Ford Fiesta
wordt nog
Econetic
zuiniger
auto5
Chevrolet Camaro echte Audi pakt de A5/S5
Amerikaanse 'bullebak' vooral onderhuids aan
auto
Vrijstelling van wegenbelasting en
bpm blijft de autorijder lokken. Het
aanbod groeit met onder meer de E
p
Ford Fiesta Econetic.
door Tony Vos D
De verschillende stimuleringsregelin
gen hebben de Nederlandse auto
markt danig verstoord. Meer dan
de helft van de automobilisten
gaat voor een model uit de laagste segmen
ten (A en B), terwijl de auto's die zijn vrijge
steld van bpm en wegenbelasting de boven
toon voeren. Econetic is het label dat Ford
op haar zuinigste modellen plakt. Met de
Fiesta Econetic laat het merk nog niet het
achterste van de tong zien. Volgend jaar
komt een tweede generatie, die niet zoals
het huidige model een C02-uitstoot heeft
van 95 gram per kiometer (precies op de
grens), maar van 87 gram per kilometer. Dat
betekent dat tot en met eind 2013 aan de
norm voor vrijstelling kan worden voldaan.
In het vooronder ligt de overbekende 1.6 li
ter viercilinder diesel, die een keurig vermo
gen levert van 95 pk én tot een prettig kop
pel komt van 205 Nm. De auto presteert
daarmee vlot en gedraagt zich uitermate soe
pel, zoals je van een diesel mag verwachten.
CO 'CURRENT ©Citroen C3 e-HDi 90
indaard vijfdeurs en re-
oge, compacte auto,
to zitpositie en voor-
vrijdag 7 oktober 2011
:ord Fiesta Econetic Titanium 5-deurs
Modern gestileerd en compact. Bagage 295-
>79 liter. Gewicht 1.019 kg. Diesel 1.6 I, 95 pk.
'anaf 15.995 euro, Business Edition 17.245 euro.
•lus: vormgeving, comfort, flexibiliteit.
Ain: materiaalgebruik.
e Fiesta accelereert in 12,7 seconden naar
de 100 kilometer per uur en zet een top
neer van 178. Volgens de officiële meetcy-
clus komt dat neer op een gemiddeld brand
stofverbruik van 1 op 27,7. Het zal niemand
verbazen dat deze waarde bij normaal ge
bruik bij lange na niet wordt gehaald. We
moeten ons tevreden stellen met net onder
de 1 op 20 en daarmee loopt de Fiesta keu
rig in de pas met de concurrenten. Qua
loopcultuur en geluid zijn de vierpitters in
dit segment duidelijk in het voordeel.
Ford geeft de huidige Fiesta een origineel
vormgegeven carrosserie, die zelfs een beet
je coupé-achtig overkomt. De hockeystick-
vormige metalen sierlijst onderlangs de zij
ruiten is zeer beeldbepalend, evenals de
sterk oplopende lijn ter hoogte van de por
tiergrepen. De hooggeplaatste lichtunits, de
enigszins bolle ruit en de diffuser-achtige
bumper geven de achterkant een frisse aan
blik, terwijl de puntige koplampen en de in
de bumper geplaatste grille bepalend zijn
voor het vooraanzicht. De 14 inch lichtmeta
len wielen vormen een optie, maar zijn niet
De Ford Fiesta valt met de zuinige diesel maximaal in de subsidies.
foto's Automedia
van invloed op de C02-uitstoot. Ford geeft
de Fiesta Econetic banden met een lage rol-
weerstand, een gewijzigde eindoverbren-
ging van de versnellingsbak en een zoge
naamd aerodynamicapakket, dat bestaat uit
een andere grille en een verlaagde stand op
de wielen. Een start- en stopsysteem houdt
Ford nog even in de knip voor de reeds aan-'
gekondigde wijzigingen.
