Marike Jager durft niet, maar doet meestal wel Onrust in leven van De cultuur13 Freules Racoon geeft concert in HMH agenda Volg de PZC op Twitter: twitter.com/pzcredactie door Mischa Beckers Goudeerlijke liedjes en een voortreffelijke stem, dat is Marike Jager in een noten dop. Met haar debuutalbum The Beauty Around verdiende ze een Essent Award en voor opvolger Ce- lia Trigger ontving ze onlangs nog een nominatie voor een Edison in de categorie Beste vrouwelijke ar tiest. Haar meest recente album, Here Comes The Night, toont een ander gezicht: minder braaf, rauwer en spannender. Een mooie fusie van Europese en Amerikaanse muziek tradities. Het nieuwe geluid is me de te danken aan topproducer Tchad Blake, die eerder werkte met Tom Waits, Elvis Costello en The Black Keys. Zaterdag speelt Marike lager in De Piek, het Vlis- singse podium dat zijn 40-jarig be staan viert. Tekstueel gezien bezingt de zange res vaak 'outsiders'. Veelal in de rol van observator, maar Jager kan zich goed vereenzelvigen met de personages die ze beschrijft. Maar de muziek staat bij haar aan het be gin van het schrijfproces. „Ik denk dat er op elk willekeurig moment in mijn leven wel the ma's of emoties in mijn hoofd zit ten waar ik iets mee moet", zegt la ger. „De muziek is dan de trigger. Ik speel een lijn of een paar ak koorden, voel een melodie opko men en begin dan automatisch wat tekst te zingen. Dat zijn meest al in het begin wat klanken, som mige woorden 'bekken' veel beter dan anderen. De muziek is dus be palend. Is het melancholisch, dan zit ik tekstueel ook snel in die hoek. Is het vrolijk, dan zoek ik het elders. Is het spannend, dan bouw ik meer op in tekst." Here Comes The Night is Jagers der de album en ze vindt dat ze nu pas minder onzeker is geworden, als persoon en als artiest. Met be trekking tot het album ziet de zan geres een kenmerkend verschil met vorige albums. „Overtuiging, in mijn zang. Ik hoor dat ik meer naar buiten zing, met meer lef Een nummer als Rusty vraagt heel veel energie. De puntigheid in de coupletten is nieuw voor mij. Zo'n nummer kon ik ten tijde van ons debuut nog niet zingen", aldus de zangeres. „Het hele album geeft al veel meer weer wie ze werkelijk is, zo stelt [a- Marike Jager: „Ik hoor dat ik nu meer naar buiten zing, met meer lef." ger. Was het debuut nog lieflijk en puur, dit album toont meer avon tuur. De zangeres was altijd avon tuurlijk ingesteld, maar beleefde dat vooral in haar eentje, in het hoofd, op papier, op reis. „Kwets baar ben ik nog steeds, maar het avontuur in de muziek is gepromo veerd. Die combinatie is weieens heel vermoeiend hoor, maar ik word er gelukkig van. Ik zeg in m'n bio op Twitter: ik durf niet, maar doe meestal wel." Zo doet Jager al een tijdje de pre sentatie van de Lowlands-festival- uitzendingen op televisie. De avon turen die ze daar beleeft, neemt ze daadwerkelijk mee haar muziek in. „Door Lowlands ga ik weer meer naar muziek luisteren. Ik moet let terlijk huiswerk doen, want er zijn elk jaar weer zoveel nieuwe bands, dat is niet bij te houden. Voor mij goed en inspirerend, want zo luis ter ik weer heel breed en veel." Ik denk sowieso dat muziek luis teren noodzakelijk voor me is om inspiratie op te doen. Net als ge- sprekken voeren, lezen, wandelen, nou ja, het leven leven, zeg maar. Vooral leuk op Lowlands is dat ik zoveel verschillende genres hoor langskomen. Ik ben daar dol op. Want ik luister echt niet alleen naar singer/songwriters, zoals mensen weieens denken." Marike Jager met support act Anton Walgrave, zaterdag in De Piek in Vlissin- gen. Aanvang: 21.00 uur. Bezetting: Marike Jager (zang, gitaar), Nicky Hustinx (drums), Henk Jan Heu- velink (toetsen, bas). -4 MUZIEKTHEATER Middelburgs Theater bereidt theatraal herfststoofpotje door Ali Pankow Regisseur Carla Schroot ge noot enorm van de tele visieserie De Freules die de VPRO in de jaren ne gentig uitzond. De Freules stonden dan ook al jaren op haar wensen- plank. Zij vond dat het er nu maar eens van moest komen. Schroot maakte bij het Middelburgs Thea ter een muzikale