21 zeeland
Van de dijk bij Rilland
D
Ongedwongen bijkletsen
Merde
PZC
maandag
De krant 6 weken voor 18 euro!
Zaterdagmorgen in alle vroegte is een Italiaanse autocarriet
vastgelopen in het Nauw van Bath, een beruchte passage in de
Westerschelde waar wel vaker schepen stranden.
maandag 10 oktober 2011
door Wlm Hofman
Van het voormalige, nu al
lang geleden afgebroken
Huis van Bewaring in
Middelburg was inten
sief gebruik gemaakt. Dat kon je
zien aan de talloze namen en data
en spreuken op de muren. Ze ston
den zo hoog als je kon reiken.
Hier en daar waande je in een zee
van handtekeningen.
Ik kwam daar wel eens op ver
zoek van een ambtenaar van de re
classering die onvoldoende Frans
sprak. Hij vroeg mij dan om hem
te vergezellen, zodat hij enigszins
met de Franstalige gedetineerden
spreken kon en hen kon vragen
hoe het met hen ging. 'Redelijk',
antwoordden ze meestal. Ze wil
den de ambtenaar niet ongerust
maken. Op een keer zeiden ze dat
ze wel een wens hadden. Ze
mochten daar wel roken, maar er
waren enkel maar sigaretten van
het toen populaire Nederlandse
merk Caballero verkrijgbaar. Hun
voorkeur ging uiteraard uit naar
Franse merken als Gitanes en Gau-
loises, die gemaakt waren van pit
tiger Franse tabak.
Toen we de wens voorlegden aan
de toenmalige directeur, zei deze
vanachter zijn krant ik neem
aan dat het de PZC was, ik herin
ner het me niet precies meer):
'Zijn ze nu helemaal? Dit is een
Huis van Bewaring. Verschillende
merken? Daar kan ik niet aan be
ginnen. Het zou een precedent
zijn. Voor Britten zou ik dan
Players moeten aanschaffen, voor
Belgen Bastos of Saint Michel. En
ga zo maar door. Ze mochten al
blij zijn dat ze Caballero mochten
roken. Ze zitten hier voor hun
noch voor mijn plezier.' Zoiets zei
hij.
Wij gingen de boodschap aan de
gedetineerden overbrengen en we
legden hen zo goed mogelijk uit
dat het een precedent zou beteke
nen. Dat men dan voor Engelsen
Players zou moeten inslaan en
voor Belgen weer andere merken
en dat men daar uit praktische
overwegingen niet aan kon begin
nen.
'Hier zitten geen Engelsen of Bel
gen antwoordden ze ons, en: 'en
kel maar, Caballero, hè? Merde...'
Nee, ze zaten daar niet voor hun
plezier.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Uitgever
Charles van den Oosterkamp
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) aIkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T; 0118- 43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162,4460 AD Goes
T:0113-31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
Merken en Diensten, Business-to-Business/
de Ondernemer, Zorg, Onderwijs,
Onroerend Goed
T: 0118-434070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 088- 0139 999
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088- 013 99 10
Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
nabezorging bij melding voor 12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode.
U ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 26,45 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 74,65 (acceptgiro €77,75)
Jaar €285,25 (acceptgiro €288,35)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van dë PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.ni
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 4 weken gratis en neem aansluitend:
een doorlopend abonnement met automatische betaling van 74,65 per kwartaal (nazs)
een doorlopend abonnement met betaling per accept van 77,75 per kwartaal (na28>
ik neem een proefabonnement van 6 weken voor 18,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P6)
Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050,5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook: 088-013 9910
m/v
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtigde PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
0e PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens In het colofon treft u nadere Informatie aan.
SCHEEPSSTRANDING
door René Schrier
e eerste melding luid
de: de Repubblica
Argenta is kort na
hoogwater rond half
drie vastgelopen in
het Nauw van Bath. Kort na hoog
water. Dat betekent dat hij goed
vast zit. Gelukkig niet in de vaar
geul, zodat er geen directe hinder
voor de overige scheepvaart is.
Vanaf de A58 is het schip zaterdag
morgen goed te zien. Maar vanaf
de dijk achter Rilland-Bath heb je
het beste zicht. Dat realiseren veel
Incidenten in het oostelijk deel van de Westerschelde
Willem Adriaansens foto's Willem Mieras
mensen zich, want in de loop van
zaterdagmorgen blijkt de Repubbli
ca Argentina een behoorlijke trek
pleister te zijn. Met foto- en filmca
mera's en verrekijkers gewapend
beklimmen tientallen nieuwsgieri
gen de dijk.
