21 zeeland Van de dijk bij Rilland D Ongedwongen bijkletsen Merde PZC maandag De krant 6 weken voor 18 euro! Zaterdagmorgen in alle vroegte is een Italiaanse autocarriet vastgelopen in het Nauw van Bath, een beruchte passage in de Westerschelde waar wel vaker schepen stranden. maandag 10 oktober 2011 door Wlm Hofman Van het voormalige, nu al lang geleden afgebroken Huis van Bewaring in Middelburg was inten sief gebruik gemaakt. Dat kon je zien aan de talloze namen en data en spreuken op de muren. Ze ston den zo hoog als je kon reiken. Hier en daar waande je in een zee van handtekeningen. Ik kwam daar wel eens op ver zoek van een ambtenaar van de re classering die onvoldoende Frans sprak. Hij vroeg mij dan om hem te vergezellen, zodat hij enigszins met de Franstalige gedetineerden spreken kon en hen kon vragen hoe het met hen ging. 'Redelijk', antwoordden ze meestal. Ze wil den de ambtenaar niet ongerust maken. Op een keer zeiden ze dat ze wel een wens hadden. Ze mochten daar wel roken, maar er waren enkel maar sigaretten van het toen populaire Nederlandse merk Caballero verkrijgbaar. Hun voorkeur ging uiteraard uit naar Franse merken als Gitanes en Gau- loises, die gemaakt waren van pit tiger Franse tabak. Toen we de wens voorlegden aan de toenmalige directeur, zei deze vanachter zijn krant ik neem aan dat het de PZC was, ik herin ner het me niet precies meer): 'Zijn ze nu helemaal? Dit is een Huis van Bewaring. Verschillende merken? Daar kan ik niet aan be ginnen. Het zou een precedent zijn. Voor Britten zou ik dan Players moeten aanschaffen, voor Belgen Bastos of Saint Michel. En ga zo maar door. Ze mochten al blij zijn dat ze Caballero mochten roken. Ze zitten hier voor hun noch voor mijn plezier.' Zoiets zei hij. Wij gingen de boodschap aan de gedetineerden overbrengen en we legden hen zo goed mogelijk uit dat het een precedent zou beteke nen. Dat men dan voor Engelsen Players zou moeten inslaan en voor Belgen weer andere merken en dat men daar uit praktische overwegingen niet aan kon begin nen. 'Hier zitten geen Engelsen of Bel gen antwoordden ze ons, en: 'en kel maar, Caballero, hè? Merde...' Nee, ze zaten daar niet voor hun plezier. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever Charles van den Oosterkamp Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) aIkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T; 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162,4460 AD Goes T:0113-31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland Merken en Diensten, Business-to-Business/ de Ondernemer, Zorg, Onderwijs, Onroerend Goed T: 0118-434070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088- 0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 99 10 Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 26,45 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 74,65 (acceptgiro €77,75) Jaar €285,25 (acceptgiro €288,35) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van dë PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.ni Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 4 weken gratis en neem aansluitend: een doorlopend abonnement met automatische betaling van 74,65 per kwartaal (nazs) een doorlopend abonnement met betaling per accept van 77,75 per kwartaal (na28> ik neem een proefabonnement van 6 weken voor 18,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P6) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050,5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088-013 9910 m/v Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtigde PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening 0e PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens In het colofon treft u nadere Informatie aan. SCHEEPSSTRANDING door René Schrier e eerste melding luid de: de Repubblica Argenta is kort na hoogwater rond half drie vastgelopen in het Nauw van Bath. Kort na hoog water. Dat betekent dat hij goed vast zit. Gelukkig niet in de vaar geul, zodat er geen directe hinder voor de overige scheepvaart is. Vanaf de A58 is het schip zaterdag morgen