Marike Jager durft niet, maar doet meestal wel
Onrust in leven van De
cultuur13
Freules
Racoon geeft
concert in HMH
agenda
Volg de PZC op Twitter:
twitter.com/pzcredactie
door Mischa Beckers
Goudeerlijke liedjes en een
voortreffelijke stem, dat is
Marike Jager in een noten
dop. Met haar debuutalbum The
Beauty Around verdiende ze een
Essent Award en voor opvolger Ce-
lia Trigger ontving ze onlangs nog
een nominatie voor een Edison in
de categorie Beste vrouwelijke ar
tiest.
Haar meest recente album, Here
Comes The Night, toont een ander
gezicht: minder braaf, rauwer en
spannender. Een mooie fusie van
Europese en Amerikaanse muziek
tradities. Het nieuwe geluid is me
de te danken aan topproducer
Tchad Blake, die eerder werkte
met Tom Waits, Elvis Costello en
The Black Keys. Zaterdag speelt
Marike lager in De Piek, het Vlis-
singse podium dat zijn 40-jarig be
staan viert.
Tekstueel gezien bezingt de zange
res vaak 'outsiders'. Veelal in de rol
van observator, maar Jager kan
zich goed vereenzelvigen met de
personages die ze beschrijft. Maar
de muziek staat bij haar aan het be
gin van het schrijfproces.
„Ik denk dat er op elk willekeurig
moment in mijn leven wel the
ma's of emoties in mijn hoofd zit
ten waar ik iets mee moet", zegt la
ger. „De muziek is dan de trigger.
Ik speel een lijn of een paar ak
koorden, voel een melodie opko
men en begin dan automatisch
wat tekst te zingen. Dat zijn meest
al in het begin wat klanken, som
mige woorden 'bekken' veel beter
dan anderen. De muziek is dus be
palend. Is het melancholisch, dan
zit ik tekstueel ook snel in die
hoek. Is het vrolijk, dan zoek ik
het elders. Is het spannend, dan
bouw ik meer op in tekst."
Here Comes The Night is Jagers der
de album en ze vindt dat ze nu
pas minder onzeker is geworden,
als persoon en als artiest. Met be
trekking tot het album ziet de zan
geres een kenmerkend verschil
met vorige albums. „Overtuiging,
in mijn zang. Ik hoor dat ik meer
naar buiten zing, met meer lef
Een nummer als Rusty vraagt heel
veel energie. De puntigheid in de
coupletten is nieuw voor mij. Zo'n
nummer kon ik ten tijde van ons
debuut nog niet zingen", aldus de
zangeres.
„Het hele album geeft al veel meer
weer wie ze werkelijk is, zo stelt [a-
Marike Jager: „Ik hoor dat ik nu meer naar buiten zing, met meer lef."
ger. Was het debuut nog lieflijk en
puur, dit album toont meer avon
tuur. De zangeres was altijd avon
tuurlijk ingesteld, maar beleefde
dat vooral in haar eentje, in het
hoofd, op papier, op reis. „Kwets
baar ben ik nog steeds, maar het
avontuur in de muziek is gepromo
veerd. Die combinatie is weieens
heel vermoeiend hoor, maar ik
word er gelukkig van. Ik zeg in
m'n bio op Twitter: ik durf niet,
maar doe meestal wel."
Zo doet Jager al een tijdje de pre
sentatie van de Lowlands-festival-
uitzendingen op televisie. De avon
turen die ze daar beleeft, neemt ze
daadwerkelijk mee haar muziek in.
„Door Lowlands ga ik weer meer
naar muziek luisteren. Ik moet let
terlijk huiswerk doen, want er zijn
elk jaar weer zoveel nieuwe bands,
dat is niet bij te houden. Voor mij
goed en inspirerend, want zo luis
ter ik weer heel breed en veel."
Ik denk sowieso dat muziek luis
teren noodzakelijk voor me is om
inspiratie op te doen. Net als ge-
sprekken voeren, lezen, wandelen,
nou ja, het leven leven, zeg maar.
Vooral leuk op Lowlands is dat ik
zoveel verschillende genres hoor
langskomen. Ik ben daar dol op.
Want ik luister echt niet alleen
naar singer/songwriters, zoals
mensen weieens denken."
Marike Jager met support act Anton
Walgrave, zaterdag in De Piek in Vlissin-
gen. Aanvang: 21.00 uur.
Bezetting: Marike Jager (zang, gitaar),
Nicky Hustinx (drums), Henk Jan Heu-
velink (toetsen, bas). -4
MUZIEKTHEATER Middelburgs Theater bereidt theatraal herfststoofpotje
door Ali Pankow
Regisseur Carla Schroot ge
noot enorm van de tele
visieserie De Freules die
de VPRO in de jaren ne
gentig uitzond. De Freules stonden
dan ook al jaren op haar wensen-
plank. Zij vond dat het er nu maar
eens van moest komen. Schroot
maakte bij het Middelburgs Thea
ter een muzikale familievoorstel
ling van De Freules, die zaterdag in
het Minitheater in Middelburg in
première gaat.