Rond een uur of elf verzamelt een
handjevol sleepboten zich rond de
enorme autocarrier. Het worden
er uiteindelijk zeven, van de ber
gingsbedrijven URS en Multras
hip.
Het schip was op weg van Antwer
pen naar Dakar, geladen met wat
het best omschreven kan worden
als oude voertuigen. Alles wat nog
een beetje rijden kan, zoals kra
nen, tweedehands auto's, graafma
chines, noem maar op. Alles met
de bestemming Afrika. Boven op
dek staat een aantal containers.
Voor de zekerheid heeft Rijkswa
terstaat enkele oliebestrijdingsvaar-
tuigen laten komen. Die hoeven
niet in actie te komen. Ook de wa-
terpolitie houdt een oogje in het
zeil. De zeven slepers duwen en
trekken rond 13.00 uur en krijgen
de Repubblica Argentina inder
daad van de zandplaat waar hij te
gen zit. Het schip wordt gedraaid,
omdat het met de neus richting
Antwerpen ligt en voorzichtig zet
de vloot koers richting de Vlissing-
se Sloehaven. Terwijl de operatie
in gang is moet de overige scheep
vaart het op verzoek van Rijkswa
terstaat even wat rustiger aan
doen.
Als oorzaak voor de stranding
wordt een motorstoring genoemd.
Daar is in de loop van het weekein
de naar gekeken, evenals naar even
tuele schade onder water. Het 209
meter lange en onder Italiaanse
vlag varende schip ligt om die re
den nog steeds in de Sloehaven.
Daar wordt de schade aan de
voortstuwing gerepareerd. Ook
stelt de inspectie van Verkeer en
waterstaat een onderzoek in naar
het incident.
Het Nauw van Bath is al jaren een
beruchte plek voor schepen. Zeer
regelmatig lopen daar schepen
vast.
COLUMNS
Alle columns nog eens op je gemak
teruglezen?
www.pzc.nl/columns
VIDEO'S
Vastgelopen schip losgetrokken
Terneuzen wint van Goes
Zeeuwen lopen in Marbella
Dyanne Beekman geeft tips over
jeans
en meer op www.pzc.nl/video
Zet uw foto in een album op
www.pzc.nl/foto
Er werd heel wat bijgepraat op voorlopig de laatste reünie van de bouwers
van de stormvloedkering in de Oosterschelde. foto Izaak Verkeste
20-9-2005:
13-2-2008:
17-10-2008:
10-9-2009:
6-2-2010:
12-2-2010:
15-9-2010:
23-1-2011:
Na een botsing met een ander autoschip is de met auto's en containers
geladen onder Panamese vlag varende Nada V vastgelopen in het Nauw
van Bath.
Fowairet bij Kruiningen aan de grond.
De containerreus MSC Eyra vastgelopen in de Pas van Rilland.
Containerschip Kota Lagu bij
Ossenisse vastgelopen.
(foto rechts)
Het Nederlandse vrachtschip
Stadiongracht aan de grond
in het Nauw van Bath na een
brand in de machinekamer.
Binnenvaartschip Yona
vastgelopen in de Schaar van Waarde
Containerschip MSC Tina loopt vast ter hoogte van Hansweert.
Containerschip MSC Iris aan de grond tussen Hansweert en Perkpolder
door motorproblemen.
Binnenvaarttanker Neptunes loopt bij Hansweert aan de grond.
26-12-1999:
14-2-2000:
19-10-2000:
1-12-2000:
22-3-2001:
20-6-2003:
Binnenvaartschip Amistade op een schor in het Nauw van Bath.
Duitse gastanker vastgelopen in het Nauw van Bath.
Belgische binnenvaarttanker Jean et Pierre op een zandbank in de
Schaar van Waarde.
Terwijl de schipper aan het telefoneren is loopt de Franse binnen
vaarttanker Boulonnais vast op de Rug van Baarland.
Autocarrier Tricolor gestrand door zuiging of dwarsstroom in het
Nauw van Bath. In 1998 had het daar ook al eens vastgezeten.
28-10-2001Het containerschip Sea Ocelot loopt vast
in het Nauw van Bath, (foto links)
21-12-2001: Slepers voorkomen een milieuramp door
de in het Nauw van Bath gestrande
olietanker Samuel B vlot te trekken. Die
had daar al eens eerder (1998) aan de
grond gezeten.
Het containerschip Pelican 1 wordt op een zandplaat gezet na een
aanvaring in het Nauw van Bath, (foto onder)