goed te zien. Maar vanaf de dijk achter Rilland-Bath heb je het beste zicht. Dat realiseren veel Incidenten in het oostelijk deel van de Westerschelde Willem Adriaansens foto's Willem Mieras mensen zich, want in de loop van zaterdagmorgen blijkt de Repubbli ca Argentina een behoorlijke trek pleister te zijn. Met foto- en filmca mera's en verrekijkers gewapend beklimmen tientallen nieuwsgieri gen de dijk. Rond een uur of elf verzamelt een handjevol sleepboten zich rond de enorme autocarrier. Het worden er uiteindelijk zeven, van de ber gingsbedrijven URS en Multras hip. Het schip was op weg van Antwer pen naar Dakar, geladen met wat het best omschreven kan worden als oude voertuigen. Alles wat nog een beetje rijden kan, zoals kra nen, tweedehands auto's, graafma chines, noem maar op. Alles met de bestemming Afrika. Boven op dek staat een aantal containers. Voor de zekerheid heeft Rijkswa terstaat enkele oliebestrijdingsvaar- tuigen laten komen. Die hoeven niet in actie te komen. Ook de wa- terpolitie houdt een oogje in het zeil. De zeven slepers duwen en trekken rond 13.00 uur en krijgen de Repubblica Argentina inder daad van de zandplaat waar hij te gen zit. Het schip wordt gedraaid, omdat het met de neus richting Antwerpen ligt en voorzichtig zet de vloot koers richting de Vlissing- se Sloehaven. Terwijl de operatie in gang is moet de overige scheep vaart het op verzoek van Rijkswa terstaat even wat rustiger aan doen. Als oorzaak voor de stranding wordt een motorstoring genoemd. Daar is in de loop van het weekein de naar gekeken, evenals naar even tuele schade onder water. Het 209 meter lange en onder Italiaanse vlag varende schip ligt om die re den nog steeds in de Sloehaven. Daar wordt de schade aan de voortstuwing gerepareerd. Ook stelt de inspectie van Verkeer en waterstaat een onderzoek in naar het incident. Het Nauw van Bath is al jaren een beruchte plek voor schepen. Zeer regelmatig lopen daar schepen vast. COLUMNS Alle columns nog eens op je gemak teruglezen? www.pzc.nl/columns VIDEO'S Vastgelopen schip losgetrokken Terneuzen wint van Goes Zeeuwen lopen in Marbella Dyanne Beekman geeft tips over jeans en meer op www.pzc.nl/video Zet uw foto in een album op www.pzc.nl/foto Er werd heel wat bijgepraat op voorlopig de laatste reünie van de bouwers van de stormvloedkering in de Oosterschelde. foto Izaak Verkeste 20-9-2005: 13-2-2008: 17-10-2008: 10-9-2009: 6-2-2010: 12-2-2010: 15-9-2010: 23-1-2011: Na een botsing met een ander autoschip is de met auto's en containers geladen onder Panamese vlag varende Nada V vastgelopen in het Nauw van Bath. Fowairet bij Kruiningen aan de grond. De containerreus MSC Eyra vastgelopen in de Pas van Rilland. Containerschip Kota Lagu bij Ossenisse vastgelopen. (foto rechts) Het Nederlandse vrachtschip Stadiongracht aan de grond in het Nauw van Bath na een brand in de machinekamer. Binnenvaartschip Yona vastgelopen in de Schaar van Waarde Containerschip MSC Tina loopt vast ter hoogte van Hansweert. Containerschip MSC Iris aan de grond tussen Hansweert en Perkpolder door motorproblemen. Binnenvaarttanker Neptunes loopt bij Hansweert aan de grond. 26-12-1999: 14-2-2000: 19-10-2000: 1-12-2000: 22-3-2001: 20-6-2003: Binnenvaartschip Amistade op een schor in het Nauw van Bath. Duitse gastanker vastgelopen in het Nauw van Bath. Belgische binnenvaarttanker Jean et Pierre op een zandbank in de Schaar van Waarde. Terwijl de schipper aan het telefoneren is loopt de Franse binnen vaarttanker Boulonnais vast op de Rug van Baarland. Autocarrier Tricolor gestrand door zuiging of dwarsstroom in het Nauw van Bath. In 1998 had het daar ook al eens vastgezeten. 28-10-2001Het containerschip Sea Ocelot loopt vast in het Nauw van Bath, (foto links) 21-12-2001: Slepers voorkomen een milieuramp door de in het Nauw van Bath gestrande olietanker Samuel B vlot te trekken. Die had daar al eens eerder (1998) aan de grond gezeten. Het containerschip Pelican 1 wordt op een zandplaat gezet na een aanvaring in het Nauw van Bath, (foto onder)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 2