Goedmoedig is het karakter van de Fiesta
Econetic. Verwacht geen sportief rijdende
auto, maar juist een voldoende comfortabe
le vierzitter, die prima weet om te gaan met
oneffenheden zonder zich onrustig te gedra
gen. Duidelijk een model dat is afgestemd
op een zeer brede doelgroep. De auto is ge
makkelijk in de omgang, stuurt prettig, scha
kelt heel behoorlijk, maar zou wellicht nog
een extra verbruiksreductie kunnen halen
als er een zesbak wordt gemonteerd.
Het interieur is verrassend van inrichting,
met duidelijke vormen en accentueringen
in aluminiumkleur. De vleugelvormige mid
denconsole is bij het merk algemeen inge
voerd, maar wordt door de grote hoeveel
heid knoppen wel wat druk en onoverzich
telijk. Voor het dashboard worden kunststof
fen met een verschillend oppervlak ge
bruikt en ook dat bevordert de harmonie
niet bepaald. Harde kunststoffen zijn daar
bij nog niet geheel uitgebannen. Hoewel de
stoelen niet overbemeten zijn, bieden ze vol
doende steun, ook op lange trajecten.
De Ford Fiesta Econetic is er vanaf 15.995 eu-
ro als driedeurs Trend en komt op 17.245 eu
ro als vijfdeurs Titanium.
CONCURRENT ©Fiat Punto 1.3 Multijet 5-deurs
Uiterst betaalbare, sportief
ogende en compacte auto
met een kleine, zuinige die
sel en voor een aantrekkelij
ke prijs. Bagage 275-1.020 li- i
ter. Gewicht 1.120 kg. Diesel
1.3 1,85 pk.
iSiii
Vanaf 13.995 euro, Dynamic 15.995 euro.
CONCURRENT Renault Clio 1.5 dCi 85 5-deurs
Plus: prijsstelling, vormgeving, verbruik.
Min: materiaalgebruik.
Doet al een tijdje langer
mee, maar is op het gebied
van prijsstelling en rijcomfort
nog steeds een sterke speler.
Bagage 288-1.038 liter. Ce-
wicht 1.185 kg. Diesel 1.5 i,
88 pk.
Vanaf 14.190 euro, Collection 16.090 euro.
Plus: prijs, materialen, rijcomfort.
Min: gewicht.
Een si
latief
met c
zien v
diesel. Bagage 287-1.120 li
ter. Gewicht 1.060 kg. Diesel
1.6 I, 92 pk.
Vanaf 16.340 euro, Selection 16.775 euro.
Plus: comfort, uitstraling, flexibiliteit.
Min: ruimte op achterbank.
door Roel van Gils
Het begrip muscle car bete
kent: een rauw klinkende,
Amerikaanse 'bullebak'. De
432 pk sterke, handgeschakelde
Chevrolet Camaro is er zo eentje.
Die komt niet naar Nederland; via
officiële kanalen is straks wel de
Camaro met automatische trans
missie en cilinderuitschakeling te
bestellen. Goed voor 405 pk, maar
met flink gedempt motorgeluid.
Oké, bij vollast klinkt-ie nog best
aardig en brult de 6.2 V8 er lustig
op los, maar het is allemaal min
der spectaculair dan bij de handge
schakelde versie.
Jammer. Want een Camaro koop
je om zijn ruige karakter en uiter
lijk. Met het uiterlijk is overigens
niets mis, de Camaro voldoet aan
alle 'muscle car-voorwaarden'. Met
agressieve grille, lage ruiten en gro
te 20 inch wielen. De noodzaak
tot cilinderuitschakeling is gebo
ren om het verbruik en bijbeho
rende C02-uitstoot te beperken
(met 7,5 procent tot 13,1 liter per
100 kilometer). Dat is belangrijk in
onze contreien vanwege de slurp-
tax. Met handbak zou de Camaro
K.Ï
namelijk ruim tien mille duurder
zijn dan de huidige vanafprijs van
83.995 euro voor de coupé. De ca
briolet kost op Nederlands kente
ken minimaal 89.995 euro.
