auto7
De Focus onder de midsize-mpv's
'Uitgekomen jongensdroom'
Scenic 2.0
Alternatief: Toyota Corolla Verso 1.8
Alternatief: Renault
vrijdag 7 oktober 2011
i*
KLASSIEKER Nico van der Have en zijn Citroën Traction Avant
Elke week testen we een
occasion. Hoe goed rijdt
hij nog? Wat zit er alle
maal op en aan? En wat is
er in dezelfde prijsklasse
nog meer te koop? We
zoeken het voor u uit. De
ze week een Ford C-Max.
door Lucas Boot
Wie zoekt naar een ge
bruikte midsize
MPV heeft gigan
tisch veel keuze.
Wie zoekt naar zo'n type wagen en
ook nog een tikkeltje sportiviteit
verlangt, komt al gauw uit bij de
Ford C-Max.
Deze auto combineert praktisch ge
bruiksgemak met een fijne portie
direct stuurgedrag en een tamelijk
stug onderstel.
Ideaal voor vaders die zonder
kroost en vrouw aan boord bij tijd
en wijle een snelgenomen bocht
niet schuwen. Het blijft natuurlijk
een gezinswagen, dus gek moet je
er niet mee willen doen.
Maar toch, de 2,o-liter benzinemo
tor met 145 pk nodigt uit om vlot
te rijden.
Veel belangrijker zijn natuurlijk de
praktische voordelen. De C-Max
heeft bijvoorbeeld stoelen die je in
een wip omklapt, zodat een vlakke
laadvloer ontstaat van maximaal
1620 liter.
Met de meubilair in de zitstand
blijft een zeer nette 550 liter over.
Dat is met gemak de weekendbood-
schappen en nog een kinderwagen.
Andere handigheden zijn de klapta
feltjes voor de passagiers, de (hand
bediende) zonneschermen achter
in en een joekel van een opbergvak
tussen de voorstoelen- zelden zo'n
bak met ruimte gezien.
Qua beenruimte springt de C-Max
niet tussen zijn concurrenten uit.
Wij (1,88 meter) konden niet com
fortabel achter onszelf zitten.
Voor jonge kids en volwassen met
minder lange stelten volstaat de
ruimte achterin prima.
Wat luxe betreft valt deze C-Max
in positieve zin op. Dit is een
door Lucas Boot
Engelengeduld en doorzet
tingsvermogen zijn twee
sleutelwoorden bij het res
taureren van een klassieke
auto. Nico van der Have uit Kerk-
werve en zijn zwager Wim Berre-
voets kunnen er over meepraten.
Een goede vijftienhonderd uur sta
ken de twee in het opbouwen van
deze Citroën Traction Avant uit
1954. Een monnikenwerk was het.
„De auto lag helemaal uit elkaar.
Alle onderdelen zaten los in dozen
of lagen op een hoop. We hebben
een paar keer met een aanhanger
moeten rijden om alle onderdelen
te vervoeren", vertelt Van der Ha
ve. Hij vond de Citroën - wat er
van over was althans - op een
schuurzolder in een nabijgelegen
dorp. De vorige eigenaar had de
Fran^aise vijfentwintig jaar gele
den gekocht, later uit elkaar ge
haald en er sindsdien niets meer
mee gedaan. Van der Have laat fo
to's van de ravage zien. Dat uit de
ze ogenschijnlijke hoop 'puin' nog
een auto is voortgekomen, mag
een wonder heten. Van der Have
en zijn zwager reageren ontspan
nen. „Ach, het was een flinke klus,
maar het is achteraf juist leuk dat
we zoveel werk aan de Citroën
hadden. Hier staat wel een auto
met een verhaal."
