gratis naar de suite 50 zeeland 121 D66 Borsele bepleit een gemeente Bevelanden bij Opsporing Verzocht Herfstoffensief eilandmunt Zeecu springen op hun wensen Burgemeester met eigen parkeerplek Oplichting Terneuzen korting tilroeoptiek brilmode contactlenzen Thuis in.... Hypotheken Verzekeringen Pensioenen dinsdag 11 oktober 2011 www.pzc.nl deel in de echte wereld, zoals onze Canadese Tyler ondervond. Foursquare is een voorbeeld van het koppelen van de digitale we reld aan de tastbare - je moet im mers ter plaatse inchecken en dat kan je een voordeel opleveren. Het is het aloude principe van tweede kopje koffie gratis, om iemand over te halen ook het eerste kopje te kopen. Een ouderwetse verkooptruc in een nieuwerwets jasje. Met één foto Izaak Verkeste groot bijkomend voordeel. De vrienden van de gast lezen op hun smartphone weer van het voor deeltje. Zelfs als ze in Canada zit ten. Foursquare, TTvitter en Facebook (waarbinnen een interactieve site van het hotel is ingebouwd) zijn nieuwe mogelijkheden van com municeren die door Y-People geïn tegreerd zijn om met alle gasten te kunnen communiceren. „De kunst is om van je gasten am bassadeurs te maken. Want Van der Valk Hotel Middelburg kan zelf wel zeggen dat het een mooi hotel is, als jij op Facebook leest dat jouw vriend erg tevreden is, is dat veel geloofwaardiger", legt Koe dijk de filosofie achter het concept uit. „Schreeuwen helpt niet, je moet luisteren", gaat hij verder. Koedijk heeft bij Van der Valk Ho tel Middelburg ook geregeld dat het personeel simpel kan volgen wat. via sociale media, zoals Twit ter en Facebook, over het hotel wordt verteld. Zelfs beoordelingen van gasten op sites als Zoover wor den goed in de gaten gehouden zonder dat het personeel in alle verschillende systemen hoeft in te loggen. Cruciaal is dat personeelsle- den goed geïnstrueerd zijn hoe alle communicatiemo gelijkheden geïntegreerd zijn. Van zelfsprekend wordt er op zowel complimenten als klachten gerea geerd. Dit heeft twee effecten: de gast merkt dat het bedrijf alert is. Door dat alles ook daadwerkelijk binnen sociale media verschijnt is het ho tel transparant in alles, zodat ook de vrienden van de gast dit zien. Op allerlei manieren wijst het ho tel gasten de weg naar de Face- bookpagina. Voorbeeldje: biervilt jes met in het hoekje een QR code (zo'n vierkantje met zwart-witte blokjes). Hetzelfde blokje vindt je ook op een discreet kaartje op de kamers. Even scannen en je komt op de Facebookpagina van het ho tel. Alsof het niet gek genoeg is, kunnen sommige hotelka mers vanuit de echte we reld direct worden geliked, Face- booktaal voor zeggen dat je iets. leuk vindt. Dit gebeurt draadloos. De nieuwste telefoons kunnen na melijk door alleen het bordje aan te raken de Facebook pagina van het hotel liken. Dit is mogelijk ge maakt door gebruik te maken van NFC-technologie (near field com munication). Met deze techniek doet onder meer de Rabobank al proeven. Het wordt ook toegepast in sommige parkeergarages. Binnen twee weken hebben ruim driehonderd mensen zich al als fan aangemeld. Hotelmanager Maarten Akerboom wil hen ook inschakelen om een naam voor het restaurant te kiezen. Aker boom: „Wij kiezen ervoor dit niet via een traditionele website te doen maar binnen Facebook, we betrekken onze fans graag bij nieu we initiatieven". Zelfheeft Akerboom er ook lol in. Een foto van een zwaan in de ho telvijver die hij zelf op de Face bookpagina zette leverde meteen weer een aantal Tikes' en digitale gespreksstof op. verNIEUWd MIDDELBURG De vooroorlogse wijk Nieuw Middel burg wordt gerenoveerd. De PZC volgt het op de voet. Kijk op: www.pzc.nl/vernieuwdmiddelburg [j'ummw,—lüb'mm 11 lismaan iiiiihiir——mme door Frank van Cooten HEINKENSZAND - De fractie van D66 in de gemeenteraad van Bor sele pleit voor één gemeente De Bevelanden. Raadslid Ronald van de Vijver constateert dat er in de regio steeds meer samenwerkings verbanden ontstaan waar raadsle den weinig invloed op hebben. „Al die samenwerkingsverbanden krijgen een eigen bestuurtje. De di recte invloed van lokale politici wordt daardoor een stuk minder." Dat D66 een voorstander is van één gemeente de Bevelanden is op zich niet nieuw, maar het is voor de eerste keer dat Van de Vijver daar openlijk voor uitkomt. Hij komt met dit standpunt naar aanleiding van de samenwerking tussen de Bevelandse gemeenten op iet-gebied. De gemeenteraad van Borsele stemde vorige week in met dit nieuwe samenwerkingsver band. De gemeenteraad van Noord-Beve land hakt donderdag de knoop door over de ict-samenwerking. De nieuw in te richten ict-organi- satie kost de Bevelandse gemeen ten volgend jaar ruim 4,2 miljoen euro, oplopend tot ruim 4,3 mil joen euro in 2015. Dit zijn de ge raamde bedragen