Ford Fiesta wordt nog Econetic zuiniger auto5 Chevrolet Camaro echte Audi pakt de A5/S5 Amerikaanse 'bullebak' vooral onderhuids aan auto Vrijstelling van wegenbelasting en bpm blijft de autorijder lokken. Het aanbod groeit met onder meer de E p Ford Fiesta Econetic. door Tony Vos D De verschillende stimuleringsregelin gen hebben de Nederlandse auto markt danig verstoord. Meer dan de helft van de automobilisten gaat voor een model uit de laagste segmen ten (A en B), terwijl de auto's die zijn vrijge steld van bpm en wegenbelasting de boven toon voeren. Econetic is het label dat Ford op haar zuinigste modellen plakt. Met de Fiesta Econetic laat het merk nog niet het achterste van de tong zien. Volgend jaar komt een tweede generatie, die niet zoals het huidige model een C02-uitstoot heeft van 95 gram per kiometer (precies op de grens), maar van 87 gram per kilometer. Dat betekent dat tot en met eind 2013 aan de norm voor vrijstelling kan worden voldaan. In het vooronder ligt de overbekende 1.6 li ter viercilinder diesel, die een keurig vermo gen levert van 95 pk én tot een prettig kop pel komt van 205 Nm. De auto presteert daarmee vlot en gedraagt zich uitermate soe pel, zoals je van een diesel mag verwachten. CO 'CURRENT ©Citroen C3 e-HDi 90 indaard vijfdeurs en re- oge, compacte auto, to zitpositie en voor- vrijdag 7 oktober 2011 :ord Fiesta Econetic Titanium 5-deurs Modern gestileerd en compact. Bagage 295- >79 liter. Gewicht 1.019 kg. Diesel 1.6 I, 95 pk. 'anaf 15.995 euro, Business Edition 17.245 euro. •lus: vormgeving, comfort, flexibiliteit. Ain: materiaalgebruik. e Fiesta accelereert in 12,7 seconden naar de 100 kilometer per uur en zet een top neer van 178. Volgens de officiële meetcy- clus komt dat neer op een gemiddeld brand stofverbruik van 1 op 27,7. Het zal niemand verbazen dat deze waarde bij normaal ge bruik bij lange na niet wordt gehaald. We moeten ons tevreden stellen met net onder de 1 op 20 en daarmee loopt de Fiesta keu rig in de pas met de concurrenten. Qua loopcultuur en geluid zijn de vierpitters in dit segment duidelijk in het voordeel. Ford geeft de huidige Fiesta een origineel vormgegeven carrosserie, die zelfs een beet je coupé-achtig overkomt. De hockeystick- vormige metalen sierlijst onderlangs de zij ruiten is zeer beeldbepalend, evenals de sterk oplopende lijn ter hoogte van de por tiergrepen. De hooggeplaatste lichtunits, de enigszins bolle ruit en de diffuser-achtige bumper geven de achterkant een frisse aan blik, terwijl de puntige koplampen en de in de bumper geplaatste grille bepalend zijn voor het vooraanzicht. De 14 inch lichtmeta len wielen vormen een optie, maar zijn niet De Ford Fiesta valt met de zuinige diesel maximaal in de subsidies. foto's Automedia van invloed op de C02-uitstoot. Ford geeft de Fiesta Econetic banden met een lage rol- weerstand, een gewijzigde eindoverbren- ging van de versnellingsbak en een zoge naamd aerodynamicapakket, dat bestaat uit een andere grille en een verlaagde stand op de wielen. Een start- en stopsysteem houdt Ford nog even in de knip voor de reeds aan-' gekondigde wijzigingen. Goedmoedig is het karakter van de Fiesta Econetic. Verwacht geen sportief rijdende auto, maar juist een voldoende comfortabe le vierzitter, die prima weet om te gaan met oneffenheden zonder zich onrustig te gedra gen. Duidelijk een model dat is afgestemd op een zeer brede doelgroep. De auto is ge makkelijk in de omgang, stuurt prettig, scha kelt heel behoorlijk, maar zou wellicht nog een extra verbruiksreductie kunnen halen als er een zesbak wordt gemonteerd. Het interieur is verrassend van inrichting, met duidelijke vormen en accentueringen in aluminiumkleur. De vleugelvormige mid denconsole is bij het merk algemeen inge voerd, maar wordt door de grote hoeveel heid knoppen wel wat druk en onoverzich telijk. Voor het dashboard worden kunststof fen met een verschillend oppervlak ge bruikt en ook dat bevordert de harmonie niet bepaald. Harde kunststoffen zijn daar bij nog niet geheel uitgebannen. Hoewel de stoelen niet overbemeten zijn, bieden ze vol doende steun, ook op lange trajecten. De Ford Fiesta Econetic is er vanaf 15.995 eu- ro als driedeurs Trend en komt op 17.245 eu ro als vijfdeurs Titanium. CONCURRENT ©Fiat Punto 1.3 Multijet 5-deurs Uiterst betaalbare, sportief ogende en compacte auto met een kleine, zuinige die sel en voor een aantrekkelij ke prijs. Bagage 275-1.020 li- i ter. Gewicht 1.120 kg. Diesel 1.3 1,85 pk. iSiii Vanaf 13.995 euro, Dynamic 15.995 euro. CONCURRENT Renault Clio 1.5 dCi 85 5-deurs Plus: prijsstelling, vormgeving, verbruik. Min: materiaalgebruik. Doet al een tijdje langer mee, maar is op het gebied van prijsstelling en rijcomfort nog steeds een sterke speler. Bagage 288-1.038 liter. Ce- wicht 