auto7 De Focus onder de midsize-mpv's 'Uitgekomen jongensdroom' Scenic 2.0 Alternatief: Toyota Corolla Verso 1.8 Alternatief: Renault vrijdag 7 oktober 2011 i* KLASSIEKER Nico van der Have en zijn Citroën Traction Avant Elke week testen we een occasion. Hoe goed rijdt hij nog? Wat zit er alle maal op en aan? En wat is er in dezelfde prijsklasse nog meer te koop? We zoeken het voor u uit. De ze week een Ford C-Max. door Lucas Boot Wie zoekt naar een ge bruikte midsize MPV heeft gigan tisch veel keuze. Wie zoekt naar zo'n type wagen en ook nog een tikkeltje sportiviteit verlangt, komt al gauw uit bij de Ford C-Max. Deze auto combineert praktisch ge bruiksgemak met een fijne portie direct stuurgedrag en een tamelijk stug onderstel. Ideaal voor vaders die zonder kroost en vrouw aan boord bij tijd en wijle een snelgenomen bocht niet schuwen. Het blijft natuurlijk een gezinswagen, dus gek moet je er niet mee willen doen. Maar toch, de 2,o-liter benzinemo tor met 145 pk nodigt uit om vlot te rijden. Veel belangrijker zijn natuurlijk de praktische voordelen. De C-Max heeft bijvoorbeeld stoelen die je in een wip omklapt, zodat een vlakke laadvloer ontstaat van maximaal 1620 liter. Met de meubilair in de zitstand blijft een zeer nette 550 liter over. Dat is met gemak de weekendbood- schappen en nog een kinderwagen. Andere handigheden zijn de klapta feltjes voor de passagiers, de (hand bediende) zonneschermen achter in en een joekel van een opbergvak tussen de voorstoelen- zelden zo'n bak met ruimte gezien. Qua beenruimte springt de C-Max niet tussen zijn concurrenten uit. Wij (1,88 meter) konden niet com fortabel achter onszelf zitten. Voor jonge kids en volwassen met minder lange stelten volstaat de ruimte achterin prima. Wat luxe betreft valt deze C-Max in positieve zin op. Dit is een door Lucas Boot Engelengeduld en doorzet tingsvermogen zijn twee sleutelwoorden bij het res taureren van een klassieke auto. Nico van der Have uit Kerk- werve en zijn zwager Wim Berre- voets kunnen er over meepraten. Een goede vijftienhonderd uur sta ken de twee in het opbouwen van deze Citroën Traction Avant uit 1954. Een monnikenwerk was het. „De auto lag helemaal uit elkaar. Alle onderdelen zaten los in dozen of lagen op een hoop. We hebben een paar keer met een aanhanger moeten rijden om alle onderdelen te vervoeren", vertelt Van der Ha ve. Hij vond de Citroën - wat er van over was althans - op een schuurzolder in een nabijgelegen dorp. De vorige eigenaar had de Fran^aise vijfentwintig jaar gele den gekocht, later uit elkaar ge haald en er sindsdien niets meer mee gedaan. Van der Have laat fo to's van de ravage zien. Dat uit de ze ogenschijnlijke hoop 'puin' nog een auto is voortgekomen, mag een wonder heten. Van der Have en zijn zwager reageren ontspan nen. „Ach, het was een flinke klus, maar het is achteraf juist leuk dat we zoveel werk aan de Citroën hadden. Hier staat wel een auto met een verhaal." De Traction Avant (1934 -1956) is voor de Schouwenaar om twee re denen bijzonder. Vanwege de des tijds vooruitstrevende techniek - zelfdragende carrosserie en de eerst in serie geproduceerde voor wielaandrijver - en de goede jeugd herinneringen. „Mijn neef reed vroeger een Traction Avant in exact deze roodzwarte kleurstel ling. Ik was toen een jaar of tien en mocht een keer met hem mee in de Citroën. Geweldig vond ik dat. Sindsdien is die auto bij me blijven hangen. Om er ooit zelf eentje te rijden, was een jongens droom." Die droom kwam vorig jaar uit. Na de honderden uren ar beid, werd de Citroën helaas een aantal maal afgekeurd. Het laswerk voldeed niet aan de eisen. Inmid dels verkeert de klassieker in puike staat en mogen Van der Have en zijn zwager met de oude dame de weg op. Waar de eerste rit heen leidt? „We gaan hier door de pol der rijden. Op het gemak." Heeft u ook een bijzondere au to? Laat het ons weten en vul het contactformulier van de le zersredactie in op onze website. Nico van der Have en Wim Berrevoets bij de Traction Avant. foto Lucas Boot OCCASION Ford C-Max 2.0 Ghia Ford C-Max 2.0 Ghia Prijs: 11.699 euro Bouwjaar: 3-2006 Km-stand: 138.692 (NAP) Transmissie: handgeschakelde vijf- bak Motor: 2,0 liter viercilinder, benzine Vermogen: 145 pk, 185 Nm 0-100 km/u: 9,8 sec* Topsnelheid: 203 km/h* Gecombineerd verbruik: 1 op 13,7* Afleverkosten: 395 euro, incl. beurt volgens schema, 6 maanden garantie en 12 maanden mobiliteitsgarantie Bijzonderheden: parkeersensoren, trekhaak, voorruitverwarming Verkooppunt: Ford van de Ree, Roosendaal Website: www.fordvanderee.nl *fabrieksopgave Historie: Ford lanceerde de C-Max in 2003 op de markt als de MPV-va- riant van de Focus. Bij zijn introductie heette de Ford nog Focus C-Max, later verdween de Focus-aanduiding. De eer ste generatie van de midsize MPV liep mee tot en met 2010. Toen zette Ford een nieuwe C-Max weg, en tegelijker tijd de Grand C-Max met zeven zitplaat sen. Prijs: 11.950 euro Bouwjaar: 4-2005 Km-stand: 113.974 Transmissie: hand- geschakelde vijfbak Motor: 1,8 liter viercilinder, benzine Vermogen: 129 pk, 170 Nm Afleverkosten: 395 euro, incl. onderhoudsbeurt, nieuwe APK en 6 maanden garantie Bijzonderheden: trekhaak, parkeersensoren Ver kooppunt: Autobedrijf Tramper, Goes Website: www.trampergoes.nl De Ford C-Max combineert praktisch gebruiksgemak met een fijne portie direct stuurgedrag. foto Lucas Boot Prijs: 11.445 euro Bouwjaar: 1-2005 Km-stand: 72.189 Transmissie: zes- traps automaat Motor: 2,0 liter viercilinder, benzine Vermogen: 134 pk, 191 Nm Afleverkosten: 495 euro, incl. onderhoudsbeurt, nieuwe APK en 6 maanden garantie Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, trekhaak Verkooppunt: Renault Wisse Automotive, Terneuzen Website: www.automotive.nl/renault Ghia-uitvoering en dan weet je dat er allerhande extra's aanwezig zijn. Denk aan klimaatcontrole, elek trisch bedienbare ramen en spie gels, voorruitverwarming, parkeer sensoren voor en achter, stoelver- warming en cruise control. Een probleem bij die laatste: hij doet het niet. Deze kwaal verhelpt Ford-dealer Van de Ree bij afleve ring. Dan worden meteen ook de voor banden vervangen, want die zijn zo goed als op. Dat merk je aan het bonkerige rijge drag. Wees daar op voorbereid als u een proefrit wilt maken. Daarbij zit er wat roest op de remmen waardoor de auto trilt als je in de ankers gaat. Schrik daar ook niet van, gaat van zelf over. En anders worden de remmen ver vangen bij de onderhoudsbeurt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 73