familievoorstel ling van De Freules, die zaterdag in het Minitheater in Middelburg in première gaat. „Dat gebeurt uiteraard met toe stemming van de makers. Zij rea geerden allemaal erg enthousiast. Sjoerd Kuyper schreef het script voor die tv-serie. Het mooie vond ik vooral dat het verhaal in de lied jes wordt door verteld. Daarmee blijft de vaart in het verhaal", zegt Schroot. Zij kreeg de beschikking over de liedteksten van Sjoerd Kuyper. Ver der bleek er weinig bewaard geble ven van de serie, geen uitgeschre ven dialogen bijvoorbeeld. Dus ging zij als regisseur zelf aan de slag en nam de vrijheid er vier rol len bij te schrijven. Daarmee deed ze ook recht aan het enthousiasme van de spelers om mee te doen aan deze productie. Het verhaal gaat over jonkheer Arie-Frits die onvrijwillig bij zijn tantes (de Freules) moet gaan wo nen. De onverwachte komst van hun neef verandert niet alleen het leven van de freules enorm, maar ook het leven van de huisknecht maakt een drastische wending. Al met al ontstaat er nogal wat on rust bij de adel. Schroot heeft meerdere eigen be werkingen van muziekproducties bij het Middelburgs Theater op haar naam staan: Ja Zuster, Nee Zus ter en loop Terheul. Haar liefde ligt immers specifiek bij dit soort thea- Scène met de freules Therèse en Adèle. trale stoofpotjes, waarin spel, zang, muziek en dans worden ge- c mixt. i „Ik was dertien geloof ik toen ik c de musical Foxtrot van Annie M.G. J Schmidt zag. Dat vond ik echt het allerleukste wat ik ooit had meege- c maakt. Nog steeds vind ik dit soort producties de mooiste uitda- r ging. Al haal ik er wel veel mee op mijn hals", zegt Schroot. r Zij herinnert zich dat het repetitie- I proces bij haar voorgaande regie 1 van het, eveneens zelf bewerkte, i toneelstuk Familiepuzzels heel wat c soepeler verliep dan nu. „Toen 1 ging het alleen om het spel, bij 1 een muzikale voorstelling als dit 1 wordt er veel meer vereist, ook s van de acteurs natuurlijk. Het is een intensief proces geweest. Van af het begin hebben we twee avon den per week gerepeteerd." Als regisseur en tekstschrijfster weet Schroot zich wel gesteund door goede adviseurs en specifieke vakmensen. Zo heeft zij aan Ma rianne Sinke, ervaren speelster en verenigingslid, een gedegen spar ringpartner bij het schrijfproces. Bovendien schreef Sinke het ope ningslied De klank van je naam. Verder maakte Marleen van Buren de choreografie, tekent Rieks Veen- ker voor de arrangementen van de muziek en geeft Hans Notebaart begeleiding aan de zang in de voor stelling. dinsdag 11 oktober 2011 foto Izaak Verkeste Schroot: „Natuurlijk draait het in dit soort muzikale voorstellingen vooral om entertainment, maar het moet wel ergens over gaan. In dit geval is dat het accepteren van mensen zoals ze zijn en vooral het maken van een duidelijk keus. Ga je voor de liefde of voor het grote geld? Ik kies voor een wat uitver grote speelstijl, een beetje over de top, maar ik wil wel wat vertellen met dit stuk." De Freules, Middelburgs Theater, Mi nitheater, za. 15 oktober première (uit verkocht); t/m 10 december elk week end; avondvoorstellingen 20.30 uur, matinees 14.30 uur. Speellijst op: www.middelburgsminitheater.nl. AMSTERDAM - Racoon treedt zater dag 31 maart 2012 op in de Heine- ken Music Hall in Amsterdam. Hei 1 is de eerste keer dat de Zeeuwse band een dergelijk groot concert geeft. Voor deze avond zal Racoon in een speciale bezetting aantre den met strijkers en blazers. De voorverkoop begint zaterdag. Welk Zeeuws boek verdient de PZC-publieksprijs? Breng uw stem uit via www.pzc.nl/boekenprijs. STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl Meer agendanieuws en het complete bioscoopprogramma zijn te vinden op de website van deze krant. OP PAD Zierikzee Lezing in kader Wereld Alzheimer Dag door schrijfster Miriam Janssen over haar boek 'ouderdommigheid'. Bibliotheek De Stolpe, 19.30 uur. PODIUM Middelburg Brigitte Kaandorp met 'Cabaret voor beginners'. Stadsschouwburg, 20.00 uur PZC-PUBLIEKSPRIJS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 13