De Camaro coupé knalt desge
wenst in 5,4 tellen naar de 100 kilo
meter per uur (bij de cabriolet
duurt dit 0,2 seconden langer) en
haalt een topsnelheid van 250.
De set-up van de coupé en de ca
briolet is duidelijk verschillend.
De topless Camaro is meer op
comfort gericht, terwijl de coupé
stugger is. Groot voordeel van de
cabrio is dat het motorgeluid wel
beter tot het binnenste door
dringt. Ook met het dak dicht.
Maar het geweld (lees: geluid en
sensatie) van de versie met hand-
bak wordt helaas niet geëvenaard.
Camaro mist handbak. foto Chevrolet
door Willem de Volder
Audi heeft de A5/S5 ver
nieuwd. Meest opvallend
zijn de toegevoegde 1.8 TFSI
benzinemotor en de intrede van
technologieën als elektromechani-
sche stuurbekrachtiging en een
verbeterd infotainmentsysteem.
De nieuwe A5-instapper 1.8 TFSI
is geen stakker met zijn vermogen
van 170 pk en een koppel 320 Nm.
Laatstgenoemde is van 1.400 tot
3.700 toeren per minuut beschik
baar, maar de 1.8 liter geeft vanaf
de 2.000 toeren echt thuis. De wij
zer van de snelheidsmeter tikt in
de uitvoering met handbak vanuit
stilstand binnen 8 seconden de
too kilometer per uur aan.
De viercilinder met turbo is met
De vernieuwde Audi A5. foto Audi
een uitstoot van 134 gram per kilo
meter goed voor een fiscale bij tel
ling van 20 procent. Mede verant
woordelijk daarvoor is het nieuwe
elektronisch gestuurde motorkoel
systeem, dat zorgt voor een CO2-
reductie van 2,5 gram per kilome
ter. Een andere innovatie betreft
de elektromechanische stuurinrich
ting, ook goed voor minder brand
stof.
Audi heeft het front van de A5 -
sportback, coupé en cabriolet -
zichtbaar aangepast, maar ver
wacht geen grote wijzigingen. De
koplampen en achterlichten zijn
opnieuw ingedeeld: xenon-plus-
techniek en led-dimverlichting
doen hun intrede. In het interieur
zit in de knoppenwinkel meer rust
en aan vormgeving van het stuur
is gesleuteld. Aan de kwaliteit van
materialen tornde Audi niet.
Google Maps doet zijn intrede bij
het infotainmentsysteem. Internet
ten via dat systeem is optioneel le
verbaar. De veranderingen aan de
A5 zijn ook van toepassing op de
S5. Die heeft onderhuids in plaats
van een 4.2 liter achtcilinder
voortaan een zescilinder. De 3.0 li
ter TFSI levert 333 pk en die is op
Mercedes geeft nieuwe
B-Klasse een vanafprijs
Mercedes prijst de nieuwe B-Klas
se vanaf 26.990 euro: de 1.6 liter
met turbo van 122 pk. Alle versies
krijgen nieuwe benzine- en diesel
motoren en hebben standaard
een nieuw ontwikkelde, handge
schakelde zesbak. Ook een radar-
gestuurd ongevallenwaarschu
wingssysteem is standaard.
Hyundai i40 sedan
iets korter dan wagon
Hyundai levert de i40 sedan met
keuze uit twee benzine- (135 en
177 pk) en dieselmotoren (115 en
136). De carrosserie is 3 centime
ter korter dan die van de wagon.
De auto is wat lichter, waardoor
de prestaties iets hoger liggen. De
i40 sedan is 1.000 euro (23.995 eu
ro) goedkoper dan de wagon.
Zuinige en ijzersterke
BMW ActiveHybrid 5
Het gecombineerd vermogen van
de BMW ActiveHybrid 5 bedraagt
340 pk. De 0-100-sprint doet hij in"
6 tellen. Het gemiddelde verbruik
is 6,4 liter per 100 kilometer. De
C02-uitstoot is met 149 gram per
kilometer te hoog voor fiscale
voordelen. De prijs: 69.970 euro.