uur per jaar maakt. Vooral Peter kan niet zondér het water. Zoals anderen zeeziek wor den, wordt hij landziek wanneer hij te lang aah de wal is. „Ik heb water .door mijn aderen stro men, in plaats van bloed. Zoutwater dan, want zoet water, da's eendenwater!" Peter werkt ook op het water, op de betonlegger en olieveger Frans Naerebout. Zijn huis? Een appartement aan het water in Middelburg, met zicht op de Spijkerbrug. „Maar daar zijn we zelden." Echt genote Ria, die ook al 26 jaar vaart, legt uit dat hun boot veel meer is dan een hobby. „Varen is onze levensstijl, 's Zomers gaan we buiten gaats, langs de Zeeuwse, Vlaamse en Franse kust. 's Winters de Zeeuwse wateren op, naar leuke stadjes of het Veerse Meer bijvoorbeeld. Helemaal alleen, genieten van de rust en ruimte, de natuur. Aanmeren op een ongerept eilandje, wrakhout en schelpen jutten." Daar maakt het stel sieraden en woonaccessoires van, voor zichzelf, maar ook voor vrienden en familie. Kettingen en oorbellen van beschil derde mosselschelpen, wandpaneeltjes, wind- orgels en lampen van wrakhout. Onderhoud doen de Kaljouws tussen het varen door. Ze hebben net de lekke accu ver vangen. „In het voorjaar gaan we twee dagen de kant op voor een anti-fouling. Door het zoute water krijg je snel last van pokken, algen, zeewier en mossels aan de romp. Verder heeft het houtwerk veel te lijden, dus schilderen we regelmatig; gewoon in het water, onder zeil. En elk jaar gaat de motor voor onderhoud naar de werf" Neef Danny van Belle (37), aan boord bij zijn oom en tante, is eveneens fervent bootliefheb ber. Hij heefteen motorjacht en een sloep in Oranjeplaat. De afgelopen drie winters lag hij stil, maar hij miste de contacten. Nu overweegt hij om ook door te blijven varen. „Aan het waterpeil hoeft het tegenwoordig niet meer te liggen, wel aan een goede kachel tegen het vocht en de kou." Ankie van Belzen Als jonge jongen deed Ron de Kam (48) de opleiding motorvoertuigtechniek, in de praktijk leerde hij verder alles over scheepsmotoren. Intussen werkt hij al weer 25 jaar als scheepsmonteur bij jachtwerf Flipper in Veere. „We hebben een werkplaats en reparatiesteiger in Veere, maar zijn vooral mobiel en doen veel op locatie. In Oostwatering, Kats, Oranjeplaat tot en met Port Zélande." 's Zomers heeft Ron het druk met kleine reparaties bij leden en passanten, in de winter vooral met het repareren van rompschade en het onderhoud aan scheepsmotoren. Ron adviseert om de scheepsmotor elk jaar een beurt te geven. „Sinds de zwavel eruit is gehaald, vanwege de strenge milieueisen, groeit er een bacterie in de diesel en die verstopt de filters. Ankie van Belzen (46) werkt al 28 jaar als meesterschilder op de jachtwerf van haar vader op Oranjeplaat; samen met haar twee broers, die respectievelijk de motoren en de bootverhuur doen. Ook voor haar breekt de winterdrukte weer aan. „Een boot schilderen is geen peulenschil. Eerst moet hij helemaal gestript en schoongemaakt. Dan begint het schuren en plamuren. Pas als hij helemaal glad en droog is, begin ik met schilderen. Is de verf goed uitgehard, dan is het opnieuw schuren en schilderen. Minimaal drie, maar meestal vier lagen. Alles bij elkaar kan dat wel drie weken duren." Ankie werkt in een echte mannenwereld. Toch wordt ze even serieus genomen als haar broers en staat ze bekend om haar deskundigheid. Veel klanten en versleveranciers noemen haar schilderwerk 'alsof het gespoten is'. Wanneer een lelijke boot weer helemaal strak in de lak zit, heeft Ankie eer van haar werk. „Maar de blije lach van een booteigenaar is het mooiste compliment. Die geeft me vooral voldoening, telkens weer."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 60