1.185 kg. Diesel 1.5 i, 88 pk. Vanaf 14.190 euro, Collection 16.090 euro. Plus: prijs, materialen, rijcomfort. Min: gewicht. Een si latief met c zien v diesel. Bagage 287-1.120 li ter. Gewicht 1.060 kg. Diesel 1.6 I, 92 pk. Vanaf 16.340 euro, Selection 16.775 euro. Plus: comfort, uitstraling, flexibiliteit. Min: ruimte op achterbank. door Roel van Gils Het begrip muscle car bete kent: een rauw klinkende, Amerikaanse 'bullebak'. De 432 pk sterke, handgeschakelde Chevrolet Camaro is er zo eentje. Die komt niet naar Nederland; via officiële kanalen is straks wel de Camaro met automatische trans missie en cilinderuitschakeling te bestellen. Goed voor 405 pk, maar met flink gedempt motorgeluid. Oké, bij vollast klinkt-ie nog best aardig en brult de 6.2 V8 er lustig op los, maar het is allemaal min der spectaculair dan bij de handge schakelde versie. Jammer. Want een Camaro koop je om zijn ruige karakter en uiter lijk. Met het uiterlijk is overigens niets mis, de Camaro voldoet aan alle 'muscle car-voorwaarden'. Met agressieve grille, lage ruiten en gro te 20 inch wielen. De noodzaak tot cilinderuitschakeling is gebo ren om het verbruik en bijbeho rende C02-uitstoot te beperken (met 7,5 procent tot 13,1 liter per 100 kilometer). Dat is belangrijk in onze contreien vanwege de slurp- tax. Met handbak zou de Camaro K.Ï namelijk ruim tien mille duurder zijn dan de huidige vanafprijs van 83.995 euro voor de coupé. De ca briolet kost op Nederlands kente ken minimaal 89.995 euro. De Camaro coupé knalt desge wenst in 5,4 tellen naar de 100 kilo meter per uur (bij de cabriolet duurt dit 0,2 seconden langer) en haalt een topsnelheid van 250. De set-up van de coupé en de ca briolet is duidelijk verschillend. De topless Camaro is meer op comfort gericht, terwijl de coupé stugger is. Groot voordeel van de cabrio is dat het motorgeluid wel beter tot het binnenste door dringt. Ook met het dak dicht. Maar het geweld (lees: geluid en sensatie) van de versie met hand- bak wordt helaas niet geëvenaard. Camaro mist handbak. foto Chevrolet door Willem de Volder Audi heeft de A5/S5 ver nieuwd. Meest opvallend zijn de toegevoegde 1.8 TFSI benzinemotor en de intrede van technologieën als elektromechani- sche stuurbekrachtiging en een verbeterd infotainmentsysteem. De nieuwe A5-instapper 1.8 TFSI is geen stakker met zijn vermogen van 170 pk en een koppel 320 Nm. Laatstgenoemde is van 1.400 tot 3.700 toeren per minuut beschik baar, maar de 1.8 liter geeft vanaf de 2.000 toeren echt thuis. De wij zer van de snelheidsmeter tikt in de uitvoering met handbak vanuit stilstand binnen 8 seconden de too kilometer per uur aan. De viercilinder met turbo is met De vernieuwde Audi A5. foto Audi een uitstoot van 134 gram per kilo meter goed voor een fiscale bij tel ling van 20 procent. Mede verant woordelijk daarvoor is het nieuwe elektronisch gestuurde motorkoel systeem, dat zorgt voor een CO2- reductie van 2,5 gram per kilome ter. Een andere innovatie betreft de elektromechanische stuurinrich ting, ook goed voor minder brand stof. Audi heeft het front van de A5 - sportback, coupé en cabriolet - zichtbaar aangepast, maar ver wacht geen grote wijzigingen. De koplampen en achterlichten zijn opnieuw ingedeeld: xenon-plus- techniek en led-dimverlichting doen hun intrede. In het interieur zit in de knoppenwinkel meer rust en aan vormgeving van het stuur is gesleuteld. Aan de kwaliteit van materialen tornde Audi niet. Google Maps doet zijn intrede bij het infotainmentsysteem. Internet ten via dat systeem is optioneel le verbaar. De veranderingen aan de A5 zijn ook van toepassing op de S5. Die heeft onderhuids in plaats van een 4.2 liter achtcilinder voortaan een zescilinder. De 3.0 li ter TFSI levert 333 pk en die is op Mercedes geeft nieuwe B-Klasse een vanafprijs Mercedes prijst de nieuwe B-Klas se vanaf 26.990 euro: de 1.6 liter met turbo van 122 pk. Alle versies krijgen nieuwe benzine- en diesel motoren en hebben standaard een nieuw ontwikkelde, handge schakelde zesbak. Ook een radar- gestuurd ongevallenwaarschu wingssysteem is standaard. Hyundai i40 sedan iets korter dan wagon Hyundai levert de i40 sedan met keuze uit twee benzine- (135 en 177 pk) en dieselmotoren (115 en 136). De carrosserie is 3 centime ter korter dan die van de wagon. De auto is wat lichter, waardoor de prestaties iets hoger liggen. De i40 sedan is 1.000 euro (23.995 eu ro) goedkoper dan de wagon. Zuinige en ijzersterke BMW ActiveHybrid 5 Het gecombineerd vermogen van de BMW ActiveHybrid 5 bedraagt 340 pk. De 0-100-sprint doet hij in" 6 tellen. Het gemiddelde verbruik is 6,4 liter per 100 kilometer. De C02-uitstoot is met 149 gram per kilometer te hoog voor fiscale voordelen. De prijs: 69.970 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 71