„Dat gebeurt uiteraard met toe
stemming van de makers. Zij rea
geerden allemaal erg enthousiast.
Sjoerd Kuyper schreef het script
voor die tv-serie. Het mooie vond
ik vooral dat het verhaal in de lied
jes wordt door verteld. Daarmee
blijft de vaart in het verhaal", zegt
Schroot.
Zij kreeg de beschikking over de
liedteksten van Sjoerd Kuyper. Ver
der bleek er weinig bewaard geble
ven van de serie, geen uitgeschre
ven dialogen bijvoorbeeld. Dus
ging zij als regisseur zelf aan de
slag en nam de vrijheid er vier rol
len bij te schrijven. Daarmee deed
ze ook recht aan het enthousiasme
van de spelers om mee te doen
aan deze productie.
Het verhaal gaat over jonkheer
Arie-Frits die onvrijwillig bij zijn
tantes (de Freules) moet gaan wo
nen. De onverwachte komst van
hun neef verandert niet alleen het
leven van de freules enorm, maar
ook het leven van de huisknecht
maakt een drastische wending. Al
met al ontstaat er nogal wat on
rust bij de adel.
Schroot heeft meerdere eigen be
werkingen van muziekproducties
bij het Middelburgs Theater op
haar naam staan: Ja Zuster, Nee Zus
ter en loop Terheul. Haar liefde ligt
immers specifiek bij dit soort thea-
Scène met de freules Therèse en Adèle.
trale stoofpotjes, waarin spel,
zang, muziek en dans worden ge- c
mixt. i
„Ik was dertien geloof ik toen ik c
de musical Foxtrot van Annie M.G. J
Schmidt zag. Dat vond ik echt het
allerleukste wat ik ooit had meege- c
maakt. Nog steeds vind ik dit
soort producties de mooiste uitda- r
ging. Al haal ik er wel veel mee op
mijn hals", zegt Schroot. r
Zij herinnert zich dat het repetitie- I
proces bij haar voorgaande regie 1
van het, eveneens zelf bewerkte, i
toneelstuk Familiepuzzels heel wat c
soepeler verliep dan nu. „Toen 1
ging het alleen om het spel, bij 1
een muzikale voorstelling als dit 1
wordt er veel meer vereist, ook s
van de acteurs natuurlijk. Het is
een intensief proces geweest. Van
af het begin hebben we twee avon
den per week gerepeteerd."
Als regisseur en tekstschrijfster
weet Schroot zich wel gesteund
door goede adviseurs en specifieke
vakmensen. Zo heeft zij aan Ma
rianne Sinke, ervaren speelster en
verenigingslid, een gedegen spar
ringpartner bij het schrijfproces.
Bovendien schreef Sinke het ope
ningslied De klank van je naam.
Verder maakte Marleen van Buren
de choreografie, tekent Rieks Veen-
ker voor de arrangementen van de
muziek en geeft Hans Notebaart
begeleiding aan de zang in de voor
stelling.
dinsdag 11 oktober 2011
foto Izaak Verkeste
Schroot: „Natuurlijk draait het in
dit soort muzikale voorstellingen
vooral om entertainment, maar
het moet wel ergens over gaan. In
dit geval is dat het accepteren van
mensen zoals ze zijn en vooral het
maken van een duidelijk keus. Ga
je voor de liefde of voor het grote
geld? Ik kies voor een wat uitver
grote speelstijl, een beetje over de
top, maar ik wil wel wat vertellen
met dit stuk."
De Freules, Middelburgs Theater, Mi
nitheater, za. 15 oktober première (uit
verkocht); t/m 10 december elk week
end; avondvoorstellingen 20.30 uur,
matinees 14.30 uur. Speellijst op:
www.middelburgsminitheater.nl.
AMSTERDAM - Racoon treedt zater
dag 31 maart 2012 op in de Heine-
ken Music Hall in Amsterdam. Hei 1
is de eerste keer dat de Zeeuwse
band een dergelijk groot concert
geeft. Voor deze avond zal Racoon
in een speciale bezetting aantre
den met strijkers en blazers. De
voorverkoop begint zaterdag.
Welk Zeeuws boek verdient de
PZC-publieksprijs? Breng uw stem uit
via www.pzc.nl/boekenprijs.
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
Meer agendanieuws en het
complete bioscoopprogramma zijn
te vinden op de website van deze
krant.
OP PAD
Zierikzee
Lezing in kader Wereld Alzheimer Dag
door schrijfster Miriam Janssen over haar
boek 'ouderdommigheid'.
Bibliotheek De Stolpe, 19.30 uur.
PODIUM
Middelburg
Brigitte Kaandorp met 'Cabaret voor
beginners'.
Stadsschouwburg, 20.00 uur
PZC-PUBLIEKSPRIJS