uit het business plan. Deze cijfers zijn lager dan de ramingen binnen het businessplan van CapGemini, maar hoger dan het bedrag dat in de begrotingen van Bevelandse gemeenten is opge nomen. „Het CDA beschouwt de samen werking als een prima middel voor blijvende zelfstandigheid, maar D66 draait het juist om", zegt Van de Vijver. „Gezien de kos ten en het verlies aan invloed plei ten wij juist voor één gemeente." Foursquare is een web- en mo biele applicatie die geregis treerde gebruikers de moge lijkheid biedt om vrienden te up daten over hun locatie (venue). Het is een van de sociale media die door Van der Valk Hotel Mid delburg worden ingezet. Wanneer gebruikers inchecken op locaties, verdienen zij hiermee punten. Ge bruikers kunnen deze zogenaam de check-ins delen met de wereld via T\vitter, Facebook of een com binatie daarvan. Als een gebruiker vaker heeft ingecheckt op een ve nue op verschillende dagen dan an dere gebruikers binnen een perio de van zestig dagen, dan krijgt deze gebruiker de titel Mayor (burge meester). Andere gebruikers kun nen de titel Mayor overnemen, wanneer zij vaker hebben inge checkt dan de huidige burgemees ter. Die titel Mayor geeft bij het Van der Valk Hotel Middelburg recht op een gereserveerde parkeer plaats, dicht bij de ingang. (bron: Wikipedia) door Piet Kleemans ZIERIKZEE - Het projectteam Zee- Cu zet alles op alles om alsnog een succes te maken van de specide ei- landmunt ZeeCu. „Met de herfst vakantie in aantocht is dit een mooie kans deze munt als aanden ken aan het verblijf op Schou- wen-Duiveland bij onze gasten uit te zetten", zegt Ad Ruijtenberg van het projectteam. Iedereen - zowel eilanders als be zoekers - kan betalen met de munt. Door elkaar in eigen munt te betalen verdwijnt er minder geld van het voormalige eiland. De munten 'versterven' omdat ze door toeristen mee naar huis geno men worden of verdwijnen in col lecties van miintenverzamelaars. De totale waarde van de niet inge wisselde exemplaren wil het pro jectteam besteden aan de aanleg van educatief'oerpad'. TWaalf jaar geleden werd de Zee- Cu ook al eens in omloop ge bracht en toen was het, zegt Ruij tenberg, een succes. De herintro ductie van de eilandmunt vorig jaar heeft tot nu toe niet gebracht wat de projectgroep ervan ver wacht had. De ZeeCu kwam bij zo'n 100 ondernemers in de kassa lade, en dat zijn er volgens Ruijten berg veel te weinig. „De belangstel ling is matig. Daarom proberen we via een mailing aan middenstan ders en ondernemersverenigingen ondernemer te bewegen om als nog ZeeCu's uit te zetten." Om de ZeeCu extra aantrekkelijk te maken is de speciale munt te krijgen in een visitbox (een visite- kaarthoudersdoosje met daarin één ZeeCu) en speciale Kado Boxen. Ruijtenberg: „Dat zijn leu ke cadeautjes om bijvoorbeeld in een kerstpakket te stoppen. Zee Cu's die je zo in omloop brengt worden zeker niet ingeleverd en dat is precies de bedoeling." De ZeeCu is in de visie van Ruijten berg absoluut een bijzonder pro motiemiddel voor vakantieland Schouwen-Duiveland. „Toeristen bewaren zo'n munt en zien het als herinnering aan hun vakantie op Schouwen-Duiveland." De ZeeCu-actie loopt nog tot het eind van dit jaar. De speciale munt is alleen op Schouwen-Duiveland wettig betaalmiddel. TERNEUZEN - Het AVRO-televisie- programma Opsporing Verzocht besteedt vanavond aandacht aan een oplichtingszaak die in april plaatsvond in Terneuzen. In de uit zending worden foto's getoond die te maken hebben met de op lichting van een bejaard echtpaar uit de havenstad. Op zaterdag 23 april van dit jaar kreeg het echtpaar bezoek van zes jonge vrouwen. Zij wilden zoge naamd een enquête afnemen. Twee vrouwen gingen met de be woners rond de tafel zitten, terwijl de vier anderen de woning door zochten. Zij gingen met bankpas- jes aan de haal. Door een truc werden ook nog de pincodes, die bij de bankpassen hoorden, ontfutseld. Uiteindelijk is het bejaarde echtpaar een be drag van duizenden euro's afhan dig gemaakt. Uit onderzoek bleek dat dit soort oplichtingen ook in de rest van Ne derland heeft plaatsgevonden. Er zijn beelden gemaakt van de da ders. Die worden tussen 21.30 en 22.15 uur op Nederland 1 uitgezonden. De herhaling is morgen (woens dag) tussen 13.20 en 14.05 op Ne derland 2. In de uitzending wordt de kijkers gevraagd of zij de zes vrouwen hebben gezien en of er mensen zijn die op dezelfde manier zijn op gelicht als het Terneuzense echt paar. BETAALBARE BRILMOOE topcollecties modernen betaalbaar wij kunnen op de complete bril ongeacht de prijs walstraat81 vlissingen 0118-412370 www.tilroe.nl twitter/tilroeoptiek Stationsstraat 2-4, 4331 JB Middelburg Tel. 0118-615151 www.donrisicobeheer.nl RISICOBEHEER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 21