De Traction Avant (1934 -1956) is
voor de Schouwenaar om twee re
denen bijzonder. Vanwege de des
tijds vooruitstrevende techniek -
zelfdragende carrosserie en de
eerst in serie geproduceerde voor
wielaandrijver - en de goede jeugd
herinneringen. „Mijn neef reed
vroeger een Traction Avant in
exact deze roodzwarte kleurstel
ling. Ik was toen een jaar of tien
en mocht een keer met hem mee
in de Citroën. Geweldig vond ik
dat. Sindsdien is die auto bij me
blijven hangen. Om er ooit zelf
eentje te rijden, was een jongens
droom." Die droom kwam vorig
jaar uit. Na de honderden uren ar
beid, werd de Citroën helaas een
aantal maal afgekeurd. Het laswerk
voldeed niet aan de eisen. Inmid
dels verkeert de klassieker in puike
staat en mogen Van der Have en
zijn zwager met de oude dame de
weg op. Waar de eerste rit heen
leidt? „We gaan hier door de pol
der rijden. Op het gemak."
Heeft u ook een bijzondere au
to? Laat het ons weten en vul
het contactformulier van de le
zersredactie in op onze website.
Nico van der Have en Wim Berrevoets bij de Traction Avant. foto Lucas Boot
OCCASION Ford C-Max 2.0 Ghia
Ford C-Max 2.0 Ghia
Prijs: 11.699 euro
Bouwjaar: 3-2006
Km-stand: 138.692 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde vijf-
bak
Motor: 2,0 liter viercilinder, benzine
Vermogen: 145 pk, 185 Nm
0-100 km/u: 9,8 sec*
Topsnelheid: 203 km/h*
Gecombineerd verbruik: 1 op
13,7*
Afleverkosten: 395 euro, incl. beurt
volgens schema, 6 maanden garantie
en 12 maanden mobiliteitsgarantie
Bijzonderheden: parkeersensoren,
trekhaak, voorruitverwarming
Verkooppunt: Ford van de Ree,
Roosendaal
Website: www.fordvanderee.nl
*fabrieksopgave
Historie: Ford lanceerde de C-Max
in 2003 op de markt als de MPV-va-
riant van de Focus. Bij zijn introductie
heette de Ford nog Focus C-Max, later
verdween de Focus-aanduiding. De eer
ste generatie van de midsize MPV liep
mee tot en met 2010. Toen zette Ford
een nieuwe C-Max weg, en tegelijker
tijd de Grand C-Max met zeven zitplaat
sen.
Prijs: 11.950 euro Bouwjaar: 4-2005 Km-stand: 113.974 Transmissie: hand-
geschakelde vijfbak Motor: 1,8 liter viercilinder, benzine Vermogen: 129
pk, 170 Nm Afleverkosten: 395 euro, incl. onderhoudsbeurt, nieuwe APK
en 6 maanden garantie Bijzonderheden: trekhaak, parkeersensoren Ver
kooppunt: Autobedrijf Tramper, Goes
Website: www.trampergoes.nl
De Ford C-Max combineert praktisch gebruiksgemak met een fijne portie direct stuurgedrag. foto Lucas Boot
Prijs: 11.445 euro Bouwjaar: 1-2005 Km-stand: 72.189 Transmissie: zes-
traps automaat Motor: 2,0 liter viercilinder, benzine Vermogen: 134 pk,
191 Nm Afleverkosten: 495 euro, incl. onderhoudsbeurt, nieuwe APK en 6
maanden garantie Bijzonderheden: auto van eerste eigenaar, trekhaak
Verkooppunt: Renault Wisse Automotive, Terneuzen
Website: www.automotive.nl/renault
Ghia-uitvoering en dan weet je dat
er allerhande extra's aanwezig zijn.
Denk aan klimaatcontrole, elek
trisch bedienbare ramen en spie
gels, voorruitverwarming, parkeer
sensoren voor en achter, stoelver-
warming en cruise control.
Een probleem bij die laatste: hij
doet het niet. Deze kwaal verhelpt
Ford-dealer Van de Ree bij afleve
ring.
Dan worden meteen ook de voor
banden vervangen, want die zijn
zo goed als op.
Dat merk je aan het bonkerige rijge
drag. Wees daar op voorbereid als
u een proefrit wilt maken. Daarbij
zit er wat roest op de remmen
waardoor de auto trilt als je in de
ankers gaat.
Schrik daar ook niet van, gaat van
zelf over.
En anders worden de remmen ver
vangen bij de onderhoudsbeurt.